پروژه دانلود

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت تحت pdf دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت تحت pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه مقاله تاریخچه استانداردهای کیفیت تحت pdf :

تاریخچه استانداردهای کیفیت

مقدمه

استاندارد کیفیت را برای نخستین بار دولت انگلستان ، پس از جنگ جهانی اول به صورت مدون ، ایجاد کرد . پس از آن ( پیش از جنگ جهانی دوم ) وقتی که شرکتهای کوچک با یکدیگر ادغام و شرکتها و موسسات بزرگتری را تشکیل دادند ، روش اداره موسسات تولیدی به کلی تغییر یافت . تغییر دیگری که همزمان با جنگ جهانی دوم به وجود آمد ، استفاده کردن از بازرسان در مراحل گوناگون تولید محصولات بود . در چنین وضعیتی بازرسان موظف بودند محصولات تولید شده را بازرسی کنند و چنانچه مرغوبیت لازم را نداشته باشند ، آن را عودت دهند تا پس از انجام گرفتن اصلاحات لازم بار دیگر بازرسی شود . این چرخه تولید ، بازرسی و اصلاح ، سالها در کارخانه ها باقی ماند . در سالهای اخیر روشهای جدید دیگری که به تولید صحیح و دقیق محصولات می انجامد ، به کار گرفته و جایگزین روشهای پیشین شده است . توسعه مراکز صنعتی و فن آورانه که پس از جنگ جهانی دوم آغاز گردید نیز پیچیده تر شدن روشهای تولیدی و سخت تر شدن تضمین کیفیت را در پی داشت .

نخستین تلاش برای استانداردکردن سیستم کیفیت که تاثیر رشد صنعت و پیچیدگی آن بیشتر بود در ایالات متحد آمریکا بوجود آمد . این فعالیتهای استاندارد کردن از وزارت دفاع آمریکا آغاز شد و به ایجاد استاندارد ارتشی 9858
در سال 1956 که ویژه مشخصات و شرایط سیستم کیفیت و استاندارد ارتشی 45208 ( MIL-I-4208 ) که مخصوص سیستم بازرسی است ، منجر شد . این دو سری استانداردها هنوز در وزارت دفاع و ارتش ایالات متحد آمریکا مورد استفاده قرار دارد .

این دو رشته استانداردها پایه و اساسی شد برای استانداردهایی که توسط کشورهای عضو ناتو به وجود آمد . این استانداردها به استانداردهای ای . کیو . ای . پی به شماره های 1 ، 4 و 9 شهرت دارند . از این استانداردها ، استاندارد ای . کیو . ای . پی مربوط به مشخصات سیستم بازرسی است . از این دو ، نخستین آن به فعالیتهای تولیدی و بازرسی و دومی به بازرسی های پیش از حمل مربوط است . با آنکه کشور انگلستان در سازمان ناتو عضویت دارد این کشور استانداردهای ای . کیو . ای . پی را نپذیرفت و رشته ای استاندارد مشابه استانداردهای ای .کیو . ای . پی به وجود آورد . این استانداردها به استانداردهای
(( دفاع )) معروف شدند . تنها تفاوت این استانداردها شرایط طرح دو سیستم کیفیت است .

در سطح صنایع همچنین نیاز به وجود رشته ای استانداردهای قابل اجرا احساس می شد . نخستین تلاش در جهت برآوردن این نیاز به ایجاد استانداردهایی در کشور انگلستان انجامید با نام استاندارهای بی . اس . 4891 و بی . اس . 5179 . این استانداردها بیشتر نقش نظامنانه را داشتند تا قرارداد . تا اینکه در سال 1979 استانداردهای بی . اس . 575 شکل گرفتند که آخرین نسخه آن در سال 1987 انتشار یافت . همان گونه که پیشتر هم اشاره شد ، این استانداردها بر اساس استانداردهای ای . کیو . ای . پی تدوین شده اند . نخستین نسخه استاندارهای بی . اس . 575 نه تنها به عنوان قرارداد میان خریداران و فروشندگان مورد استفاده قرار گرفت ، بلکه سازمانهایی وجود داشتند که شرکتهای دارای شرایط کافی را گواهی می کردند ، کاری که شرکتهای گواهی کننده ایزو و کیو . اس 9000 امروزی انجام می دهند .

