
پروژه کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی تحت pdf دارای 119 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه کارآفرینی بخش اداری مالی مخابرات دکتر حسابی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
فصل اول
اداره مالی اداری
اداره مالی اداری ضمن ارائه خدمات به متقاضیان و مشترکین تلفنی بصورت قبول تقاضا و اشتراک تلفن و تشکیل پرو.نده و رسیدگی به امور قبوض مشترکین و محاسبه در آمد و هزینهها ، خدمات تدارکاتی و پرسنلی و حقوقی کلیه پرسنل و کارکنان مخابرات شهرستان را به عهدهدارد که اگر فعالیت و تدارکات و پشتیبانی به موقع این اداره نباشد شاید بتوان گفت به فعالیت بقیه واحدهای ادارات مختلف این مجموعه بینتیجه و یا متوقف میماند .
امور متقاضیان و امور مشترکین
با انتشار اگهی قبول تقاضای تلفن نسبت به ثبت نام متقاضیان تلفن و فروش فیش به آنان اقدام میشود این ثبت نام و فروش فیش بایستی در محدوده مرز خدمات تلفنی که در طرح ایجاد امکانات مخابراتی است بایستی صورت پذیرد پس از فراهم شدن امکانات فنی ، توسط واحد مذکور جهت کلی متقاضیان ردیف ودیعه تعیین و طی دعوتنامه ای از متقاضی نسبت به تکمیل پرونده اقدام میشود و جهت هر یک با رعایت حق تقدیم فرم سیمک شی صادر و به واحد مربوطه ارسال مینمایند . پس از عودت فرم مذکور از واحد زیربط به امور متقاضیان نصبت به صدور فرم دایری تلفن و ارسال آن به واحدهای مربوطه نسبت به بر قراری ارتباط مشترکین اقدام میشود و پرونده مربوطه نیز از امور متقاضیان به امور مشترکین جهت استقرار در فایل مربوطه و بایگانی میگردد .
پس از دایری هر تلفن کلیه تغییرها و درخواستهای مشترکین در واحد امور مشترکین صورت میپذیرد که اهم آن بشرح ذیل میباشد .
1-تغییر نام فیش بکلی ممنوع است مگر بصورت درجا به غیر فقط با تغییر مالک در صوتیکه خریدار ملک ، خریدار فیش مذکور باشد و یا اینکه متقاضی تلفن فوت نموده باشد واگذاری نوبت به احدی از ورّاث با اجازه سایر ورثه طبق گواهی مربوطه ملامانع است .
2-تعویض آدرس فیش که با اخذ هزینه مربوطه و ارائه مدارک لازم و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت صورت میگیرد . چون نرخ هزینه تعویض آدرس فیش در سه دوره مورد مطالعه یعنی سالهای 68و70و72 تغییر نکرده است لذا تفاوتها در در آمدهایی که در زیل آمدهاست فقط بخاط تغییرات میباشد که اشاره میشود .
سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72 5217
13189
24221 2608500
6594500
12110500 500
500
500
تفاوت در آمد تعویض آدرس فیش در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 3986000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 9502000 ریال بوده است .
تفاوت در ا‚د تعویض آدرس فیش در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 5516000 ریال بوده است .
3-تغییر نام تلفن که با تنظیم فرم مربوطه و رعایت آئین نامه و مقررات مربوطه بلامانع است در محاسبات بعمل آمده چون نرخ هزینه تغییر نام تلفن نیز طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته نداشته است لذا تفاوتها در درآمد به به شرح ذیل میباشد.
سال تعداد تعویض آدرس فیش در آمد بریال نرخ بریال
سال 68
سال 70
سال 72 219
658
113 109500
329000
556500 500
500
500
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 219500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 227500 ریال بوده است .
تفاوت تغییرات در آمد تغییر نام تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 44700 ریال بوده است .
4-تغییر مکان تلفن که با درخواست مشترک همراه است با در نظر گرفتن امکانات فنی و رعایت آئین نامه و مقررات شرکت بلامانع است .
5-تعویض شماره تلفن با در خواست کتبی صاحب امتیاز تلفن با ذکر دلیلی مزاحمت یا آزاد نشدن به موقع و یا نیاز به پی در پی نمودن شماره و امثال آن در صورت وجود امکانات فنی و یا بنا به نیاز شرکت مخابرات به شماره مذکور و تعویض آن به شماره دیگر انجام میشود . توسط امور مشترکین مخابرات دکتر حسابی و به درخواست مشترکین در سال 72 هشتاد و پنج مورد و در سال 73 یکصد و نود و دو مورد تعویض شماره انجام شده است .
6-قطع و وصل تلافن با تقاضای کتبی صاحب امتیاز آن و یا قائم مقام قانونی وی با تکنیل فرمهای مربوطه پس از تسویه حساب و پرداخت بدهیهای معوقه و هزینه قطع و وصل انجام خواهد شد و یا اینکه قطع ارتباط صاحب امتیاز بعلت عدم پرداخت بدهی و یا دخالت غیر مجاز در سیمکشی و تغییر مکان و منصوبات تلفن صورت میگیرد .
