پروژه مقاله ارتباط میان سبکهای عشق و ویژگیهای شخصیتی تحت pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله ارتباط میان سبکهای عشق و ویژگیهای شخصیتی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله ارتباط میان سبکهای عشق و ویژگیهای شخصیتی تحت pdf
چکیده
مقدمه
رویکرد تاریخی به پژوهشهای عشق
رابین
رابرت استرنبرگ
اریک فروم
جان لی
سوزان هندریک و کلاید هندریک
نظریه های عشق
الف.نظریه های روان تحلیلگری
ب. نظریه های یادگیری اجتماعی
ج. نظریه توسعه خود
روش تحقیق
ابزار پژوهش
پرسشنامهNEO
آزمون NEO-FFI
پرسشنامه12MMPI
پرسشنامهLAS
اعتبار و روایی
3 ـ 6 ـ روش تجزیه و تحلیل
یافتههای تحقیق
مقایسه سبکهای عشق مردان و زنان
بحث و نتیجهگیری
رابطه سبک عشق پرشور19 با شخصیت
رابطه سبک عشق نمایشی با شخصیت
رابطه سبک عشق دوستانه با شخصیت
رابطه سبک عشق منطقی با شخصیت
رابطه سبک عشق وابسته وسواسی باشخصیت
الف. همبستگی مثبت با روانرنجوری
ب. همبستگی منفی با توافقگرایی
رابطه سبک عشق ایثارگرانه با شخصیت
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله ارتباط میان سبکهای عشق و ویژگیهای شخصیتی تحت pdf
ازخوش، کاربرد آزمونهای روانی و تشخیص بالینی، تهران، روان، 1379
دادستان، پریرخ، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی، تهران، سمت، 1380
راس، آلن، روانشناسی شخصیت، ترجمه سیاوش جمالفر، تهران، بعثت، 1375
فروم، اریک، هنر عشق ورزیدن، ترجمه پوری سلطانی، چاپ هیجدهم، تهران، مروارید، 1376
گروسی فرشی، میرتقی، «هنجاریابی شخصیتی NEO و بررسی تحلیلی ویژگیها و ساختار عاملی آن بین دانشجویان دانشگاههای ایران»، پایاننامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس، 1377
گلمن، دانیل، هوش هیجانى، ترجمه نسرین پارسا، تهران، رشد، 1380
لورنس ای. پروین، اولیور پی. جان، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه محمدجعفر جوادی، تهران، آییژ، 1381
Aron, A, Love, Ensyclopedia of psychology, Oxford: OXFORD,
Arnold, Margery. E, Love style perception in Relation to personality function,,
Costa, P.T.Jr & McCrae, R.R., Revised NEO Personality Inventery (NEO – PI – R) & (NEO _ FFI):Professional manual. Odessa , FI: Psychological Assessment Resource,
Hatfield, E,.“The effect of selfesteem on romantic linking”, Journal of Experimintal Social Psychology,
Hatfield, E, The passionat love scale.Handbook of sexuality related measures: A Compendium Thousand Oaks.CA:Saga Pablication,
Hatfield, E., ea al., “Passionat love: How early it began” Journal of Psychology and Human sexuality,
Hatfield,E, Rapson, R., Love and Attachment Processes, Handbook of Emotions, New York, London: The Guilford press,
Hazan,C & Shaver,P.R., A biased overview of the study of love,Journal of Social and Relationship, vol. 5,
Hazan,C & Shaver, P., “Romantic Love Conceptualize as an Attachment Process”,Jornal of personality and Social psychology,
Hendrick,S & Hendrick,C, “A Theory and Method of love”Journal of personality and social Psychology,
Hendrick,S & Hendrick,C,Journal of personality and social Psychology Does it measure up:Research on Love
Hendrick, S & Hendrick, C, Rommantic love, Thousand Oaks,CA:Saga,
Hendrick, S & Hendrick, C, Love,Handbook of Positive Psychology, Oxford: Oxford,
Kanemasa, Yuji, Social Behavior and Personality, Love style and Romantic Love Experinces in japan,
Lee, J.A, Colours of lofe: An exploration of the ways of loving, Toronto, New perss,
Reik, T. Straus, Farrar: New York.love and lust Of Rubin, Z, Measurment of romantic Love.Journal of Personality & Social Psychology,
Sternberg, R. J. & Barnes, M. L (Eds), The psychology of love, New Haven, CT: Yale University Press,
Waller, N.G & shaver, P.R, The importante of nongenetic influences on romantic love style,Psychological science,
چکیده
مقاله حاضر به بررسی رابطه عشق و شخصیت میپردازد. هدف از این بررسی شناخت هر چه بیشتر عشق و مهار آن است. برای عملیاتی کردن مسئله از آزمون سبکهای عشق هنریک استفاده شده است. این آزمون براساس تحقیقات جان لی شکل گرفته است. او برای عشق، شش سبک را طراحی کرد. این سبکها عبارتاند از سبک عشق پرشور، نمایشی، دوستانه، منطقی، وابسته وسواسی(رمانتیک) و ایثارگرانه1 که هر یک از زاویهای به مسئله عشق پرداختهاند. برای بررسی شخصیت نیز از دو آزمون NEO و MMPI استفاده و با طرح همبستگی اسپیرمن رابطه آنها بررسی شد. فرضیه مقاله ارتباط عشق و شخصیت و همچنین ارتباط سبکهای عشق با صفات و اختلالات خاص است. پس از تحلیل آماری، فرضیه اصلی یعنی رابطه عشق و شخصیت معنادار و ابعاد آسیبشناسانه عشق وابسته وسواسی(عشق رمانتیک) آشکار گشت.
