پروژه مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی تحت pdf دارای 44 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پروژه مقاله سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی تحت pdf :
سیاستها و استانداردهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک مالزی
فصل 1- مقدمه 2
1-1- درباره این گزارش 2
2-1- سیاست EGIT 2
3-1- چارچوب EGIT 4
فصل 2- فن آوریهای به کاررفته در دولت الکترونیک 12
1-2- مقدمه 12
2-2- وسایل و تجهیزات 12
3-2- سرویسهای کاربران 14
4-2- سرویسهای منطقی فعالیتها 16
5-2- سرویسهای داده ها 24
6-2- ارتباطات 30
7-2- ارتباط میان پردازشی 35
8-2- محیط توسعه برنامه ها 36
9-2- محیط عملیاتی 38
فصل3- استفاده از فن آوری رایانه برای گسترش کار گروهی 42
1-3- گروه ا فزار 43
2-3- مدیریت روند فعالیتها 45
3-3- فرم های الکترونیکی 45
4-3- سیستم های تصویر برداری 46
5-3- ویدئو کنفرانس 46
6-3- سیستم های برنامه ریزی و زمان بندی 47
فصل 1- مقدمه
1-1- درباره این گزارش
گزارش استانداردها و سیاستهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک (EGIT)، تعاریف و مفاهیم سیستمها را بر اساس استانداردهای دولت مالزی و ارائه دهندگان راهحلهای IT بیان میکند. مجموعه فنآوریهایی که اجازه بدهد رایانههای شخصی، تجهیزات شبکه و دیگر سرویسگیرها با سرویسدهندههای هر شبکهای کار کنندو ایجاد یک زیربنای IT که از سیاستهای فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک پشتیبانی کند، در این گزارش تدوین شدهاند.
با اعمال این سیاستها اطمینان حاصل میشود که رایانههای بزرگ، اینترنت/ اینترانت و نرمافزارهای توزیع شده با هم سازگارند. این گزارش چارچوبی ارائه میکند که دولت را از استفاده انحصاری از یک فنآوری خاص و افتادن در بنبست، حفاظت میکند.
تمرکز اصلی بر نرمافزارهایی است که همکاری ساختارهای ناهمگن را ممکن میسازند و آنها را به صورت ساختاری یکپارچه در میآورند.
سیاستهای تشریح شده در این گزارش شامل سه عامل عمده میشوند:
– ساختار محاسباتی توزیع شده چندلایهای سرویسدهنده / سرویسگیرنده
– استفاده از قطعات نرمافزاری برای ایجاد سریع برنامهها (برنامهنویسی شیءگرا)
– ارائه راهبرد همکاری برای توزیع اجزاء در کل شبکه و یکپارچه کردن منابع داده موجود
2-1- سیاست EGIT
در ساختار فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک، سه لایه محاسباتی در نظر گرفته میشود.
1- کاربر (نحوه ارائه)
2- منطق کاری
3- دادهها
متمرکزکردن تمام سیاستهای کاری و خدمات در یک محل به تیمهای تحقیق و توسعه این امکان را میدهد که تمام تلاششان را برای ساختن اجزاء کاری مدیریتپذیر و قابل بسط به کار ببرند و این اجزاء را به گونهای شفاف با دادههای پشت صحنه و کاربرد روی صحنه، یکپارچه سازند.
از آنجا که تمام روشها به صورت متمرکز مدیریت میشوند میتوان به سرعت تغییرات را انجام داد و تغییرات به صورت خودکار و بلافاصله به همه خدمات گیرندهها اعمال میشود.
مزایای این روش عبارتند از:
– منطق کاری مشترک
– استقلال از سامانه سرویسگیرنده
– اجرا و مدیریت آسان پردازشهای توزیع شده
شکل 1- مدل محاسباتی سه لایه
گزارش استانداردها و سیاستهای EGIT نوع سرویس گیرندهها و سرویسهای ارائه شده را معین نمیکند بلکه در این گزارش پیشنهاد میشود که سرویسها به صورت اشیاء مدیریتپذیر تعریف شوند که بتوان آنها را روی هر سه لایه اجرا کرد.
هدف، ایجاد ساختاری است که تجهیزات مختلفی از جمله تجهیزات زیر را پشتیبانی کند:
– رایانه شخصی (PC)
– دستیار دیجیتالی شخصی (PDA)
– کیوسک
– رایانههای شبکه
لایه کاربر واسطه ارتباط با سیستمهای IT را برای شهروندان، صاحبان مشاغل و دولت فراهم میکند. در طراحی این لایه، هدف ارائه خدمات به حداکثر تعداد ممکن از شهروندان کشور است. لایه منطق کاری سطحی است که سرویسها به شبکه ارائه میشوند.
از جمله سرویسهای ارائه شده به شرح زیر است:
– سرویس نامگذاری
– سرویس زمان سنجی
– سرویس فهرست
– سرویس امنیت
– سرویس کاربردی
– سرویس پیام
– سرویس پردازش مبادلات
این سرویسها ممکن است روی یک میزبان یا میزبانهای مختلف قرار گیرند.
لایه دادهها محل ذخیره منطقی اطلاعات مورد نیاز برای پردازش سرویسهای کاربردی است . لایه دادهها همچنین سرویسهایی از قبیل ایجاد، بازیابی، نوسازی یا حذف دسترسی به محل ذخیره دادهها را ارائه میکند.
بنابراین EGIT ترکیبی از سیاستها و استانداردهایی است که ساختار کاربردی توزیع شده برای دولت الکترونیک به وجود میآورد.
3-1- چارچوب EGIT
چارچوب فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک (EGIT) یک مرجع استاندارد برای ملاحظه فنآوریهای گوناگون در زمینه اطلاعرسانی است.
این چارچوب شامل پنج قسمت عمده است:
– وسایل و تجهیزات
– سرویسهای مربوط به کاربران
– سرویسهای منطقی
– سرویسهای داده
– ارتباطات و مخابرات
در دسترس بودن امنیت
ایستگاههای کاری رایانههای قابل حمل تجهیزات شبکه رایانههای رومیزی
واسطه اجزاء رابط گرافیکی کاربر (GUI)
سرویس پردازش مبادلات سرویس پیام مدیریت سیستم سرویس امنیت سرویس زمانسنجی نامگذاری
و فهرست مدیریت اشیاء
سرویسهای دیگر دادهها سرویسهای فایل سرویسهای بانکهای اطلاعاتی
لایه حمل
لایه شبکه
لایه فیزیکی
جهانی بودن مدیریت پذیری
شکل 2- چارچوب فنآوری اطلاعات دولت الکترونیک
«ارتباط بین فرایندی» ارتباط را بین لایه خدماتی کاربر، لایه منطقکاری و لایه دادهها برقرار میکند در حالی که «محیط توسعه کاربردها» زیربنای سراسری توسعه کاربردها را برای چارچوب EGIT فراهم میکند.
هر لایه به اجزاء دیگری هم تقسیم میشود. تعاریف EGIT بر واسطههای دریافت خدمات از هر جزء تمرکز میکنند.