با بررسی بعمل آمده چون نرخ هزینه قطع و وصل تلف در طی سالهای 68و70و72 تغییری نداشته است لذا فقط به اعلام تغییرات در آمدها اکتفا میگردد .
سال در آمد از قطع وصل تلفن نرخ قطع تلفن بریال نرخ وصل تلفن بریال
سال 68
سال 70
سال 72 3862000
4234000
60332750 1500
15000
1500 1000
1000
1000
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 70 نسبت به سال 68 مبلغ 372000 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 70 مبلغ 56098750 ریال بوده است .
تفاوت در آمد از قطع و وصل تلفن در سال 72 نسبت به سال 68 مبلغ 56470750
ریال بوده است .
7-مزاحمتهای تلفنی ، در صورا تایجاد مزاحمت تلفنی ، شاکی با در خواست کتبی خود و ارائه آن به امور مشترکین اقدام مینمایند واحد مذکور با صدور فرم کشف مزاحمت نسبت به درخواست وذکور رسیدگی و پس از کشف مزاحم طبق قانون با خاطی برخورد مینمایند .
که در سال 72 به تعداد 1272 مورد و در سال 73 1540 مورد کشف مزاحم شده که با تمامیآنان طبق مقررات برخورد گردیده است .
با توجه به اینکه با مزاحمین تلفی طبق آئینامه شرکت مزاحمت ایران برای مزاحت بار اول ارتباط تلفنی مشترک به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی و برای بار دوم بمدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع میگردد . در مزاحمت بار دوم وصل مجدد تلفن پس از خاتمه سه ماه مجازات مقرر موکود به اخذ تعهد کتبی از مشترک یا قائم مقام قانونی وی میباشد .
در مزاحمت بار سوم ارتباط تلفنی مشترک موقتاً قطع و پرونده جهت رسیدگی به کمیسیون رسیدگی به مزاحمتهای تلفنی احاطه میگردد تا در صورت تائید وقوع سه بار مزاحمت ، تلفن مزاحم سلب امتیاز میگردد (1) .
وصل مجدد تلفن مشترک در مزاحمتهای بار اول و دوم مستلزم اخذ هزینه وصل طبق تعرفه مقرر و مصوب جاری شرکت مخابرات میباشد .
لذا با توجه به هزینه دریافتی از مزاحمین تلفنی جهت قطع و وصل تلفن ( 1500-1000 ریال )(2) در مقایسه با در آمدی که شرکت مخابرات به علت قطع تلفن در مدتهای یاد شده از دست میدهد بسیار نا چیز میباشد ولی به لحاظ ارائه خدمات مطلوب و سالم و برخورد با مزاحمین تلفنی و ایجاد محیط امن و آرامش جهت کلیه مشترکین ، خود را ملزم به رعایت مفاد مذکور میباشد .
واحد آبونمان
پس از واگذاری امتیاز خط تلفن به مشترک ابتدا دائری تلفن به واحد آبونما ارسال میگردد تا این واحد مشخصات دائری از قبیل نام ، نام خانوادگی ،آدرس ، شماره کنتور ، تاریخ دائری را به مرکز کامپیوتر اعلام یا نسبت به صدور قبض تلفن و ارسال صورت حساب کارکرد اقدام شود . صورت حساب کارکرد تلفنها در هر دوره دو ماهه صادر و ارسال میگردد ، کنتر برداری قبوض در ابتدای هر سیکل دو ماهه انجام و به مرکز کامپیوتر ارسال میکردد تا با توجه به کنتر قبلی کارکرد تلفن مشخص گردد، پس از محاسبه کارکرد و صدور قبوض صورت حساب ، قبوض به واحد آبونمان ارسال میگردد تا پس از اصلاحات مقدماتی به اداره پست جهت توضیع ارسال گردد.
قبوض صورتحساب تلفن قبل از تعویض به اداره پست جهت توضیع تحویل پاسخگویان آبونمان داده میشود تا با توجه به اطلاعات موجود ، مشترکین مقرض به کارکرد و هزینه تلفن را نسبت به آن اگاه سازند و چنانچه اشکالی از قبیل اشتباه پانچیست در پانچ اطلاعات کنتور و غیره بود رفع و اصلاح نمایند .
پس از پرداخت مبالغ کارکرد تلفنها طی قبوض صادره توسط مشترکین به بانک ، هر روزه وصولیهای قبوض تحویل کارکنان حسابدار این واحد میگردد تا با حسابرسیهای خود و صدور سند مربوطه آن را آماده و جهت ثبت در مرکز کامپیوتر دسته بندی و ارسال نمایند . مشترکینی که در مهلت مقرر نسبت به پرداخت بدهیهای خود اقدام ننمایند توسط مرکز کامپیوتر لیستی تهیه و به واحد آبونمان جهت قطع تلفنهای بدهکار داده میشود که این واحد پس از بررسی تلفنها به مرکز مربوطه جهت اجرا ارسال میدارد و پس از مراجعه مشترکین بدهکار جهت پرداخت بدهیها پس از وصول بدهی نسبت به وصل مجدد تلفنهای مذکور اقدام مینمایند .