وضعیتی که در مورد کشور انگلستان مطرح شد کم و بیش در سطح بین المللی وجود داشت . در نتیجه موسسه بین المللی استاندارد به سرپرستی کشور کانادا کمیته ای تشکیل داد و به ایجاد رشته ای استاندارد بین المللی اقدام کرد . با توجه به یگانه بودن این استانداردها ، از واژه ایزو ( ISO ) به معنای استانداردهای یگانه یا مشابه استفاده می شود . این استانداردها که با کمک و پیشنهاد چندین کشور به وجود آمد ، سرانجام درسال 1987 به ایجاد رشته ای استانداردها انجامید که امروزه با عنوان استانداردهای بین المللی ایزو 9000 شناخته می شوند . گفتنی است که واژه ایزو مخفف موسسه بین المللی استاندارد نیست . نمودار ارائه شده در زیر رشد این استانداردها را نشان می دهد .

تاریخچه استاندارد QS-9000
کیفیت خودروها ، همیشه موضوع مهمی در ایالات متحده بوده است . در اوایل سالهای دهه 1980 میلادی ، انقلاب کیفیت به صنایع خودروسازی رسید و سابقه گسترده ای در این زمینه از طریق اجرای برنامه ها و روشهای متعدد برای بهبود کیفیت محصولات ، جلب رضایت مشتریان و برقراری روابط سازنده با تامین کنندگان مدنظر قرار گرفت . این حرکت گسترده ، موجب تدوین استانداردها ، خط مشی ها و روشهایی برای اجرای اهداف فوق گردید . هدف اصلی این حرکت ساختار و سیستم اجرایی بود ، نه کیفیت محصول . از اینرو ، چنین استانداردها و خط مشی هایی در پی هماهنگ کردن و همسو کردن تامین کنندگان با شرکتهای اصلی خوروسازی بودند . البته در این زمینه تقریبا کارهایی انجام شده بود . تا اینکه شرکت ؟ ‌‌‌‌

شرکت فورد و شرکت جنرال موتورز ( معروف به سه شرکت بزرگ خودروسازی ) مذاکرات مشترکی را برای یکسان سازی نیازمندی سیستم های کیفیت آغاز نمودند . نتایج این مذاکرات و مشاورت ها ، موجب تشکیل یک گروه کاری مرکب از سه شرکت فوق گردید . در سال 1995 ، این گروه کاری ، کار تدوین و انتشار تفاسیر مجاز از نیازمندیهای استاندارد QS-9000را آغاز نمودند . در این میان گروه کاری صنایع خودروسازی مسئولیت توضیح و رفع ابهامات از کلیه مستنداتی که گروه فوق الذکر تدوین و منتشر می نمایند را عهده دار شد . از سوی دیگر گروه کاری صنایع خوردوسازی مسئولیت هماهنگی کلیه آموزشهای مرتبط با QS-9000 را که در آمریکای شمالی ارایه می شود عهده دار است . البته باید به این موضوع توجه داشت که گروه کاری متشکل از سه شرکت بزرگ خودروسازی ، نقش مهمی در این زمینه داشته است .

هدف از تدوین استاندارد QS-9000 ، ایجاد و تدوین نیازمندیهای خاص صنایع خودروسازی در زمینه سیستم کیفیت است ، که می تواند کلیه مفاهیم اصلی مرتبط با کیفیت را در فعالیتهای تامین کنندگان صنایع خودروسازی فراهم آورد . با اینحال ، اشکالات و تفاسیر مختلف و برداشتهای گوناگون از نیازمندیهای QS-9000 ، موجب شد که گروه بین المللی صنایع خودروسازی شکل گرفته و بطور رسمی مسایل مربوط به تامین کنندگان صنایع خودرو ، شرکتهای صادرکننده گواهینامه و سایر مراجع ذینفع را مورد بررسی و تفسیر قرار داده و به سوالات و موضوعات مورد علاقه آنها پاسخ
می دهد .