کیفیتهایی که از تمام لایهها و اجزاء انتظار میرود از این قرار است:
– امنیت
– در دسترس بودن
– مدیریت پذیری
– بین المللی بودن
سیستمهای کاربردی به عنوان بخشی از فرآیندهای کاری دولت الکترونیک یکی از اجزاء اساسی هستند و باید دارای مشخصات زیر باشند:
– قابلیت اجرا روی سیستمهای مختلف (از نظر سختافزاری و نرمافزاری)
– انعطافپذیری
– سازگاری بین سرویسهای ارائه شده ازخدمات دهندههای مختلف
– مقیاسپذیری؛ بسته به نیاز میتوان از تجهیزات بیشتر یا کمتری استفاده کرد بدون آنکه نیازی به تغییر دیگر اجزاء باشد.
– سهولت استفاده؛ استفاده از سیستمهای کاربردی باید آسان بوده و واسطه کاربر آنها مشابه دیگر سیستمهای کاربردی باشد.
– مدیریتپذیری؛ کاربردها، سختافزار و نرمافزار باید مدیریت پذیر بوده و عملکرد آنها ساده باشد
1-3-1- راهبردها
دولت از راهبردهای زیر به عنوان بهترین راه برای دستیابی به مشخصات مورد نظر حمایت میکند.
– استانداردهای باز و بدون محدودیت به منظور ایجاد چارچوب فنآوری اطلاعات مورد نیاز برای اجرای دولت الکترونیک
– ساختار چندلایه سرویس دهنده / سرویس گیرنده برای اینکه تجزبه کارهای پیچیده به سرویسهای مختلف امکانپذیر باشد.
– محیط اینترنت / اینترانت برای ایجاد ارتباطات و دسترسی به اطلاعات و مردم
– استفاده از تعامل چندرسانهای بین دولت، شهروندان و صاحبان مشاغل برای ارائه خدمات
– همکاری بین دولت و صنعت برای دستیابی به یک ساختار اطلاع رسانی مشترک
1ـ استانداردهای سیستمهای باز :
با وجود آنکه استانداردهای سیستمهای باز بهترین گزینه برای صنعت محسوب میشوند، استانداردهای بالفعلی وجود دارند که نمیتوان آنها را نادیده گرفت. فرآیند سیستمهای باز فی نفسه هرگز با سرعت فرآیند ایجاد استانداردهای بالفعل حرکت نخواهد کرد. استانداردهای بالفعل باید شناسایی شوند و در بعضی موارد شاید از استانداردهای باز مطلوبتر باشند. «سیستمهای باز» به محصولات و فنآوریهایی اشاره میکند که بر اساس واسطههای باز، طراحی و ساخته شدهاند. واسطههای باز، واسطههایی هستند که مشخصات آنها در اختیار همگان باشد و با اعلام قبلی و در فرآیندی عمومی مورد تجدید نظر قرار گیرند.
بهترین راه برای ترکیب فنآوریهای موجود به منظور برآوردن نیازهای شهروندان،استفاده از راهبرد سیستمهای باز مبتنی بر استانداردهای پذیرفته شده است.
چندین سازمان استانداردهای سیستمهای باز را توسعه داده و ارائه میکنند. درصورت لزوم میتوان استانداردهای ملی را جایگزین استانداردهای بین المللی کرد.
بعضی سازمانهای بین المللی استاندارد به شرح زیر است:
– سازمان بین المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC). این دو سازمان یک کمیته فنی مشترک درباره IT تشکیل دادهاند و در مورد موضوعات مختلف از قبیل نرمافزار، سختافزار و پردازش اطلاعات استاندارد وضع میکنند.
ISO شامل 120 سازمان ملی استاندارد است و IEC از 53 کمیته ملی تشکیل شده است.
– اتحادیه جهانی مخابرات – بخش استانداردسازی ارتباط راه دور (ITU-T).
این سازمان مسئول استانداردهای جهانی ارتباطات از راه دور است و توصیههای فنی درباره تلفن، تلگراف و واسطههای انتقال دادهها ارائه میکند. این اتحادیه به سازمان ملل تعلق دارد.
– شرکت X/Open؛ کنسرسیومی از کاربران، تهیه کنندگان نرمافزار و تولیدکنندگان رایانه است که از نظر چشمانداز و دیدگاه، بین المللی است.
– انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)
IEEE در حال تعریف سیستم عامل قابل انتقال مبتنی بر (Posix) Unix است و دولت آمریکا نیز این استاندارد را برگزیده است.
– سازمان ETSI؛ این سازمان برای وضع استانداردهای مخابراتی اروپا در سال 1998 تشکیل شده است.
– مؤسسه مهندسی نرمافزار (SEI)؛ این مؤسسه یک مرکز تحقیق و توسعه فدرال است که در سال 1984 توسط کنگره تأسیس شده است. این مرکز بخش عمدهای از دانشگاه Cornegie Mellon میباشد و توسط DARPA پشتیبانی میشود.
دولت مالزی ممکن است از استانداردهای سامانهای ملی کشورهای دیگر استفاده کند از جمله سازمان ملی استاندارد آمریکا (ANSI)، سازمان استاندارد بریتانیا (BSI) و ;. .
نمونههایی از استانداردهای مورد استفاده عبارتند از ASNI SQL ، ITV X.509، TCP/IP و IEEE 802.3 .
علاوه بر این بعضی استانداردهای بالفعل به دلیل استفاده گستردهشان انتخاب شدهاند. نمونههایی از این استانداردها عبارتند از: Adobe postscript ، WIN 32 مایکروسافت، Java، Winsockو اتصال باز بانکهای اطلاعاتی (ODBC)
2- مدل رایانهای سرویس دهنده / سرویس گیرنده
مدل سرویسدهنده/سرویسگیرنده عموماً با تقسیم یک عملیات به دو جزء مشخص میشود به طوری که یک جزء روی رایانههای سرویسگیرنده اجرا میشود و جزء دیگر روی یک یا چند رایانه سرویس دهنده اجرا میشود.
این تقسیم کار اجازه میدهد که اندازه و مکان اجزای مختلف به طور مناسب توزیع شود. مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده شامل دو بخش سرویس دهنده و سرویس گیرنده میشود. سرویس گیرنده از یک یا چند سرویسدهنده تقاضای خدمت میکند.
سرویس دهنده خدمت مورد نظر را ارائه کرده و نتیجه را به سرویس گیرنده بر میگرداند. این مدل دارای مشخصات زیر است:
– سرویس دهنده و سرویس گیرنده میتوانند به صورت یکپارچه با هم تعامل داشته باشند.
– در حالت کلی سرویس دهنده و سرویس گیرنده در مکانهای جداگانهای قرار دارند و توسط شبکه به هم متصل میشوند.
– سرویس دهنده یا سرویس گیرنده را میتوان بدون تغییر دیگری، تعییر داد.
– کارکردهای سرویس دهنده و سرویس گیرنده مستقل از هم است و میتوان نقش آنها را در صورت لزوم عوض کرد.
– یک سرویس دهنده میتواند همزمان به چند سرویس گیرنده خدمات ارائه کند و همچنین یک سرویس گیرنده میتواند همزمان به چند سرویس دهنده دسترسی داشته باشد.
3- اینترنت / اینترانت
راهبرد محیطی اینترنت بر اساس ابزارها، استانداردها و روشهای اتخاذ شده در اینترنت و نیروهای بازار است . ارائهدهندگان بین المللی سرویس اینترنت از استانداردهای بالفعل برای تبادل اطلاعات استفاده میکنند. سرویسدهندههای اصلی هسته اینترنت را تشکیل میدهند که تا حد کمی تابع استانداردهای IETF میباشد.