چنانچه مشترکی بخواهد تلفن خود را از محلی به محل دیگر انتقال دهد چون آدرس تلفن مذکور میبایستی تغییر نماید از طریق امور مشترکین فرم تغییر مکان صادر و پس از اقدامات لازم اصلاحیه آدرس به این واحد ارسال میگردد تا این واحد مقدمات کار و تغییر آدرس در قبوض را برای انجام به مرکز کامپیوتر انجام دهد.
چنانچه مشترکی نسبت به کارکرد تلفن خود اعراض داشته باشد فرم مخصوصی برای تلفن مذکور تهیه و به مرکز تلفن مربوطه ارسال میگردد تا نسبت به کنترل کنتور تلفن مذکور اقدام نمایند و نتیجه سالم و یا معیوب بودن کنتر مشخص و به واحد آبونمان ارسال تا نتیجه به مشترک معترض اعلام شود .
با توجه به استفاده از تکنولوژی و تعدیل نیروی انسانی در این واحد نکاتی چند ضروری بنظر میرسد چون روزبروز کامپیوتر در زندگی انسانها تاثیر بسزائی را به جا میگذارد و مردم با تکیه بر سرعت و افزایش حجم کارها و تعدد وظایف خود بیشتر به این ماشین روی میآورند لذا باعث گردیده که امروزه ادارات ، شرکتها و مؤسسات دولتی به جای نیروی کار انسانی رو به کامپیوتر نموده تا جائیکه امکان دارد از آن برای انجام فعالیتهای خود کمال استفاده را بنمایند این قائده برای شرکت مخابرات نیز مستثناء نبوده و باعث تعدیل نیروی انسانی در این شرکت هم گردیده که دارای فوائد و مضراتی بوده که مختصرا توضیح داده میشود .
فوائد و مضرات استفاده از کامپیوتر در آبونمان :
از فوائد این طرح افزایش سرعت کار و کارائی فعالیتها و سرعت گردش کار ،ارائه سریع لیستهای مورد نیاز ، ارائه آمارهای لازم و ضروری جهت مدیران به منظور دستیابی به اهداف شرکت و همچنین استفاده از کامپیوتر باعث گردیده تا کارکنان با این تکنیک نوین آشنا و ایجاد تخصص جدیدی در بین کارکنان با دادن آموزشهای لازم گردد .
از جهاتی سیستمهای کامپیوتری باعث کاهش هزینههای پرسنلی به خاطر تعدیل نیروی انسانی بوده در حالیکه در کوتاه مدت شرکت متحمل هزینههای سنگینی جهت خرید کامپوترهای مورد نیاز و آموزش پرسنل گردیده است ولی دراز مدت مقرون بصرفه میباشد . ولی از طرفی با بکار گیری سیستمهای کامپیوتری انجام بسیاری از کاهایی که تا قبل از بکار گیری توسط نیروی انسانی مذکور به بیکاری جامعه افزوده شده و عده بسیاری برای امرار معاش خود با مشکل مواجه میگردند که جذب اینگونه افراد مستلزم ایجاد مشاغل جدیدی و سرمایه گذاری زیادی در کل کشور میگردد که این امر اجتناب نا پذیر است و تا حصول نتیجه بایستی سیاستی اعمال گردد که این مشکل به نحوی که کمترین صدمه را داشته باشد حل گردد .
یکی دیگر از مضرات آن این است که چنانچه اشکالی در ارسال اطلاعات به مرکز اطلاعات پیش آید میبایست تا دوره بعد ( دوره دو ماهه هر سیکل ) صبر نمود تا بتوان اشکال را بر طرف نمود در صورتیکه در سیستم دستی قبل از کامپیوتری شدن این کار به راحتی در همان روز انجام میگرفت و راحتتر اشکالات بر طرف گردید .
چون نرخهای آمونمان تلفنهای خود کار ، در آمد حق الفاظه ، در آمد خارج از مرز تلفن ، در آمد عوارض شهرداری ، در آمد اجاره خط ، در سه دوره مورد مطالعه در سالهای 68و70و72 تغییری نکرده است فقط به کل تغییرات در آمد هر یک اشاره میشود .
فصل دوم
تشکیلات و روابط سازمانی
در این فصل برای شناخت اولیه سیستم مورد بحث ، تشکیلات و روابط سازمانی واحدهای مختلف و موقعیت مخابرات دکتر حسابی به عنوان معاونت اداره کل مخابرات استان تهران شهرستان کرج در این ساختار و موقعیت سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات راه دور به عنوان هستههای اجرایی فعالیتهای این معاونت مورد بررسی قرار میگیرد .
چارت سازمانی
مخابرات دکتر حسابی یکی از ادارات تابعه کل مخابرات استان تهران است که بصورت معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – شهرستان کرج ،اداره میگردد که سه اداره مالی اداری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات شهری ، اداره نگهداری بهرهبرداری ارتباطات راه دور و مراکز واحدهای مخابرات تابعه را تحت نظارت و سرپرستی خود دارد . ( شکل 5 )
1-ساختار تشکیلاتی اداره شامل سه قسمت به شرح زیر میباشد ( شکل 6 ) .