گروه بین المللی صنایع خودروسازی ، بطور دوره ای و مرتب سوالات و موضوعات مطروحه در زمینه استانداردهای QS-9000 را تشریح و جزوات مربوط به آنها را تدوین و منتشر می نماید .
نتیجه تهیه و تدوین استاندارد QS-9000 ، تدوین یک سیستم کیفیت خاص صنایع خودروسازی است که برمبنای استاندارد ISO 9001 تدوین و طراحی شده است . این استاندارد بعنوان یک سند اجرایی ، قابلیت تامین نیازمندی استانداردهای بین المللی را دارد . این استاندارد با تامین نیازمندی سه شرکت بزرگ خودروسازی ، شاید فراتر از نیازمندی استانداردهای ISO 9000 یعنی جایی که کیفیت محصول مدنظر است عمل کرده است .
در آگوست 1994 ، نیازمندی های نهایی شده استاندارد QS-9000 نه تنها برای شرکتهای خودروسازی ، بلکه برای تامین کنندگان آنها نیز منتشر گردید .
در جدول شماره ( 1-1 ) ، مقایسه ای از نیازمندیهای استاندارد ISO 9001 و QS-9000 آمده است .

بخشهای سه گانه QS-9000
استاندارد QS-9000 به عنوان یک سیستم (‌ یعنی سیستم کیفیت ) از سه بخش ( جزء ) زیر تشکیل یافته است .
الف ) نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000
ب )‌ نیازمندیهای خاص بخش خودروسازی
ج ) نیازمندیهای خاص هر مشتری
ذیلا هر یک از سه بخش فوق تشریح می گردد :‌

بخش اول : نیازمندیهای تدوین شده بر مبنای ISO 9000
این بخش ، بر اساس نیازمندیها و شرایط خاص صنایع خودروسازی و بر مبنای نیازمندیهای بیستگانه استاندارد ISO 9001 تدوین شده است . بطوریکه عناصر بیستگانه استاندارد ISO 9001 از دیدگاه صنایع خودروسازی بررسی و مجددا بازنویسی شده است . این کار بعضا موجب تغییر ، اصلاح ، تعدیل و یا افزایش نیازمندیهای عناصر بیستگانه در استاندارد ISO 9001 شده است . این همه ، افزایش 14 زیر بخش و اضافه شدن 59 نیازمندی اصلی به متن اصلی استاندارد ISO 9001 را در پی داشته که بیشتر آنها نیز با کلمه باید (‌ shall ) و با هدف افزایش کیفیت محصول ، قابلیت استمرار فرآیند ، کنترل هزینه ها ، بهبود مستمر و استفاده بهینه از منابع و حصول اطمینان از توان کمی و کیفی سازندگان / تامین کنندگان صنایع خودروسازی معرفی شده اند .

در این میان ، برای برخی از مفاهیم ، اصطلاحات ، روشها و سیستمهای معرفی شده در این بخش ( که بخش اصلی استاندارد QS-9000 را تشکیل می دهد ) جزوات تکمیلی تهیه شده که لازم است هنگام مطالعه و تحقیق پیرامون این استاندارد به آنها نیز مراجعه شود .
در نتیجه ، کار باارزشی که در QS-9000 انجام شده ، تدوین راهنماهایی (‌ Hanual ) برای هر یک از نگرش های معرفی شده در بخش اول است . این راهنماها ، به اضافه متن نیازمندیهای QS-9000 ، بالغ بر 56 جلد هستند که هنگام طراحی سیستم ، حتما باید به آنها مراجعه شود .

بخش دوم : نیازمندیهای بخش خودروسازی
این بخش از نیازمندیها ، فراتر از نیازمندیهای ISO 9000 ، نیازمندی های اضافی تر سیستم های تضمین کیفیت خاص صنایع خودروسازی را شامل می گردد . در حقیقت ، نیازمندیهای این بخش ، مجموعه ای از نیازمندیهای عمومی صنایع خودروسازی است که تحت سه عنوان کلی زیر سازماندهی شده است :

– فرآیند قطعات تولیدی
در این قسمت ، فرآیندهایی که طی آنها محصولات آماده تحویل به صنایع خودروسازی ، مورد تایید قرار می گیرند ، مدنظر هستند برای این نوع تاییدیه ها ، در متن استاندارد ، نظام نامه ای به همیین نام تهیه شده است که عرشه کنندگان بایست تمامی نیازمندیهای مندرج در این نظام نامه را رعایت کرده و تایید قطعات تولیدی را بر مبنای شماره قطعه ، سطح تغییرات مهندسی ، محل ساخت ، پیمانکاران فرعی تامین کننده اولیه و شرایط و مشخصات فرآیند تولید انجام بدهند .