IETF گروه بین المللی بزرگی است که برای اینترنت استاندارد وضع میکند و هر شخصی میتواند در آن عضو شود. هیچ هویت واحدی کنترل مطلق روی اینترنت ندارد. ارائه دهندگان سرویسهای اینترنتی باید از استانداردها تبعیت کنند در غیر این صورت مزایای ارتباط جهانی را از دست میدهند ولی هیچکس آنها را مجبور به این کار نمیکند.
دیگر گروههای مربوط اینترنت مانند InterNIC و «جامعه اینترنت» کارکردهای مهمی دارند. InterNIC شرکتهای متصل به اینترنت را ثبت میکند در حالی که «جامعه اینترنت» کمیتههای مهندسی مختلفی دارد که توصیههای فنی ارائه میکنند.
اینترنت با فراهم کردن زیربنای اتصال شبکهای و قابلیتهای ابزاری، ارزش کاری زیادی برای کاربران ایجاد میکند. شبکه اینترنت و پروتکلهای استاندارد کاربردی اجازه استفاده مشترک از اطلاعات و عملیات شبکهای را میدهد. بسیاری از مباحث ساختاری از قبیل استقلال از سیستم عامل و میانافزارها با استفاده از این راهبرد در نظر گرفته میشوند.
اگر سازمانی ابزارها و استانداردهای اینترنت را روی شبکه داخلی خود پیاده کند به آن اینترانت میگویند. در این راهبرد استفاده از ابزارها و استانداردهای اینترنت به عنوان پایهای برای توسعه و تحول پروژه دولت الکترونیک، کاربرد گستردهای خواهد داشت. استنثناهای این راهبرد استفاده از اینترنت عبارتند از نیازهای امنیتی پیشرفته یا ارتباط online تضمین شده.
4- همکاری برای تحول یکپارچه
راهبرد دولت عبارت است از همکاری با سازندگان سیستم و فروشندگان برای ایجاد موقعیت برابر برای بخش دولتی و بخش خصوصی.
با وارد شدن بخش خصوصی در انتخاب ساختارها و استانداردهای مورد استفاده در سیستمها، اجرای موفقیتآمیز و پایدار آنها تضمین میشود.
5- سرویسهای چندرسانهای
اصطلاح «چندرسانهای» به ترکیب دستههای مختلفی از فعالیتها روی یک رسانه اشاره میکند. این رسانه میتواند به محیطهایی از قبیل دیسک، دیسک فشرده (CD) یا دیگر وسایل ذخیرهسازی اشاره کند یا ممکن است به اطلاعات ارسال شده روی شبکه اشاره داشته باشد.
چندرسانهای معمولاً به ترکیب صدا، تصویر و متن اشاره میکند. چندرسانهای عامل مهمی محسوب میشود که رایانهها و شبکهها را قادر به ارائه سرویسهای مخابراتی میکند. رایانهها و شبکهها امروزه میتوانند همان کارهای تلفن، تلویزیون، رادیو و تخته سیاه را انجام دهند.
فصل 2- فنآوریهای به کار رفته در دولت الکترونیک
1-2- مقدمه
در این بخش فنآوریهای به کار رفته در EGIT تشریح میشود. در این چارچوب تجهیزات و وسایل، سرویسهای کاربر، سرویسهای مربوط به فعالیتها، سرویسهای دادهها و سرویسهای مخابراتی مورد بررسی قرار میگیرند.
2-2- وسایل و تجهیزات
1-2-2- رایانههای رومیزی و قابل حمل
رایانههای رومیزی و قابل حمل شامل CPU و واسط کاربر هستند. شبکهها باید به نحوی باشند که رایانههای قابل حمل بتوانند از منابع شبکه استفاده کنند.
پروتکل پیکربندی پویای کامپیوتر میزبان (DHCP) ساز و کاری است که در هر ارتباط، یک آدرس IP موقتی به رایانههای رومیزی و قابل حمل اختصاص میدهد.
پروتکل نقطه به نقطه (ppp) امکان برقراری ارتباط TCP/IP را روی خط تلفن میدهد. پروتکلهای
IMAP4 و POP به کامپیوترهای قابل حمل اجازه دسترسی به پست الکترونیک روی سرویسدهندهها را از مکانهای مختلف میدهد.
«رویه»
برای استفاده آسان و انعطافپذیر از کامپیوترهای رومیزی و قابل حمل باید اجزاء مختلف را طوری با هم ترکیب کرد که با مدل سرویسدهنده/سرویسگیرنده، دسترسی به دادهها و چندرسانهای سازگار باشد. با استفاده از پروتکلهای DHCP ، PPP و IMAP4 امکان دسترسی و محاسبات بسیار وجود دارد.
2-2-2- تجهیزات شبکه
تجهیزات شبکه دارای یک CPU و واسط کاربر هستند. نمونهای از تجهیزات شبکه شامل NC و NetPC میباشد. مشخصات NC شامل مجموعهای از استانداردهای باز و اصولی میشود که پایه NC را تشکیل میدهند.
ویژگیهای NetPC به صورت استانداردهای صنعتی «بسته و اختصاصی» مشخص میشود. چنانچه کارکردهای محدودی مورد نیاز باشد، NC و NetPC دو راه حل مختلف هستند که هزینه مدیریت سیستم را کاهش میدهند و باعث افزایش بهرهوری کاربران میشوند. برای کاربردهایی از قبیل وارد کردن دادهها پیگیری دستورات و ; میتوان از NC و NetPC استفاده کرد. NetPC و NC برای کاربردهای مبتنی بر اینترنت / اینترانت ساخته شدهاند.
«رویه»
تجهیزات شبکه باید مطابق استانداردهای باز باشند. از NC و NetPC میتوان به عنوان جایگزین پایانههای مرسوم استفاده کرد.
3-2-2- ایستگاههای کاری
ایستگاههای کاری سیستمهای رایانهای قدرتمندتری هستند که برای انجام محاسبات با حجم خیلی زیاد به کار میروند. کاربردهایی از قبیل طراحی رایانهای ، تولید رایانهای، مهندسی به کمک رایانه، توسعه برنامهها، چندرسانهای و گرافیک از ایستگاههای کاری استفاده میکنند.
«رویه»
اجزای مختلف به گونهای باید با هم ترکیب شوند که ایستگاههای کاری قابل استفاده، انعطافپذیر و مقیاسپذیر باشند. از سیستم عاملهایی باید استفاده شود که منطبق بر واسطههای استاندارد هستند.
3-2- سرویسهای کاربران
راههای تعامل کاربر با رایانه از جمله نمایش و پردازش اطلاعات و روش ورود و استفاده کاربر از سیستم، به عنوان سرویسهای کاربر در نظر گرفته میشوند. سرویسهای کاربر به نمایش بصری اطلاعات روی صفحه محدود نمیشود. در طراحی واسط کاربر، استفاده و انتخاب تجهیزات ورودی – خروجی از قبیل ماوس ، صفحه لمسپذیر و ; در نظر گرفته میشوند. نکته مهم آن است که طراحان بین فنآوری مورد استفاده و پیچیدگیهای ناشی از آن و نیازهای کاری توازن ایجاد کنند.
1-3-2- واسطههای گرافیکی کاربر
واسطههای گرافیکی کاربر (GUI) از واسطههای مبتنی بر متن بهتر هستند زیرا انعطافپذیر بوده و پاسخگوی نیازهای کاربر هستند. واسطه گرافیکی پیچیدگی محیط تشکیل شده از شبکههای ناهمگن را میپوشاند و یادگیری و استفاده از سیستم را برای کاربر آسان میکند.