الف:بخش حسابداری و آبونمان که کلیه عملیات مالی و کنترل دریافتها و پرداختها را به عهدهدارد .
ب:بخش خدمات عمومیکه کلیه عملیاتی اداری و دفتری و خدماتی ، تدارکاتی را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندهای الف و پ در فصل «4» ارائه خواهد شد .
2-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری بهرهبرداری ارتبطات شهری به شرح زیر میباشد ( شکل 7 )
الف:مراکز تلفن شهری که وظیفه نگهداری و بهرهبرداری سوئیچ شهری و تأمین ارتباط مشترکین را به عهدهدارد .
ب:اطلاعات تلفن 118 که وظیفه دادن اطلاعات در خصوص شماره مشترکین اعم از خصوصی و دولتی به درخواست کنندگان را به عهدهدارد .
ج:نگهداری و پشتیبانی فنی نیرو که وظیفه نگهداری و تأمین نیرو مورد نیاز مراکز فنی ، سیستمهای مخابرتی را به عهدهدارد .
ح:پشتیبانی فنی شبکه کابل و هوایی وظیفه پشتیبانی و تهیه و تدارکات لوازم مورد نیاز شبکههای کابل و هوایی مراکز تلفنی را به عهدهدارد .
خ:واگذاری خطوط که وظیفه بررسی و واگذاری خطوط تبفنی را جهت برقراری تلفن متقاضیان و مشترکین به عهدهدارد .
د:پشتیبانی فنی مراکز الکترونیک که وظیفه پشتیبانی و تهیه لوازم و قطعات مورد نیاز مراکز را به عهدهدارد .
ذ:کنترل و نظارت بر تلفنهای همگانی .
3-ساختار تشکیلاتی اداره نگهداری و بهرهبرداری ارتباطات بین شهری به شرح زیر میباشد . ( شکل 8 )
الف:مرکز نگهداری سوئیچ راه دور که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل مشترکین تلفن خودکار را به عهدهدارد .
ب:تلفن راه دور که وظیفه تأمین و برقراری ارتباط بین شهری و بینالملل متقاضیان فاقد تلفن در شهرها و روستاها را به عهدهدارد .
پ:واحد تلگراف که وظیفه مخابره و ارسال تلگراف متقاضیان را به اقصی نقاط دنیا به عهدهدارد .
ح:واحد خطوط راه دور که وظیفه که وظیفه نگهداری خطوط بین شهری را به عهدهدارد .
خ:کنترل و نظارت بر واحدهای مخابراتی که وظیفه کنترل و نظارت و تأمین ارتباط واحدهای مخابراتی در محدوده حوزه مربوطه را به عهدهدارد .
که شرح مفصل فعالیت بندیهای الف ، ب و خ در فصل «6» ارائه خواهد شد .
از آنجائیکه تعیین چارت سازمانی هر اداره ای توسط امور تشکیلات و بهبود روشهای شرکت مخابرات ایران در تهران بر اساس اگوهایی که در اختیار دارند صورت میگیرد نمیتواند در برگیرنده همه نیازهای سازمانی باشد .
به عنوان مثال : تعداد نفراتی که جهت واحد نگهداری و نوسازی خطوط در نظر گرفته میشود بر اساس میزان کیلومتر خطوطی است که بایستی نگهداری و نوسازی شود . در صورتیکه جهت تعیین تعداد نفرات با باکس سازمانی واحد مذکور در هر شهرستانی بایستی با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و مسیرهای خطوطی که بایستی نگهداری شوند تعیین گردد .
ساختار تشکیلاتی معاونت اداره کل مخابرات استان تهران - مخابرات دکتر حسابی(1)
مدیر اداره کل مخابرات استان تهران
(شکل-5)
معاون اداره کل و رئیس مخابرات دکتر حسابی
(شکل-6)
معاون اداره کل و رئیس مخابرات حسابی
(شکل 7)
(شکل 8)(1)
فصل سوم
معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – مخابرات دکتر حسابی
مخابرات دکتر حسابی که تا تاریخ 4/9/71 بصورت یک اداره مستقل زیر نظر اداره کل مخابرات استان تهران فعالیت مینمود به لحاظ حجم و گستردگی سطح فعالیت و موقعیت شهرستان کرج از نظر جغرافیایی ، جمعیتی و سیاسی ، اجتماعی و … از تاریخ مذکور بر اساس گزارش شماره 2469 – 1/7/71 و تصویب آن در تاریخ 13/7/71 توسط هیئت مدیره مخابرات ایران به معاونت اداره کل مخابرات استان تهران – دکتر حسابی ارتقاء پیدا نمود .