– بهبود مستمر
این قسمت ، انتظارات و تکنیکهای بهبود مستمر برنامه های مرتبط با کیفیت و بهره وری عرضه کنندگان را شامل می گردد . ازاینرو ، این نگرش باید در کلیه بخشهای سازمانی عرضه کننده مورد استفاده قرار گیرد . بطوریکه استمرار و تداوم در بهبود ، بایستی بطور پیوسته تکرار و انجام شود .

– توانمندی های ساخت
این قسمت ، حداقل انتظارات از امکانات تولید ، فرآیندها و تجهیزات را شامل می گردد ،‌ که این خود ، نحوه طرح ریزی کارخانه ، جابجایی ها و حرکتها ، تعیین کارایی عملیات و فرآیندهای موجود ، اتوماسیون متناسب ، عوامل ارگونی و انسانی ، بالانس خطوط تولید ، کنترل موجودی انبار و انبارک ها و ارزش افزوده را شامل می گردد .

بخش سوم : نیازمندی های خاص هر مشتری
این بخش ، مجموعه ای از نیازمندیهای خاص مرتبط با هر یک از سازندگان خودرو است که توسط شرکتهای ؟ ، فورد ، جنرال موتورز و سازندگان خودروهای سنگین باری تدوین و اعلام شده است . شرکتهای ایرانی ، برای این بخش ، باید با مشتریان خود ( مثل ایران خودرو و سایپا ) تماس گرفته و از نیازمندیهای خاص هر یک از آنها اطلاع حاصل نمایند .

اعم مستندات مربوط به استاندارد QS-9000 :
یکی از موارد مهم در تدوین استاندارد QS-9000 ، تدوین مجموعه ای از نظام نامه ها و راهنماهای فنی و کامل بوده که همراه با نظام نامه اصلی ( یعنی نیازمندیهای سیستم کیفیت QS-9000 ) مجموعه ای ؟ جلدی از نظام نامه های این استاندارد ( به اضافه راهنمای ممیزی ) را تشکیل می دهد . به بیان دیگر ،‌ این استاندارد مجموعه ای است که 7 جلد دارد و شرکتها در طراحی و اجرای سیستم های خود براساس این استاندارد ، می بایست به راهنماهای ارائه شده در این 7 جلد مراجعه کنند . این هفت جلد راهنما عبارتست از :

مجموعه نظام نامه های استاندارد QS-9000
1.Quality System Requirements(QSR)
یا نیازمندیهای سیستم کیفیت
2Advanced Product Quality Planning And Control Plan (APQP)
طرح کنترل و طرح ریزی پیشرفته کیفیت محصول
3Failure Mode And Effects Analysis(FMEA)
تجزیه و تحلیل نوع وتاثیرات خطا

4Production Part Approval Process(PPAP)
فرآیند تایید قطعات تولیدی
5Measurement Process Analysis(MPA)
تجزیه و تحلیل فرآیند اندازه گیری
6Statistical Process Control(SPC)
فرآیند کنترل آماری
7Quality Sysrem Assessment(QSA)

ارزیابی سیستم کیفیت
تصویر شماره ( 1-1 ) ساختار نیازمندیهای سیستم کیفیت QS-9000 را نشان می دهد .
ISO 9001 همان استاندارد سازمان بین المللی استاندارد است که متناسب با نیاز صنایع خودروسازی دچار تغییر شده است .
– نیازمندیهای بخش خودروسازی ، بخش دوم استاندارد QS-9000 را تشکیل می دهد .
– نیازمندیهای خاص هر مشتری ، بخش سوم استاندارد QS-9000 را تشکیل می دهد .