با ظهور اینترنت واسطههای جدیدی مانند مرورگر اینترنت به وجود آمده است.
1- محیط پنجرهای
هدف کلی استفاده از واسطههای کاربر پنجرهای آسانتر کردن استفاده برای مردم است. برای افراد تازهکار، ویژگیهای اساسی و متداول محیط پنجرهای از قبیل اجرای برنامه، پیداکردن یک فایل و عوض کردن وظیفه به آسانی از طریق نوار وظیفه امکانپذیر هستند.
2- محیط مرورگر اینترنت
مرورگرهای اینترنت برنامههای سرویسگیرندهای هستند که محیط واسطهای به شبکه جهانی وب ایجاد میکنند. زبان نشانهگذاری ابر متن (HTML) از انواع دادهها از قبیل تصویر، صدا و ویدئو پشتیبانی میکند و به همین دلیل مرورگرهای وب به ابزارهای چندرسانهای تبدیل شدهاند. مرورگرهای اینترنت شامل سه بخش اجزاء واسطهای ، برنامههای افزودنی و Scripting سرویس دهنده میباشند.
اجزاء واسطهای برنامههای کوچکی هستند که در فایل HTML گنجانده میشوند. دو سازوکار عمده در این ارتباط وجود دارند: Java و Active X. هر دو این سازوکار اجازه میدهند که برنامههای خاصی روی شبکه توزیع شوند. به طور کلی Active X سطح بالاتری از کنترل را روی سیستم هدف ایجاد میکند در حالی که Java کنترل کمتری دارد اما مطمئنتر است و روی تعداد بیشتری از تجهیزات اجرا میشود.
برنامههای افزودنی کارکردهای بیشتری به سرویسگیرندههای استاندارد اضافه میکنند.مانع عمده در برابر استفاده از برنامههای افزودنی آن است که همه برنامههای افزودنی برای همه محیطها در دسترس نیستند.
Scripting سرویس دهنده این امکان را میدهد که برای پردازشهایی مانند CGI و ISAPI اطلاعات توسط HTML به سرویس دهنده قبلی برگردانده شود.
«رویه»
فنآوریهای منتخب باید از چندین سیستم عامل GUI و ویژگیهای معین شده توسط استانداردهای باز پشتیبانی کنند.
2-3-2- واسطههای بین اجزاء
استانداردسازی اجزا اجازه میدهد که برنامههای مختلف با هم همکاری داشته و از اجزاء مشترکی استفاده کنند. دیسکگردان، نمایشگر، حافظه، CPU و .. نمونههای سختافزاری این واسطهها هستند. با استانداردسازی واسطههای بین قسمتهای نرمافزاری میتوان کاری کرد که به طور یکپارچه با هم کار کنند.
واسطههای اجزاء را میتوان همراه با برنامهنویسی شیگرا به کاربرد. واسطههای بین اجزاء یک هدف مستقل از برنامه برای برنامهنویسان ایجاد میکند. برنامهنویسان اگر از واسطه مورد نظر اطلاع داشته باشند نیازی به داشتن هدف برنامه اصلی ندارند.
4-2- سرویسهای منطقی فعالیتها
برای پیشرفت کاربردهایی که در شبکههایی با چند سرویس دهنده توزیع شدهاند به سرویسهایی برای تسهیل استفاده، مدیریت و ایمنسازی آنها نیاز است. سرویسهای منطقی فعالیتها سازگاری و درستی سیستمها و برنامههای توزیع شده را تضمین میکند. مباحث زیر در این قسمت بررسی میشوند:
– مدیریت اشیاء
– نامگذاری و فهرست
– سرویسهای زمان
– سرویسهای امنیت
– سیستمهای مدیریت
– سرویسهای ارسال پیام
– سرویسهای پردازش مبادلات
1-4-2- مدیریت اشیاء
مدیریت اشیاء قوانین یکنواختی برای نگهداری، نامگذاری و برقراری امنیت اشیاء فراهم میکند. اشیاء در واقع اجزای نرمافزاری هستند که دارای ویژگیها (انواع داده، خصوصیات مختلف) و روشها (کارکردها، فرآیندها) هستند.
مدیریت اشیاء، ایجاد و استفاده از شیء را کنترل کرده و فضای نامگذاری را مدیریت میکند. فضای نامگذاری، تمام اشیاء نامگذاری شده در محیط رایانه محلی را شامل میشود. فضای نامگذاری اشیاء به صورت سلسله مراتبی سازماندهی میشود.
بعضی از اشیایی که میتوانند دارای نام باشند عبارتند از:
– اشیاء فهرست
– اشیاء داده
– اشیاء پیوند نمادین
– اشیاء بخش و قسمت
– اشیاء درگاه
– اشیاء فایل
دو مدل استاندارد برای اشیاء وجود دارد: CORBAو COM/DCOM .
مدل CORBA مدل شیء گسترده OMG میباشد. این مدل، سازوکاری است که اجازه میدهد اشیاء بین محیطهای کاری مختلف با هم ارتباط داشته باشند. مدل دیگر، مدل گسترده مایکروسافت (DCOM) است. از واسطههای بین اشیاء برای ارتباط بین DCOM و CORBA استفاده میشود.
مطابق سیاست IT دولت الکترونیک هر دو روش CORBA و DCOM با استفاده از واسطههای بین اشیاء استاندارد میشوند.
2-4-2- نامگذاری و فهرست
برای قراردادن منابع در شبکه به سرویسهای نامگذاری و فهرست نیاز است. این سرویسها طریقه مشخص کردن و بازیابی اطلاعات در مورد اشیاء روی شبکه را تعیین میکنند.
هر یک از منابع شبکه از قبیل رایانه، برنامه، فایل، پست الکترونیک، چاپگر یا مسیریاب یک شیء محسوب میشود. اطلاعاتی که میتوان در مورد یک شیء بدست آورد به نوع آن و سرویس نام و فهرست بستگی دارد.
سرویسهای نامگذاری و فهرست از نظر کارکردهایی که ارائه میکنند مشابهند ولی تفاوتهای مشخصی نیز وجود دارد.
سرویس نامگذاری، اطلاعات یک شیء را فقط با توجه به نام آن جایگذاری و بازیابی میکند. در سرویس فهرست اشیاء بر اساس خصوصیاتشان که یکی از آنها نام است، شناسایی و بازیابی میشوند. این سرویس، قابلیت جستجو برای اشیایی که مشخصات ویژهای دارند را نیز فراهم میکند.
طرح نامگذاری و آدرسدهی سازگار و منحصر به فرد یکی از اجزاء اساسی اجرای موفقیت آمیز محیط و برنامههای شبکهای است. نامها باید برای کاربران سیستم و دیگر کاربردها منطقی و با معنا باشد. یک نام باید با سه اصل زیر مطابقت داشته باشد.
– به صورت ترکیب حروف و اعداد بوده و دارای معنی ذاتی باشد.
– در قلمرو خودش منحصر به فرد باشد.
– به شکل رمز شده تمام عددی نباشد مگر در موارد امنیتی
«رویه»
نامها و آدرسها هویتهای موجود روی شبکه باید منحصر به فرد باشند. برنامههایی که به سرویس فهرست با عملکرد کامل نیاز دارند باید با استانداردهای فهرست باز منطبق باشند. برنامههایی که به سرویس نامگذاری نیاز دارند باید یک سیستم نامگذاری یکپارچه با سیستم فهرست انتخاب کنند.