با توجه به رشد سریع شهر و شهرکهای همجوار و افزایش سرسام آور جمعیت در این شهر ییلاقی نزدیک تهران ، طالب ارائه خدمات بیشتر و تأمین نیازمندیهای شهر بود فلذا جهت تأمین و ارائه خدمات میبایستی فعالیتها سرعت بیشتری به خود میگرفت و بدون وقفه ادامه مییافت ولی باز پاسخگوی نیازمندیهای شهرستان نبود لذا مسئولین مربوطه شهر را به آن داشت تا فکر اساسی جهت رفع این مشکل بنمایند که با نظر موافق مقام محترم ریاست جمهوری و دستور رسیدگی ایشان به سازمان امور استخدامیکشور مقرر گردید که با همکاری و هماهنگی سازمانها و وزارت خانههای مربوطه ، چارت سازمانی این نهادها در شهرستان کرج مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد و در ساختار سازمانی آنها تغییراتی داده شود که در این راستا تعدادی از ادارات به اداره کل ارتقاء پیدا نمودند ولی بعضی از سازمانها به علت مخالفتهای درون سازمانی از تغیر در ساختار سازمان و تشکیلات ادارات خود در شهرستان کرج امتناء نموده و یا اینکه به اداره آنها بصورت معاونت اداره کل تن دادند که مخابرات شهرستان کرج نیز از آن نمونه است .
در صورتیکه شهرستان کرج هم از نظر جمعیت بالغ بر 647/031/1 (1) و هم از نظر تعداد شماره تلفنهای منصوبه 92656 (2) شماره و هم از نظر تعداد متقاضیان تلفن و هم از نظر تعداد پرسنل 581 نفر (3) و … در مقایسه با بسیاری از ادارات کل مستقر در تهران و استانها در رده بالاتری قرار دارند و استحقاق بیشتری برای اداره کل شدن را دارا میباشد و این حجم فعالیتها ایجاب مینماید که با ارتقاء سطح اداره و تعویض اختیار و داشتن اختیارات مشابه ادارات کل ، بتوان پاسخگوی نیازهای شهر شد .
در صورتیکه شهرستان مخابرات با ارتقاء سیستم سازمان مخابرات دکتر حسابی مخالفت نموده و بالاجبار جهت اداره آن بصورت معاونت اداره کل مخابرات استان تهران تن داده اند آن هم معاونتی که حتی به اندازه معاونتهای دیگر اداره کل اختیارات ندارد و یا اینکه معاونت مذکور از اختیارات خود استفاده نمینماید و بصورت یک کارمند معاونتهای دیگر و بصورت زیر مجموعه آنها با اختیارات محدودتر نسبت به هدایت زیر مجموعهخود ادامه میدهد و در نتیجه بازده کار نسبت به گذشته کمتر شده و در صورتیکه توقع و انتظارات مردم و شهر نسبت به حالت گذشته بیشتر شده است که این تضاد موجب نگرانی و نارضایتی مردم و مسئولین شهر گشته است .
با توجه به اینکه مسئولین هر شهر که از نزدیک با نیازمندیها و مشکلات و تجهیزاتی که در اختیار دارند آشنایی بیشتری نسبت به مسئولین رده بالاتر خود که در مرکز مستقر هستند دارند در چنین شرایطی مدیران یکه قویترند و با فن مدیریت اشنایی کامل دارند و با اعمال فشار و با استفاده از اختیارات قانونی خود و گرفتن اختیارات بیشتر از ردههای بالاتر سازمان جهت پیش برد اهداف سازمان و ارائه خدمات بیشتر و جلب رضایت مردم موفقیت بیشتری را نسبت به مدیری که آشنایی با سیستم مدیریت ندارد و یا حتی نمیتواند از اختیارات قانونی خود هم استفاده نماید کسب کند که این امر ممکن است با یک نگاه به نمودار فعالیتهای مخابرات دکتر حسابی که در بخشهای مختلف ارائه میشود در مقاطع مختلف مشهود میباشند . لذا با دادن توضیحی انجام یک مدیریت صحیح در زیر ارائه میشود .
امروزه شاید بیش از همیشه تولید کنندگان و مصرف کنندگان سرویسهای مخابراتی و سیاست گزاران دولتها مجزوم رشد سرسام آور سرویسها و و تسهیلات مخابراتی گردیده اند . در حالیکه بهای واحد (قیمت تمام شده ) برای تأمین سرویسها و در نتیجه توسعه غیر قابل تصور تکنولوژی ، پائین آمده ، تقاضا برای سرویس خیلی بیش از کل سرمایه لازم برای این بخش که رو به افزایش میباشد رشد داشته است . از طرف دیگر ، سرویسهای جدیدی ایجاد شده که مشترکین بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیائی خود متقاضی این سرویسها میباشند چون اموزه در تکنولوژی مخابرات فاصله و دوری راه ، دیگر مانعی بحساب نمیآید . دشوارترین انتخاب برای سیاست گذاران مخابرات در کشور قبل از آنکه قادر باشند سرویسهای ابتدائی ضروری را برای اکثریت مردم خود فراهم نمایند با تقاضای مشترکین بزرگ برای سرویسهای پیچیده و متنوع روبرو هستند .
به عنوان نمونه این سرویسها عبارتند از پیچینگ ، موبایل ، امکان کنفرانس چند نفره با تلفن و فیچرهای مختلف .
این وظیفه شرکت مخابرات است که موازنه صحیحی را که برای کشورمان و محیطمان مناسب باشد ایجاد نماید .