کلید واژهها: سبکهای عشق پرشور، نمایشی، دوستی، منطقی، وابسته وسواسی، ایثارگرانه.
مقدمه
عشق برای اکثر افراد موضوعی جذاب میباشد. اما تحقیقات روانشناختی، به ویژه در دهههای قبل، متناسب با جذابیت این موضوع نبوده است. اگرچه در دو سه دهه قبل و مخصوصاً در سالهای اخیر توجه نسبتاً خوبی به این موضوع شده است، برخی از محققان به تعریف و طبقهبندی عشق پرداختهاند که از افرادی مانند اریک فروم، جان لی، استرنبرگ وهاتفیلد میتوان نام برد. اما جالب توجه آن است که نسبت به اهمیت موضوع، تحقیقات زیادی درباره علت شناسی این پدیده صورت نگرفته است. استرنبرگ در مقدمه کتاب داستانهای عشق میگوید: من اجزای عشق را کشف کردم، اما هنوز به علت عشق نپرداختهام و لذا تحقیقات گستردهای را شروع کردم تا به این مسئله مهم بپردازم. البته استرنبرگ در کتاب داستانهای عشق با رویکرد شناختی و بررسی طرح وارههای هر فرد در قالب یک داستان به علت عاشق شدن میپردازد، اما آن را تحقیقی ناقص میداند که باید کاستیهای آن جبران شود. بسیاری از پژوهشگران دیگر نیز در جستوجوی پاسخ همین سؤالاند که چرا بعضیها عاشق میشوند؟ آیا این به مسائل ارثی و ژنتیکی وابسته است؟ آیا سبک تربیتی در عاشق شدن و سبک عشق تأثیر دارد؟ آیا سطح عزت نفس میتواند در سبک عشق مؤثر واقع شود؟ در این میان مسئله مهم دیگر این است که رابطه عشق با سلامت روان چیست؟ آیا افراد عاشق از حیث سلامت روان دچار مشکلاند؟ آیا بین انواع عشق و بهزیستی ذهنی2 رابطه وجود دارد؟ بسیاری ازسؤالات پژوهشی مشابه در این میان هست که باید به آنها پاسخ داده شود، و پرسش آخر اینکه آیا عشق با ویژگیهای شخصیتی رابطه دارد یا خیر؟ آیا اختلالات شخصیتی میتواند در سبک عشق تأثیر داشته باشد؟ پاسخ به این پرسشها میتواند پرده از اسرار عشق بردارد؛ البته در تحقیق حاضر بیشتر بر رابطه شخصیت و عشق تأکید میشود. اصولاً پرسشهای مرتبط با شخصیت را به دو صورت میتوان پیگیری کرد. ابتدا به صورت عادی رابطه سبک عشق را با یک پرسشنامه مثل پرسشنامه شخصیت کتل یا پنج عاملی بررسی کنیم. شیوه دیگر آن است که رابطه سبکهای عشق را با یک پرسشنامه شخصیت که ابعاد آسیبشناسانه شخصیت را ارزیابی مینمایند مقایسه کنیم تا در صورت وجود آسیب روانی آن نیز در کانون ارزیابی قرار گیرد. لذا برای پاسخگویی کامل به این پرسش تحقیق حاضر طراحی شده است. به همین دلیل در تحقیق حاضر از هر دو روش و از دو تست NEO و MMPI استفاده شده است
ضرورت این تحقیق، و جوانههای فکر نخستین آن در اتاق درمان و مشاوره زده شد؛ زیرا بسیاری خواسته یا ناخواسته درگیر چنین علاقههایی میشوند که رهایی از آن برای آنها به آسانی میسور نیست و در بسیاری از اوقات آسیبهای سنگینی را به خود و خانوادهشان وارد مینمایند. چه بسیار دانشجویانی که درگیر روابط عاشقانه شده و از ادامه تحصیل بازماندهاند و چه بسیار زنان و مردان متأهل که در دام عشق گرفتار شدهاند و زندگی خانوادگی آنها دچار آسیب جدی شده است. لذا این افراد اگر متوجه شوند که رابطه آنها یک رابطه پاتولوژیک است برای خلاص شدن از آن یا از بین بردن آثار تخریبی شکستهای ناشی از آن به مراکز مشاوره مراجعه میکنند و طالب درمان خواهند بود