3-4-2- سرویسهای زمان
برای حصول اطمینان از تطابق و درستی زمان و تاریخ در سیستمهای گسترده از سرویس زمان استفاده میشود.
همزمانسازی در شبکههایی که دارای چند سرویس دهنده هستند از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا هر سرویس دهنده ساعت و مرجع زمان مختص خودش را دارد.
سرویسهای زمان با همزمان کردن سرویس دهندهها و سرویسگیرندهها با یک استاندارد زمانی از بروز مشکل در LAN و WAN جلوگیری میکنند.
همزمانی ساعتها اجازه میدهد که برنامههای توزیع شده، مستقل از مکان قابل اجرا باشند.
سه پروتکل متداول زمانی مبتنی بر اینترنت وجود دارند.
– پروتکل زمان (RFC 868) که راه سادهای برای بدستآوردن زمان جاری میباشد. این روش برای تجهیزات متصل به LAN پیشنهاد شده است.
– پروتکل زمان شبکه (RFC 1305) (NTP)؛ پروتکل پیچیدهتری است که اجازه میدهد یک سیستم ساعتش را به طور پیوسته با چند سرویس دهنده زمان تنظیم کند. (با در نظر گرفتن تأخیر شبکه و رانش ساعت )
– پروتکل ساده زمان شبکه (SNTP) (RFC 1769) که ساده شده RFC 1305 برای سرویسگیرندهها است. این پروتکل اجازه میدهد که از ویژگیهای RFC 1305 برای سرویسگیرندهها استفاده شود بدون آنکه RFC 1305 به طور کامل اجرا شود.
«رویه»
همزمانی روی شبکه الزامی است و باید از طریق سرویسهای استاندارد از قبیل RFC 868 و RFC 1305 و RFC 1769 اجرا شود.
4-4-2- سرویسهای امنیتی
این سرویسها با توجه به سیاستهای استفاده و دسترسی به منابع، احراز هویت کاربران و سایر عوامل ارائه میشوند. سرویسهای امنیتی با صدور مجوز برای دسترسی به منابع و حصول اطمینان از اینکه سیستمها مطابق سیاست امنیتی هستند، آسیبپذیری تجهیزات IT و منابع آن را حداقل میکند.
عملکرد سرویس امنیتی باید تمام سازوکارهای لازم برای سیاستهای امنیتی را پوش دهد و حمایت کند این سازوکارها به شرح زیر است:
– احراز هویت
– صدور مجوز
– کنترلهای ممیزی
– سرویسهای ارتقاءیافته
– اداره سیستم
معمولاً سیستم عاملها این سازوکارهای امنیتی را فراهم میکنند اما اغلب به نرمافزارهای اضافی برای کاربردهای خاص نیاز است. برنامهها و دادهها باید طبق استانداردهای امنیت دولت محافظت شوند
1- احراز هویت و صدور مجوز
کنترل هویت یک کاربر یا موجودیت دیگری که میتواند یک فرآیند، ماشین یا سرویس باشد، احراز هویت نام دارد. احراز هویت را میتوان از راههای مختلفی از قبیل شناسه کاربر، رمز عبور، امضای دیجیتال، تجهیزات زیستسنجی یا کارتهای هوشمند انجام داد.
اجازه استفاده از منابع و دسترسی به شبکه یا سیستم به عهده مسئول صدور مجوز است.
«رویه»
احراز هویت یک کاربر یا موجودیت دیگر، صدور اجازه دسترسی و قابلیت اداره سیستم از جمله ویژگیهای ساز و کار امنیتی است. ساز و کار امنیتی باید در صورت لزوم از روشهای مبتنی بر رمزگذاری پشتیبانی کند.
2- کنترل ممیزی
کنترلهای ممیزی از انطباق با سیاستهای تدوین شده اطمینان حاصل میکنند و آسیبپذیریها را ارزیابی کرده واقدامات پیشگیرانه لازم را اعمال میکنند.
کنترلهای ممیزی اطمینان حاصل میکنند که وضعیت امنیت سیستم و فایلهای پیکربندی نسبت به کنترل قبلی تغییر نکردهاند.
تعیین اینکه چه کسی و در چه زمانی چه کاری انجام داده و تحلیل فعالیتهای سیستم به کشف سوء استفادهها و پاسخگو بودن کاربران منجر میشود.
«رویه»
فعالیتهای انجام شده روی یک سیستم باید توسط یک فرد یا موجودیت مجاز قابل ردگیری باشد. سیستمهای امنیتی باید دارای آستانهای باشند که در صورت عبور از آن به مدیریت سیستم هشدار داده شود.
3- سرویسهای امنیتی ارتقاء یافته
منظور سرویسهایی است که محافظت بیشتری به عمل میآورند.
الف) ویژگیهای امنیتی استاندارد
– رمزگذاری / رمزگشایی
– درستی دادهها: از دستکاری غیرمجاز، پاک کردن غیرمجاز و ایجاد غیر مجاز دادهها جلوگیری میشود. با استفاده از الگوریتم «خلاصه متن» این حفاظت اعمال میشود.
– غیرقابل انکار بودن – از دریافت و منشاء دادهها اطمینان حاصل شود.
– استفاده از برچسب
– محافظت در برابر ویروسها
ب) امضای دیجیتال
امضای دیجیتال عبارت است از تبدیل پیام با استفاده از رمزنگاری نامتقارن به طوری که اگر شخصی پیام اولیه و کلید عمومی امضاءکننده را داشته باشد بتواند دو موضوع را تشخیص دهد:
1- آیا تبدیل توسط کلید اختصاصی متناظر انجام گرفته است؟
2- آیا پس از تبدیل ، پیام تغییر کرده است؟
توصیه نامه ITU-T X.509 چارچوبی برای ارائه سرویسهای احراز هویت تحت کنترل متمرکز الگویی به نام «فهرست» تعریف میکند.
این توصیهنامه دارای دو سطح احراز هویت است:
1- احراز هویت ساده با استفاده از رمز عبور برای کنترل یک هویت ادعا شده
2- احراز هویت قوی شامل اعتبارنامههای تشکیل شده با استفاده از روشهای رمزنگاری
این استاندارد به «متصدی صدور گواهی» CA نیاز دارد که دارای وظایف زیر است:
1- صدور گواهی نامههای استاندارد X.509
2- امکان کنترل ذاتی اعتبار توسط کاربر
ج) PGP
PGP یک برنامه رمزگذاری بسیار مطمئن است. در چند سال گذشته PGP به صورت استاندارد بالفعل برای رمزگذاری نامههای الکترونیک روی اینترنت درآمده است.
د) مبادلات الکترونیکی مطمئن
استاندارد SET پروتکلی برای ارسال اطلاعات شخصی و مالی حساس روی شبکههای عمومی است. برای برآوردهکردن نیازهای امنیتی مبادلات بانکی روی شبکههای عمومی، SET از رمزنگاری و فنآوریهای مربوط به آن با اهداف زیر استفاده میکند.