مناسب بودن سیستم مدیریت متخذ و شدت عمل آن کلید اصلی فراهم ساختن سرویس سوردمند و رضایتبخش میباشد .
در حقیقت ، سودمندی و کارایی در مدیریت برای تولید سرویس رضایتبخش به همان مهم است که دسترسی به منابع برای سرمایه گذاری . بهر حال شرکت مخابرات برای پاسخگویی به نیازهای مشترکین خود باید معمولاً توجه خود را به «نوع مدیریت» معطوف سازد برای مثال ، تمایلی آشکار برای تغییر مخابرات از «شکل یک اداره مرکزی دولتی» به یک نهال مستقل و خود مختار ولی در مالکیت دولت وجود دارد . میدانیم که ادارهه یک شبکه مخابراتی تا چه حد پیچیده است و برای اینکار باید تکنولوژی ، امور مالی برنامه ریزی ،تدارکات ،امور پرسنلی وآموزش را در نظر داشت که البته اینها فقط چند مورد از موارد قابل ذکر است . اگر بخواهند مخابرات را بصورت یک شرکت مستقل خود کفاء دایر و بصورت انتفاعی مورد بهرهبرداری قرار دهند تجربه نشان میدهد که بالاخره مدیریت بهرهبرداری و مالی و یا سایر وظایف و مسئولیتهای مشابه آن باید کاملاً جدا از ساختار و ابزار مالی دولت مرکزی باشد . دولت باید دخالت خود را بیشتر به موضوعات استراتژیک دراز مدت محدود نمایند . مثلاً اینکه آیا بهرهبرداری شرکت مخابرات فقط باید در حد برابری و توزان بین دخل و خرج باشد یا اینکه جنبه انتفاعی هم داشته باشد ؟ و در حالت دوم میزان سود و نرخ رشد سیستم چه باید باشد . برای مثال : از جنبه اقتصادی کلان ، دولت ممکنست بخواهد معیاری را برای سرمایه گذاری در مخابرات تصریح نماید وبدلیل اقتصاد اجتماعی ، دولت ممکنست بخواهد در مناطق دورافتاده تر نیز مخابرات توسعه داشته باشد .
این قبیل سیاستها هر جا که مصلحت ایجاب کند باید به وضوح تعریف شده و از سوی دولت و نه از طرف شرکت مخابرات به آگاهی عموم رسانده شود . و اگر مخابرات از نظر مالی به عنوان یک شرکت مستقل تلقی شود اینگونه مطالب بصورت اطلاعیههای درست و منظم به آگاهی عموم رسانده شود .
برنامه ریزی
مدیریت یک شرکت مخابراتی باید همه عوامل را در نظر داشته و دخالت دهد برای مثل نرخ رشد برنامه ریزی شده برای شبکه و بهبود سیستمها باید با برنامههای مربوط به تأمین سرمایههای لازم ، و استخدام و آموزش کارمند اضافی لازم مطابقت داشته باشد . باین دلیل است که شرکت بهرهبرداری کننده باید برنامه جامعی برای بهرهبرداریها ، در آمدها ، قیمتها ، هزینههای بهرهبرداری ، رشد شبکه و. تعداد خطوط و ارتباطات ، قابلیت سودرسانی ، سرمایه ثابت ، نیروی انسانی ، نیازهای آموزشی و غیره و غیره بطور جمعی تهیه و تنظیم نمایند .
این برنامههای برای اینکه از ارزش واقعی برخوردار باشند باید یک برنامه سرمایه گذاری مثلاً 5 تا 7 ساله و یک برنامه دراز مدت مثلاً 15 تا 20 ساله را شامل شود .
البته هر دو این برنامهها میباید به طور مرتب بازنگری شوند . این بازنگری اجازه خواهد داد که در بخشهائی از فعالیت که عواملی تکنولوژی قیمت ، یا تقاضا تغییر کرده و یا از حالت تعادل خارج شده تجدید نظر به عمل اید و هر نوع تغییری در خطمشی دولت نیز باید در چنین مواقعی مورد توجه قرار گیرد .
این برنامه برای کار هر متخصصی در رابطه با کاری که باید در آینده انجام دهد سرمشقی تعیین میکند .
برنامه ریزان نیروی انسانی باید بدانند که چند کارمند استخدام کنند ، مدیران آموزش باید بدانند که چند کارمند را باید آموزش دهند ،برنامه ریزان شبکه باید بدانند که چه ظرفیتی را باید پیشبینی کرده و تدارک ببینند ، برنامه ریزان مالی باید بدانند که چقدر سرمایه باید فراهم کنند و غیره .
بسیار حائز اهمیت است که همه این مراحل بتوانند همگام و پابپای هم عمل شوند و این عمل توسط مدیران هر شهر که به مسائل اشراف کامل دارند امکان پذیر است نه مدیران سطوح بالاتر که در مراکز استانها و شرکت مستقر هستند و فقط مدیران سطوح بالاتر و در نهایت بالاترین مقام مدیریت بتواند بر چگونگی آنها نظارت و کنترل داشته باشد .