این اطلاعات در آموزشهای بهداشت روان، آموزش مهارتهای ارتباطی و مهارتهای مقابلهای نیز میتواند مفید باشد. اگر دانشجویان یک دانشگاه در بدو ورود به دانشگاه، از حیث شخصیتی طبقهبندی، و شخصیتهایی که زمینه مشکلات ارتباطی دارند شناسایی شوند، سپس آموزشهای لازم برای ارتباط بینفردی مؤثر و صحیح به آنها داده شود و مشکلات احتمالی آنها در این دورههای آموزشی گوشزد گردد، بسیاری از مشکلات این گروههای هدف مرتفع خواهد شد. چنانکه تحقیقات بسیاری آموزشهای از این دست را مفید میدانند.3 البته تحقیق حاضر تنها به رابطه سبکهای عشق و شخصیت میپردازد. موارد بالا تنها به این دلیل ذکر شد تا گستره این مسئله و ضروریبودن آن آشکار گردد
رویکرد تاریخی به پژوهشهای عشق
برای آشکار شدن پدیده عشق بهتر است دیدگاه برخی از دانشمندان اثرگذار را با نظم تاریخی بیاوریم تا هم به پیشینه عشق و هم در میان تحقیقات آنها به مفهوم عشق و علل پیدایی آن اشاره کرده باشیم
رابین
به گفته رابین (1970) با وجود اینکه عشق جز عمیقترین و با معناترین احساسات به شمار میرود، روانشناسان اجتماعی عملاً هیچ توجهی به آن نکردهاند. او مقیاسی ساخت با دو نوع اندازهگیری: یکی در مورد پیوند و ارتباط و دیگری در مورد عشق. عامل پیوند شامل مواردی مثل جذابیت، دیدگاه خوب، احترام و دوستی است و عشق شامل عواملی مثل اظهار وابستگی به معشوق، اظهار انحصارطلبی و مسئولیت در برابر او، اظهار علاقه و میل به بودن با او. در میان این عوامل، عامل جنسی یا جذابیت جنسی به چشم نمیخورد. عشق به عنوان یک نگرش به همراه عناصر رفتاری، شناختی و هیجانی توصیف شده است
البته کار رابین به عنوان یکی از تلاشهای سرسختانه برای اندازهگیری تجربی عشق به شمار میرود. تحقیقات او به جای عشق شهوانی به عشق رمانتیک متمرکز شده است و تمرکز بر حالت غیر جنسی حکایت از آن دارد که این تحقیق از این حیث با تحقیقات کنونی مغایرت دارد
رابرت استرنبرگ
استرنبرگ (1988) گفت که برای تجربه عشق کامل ـ یعنی عشقی که تمام اوصاف عشق را در بر داشته باشد ـ عشق باید دارای سه مؤلفه باشد؛ یعنی صمیمیت، تعهد و شهوت
«صمیمیت» جزء عاطفی است و شامل احساس نزدیکی و اشتراک احساسات است. «شور، هیجان و شهوت» جزئی انگیزشی و شامل جاذبه جنسی و احساس شاعرانه «عاشق بودن» است. «تعهد» جزء شناختی و بازتابی است و از نیت شخص خبر میدهد که از رابطه پایدار حکایت دارد
او معتقد بود که اگر تعادل این سه عامل به هم بخورد مفهوم جدیدی از عشق شکل میگیرد که با مفهوم عشق کامل تفاوت دارد. مثلا اگر فردی نسبت به فرد دیگر فقط احساس صمیمیت داشته باشد، اینجا بین دو نفر تنها رابطه دوستی به وجود خواهد آمد و اگر تنها شور، هیجان و شهوت باشد، عشق خیابانی شکل میگیرد. اگر شور، هیجان و شهوت و صمیمیت باشد و تعهد نباشد، در آن صورت شاهد عشق رمانتیک هستیم و اگر رابطه صمیمیت و تعهد بالا و شور و هیجان ضعیف باشد، در آن صورت عشق مشفقانه شکل گرفته است
اریک فروم