– محرمانه بودن اطلاعات در مورد حسابهای مالی
– حصول اطمینان از درستی پرداختها
– احراز هویت
امنیت موجود در SET که مبتنی بر رمزگذاری کلید عمومی RSA است، از تقلب در مبادلات بانکی جلوگیری میکند. این به نوبه خود رشد معاملات online را سرعت میبخشد و هزینه مؤسسات مالی و بنگاههای تجاری را کاهش میدهد.
«رویه»
برای مبادلات اینترنتی باید از محصولاتی استفاده کرد که استاندارد SET را رعایت میکنند.
4- مدیریت امنیت
در صورت استفاده از منابع مشترک، مدیریت امنیت ضروری است.
به طور کلی مدیریت امنیت در ابزارهای مدیریت، بانکهای اطلاعاتی سیستمها و شبکهها در نظر گرفته میشود. سوء استفاده از این ابزارها میتواند باعث آسیب پذیری سیستم شود. بنابراین مبحث مدیریت امنیت فقط یک مسأله مربوط به فنآوری نیست.
«رویه»
ابزارهای مدیریت امنیت باید با دیگر اجزاء مربوط به صورت یکپارچه باشند. چنانچه نیاز به استفاده از ابزارهای مدیریت امنیت اضافی باشد باید از ابزارهایی استفاده کرد که مطابق استانداردهای پذیرفته شده هستند.
5-4-2- مدیریت سیستمها
مدیریت سیستمها از ابزارها و روشهایی استفاده میکنند که درستی و کارآیی منابع IT را حفظ کند. مدیریت صحیح سیستمها تضمین کننده طراحی و پیکربندی مناسب منابع IT است.
مدیریت شبکه، مدیریت منابع، مدیریت بانکهای اطلاعاتی توزیع شده و سیستمهای امنیتی همگی در چشمانداز مدیریت سیستمها قرار میگیرند.
«رویه»
برای ارائه سرویسهای مدیریتی باید از ابزارها و روشهای مدیریت سیستمها استفاده شود. ابزارهای مورد استفاده باید مطابق استانداردهای پذیرفته شده باشند.
6-4-2- سرویسهای ارسال پیام
سرویسهای ارسال پیام الکترونیکی از جمله پست الکترونیک و مبادله الکترونیکی دادهها (EDI) از اجزاء اساسی هر راهبردی هستند. استفاده از استانداردهای بینالمللی مانند «نامهنگاری الکترونیک» (X.400) و SMTP/MIME برای پست الکترونیکی و استفاده از استاندارد EDIFACT سازمان ملل برای EDI، مبادله بین برنامهها و سیستمها را امکانپذیر میکند.
«رویه»
سرویسهای ارسال پیام باید مطابق استانداردهای بینالمللی باشند. به جای استفاده از راهحلهای موضعی و محلی، سیستمهای گوناگون باید توسط یک شبکه اصلی با هم یکپارچه شوند.
7-4-2- سرویسهای پردازش مبادلات
داشتن قابلیت «پردازش توزیع شده مبادلات» (DTP) عامل اصلی پردازش توزیع شده، است. سرویسهای لازم برای مدیریت و پردازش مبادلات توزیع شده در یک محیط محاسباتی ناهمگن توسط سیستمهای DTP فراهم میشود. از جمله سرویسهای ارائه شده عبارتند از:
– کنترل سازگاری
– جداسازی خرابیها
– توزیع متوازن و پویای بار محاسباتی
– مدیریت پیکربندی
– مدیریت صف پیامها
– اقدام دو مرحلهای
– فراخوانی فرآیندهای مبادلاتی از راه دور
برای استفاده مشترک از منابع ارائه شده توسط بانکهای اطلاعاتی مختلف یک ساختار DTP به نام XA واسطه استانداردی را تعریف میکند.
XA یک استاندارد صنعتی است که توسط کمیته استانداردهای X/Open ایجاد شده است.
محیط DTP دارای سه لایه است:
– برنامه کاربردی (AP)
– مدیریت تعاملات (TM)
– مدیریت منابع (RM)
استاندارد XA بانک اطلاعاتی را چنان تجزیه میکند که پردازش تعاملات (TP) و برنامههای کاربردی خیلی به هم وابسته نباشند. TP در لایه سرویس منطقی فعالیتها اجرا میشود.
«رویه»
سرویس دهندههای توزیع شده مبادلات باید مبتنی بر استانداردهای باز منطبق بر XA و مدل محاسباتی سه لایه باشند.
5-2- سرویسهای دادهها
سرویسهای دادهها عبارتند از :
– سرویسهای بانکهای اطلاعاتی
– سرویسهای فایلها
– دیگر سرویسهای دادهها
1-5-2- سرویسهای بانکهای اطلاعاتی
سرویسهای بانکهای اطلاعاتی امکان ذخیرهسازی و دسترسی به دادههای ساختیافته و غیر ساخت یافته را در یک محیط توزیع شده فراهم میکند.
ذخیرهسازی و دسترسی به دادهها از فایلهای ساده به سیستمهای پیچیده مدیریت بانکهای اطلاعاتی (DBMS) بر اساس مدلهای سلسله مراتبی، شبکهای وارتباطی دادهها تبدیل شده است. همچنین فنآوری شیء گرا الگوی جدیدی برای DBMS بر اساس مدل شیئی پدید آورده است.
مدیریت بانکهای اطلاعاتی بر اساس مدل رابطهای یا شیءگرا یا ترکیب این دو میباشد.
در محیط کاری امروزه، دادهها در انواع DBMS، سختافزار و سیستم عامل به بخش شدهاند. در چنین محیطی دسترسی به اطلاعات مورد نظر میتواند پیچیده باشد. این پیچیدگی در دو زمینه در نظر گرفته میشود: استانداردها و میان افزارها .
1- سیستمهای رابطهای مدیریت اطلاعات
سیستمهای رابطهای مدیریت اطلاعات دسترسی و ذخیرهسازی دادهها را آسان میکنند.استاندارد SQL واسطه اصلی به بانکهای اطلاعاتی رابطهای است. نسخه متداول SQL که شامل گسترشهای ایجاد شده در آن نیز میشود، SQL3 نام دارد. SQL3 قابلیت پشتیبانی از انواع دادههای تعریف شده مانند روشها، شناسههای اشیاء ، زیرگونهها ، ارثبری، چندریختی و یکپارچه شدن با زبانهای خارجی (external) را داراست.
برای تبدیل SQL به زبان کاملی برای ایجاد، مدیریت و جستجوی اشیاء، تسهیلاتی از قبیل ساختارهای کنترل و گونههای پارامتری شده به آن افزوده شدهاند.
برای به اشتراک گذاری دادهها در شبکه، توسعههای آتی، پشتیبانی از بانکهای اطلاعاتی خیلی بزرگ و تعداد زیاد کاربران و بار مبادلاتی زیاد، مقاوم بودن در برابر خطا و پیروی از استانداردهای امنیتی، DBMS رابطهای (RDBMS) باید بانک اطلاعاتی توزیع شده داشته باشد.
علاوه بر این RDBMS باید بتواند هر نوع داده را و در هر نوع برنامهای ذخیره، پردازش و بازیابی کرده و به اشتراک بگذارد.
«رویه»
RDBMS باید از استانداردهای SQL3 پشتیبانی کند، بانک اطلاعاتی توزیع شده داشته باشد، مقیاسپذیر بوده و از VLDBو OLTP پشتیبانی کند
.