قوانین عمومیمدیریت
همه مدیران در هر سطحی از سازمان باید تعریف کاملی از مسئولیتهای خد داشته و بطور سیستماتیک مسئول و پاسخگوئی عملکرد خود بحساب آیند . اطلاعات آماری تهیه شده توسط سیستم اطلاعاتی مدیریت در هر جا که ممکن باشد باید برای تعیین اهداف کمیمتغیرهای کلیدی مورد استفاده مدیران تا زیر اولین رده سطح سوپروایزری قرار میگیرد . باید رسماً از مدیران خواسته شود که در آخر هر سال پاسخگوئی عملکرد خود در قبال این اهداف باشند . در صورت وجود کمبودهایی نسبت به این اهداف ، مدیر مربوطه باید وادار شود که دلایل را تجزیه و تحلیل کرده و با کمک و پشتیبانی متخصصین ادارات مرکزی این کمبودها را بر طرف سازد . برای خرابیهای دائمیباید فکری شود و برای کمبودها و نقایص دائمی باید تنبیههایی در نظر گرفته شود هم چنانکه برای عملکردهای بالاتر از حد تعیین شده میباید پاداشهایی منظور گردد .
به عنوان یک مثال واقعی ، تأسیسات خارج از مراکز ( یعنی کابلها ، خطوط هوایی و غیره که مراکز را به مشترکین متصل میسازند ) در بسیاری از شهرها ، قدیمیو یا معیوب میباشند . از هر مدیری که مسئول نگهداری و تعمیر چنین تأسیساتی میباشد باید خواسته شود که در پایان هر سال در خصوص فرکانسی که در ناحیه مربوط به وی ، خرابی خطوط را باعی شده و سرعت عملی که موجب برگرداندن سرویس به حالت اولیه گردیده گزارش دهد . متخصصان اداره مرکزی باید روشهائی را برای شناسائی علل زیر ابداع ن مایند : نصب و اتصال اولیه کابلها بصورت بد و نامطلوب ، خرابی ناشی از عمر تأسیسات ، خرابیهای فیزیکی ناشی از کارهای ساختمانی مقاطعه کاران و غیره .
مسائل پرسنلی
اگرچه مخابرات یک سرمایه گذاری میباشد ولیکن نقش برنامه ریزی و روشهای صحیح پرسنلی برای اداره آن بصورت خوب و کارآمد ، غیر قابل انکار است .
هر سازمانی الزماً متکی به مهارت و استعداد مدیران خود میباشد ، انتصاب و بکار گیری تعداد کافی از مدیران که دارای که از استعداد خوبی برخوردار هستند باید در داخل سازمان شناسائی شده و بطور شایسته ارتقاء یابند . اگر مدیران و یا کارشناسان اجرائی خوب را نشود در داخل سازمان پیدا کرد در آن صورت باید از خارج از سازمان آورده شوند .
سازمان مخابرات باید آماده باشد تا با ایجاد انگیزههای کافی ( مثل حقوق ، شرایط کاری ، و غیره ) موجبات جذب و حفظ مدیران و متخصصین اجرائی با صلاحیت را بصورت نیروی دائمیفراهم نماید اهمیت استعداد برای اولین و دومین رده سوپروایزری به همان اندازه است که اهمیت آن برای مدیریترده بالاتر یکی از ممشخصههای مخابرات ، متکی بودن به عملیات تعداد زیادی از پرسنل میباشد که در گروههای کوچک و اغلب سیار در نقاط مختلف پراکنده شده و کیفیت و سودمندی کار آنها در سطح وسیعی تعیین کننده موفقیت شرکت میباشد. در چنین شرایطی ، اولین رده سوپروایزرسی ، شغلی را به عهدهدارد که انجام آن مشکل و از اهمیت ویژه ای برخوردار است انتخاب سوپروایزرها نه تنها باید بر اساس مهارت آنها در تخصصهای لازم برای انجام کاری باشد که سوپروایزری آنرا به عهدهدارند بلکه باید استعداد ذاتی آنها برای رهبری و سازماندهی کارها نیز در نظر گرفته شود . در اوضاع و احوال کنونی که شرکت در حال توسعه میباشد ، وجود تسهیلات کاملاً مناسب و کافی برای آموزش هر سطحی از کارکنان در کاری که عهدهدار انجامش هستند ضروری میباشد . مدیران لازمست که نسبت به تکنیکهای کاری مهم مدرن ، توانائیهای بالقوه این تکنیکها ، و دامنه بسیاری وسیع مسائلی که از آنها ناشی میشود بصیرت کامل داشته باشند .
سوپروایزرها باید مهارتهای مدیریت و سازماندهی را فراگیرند ، پرسنل فنی باید در زمینه تخصصهائی آموزش ببیند که متناسب با نوع کاری باشد که آنها عهدهدار انجامش خواهند بود (مثل نگهداری دستگاههای با تکنولوژی پیشرفته ، نصب و نگهداری خطوط انتقال و غیره ).