– نیازمندیهای سازمانی ، نیازها ، انتظارات و اهداف مورد نظر از سیستم کیفیت شرکت است که مستندات آن تشریح شده است .
دامنه شمول استاندارد QS-9000
در وهله اول ، عرضه کنندگان / تامین کنندگان سطح اول صنایع خودروسازی می بایست اقدام به اجرای استاندارد QS-9000 بنمایند . در این رابطه ، تامین کنندگان سطح اول شرکتهای کراسیلر و جنرال موتورز می بایست تا سال 1997 اقدام به اجرای این استاندارد می کردند . در این میان شرکت فورد تاریخ معینی را برای دریافت گواهینامه QS-9000 مشخص نکرده است .

استاندارد Qs-9000 ، با استفاده از الزامات ISO 9000 و نیز با پوشش الزامات خاص صنایق خودروسازی ، تا حد بسیار زیادی به عملکرد محصول و نیز تکنیکهایی که رضایت مشتری را تامین می کنند توجه کرده است . از سوی دیگر این استاندارد تاکید زیادی بر بهبود مستمر و ارتباط آن با بهره وری دارد .
مزایا و منافع حاصل از اجرای استاندارد QS-9000 :
شاید بتوان مزایای زیر را به استاندارد QS-9000 نسبت داد :
1-6-1 : مزایای عمومی :

– برقراری ارتباط مفید و مستمر کاری بین مشتری و تامین کنندگان
– تعیین و مشخص نمودن قابلیت استمرار فرآیند تولید تامین کنندگان / عرضه کنندگان
– برقراری و تکمیل چرخه تامین کننده – مشتری – استفاده کننده
– ارتفاع سطح توان کمی و کیفی تامین کنندگان / سازندگان
– افزایش میزان انعطاف پذیری تامین کنندگان
– ایجاد و توسعه شبکه ای از تامین کنندگان خاص و واجد شرایط
– کاهش هزینه بازرسی / ممیزی ها

– ارایه کمکهای فنی و تخصصی به تامین کنندگان
– رفع نواقص مربوط به استانداردهای ISO 9000 در بخش صنایع خودروسازی
– تامین نیازمندیهای مشترک مشتری
– رسمیت بخشیدن به سیستم های تضمین کیفیت شرکتها
1-6-2 : مزایای اختصاصی :

– QS-9000 برای صنایع خودروسازی ، به محض دریافت گواهینامه ISO-9001 یا ISO-9002 است .
– با تامین نیازمندیهای QS-9000 ، عرضه کننده / تامین کننده می تواند سیستمی مشابه با سیستم تضمین کیفیت خود را در سایر شرکتها ترویج دهد .
– طراحی سیستم تضمین کیفیت در سطح شرکت ، پایه و اساسی برای تامین سایر نیازمندیها مانند ارتباطات و نیازمندیهای ایمنی و بهداشتی فراهم می کند .
– QS-2000 و ISO 9000 هر دو ، استانداردهایی هستند که به عنوان نقطه شروع برای اجرای سایر سیستمهای مدیریت و تضمین کیفیت مثل مدیریت کیفیت جامع مورد استفاده قرار می گیرند .
1-7) مروری گذرا بر تاریخچه استاندارد QS-9000 و بازنگری های اعمال شده بر روی آنها با انتشار استانداردهای ISO 9000 در سطح جهان ، صنایع خودروسازی ایالات متحده آمریکا ، اقدام به طراحی سیستم کیفیت خاص خود بر مبنای ساختار استاندردهای ISO 9000 نمودند . این سیستم که هم توان تامین نیازمندیهای استانداردهای بین المللی ISO 9000 را دارد و هم می تواند نیازمندیهای خاص محصولات شرکتها را برآورده ساخته و هماهنگی بین این دو را بوجود آورد ، تحت عنوان استاندارد QS-9000 شهرت یافته است .