2- سیستمهای مدیریت بانکهای اطلاعاتی شیء گرا
از OODBMS برای سیستمهای کوچک تا متوسط که نیاز گستردهای به استفاده از دادههای نامرسوم در مهندسی، CAD/CAM یا سیستمهای اطلاعات جغرافیایی (GIS) دارند، استفاده میشود. اگرچه چند سازمان استاندارد در مورد مدیریت بانکهای اطلاعاتی به روش شیء گرا کار میکنند، اما هنوز عقبتر از استانداردهای RDBMS هستند.
استاندارد ODMG-93 یک مدل شیءگرا، زبان تعریف شیء (ODL)، زبان جستجوی شیء (OQL) و C++ و Smalltalk را تعریف میکند. این استاندارد همچنین مدلهایی برای نگاشت مدل شیء به مدل (OMG) ساختار (ORB) دارد.
«رویه»
باید از محصولاتی استفاده شود که مطابق استاندارد ODMG-93 هستند. ODMG-93 برای حداقل کردن تهدیدات باید استانداردهای یکی از این سازمانها را پشتیبانی کند: OMG، ODMG ، ANSI X3 یا گروه کاری بانکهای اطلاعاتی شیء گرا (Object-Oriented Database Task Group)
3- اجزاء دسترسی به دادهها
این اجزاء بین برنامه سرویس گیرنده و DBMS یا سیستم فایل قرار میگیرند. میانافزار دسترسی عمومی به دادهها، روش واحدی برای دسترس به دادهها در بانکهای اطلاعاتی ناهمگن برای برنامه سرویس گیرنده و کاربر نهایی فراهم میکند.
روش دسترسی ممکن است API ، زبانهای نسل چهارم (4GL)، راهگاهها (نقطه به نقطه، SQL یا عمومی) و ; باشد.
APIهای استاندارد ارجحیت دارند زیرا قابل جابجایی هستند و سازگاری بیشتری دارند. برای دسترسی کاربر نهایی یا سرویس دهنده به منابع داده ناهمگن شامل DBMS و سیستم فایل، راهگاههای عمومی داده مناسب هستند.
«رویه»
برنامههای ایجاد شده یا خریداری شده باید از APIهای مبتنی بر استاندارد برای دسترسی به دادهها استفاده کنند. هنگام انتخاب اجزاء دسترسی کاربر نهایی به دادهها باید از محصولاتی استفاده کرد که از SQL یا راهگاههای عمومی داده پشتیبانی میکنند.
2-5-2- سرویسهای فایل
به منظور تسهیل اشتراک گذاری فایلها در سیستم عاملهای مختلف، سرویسهای فایل امکان انتقال فایل و دسترسی به فرمتهای مختلف را فراهم میکند.
«رویه»
سرویسهای فایل مورد استفاده باید سازگار و مقیاس پذیر بوده و از استانداردهای پذیرفته شده پشتیبانی کنند.
1- سرویسهای انتقال فایل
سرویسهای انتقال فایل به کاربران اجازه میدهد که فایلها را درون یک شبکه کپی، جایگزین یا جابجا کنند.
«رویه»
سیستمهای انتقال فایل باید مطابق استانداردهای باز بوده و سازگار باشند. از پست الکترونیک فقط باید برای انتقال فایلهای کوچک استفاده شود.
2-فرمتهای فایل
با استفاده از فرمتهای مناسب برای فایلها قابلیت دسترسی، استفاده وایجاد فایلها به صورت سازگار فراهم میشود.
«رویه»
باید فرمتهایی انتخاب شود که به جای مشخص کردن برنامههای خاص برای خواندن و نوشتن فایلها از قابلیت خواندن و نوشتن انواع فایلها پشتیبانی کند.
3-5-2- سرویسهای داده دیگر
لازم است سرویسهای دادهای که قدیمی و غیرساخت یافته هستند و محل ذخیره آنها نامتداول است،در نظر گرفته شوند.
1- چند رسانهای
صدا، تصویر متحرک، پویا نمایی ، گرافیک، متن و ترکیبهای مختلف اینها چندرسانهای نامیده میشود.
«رویه»
باید از تجهیزات و محصولاتی استفاده کرد که برای ضبط و پخش از استانداردهای باز مانند فرمتهای JPEG و MPEG استفاده میکنند. محتوای چندرسانهای مورد استفاده باید متناسب با پهنای باند شبکه بوده و نباید مقید به محدودیتهای حق تکثیر باشد.
2- دادههای فضایی
دادههایی که در هر نوع فضای مجازی توزیع شده باشند (فضایی که بیش از یک محور داشته باشد) دادههای فضایی نامیده میشوند. روابط فضایی بین دادهها را میتوان در یک فضای جغرافیایی یا مجازی به کاربران نشان داد.
مثالهایی از دادههای فضایی عبارتند از دادههای جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع)، دادههای فیزیکی (ارتفاع، عمق،عرض و وزن)، دادههای زمانی (ساعت، روز،ماه ، سال) دادههای جمعیتی (سن، جنس، درآمد و وضعیت تأهل) و دادههای علمی (دما،رطوبت و ;)
«رویه»
باید راهبردی برای مدیریت و دسترسی به دادهها انتخاب شود که از ذخیره و جستجوی فضایی دادههای چندبعدی پشتیبانی کند.
3- داده متنی
اسناد متنی مانند گزارشها، پایاننامهها، اسناد قانونی و پست الکترونیک، دادههای متنی میباشند. محتویات آنها معمولاً قابل دستهبندی است و میتواند شامل مواردی برای جستجوی پیشرفته مبتنی بر زمان باشد. سرویسهای دادههای متنی باید بتوانند چکیده و چندین سطح خلاصهسازی را برای متنهای طولانی ایجاد کنند.
«رویه»
باید راهبردی برای دسترسی و مدیریت انتخاب شود که از جستجوی پیشرفته مبتنی بر زمان و توانایی ایجاد چکیده متن پشتیبانی کند.
4-دادههای چند بعدی
OLAP یا دادههای تحلیلی برای آنالیز شرطی (What-if) ،پیش بینی و مدلهای تجاری مناسب هستند، مدل n بعدی دادهها باید بتواند از راههای گوناگون به کار گرفته شود تا سناریوهای مختلف کاری را منعکس کند.
«رویه»
راهبردی برای دسترسی و مدیریت باید انتخاب شود که برای تحلیلهای متنوع در فرآیند تصمیمگیری از مدل OLAP n بعدی پشتیبانی کند.
6-2- ارتباطات
1-6-2- مقدمه
شبکهها تبادل اطلاعات بین کاربران و برنامهها را آسان میکنند. ترکیب سامانههای رایانهای و شبکههای مخابراتی عامل اصلی فنآوری برای سیستمهای نوین اطلاع رسانی است.
1- عوامل پیش برنده سرویسهای مخابراتی
نیاز به فنآوری اطلاعات در دنیای کار و تجارت رو به افزایش است همچنانکه پیشرفتهای فنآوری اطلاعات این نیازها را برآورده میکنند. ترکیب عوامل فوق تقاضا برای پهنای باند شبکه را افزایش میدهد.
از جمله عوامل محرک و پیش برنده عبارتند از :
– واسط گرافیکی کاربر
– طراحی برنامههای توزیع شده مبتنی بر سرویسگیرنده / سرویس دهنده
– جهانی شدن کارها و فعالیتها
– دفاتر مجازی و اقماری
– چندرسانهای
– همکاریها و اقدامات مشترک
2- فنآوریهای مؤثر در سرویسهای مخابراتی
ارائه سرویسهای مخابراتی سه چالش ایجاد میکند:
– باید فنآوریهای مخابراتی مناسب برای برآوردن نیازها انتخاب شود.
