پروژه شناخت آتش و جشن های مربوط به آن تحت pdf دارای 100 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه شناخت آتش و جشن های مربوط به آن تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
فهرست مطالب
فصل اول:
- عنوان تحقیق: 1
- موضوع تحقیق 1
- بیان مسئله 2
- تعاریف نظری 5
- ضرورت و اهمیت پژوهش تحقیق 6
- اهداف تحقیق 8
مقدمه 9
فصل دوم
- جشن ماهیانه 12
- آتش بطور عموم 20
- آتش در اوستا 21
- داوری یا بازشناسی آتش 23
- انتقال آتش 24
- نور و فروغ و روشنایی و اخگر فروزان 25
- انگیزه رو آوردن به سوی روشنایی و فروغ به هنگام نیایش 31
- دَرِ مهر 32
- روشنایی و تاریکی 35
- آتش نزد اقوام مختلف 37
- اهمیت اجاق خانواده و روشن نگه داشتن آن 38
- آتش در زمان مادها 43
- آتش در زمان هخامنشیان 43
- آتش در دوره ساسانیان 44
- آتشکده 45
- انواع آتشکده 47
فصل سوم:
- چهارشنبه سوری 47
- آجیل مشکل گشا 53
- فال کوزه 55
- آش نذری 56
- کجاوه اندازی 57
- شال اندازی 58
- فالگوش 59
- قاشق زنی 60
- تطهیر و خانه تکانی 61
- بخت گشایی 62
فصل چهارم:
- جشن سده 65
- سبب نامیدن این جشن به سده 66
- مراسم جشن سده 67
- نام سده 72
- انگیزه های داستانی جشن سده 73
- نوسده، برسده 74
- جشن سده د ردوران اسلامی 77
- برگزاری جشن سده در دوران اسلامی 78
مراسم جشن سده میان زردتشتیان 79
- جشن سده پس از ساسانیان 83
فصل پنجم:
- جشن های آتش آذرگان، شهریورگان 87
- آذرگان یا آذرخش 90
- اردیبهشت گان، گلستان جشن 91
- منابع و مآخذ 93
طرح تحقیق
بیان مسئله
آتش و جشن های مربوط به آن دارای چه جایگاهی در ایران باستان بوده است؟ در نگاهی اجمالی و مختصر آتش از کلمه آتر گرفته شده که در گذشته آتربان یا آذربان به کسی گفته می شده که پاسبان آتش یا آتر بوده است و در بیانی ساده تر آتش از برخورد و سایش دو شیء و ایجاد جرقه بوجود می آید.
واژه جشن از کلمه اوستایی سینه Yasna آمده و این کلمه از ریشه Yaz اوستایی مشتق شده که معنی ستایش کردن می دهد. از این رو واژه جشن به معنی ستایش و پرستش می باشد. کلمه دیگری که از همین ریشه آمده و در بین زرتشتیان متداول می باشد واژه جشن Jashen است که معنی بخصوصی به خودگرفته زرتشتیان واژه جشن را بطور کلی به مراسم عید و ایام خوشی و سرور اطلاق می کنند در حالیکه مراسم مذهبی و سرودن اوستا در آن ایام را جشن می خوانند.
به نظر می رسد که یک سری علل و عواملی از قبیل فرهنگ، دین، تقدس آتش، قومیت، آداب و رسوم، جامعه آن زمان، نوع حکومت، نحوه برخوردها، و ... در بوجود آمدن این امر دخیل می باشند.
امید است با انجام این تحقیق و بررسی علل و عوامل یاد شده گامی در جهت شناخت این سنت دیرینه برداشته شود.
منابع و مآخذ:
1. آذران. حسین/ جشن نوروز، چهارشنبه سوری، خواجه پیروز (حاجی فیروز)، تحویل سال، سیزده بدر/تهران/انتشارات هیرمند
2. اورنگ. م سرگرد/ اسفند ماه 1335 / جشنهای ایران باستان/ تهران/ چاپ راستی
3. اوشیدی. موبد دکتر جهانگیر/ 1379/ نور، آتش، آتشکده در آیین زردتشت/ تهران/ چاپ سعدی/ چاپ اول
4. برزگراد. حبیب الها/ جشن ها واعیاد ملی و مذهبی ایران قبل از اسلام/ تهران
5. رجبی. دکتر پرویز/ هزاره های گمشده (اهورامزدا، زرتش و اوستا)/ تهران/ انتشارات توس/ جلد اول
6. رضی هاشم/ گاه شماری و جشن های ایران باستان/ تهران/ سازمان انتشارات فروهر
7. عزتی پرور. احمد/ چهارشنبه سوری، جشن خورشیدی هند و ایرانی/ تهران/ چاپ خیزران بخش فرهنگ و هنر
8. فره وشی. بهرام/ جهان فروری، بخشی از فرهنگ ایران کهن/ تهران/ موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
9. معین. دکتر محمد/مزدیسنا و ادب پارسی/ تهران/انتشارات دانشگاه تهران/ چاپ سوم/ جلد اول
- ۹۵/۰۶/۰۳