QS-9000 اساسا برای استاندارد نمودن ساختار سیستم های کیفیت و روشهای ممیزی در صنایع خودروسازی توسعه یافته است
این استاندارد در اول سپتامبر 1994 رسمیت یافته و ؟ اساسی آن بهبود مستمر است . QS-9000 برای اولین بار در فوریه 1995 مورد بازنگری قرار گرفت . QS-9000 موجب افزایش کیفیت شده و نیازمندیهای زاید را حذف کرده است که خود ،
از این طریق به کاهش هزینه ها کمک کرده است . در این استاندارد به فعالیتهای پیشگیرانه برای کاهش اشکالات و نواقص در فرآیند عرضه توجه کافی مبذول شده است .

در اینجا باید تاکید کرد که کیفیت خودروهای تولیدی ، همیشه در ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار بوده است . با اینحال درجه و میزان تعهد سازندگان خودرو به کیفیت موضوعی است که همیشه مورد بحث بوده است . در اوایل سال های دهه 1980 ، انقلاب کیفیت در صنایع خودروسازی آغاز و سابقه ای در این زمینه با هدف بهتر شدن ، از طریق تدوین و اجرای برنامه ها و روشهای مناسب برای بهبود محصولات ، رضایت مشتریان و همکاری با تامین کنندگان / سازندگان آغاز شد .

هدف از تدوین استاندارد Qs-9000 ، تدوین آن دسته از نیازمندیها برای صنایع خودروسازی است که کلیه مفاهیم بنیادین کیفیت ، متکی بر تامین کنندگان / سازندگان را شامل گردد . با اینحال ، وجود اجبار از سوی تامین کنندگان / سازندگان ، شرکتهای صادرکننده گواهینامه و میزان Qs-9000 در اجرای این استاندارد ،‌موضوع تفسیر نیازمندیهای QS-9000 و چگونگی کاررد ISO 9000 ؟ Qs-9000 را به موضوعی جدی تبدیل کرده است . در نتیجه گروه بین المللی صنایع خودروسازی ، جزواتی را بصورت رسمی در زمینه تشریح ، تفسیر ، و پاسخگویی به سوالات ، ابهامات و مطالب موردنظر تامین کنندگان / سازندگان ،‌شرکتهای ممیزی کیفیت و سایر مراجع ذینفع منتشر نموده است .

این تفاسیر ، مورد تایید و پذیرش گروه کاری فوق الذکر ، مراجع اعتباردهی گواهنیامه های ISO-9000 شرکتهای صادرکننده گواهینامه QS-9000 و نمایندگان اصناف و اتحادیه های تامین کنندگان / سازندگان قطعات خودرو است .
گروه بین المللی صنایع خودروسازی ، بطور دوره ای این تفاسیر را منتشر و توزیع می کند که می توان آن را از انجمن کنترل کیفیت آمریکا ( ASQC ) خریداری کرد .
با تدوین استاندارد QS-9000 ، در حال حاضر سیستم کیفیت خاص صنایع خودروسازی براساس ساختار استانداردهای ISO 9000تدوین و عرضه شده است . این استاندارد کاربردی است و در ضمن می تواند نیازمندیهای استانداردهای بین المللی را نیز تامین نماید . QS-9000 ، نیازمندیهای خاص شرکتهای خودروسازی را تامین کرده و شاید از همه مهمتر وقتی موضوع کیفیت محصول مطرح باشد ،‌ از نیازمندیهای ISO 9000 نیز فراتر می رود .

در آگوست 1994 ، نیازمندیهای QS-9000 نه تنها برای صنایع خودروسازی ، بلکه برای سازندگان / تامین کنندگان انها منتشر و توزیع شد . نتیجه این اقدام تا حدودی ؟ بود . بطوریکه از یک سو ، برخی Qs-9000 را فقط برنامه ای برای یکسان سازی سیستم های کیفیت یافتند و عده ای دیگر از تامین کنندگان / سازندگان اظهار می کردند که بین نیازمندیهای این استاندارد تضاد و اختلاف وجود دارد . برای برطرف کردن اشکال اول ، و روشن شدن هدف تدوین این استاندارد ، گروه کاری مسئول تدوین این استاندارد ، با بازنگری آن در فوریه 1995 ، تلاش کرد تا اثربخشی این استاندارد را بهبود بخشد .
در این رابطه نسخه 1994 ، تا ژانویه 1996 که مهلت تعیین شده برای ابطال آن بود ،‌مورد استفاده قرار گرفت و از آن به بعد نسخه اصلاح شده طی سال 1995 جایگزین گردیده است.