– فنآوریهای منتخب باید با هم سازگار باشند.
– چگونگی و زمان سرمایهگذاریهای لازم برای پیادهسازی فنآوریهای نوین باید طراحی میشود.
تعدادی از فنآوریهای مخابراتی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد به این شرح است:
– ISDN با پهنای باند کم (N-ISDN)
– ISDN با پهنای باند زیاد (B-ISDN)
– Frame Relay
– (ATM)
– مخابرات بیسیم (رادیویی)
2-6-2- لایه حمل
لایه حمل مسئول حمل مطمئن دادهها بین مقصد و مبدأ است. سرویسهای ذیل در این لایه ارائه میشوند: برقراری ارتباط حملی، انتقال دادهها از مبدأ تا مقصد و قطع ارتباط، کار اصلی لایه حمل این است که دادهها را از لایه سرویس قبول کند، در صورت لزوم آنها را به قسمتهای کوچکتر تقسیم کند و به لایه شبکه تحویل دهد و اطمینان حاصل کند که این قسمتها به طور صحیح به مقصد میرسند.
همچنین لایه حمل تعیین میکند که چه نوع خدماتی به لایه سرویس و نهایتاً به کاربران شبکه ارائه میشود. متداولترین نوع ارتباط حملی عبارت است از کانال نقطه به نقطه بدون خطا که پیامها را به ترتیبی که ارسال شدهاند به مقصد میرساند. در انواع دیگر، پیامها بدون توجه به ترتیب ارسال آنها به چندین مقصد ارسال میشوند. نوع سرویس پس از برقراری ارتباط مشخص میشود.
«رویه»
باید از پروتکلی استفاده شود که در یک شبکه ناهمگن، سازگار باشد. از آنجا که انتخابهای زیادی وجود دارند، مجموعه کوچک و قابل مدیریتی از پروتکلها انتخاب میشوند که انعطافپذیر بوده و ساختار شبکهای مقرون به صرفهای ایجاد شود و در عین حال از تجهیزات موجود نیز پشتیبانی شود.
برای جلوگیری از بروز مشکلات از استفاده از پروتکلهای اختصاصی باید خودداری کرد. برای سرویسهای عمومی باید از شبکه اینترنت استفاده کرد. برای سرویسهایی که کاربر به سیستمهای رایانه اختصاصی (مانند PC) یا سیستمهای خدمات دهنده عمومی دسترسی دارد، باید از اینترنت استفاده شود.
چنانچه مسائل مربوط به امنیت شبکه مدنظر باشد میتوان از اینترنت به عنوان لایه حمل استفاده کرد. اگر امنیت عامل مهمی باشد یا ارتباط همزمان (online) تضمین شده مورد نیاز باشد، نباید از شبکه اینترنت استفاده کرد.
3-6-2- لایه شبکه
سازوکار تعیین و کنترل دسترسی به منابع شبکه و کنترل جریان اطلاعات بین این منابع توسط ساختارهای منطقی شبکه فراهم میشود. چند ساختار شبکهای که از نظر منطقی (نرمافزاری) جدا از هم هستند میتوانند از یک ساختار فیزیکی مشترک استفاده کنند بدون اینکه روی یکدیگر تأثیر بگذارند یا امنیت هر شبکه مورد خدشه قرار گیرد. نیاز به ارائه خدمات end-to-end در شبکههای گوناگون منطقی و فیزیکی به منظور سازگاری بین شبکهها مورد توجه قرار میگیرد. دامنه شبکههای گوناگون فیزیکی از شبکههای محلی بخشهای مختلف آغاز شده و به شبکههای حرفهای مربوط به قسمتهای متفاوت ختم میشود. شبکههای منطقی گوناگون با ساختارهای مختلف یا تجهیزات مختلفی که در ساخت آنها به کار گرفته شده، شناخته میشوند.
1- امنیت شبکه
رشد سریع ارتباط بین شبکهها چالشهای جدیدی برای مسیریابی، مدیریت شبکه و امنیت آن ایجاد کرده است. سیاستها و قوانین مسیریابی بین شبکهها در قلمرو مدیریت سازمانها قرار دارد.مجموعهای از منابع مانند میزبانها، شبکهها و مسیریابها یک قلمرو مدیریتی میباشند که توسط یک مدیریت واحد اداره میشوند.
یک اداره، مجموعهای از ادارات در یک سازمان دولتی، یک سازمان دولتی یا گروهی از سازمانهای دولتی میتوانند قلمرو مدیریتی را تشکیل دهند. تعداد محدودی ارتباط با شبکههای خارجی (external) که با راهگاهها یا دیوار آتشهای مطمئن کنترل شوند اجازه نظارت مؤثرتری بر شبکه را میدهند.
«رویه»
قلمرو مدیریتی باید از نظر منطقی (نرمافزاری) مجزا باشد اگرچه ممکن است از تجهیزات شبکهای به طور مشترک استفاده کند. شبکههای منطقی باید در برابر استفاده غیرمجاز از تجهیزات و منابع محافظت شوند ضمن آنکه اطلاعات مجاز بین کاربران جریان داشته باشد. ورود و خروج اطلاعات از دیگر شبکهها را باید با مدیریت نقاط دسترسی، کنترل کرد.
2- نامگذاری و آدرسدهی در شبکهها
برای ساختن شبکههای حرفهای مبتنی بر ساختارهای شبکهای باز لازم است که نامها و آدرسهای اجزاء شبکه منحصر به فرد باشند. برای ایجاد یک شبکه قابل اعتماد و مدیریت پذیر یک سیاست نامگذاری و آدرسدهی سازگار که به صورت متمرکز اداره شود، ضروری است.
«رویه»
نامها و آدرسهای تمام اجزاء شبکه، مدیریت و کنترل میشوند و در صورت امکان این عملیات به طور اتوماتیک انجام میشود.
3- ساختارهای شبکهای
لایه لینک (پیوند) داده ، جریان دادهها و اصلاح و تشخیص خطاها را کنترل میکند. در شبکههای محلی (LAN) کنترل درستی و تعیین اینکه کدام سیستم میتواند از شبکه استفاده کند، توسط این لایه انجام میشود. ساختارهای اصلی که مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از شبکه محلی (LAN) و شبکه گسترده(WAN).
الف) شبکه محلی (LAN)
شبکه محلی با ارائه سرویسهای مخابراتی پرسرعت بین رایانههای کاربران، ارتباط برقرار میکند.
رایانههای مرتبط عموماً در یک ساختمان قرار دارند. شبکه محلی قسمت اساسی ایجاد ساختار
سرویسدهنده/ سرویسگیرنده است
و امکان دسترسی به سرویس دهنده را فراهم میکند. شبکههای محلی را میتوان با محیطهای فیزیکی مختلفی ساخت و ارتباط بین آنها را با تجهیزات گوناگونی از قبیل پل واسطه ، سوییچ و مسیریاب برقرار کرد اما همه شبکههای محلی مبتنی بر پروتکلهای استانداردی هستند. این پروتکلها را میتوان به سه دسته (Ethernet) IEEE 802.3 ، (Token Ring) IEEE 802.5 و FDDI تقسیم کرد.
- ۹۵/۰۵/۲۰