مطلب مهم اینست که نرخ افزایش تعداد کارکنان باید پایین از نرخ رشد کار نگهداشته شود بطوریکه نیروی تولید پوسته در جهت بهبود باشد . هزینههای پرسنلی بخش وسیعی از مخارج بهرهبرداری مخابرات را تشکیل میدهد . و اگر مخابرات بخواهد که به خوبی اداره شود و موجودیت و توسعه مالی و اقتصادیش حفظ شود باید که نیروی تولید به عنوان هدف اساسی خطمشی تلقی شود .
بایستی با استفاده از تکنولوژی و اتوماسیون میزان کارایی و بازده کار و حجم فعالیت را بالا برد و با کاهش نیروی انسانی و بکار گیری پرسنل در فعالیتهای دیگر و کاهش هزینههای پرسنلی و بهه برداری نسبت به افزایش و توسعه اقتصادی و مالی شرکت اقدام نمود که این عمل در شرکت مخابرات در دست اجرا است ولی متاسفانه با مقاومت پرسنلی مواجه است از این تعدیل نیرووی انسانی به کندی در حال انجام است .
در پایان لیست هزینههای بهرهبرداری ، مالی اداری و هزینههای پرسنلی مالی اداری، بهرهبرداری در سالهای 68،70،72 جهت مقایسه و درصد افزایش آنها جهت اطلاع ارائه میگردد .
هزینههای بهرهبرداری
موضوع
سال سال68 سال 70 سال 72 افزایش هزینه بهرهبرداری و پرسنل سال 70 نسبت به 68 افزایش هزینههای بهرهبرداری و پرسنلی سال 72 نسبت به 70 افزایش برداری و پرسنلی 72 نسبت به 68
هزینههای بهرهبرداری 369668339 728510344 1637589154 7/97% 7/124% 343%
هزینههای پرسنلی بهرهبرداری 307429141 614464252 1351913116 48/99% 120% 7/329%
هزینههای مالی اداری 82789923 205134463 549453874 7/147% 8/267% 6/563%
هزینههای پرسنلی مالی اداری 66552915 95399601 395275426 3/43% 3/314% 9/493%
شماره گذاری و اجرای پروژه
هدف دراز مدت شرکت مخابرات نه تنها خود کفائی مالی بوده بلکه ایجاد در امدی معقول و عادلانه نسبت به سرمایه نیز میباشد . برای نیل به این هدف ، منابع سرمایه گذاری و و شرایط وابسته به آنها باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد . در انتخاب سرمایه ( که ترجیحاً میبایستی متنوع و ترکیبی از منابع مختلف باشد ) همیشه باید منابع شربکت در دراز مدت در نظر گرفته شود .
شرکت مخابرات باید یک خطمشی قیمت گذاری و تعرفه بندی اتخاذ نماید که منطبق بر اهداف ملی مقرره توسط دولت بوده و با هزینه تأمین سرویس مطابقت داشته باشد . طبیعی است که درآمد حاصله از بخشی از شبکه باید به رفع کمبودهائی کمک کند که ممکن است در سایر بخشها ( مثل مناطق زوستایی ) پیش آید . بعلاوه ، وجود مکانیسمها برای تشخیص نیاز به پروژههای سرمایه گذاری ، ارزیابی آنها ، پیشبینی صحیح هزینه ای که در بر خواهند داشت ، و تعیین الویت آنها برای اجرا ضروری میباشد . برای اجرای یک پروژه باید برنامه ای تهیه و بر اجرای ان از نزدیک نظارت شود تا پیشرفت مراحل پروژه در ظرف مدت تعیین شده ودر حیطه منابع مقرره میر گردد . در مواردی که کار توسط پیمانکاران اجرا میشود ، مخابرات باید تعداد کافی از کارکنان آموزش دیده را برای پیگیری و نظارت بر پیشرفت کار در اختیار داشته باشد . این افراد در ارتباط با پیمانکاران میتوانند مراقب باشند که کار به درستی اجرا و استانداردهای کاری به خوبی رعایت شود . به هرحال به عنوان یک خطمشی ، حداقل برخی از پروژههای اصلی باید توسط کارکنان خود مخابرات به اجرا در آید چون این بهترین راه برای آموزش کارکنان بوده و ضمناً نگهداری صحیح سیستم را در آینده فراهم مینماید . به عبارتی ...
منابع و ماخذ :
1- بولتن گزارش فعالیتهای مخابرات ( تاریخچه مخابرات کشور )
2- تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی تالیف جیمز – آ – سن
3- مصوبات هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران
4- نگرشی بر تلاش پانزده ساله مخابرات استان تهران
5- آمار سر شماری جمعیت سازمان آمار ایران
6- چارت سازمانی مخابرات دکتر حسابی
7- صورتحسابهای مالی ، ترازنامه و صورتحسابهای سود و زیان مخابرات دکتر حسابی
8- مجموعه مقررات و آئین نامهها و دستور العملها و تعرفههای خدمات مخابراتی کشور
9- دفاتر واحد واگزاری خطوط مخابرات دکتر حسابی
10- مدارک و اطلاعات موجود در واحدهای مختلف مخابرات دکتر حسابی .

- ۹۵/۰۵/۲۵