اشکال دوم نیز از طریق سعی در واضح تر شده نیازمندیهای Qs-9000 برطرف گردید . نسخه دوم ( یعنی 1995 )
QS-9000 حدود 50 تغییر را بصورت زیر شامل می گردد :
– چهار تغییر در به روزسازی متن استاندارد
– چهار تغییر در اعمال اصلاحات لازم بر روی متن استاندارد
– یازده تغییر در افزایش نیازمندیهای استاندارد
– چهار تغییر در تشریح بیشتر نیازمندیها
– سه تغییر در حذف نیازمندیها
– یک تغییر در اصلاح نیازمندیها
– سیزده تغییر در بازنگری و تغییر نیازمندیها

هدف اصلی بازنگری سال 1995 این استاندارد‌ ، تشریح هر چه بیشتر نیازمندیهای استاندارد و اعمال سریع تغییرات بر روی آن بود . با این حال ، آن دسته از تامین کنندگانی که براساس نسخه 1994 این استاندارد ممیزی شده و گواهینامه دریافت کرده بودند تا ژانویه 1996 فرصت داشتند که خود را با نیازمندیهای نسخه جدید تطبیق بدهند .

FMEA
مقدمه : در عنصر دوم استاندارد QS-9000 یعنی سیستم کیفیت ، در قسمت طرح ریزی کیفیت صریحا گفته شده است :
(( یکی از فعالیتهای سیستم طرح ریزی کیفیت ، آماده سازی و بازنگری FMEA است . FMEA باید تمامی ویژگیهای طراحی و تولید محصول را در نظر بگیرد . فعالیتها باید در جهت توسعخ فرآیند و در راستای پیشگیری از عیوب باشد ، نه فقط مشخص کردن
عیوب )) .

از سوی دیگر FMEA به عنوان یکی از نیازمندیهای اختصاصی شرکت فورد دیده شده است و صریحا گفته شده است :
(( تاثیری که توسط مهندسین کیفیت و طراحی فورد به امضا رسیده باشد ، الزامی است . تجدید نظر در این مدارک نیاز به تاییدیه ایشان دارد . زمانیکه عرضه کننده مسئولیت طراحی را به عهده داشته باشد ، باید FMEA طراحی را آماده ساخته تا مطابق آنچه ذکر شده است مورد بازنگری قرار گرفته و تایید شود )) .
با توجه به مقدمه فوق و گسترش روزافزون استانداردهای مدیریتی در شرکتها و روزافزون استانداردهای مدیریتی در شرکتها و سازمانها ،‌ می توان دریافت که پس از استانداردهای سری ISO 9000 ، استانداردهای QS-9000 به تدریج توسعه و اشاعه خواهند یافت . FMEA به عنوان یک ؟ در این استاندارد و در حکم یک روش پیشگیری از عیوب در آینده بیشتر شناخته می شود و به صورت یک ابزار تضمین کیفیت به کار گرفته خواهند شد .

معنی و مفهوم FMEA :
FMEA تکنیکی است تحلیلی که بوسیله آن خطاها و مشکلات بالقوه و علل آنها شناسایی و کنترل می شوند . FMEA که به عنوان عملی پیشگیری کننده مطرح است ، از چهار حرف اول کلمات بکار برده شده در عبارت لاتین
Failure Mode And Effects Analysis تشکیل شده است . برای روشن شدن مفهوم این عبارت ترجمه و معنی کلمات آن ذکر می شود .
Failure : ریشه این لغت کلمه Fail است و معانی بکاربرده شده برای آن براساس واژه نامه آکسفورد عبارتند از :

(( ناموفق بودن درانجام کاری )) ، به طور کلی منظور از Failure عبارت است از : (( عدم تحقق آنچه از قبل خواسته شده است )) .
Mode : از این کلمه به معنای روشی که چیزی یا کاری طبق آن انجام می شود ، استفاده می گردد . دیگر معانی آن عبارتند از :
رسم ، سبک ، اسلوب ، طرز ، طریقه ، مد ، وجه و نوع .
Effect : تغییر ایجاد شده به علت انجام یک عمل ، نتیجه ، پیامد ، اثر ، کارموثر و اجرا کردن از دیگر معانی این کلمه هستند .
Analysis : عبارت است از شکستن چیزی به اجزای متشکله برای شناسایی یا مطالعه ساختار آن که به طور عام ، عبارت تجزیه و تحلیل به عنوان معنی آن به کار گرفته می شود .