اریک فروم جزء اولین کسانی است که در روانشناسی در باب عشق مطالبی نوشتهاند. اما با وجود اهمیت و شهرت او، علمی نبودن و نداشتن پشتوانه پژوهشی یکی از انتقادات وارد بر اوست. البته به دلیل جایگاه و شهرت فروم در روانشناسی نمیتوان دیدگاههای او را کاملاً نادیده انگاشت
جان لی
جان لی در دهه 1970 با اجرای تحقیقاتی در پی این بود که مردم چگونه عشق را با همه گونههایی که دارد تجربه میکنند. او قصد داشت با این کار از جریان عشق در غرب افسانهزدایی کند. لی سبکهای عشق را به رنگ تشبیه کرد. طیف گستردهای، از رنگهای اصلی تا رنگهای ثانوی را تشکیل میدهند، رنگهای ثانوی از ترکیب رنگهای اولی تشکیل میشود. شبیه به همین مسئله در عشق نیز هست. عشق به دو طیف اولی و ثانوی تقسیم میشود. سبکهای عشق اولی عبارتاند از
ـ عشق پرشور: جذابیت بدنی و عاطفی شدید؛
ـ عشق نمایشی: نمایش عشق را بازی کردن؛
ـ عشق دوستانه: عشق مبتنی بر دوستی
عشقهای ثانوی که از ترکیب این سه عشق اولی تشکیل شده است به سه نوع تقسیم میشوند
1 عشق منطقی: ترکیبی از سبک عشق نمایشی و سبک عشق دوستانه است. این افراد ارزیابی معقول انجام میدهند؛ مثل اینکه صفاتی را که یک ازدواج خوب به آن احتیاج دارد مطالبه میکنند و معشوق خود را مطابق معیارهایشان
2 عشق وابسته وسواسی: ترکیبی از سبک عشق پرشور و سبک عشق نمایشی است و مستلزم انحصار، وسواس، اضطراب و رفتارهای پرشور است
مسائل جنسی بیمه این عشق است. آنها اغلب مضطرب یا ناایمن هستند و میتوانند به صورت افراطیحسود باشند. عاشقان وابسته وسواسی به خوبی به درمان پاسخ میدهند و اغلب از این سبک رهایی پیدا میکنند
از ویژگیهای عشق وابسته وسواسی، سختی کشیدن، حسادت، وسواس و سیری ناپذیری است. آنها اغلب عزت نفس پایین دارند و اهمیت زیادی به روابطشان میدهند. آنها در رابطه با معشوقشان از صفات ملکی و صفات تفضیلی استفاده میکنند، احساس میکنند که آنها به معشوقشان احتیاج دارند. آنان معشوقشان را اغلب به شیوهای اتفاقی پیدا میکنند. این سبک از عشق از رایجترین سبکهای عشق است که معمولاً در نوجوانی و اوایل بزرگسالی بیشترین بسامد را دارد و تقریباً میتوان گفت معادل همان عشقهای آتشین دوران جوانی است که در دانشگاهها، مدارس و در کل سطح جامعه شاهد آن هستیم و مقاله حاضر نیز عمدتا به همین نوع از عشق نظر دارد. لذا نباید با سبکهای دیگر دوستیها خلط شود
3 عشق ایثارگرانه: ترکیبی از سبک عشق پرشور و سبک عشق دوستانه میباشد که معمولاً بشر دوستانه، رفاقتی و البته شدید است. لی یاد آوری کرد که این نوع عشق با ایدئولوژی مسیحی هم آهنگ است، اما درجوامع سکولار امروز غربی بسیار نادر است؛ با وجود این ممکن است در جوامع دیگر یافت شود
عشق ایثارگرانه، قربانی و محاصره کردن تمام عیار خود است. عشاق ایثارگر، اغلب، گرایشهای معنوی دارند. عاشقان ایثارگر، معشوقشان را به عنوان قدیس مشاهده و آرزو میکنند که در خدمتشان باشند. عاشقان ایثارگر سرانجام میتوانند به این احساس برسند که از آنان سوء استفاده شده است. حالت پیشرفته عشق ایثارگرانه در بخشندگی آن است
سوزان هندریک و کلاید هندریک
- ۹۵/۰۶/۰۷