با توجه به آنچه ذکر شد ،‌ ترجمه تحت الفظی FMEA عبارت است از (( تجزیه و تحلیل انواع نقص و اثرات آن )) . با توجه به اینکه واژه خطا برای بیان (( عدم تحقق آنچه از قبل خواسته شده )) مناسب است و از سوی دیگر در روش FMEA مفهوم امکان یا پتانسیل خطا نهفته است . می توان ترجمه مناسب FMEA مفهوم امکان یا پتانسیل خطا نهفته است . می توان ترجمه مناسب FMEA را (( تجزیه و تحلیل امکان بروز خطا و اثرات آن )) بیان کرد .

تاریخچه FMEA
می توان ادعا کرد که کلیه مهندسین در تجزیه و تحلیل ، طراحی و فرآیندهای ساخت و تولید خود ، همواره به طور ناخودآگاهانه ای به نوعی FMEA را به کار می برند . ولی معمولا در روش اجرای آن ، مسائل به طور همه جانبه در نظر گرفته نمی شود . و از تشکل و سازماندهی لازم نیز برخوردار نیست و لذا تعهدی برای کسی ایجاد نمی کند . اولین کاربرد رسمی این تجزیه و تحلیل تحت عنوان FMEA در صنایع هوا فضای ایالات متحده در اواسط دهه 60 مشاهده شده است . این روش مشخصا برای سفینه آپولوی 11 در ناسای آمریکا استفاده شد . در آن زمان FMEA به عنوان یک نو آوری و ابتکار برای پیشگیری از اشتباهات و خطاهای جبران ناپذیر مطرح گردید که وقوع هر یک از آنها باعث خسارات هنگفت و اتلاف سرمایه فوق العاده زیاد می شد .

در دهه 70 روش FMEA برای موسسات اتمی و در سال 1977 برای صنایع خودروسازی به کار گرفته شد . بررسیهای به عمل آمده در صنایع خودروسازی نشان می دهد با استفاده از روش FMEA می توان از وقوع بسیاری از خطاها و اشتباهات در طراحی و تولید محصول جلوگیری به عمل آورد .
(( هدف FMEA ))
یکی از تجهیزات و مسئولیتهای کلیه شرکتها و سازمانها ، بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات مربوطه می باشد . برای نیل به این تعهدات نیز هر سازمانی باید از روشهای نظام یافته ای استفاده نماید که اولا خطاها ، نواقص و خرابیهایی که در محصول به صورت نهفته و آشکار وجود دارد شناسایی کند و ثانیا با اتخاذ تدابیر صحیح ، درصدد حذف آنها برآید . این مهم در قالب روش نظام یافته FMEA تحقق می یابد .
به طور کلی می توان FMEA را مجموعه ای از فعالیتهای نظام یافته ای تلقی کرد که اهداف زیر را دنبال می کند .
1- شناسایی خطاها ، نواقص و خرابیهایی که در طراحی محصول یا فرآیند تولید به صورت بالقوه و بالفعل وجود دارند .
2- برآورد اثرات و ارزیابی نتایج حاصل از وقوع هر یک از عوامل فوق

3- شناسایی و انجام اقداماتی که توسط آن بتوان احتمال وقوع خطاهای فوق را کاهش داد و در نهایت به صفر رسانید .
4- شناسایی و انجام اقداماتی که توسط آن بتوان میزان شدت و وخامت نتایج حاصله از خطاها را تا حد ممکن کاهش داد .
5- شناسایی و انجام اقداماتی که توسط آن بتوان قابلیت کشف خطا و به عبارت دیگر احتمال آشکار کردن خطا را قبل از رسیدن محصول به مشتری افزایش داد .
6- مستند سازی امور طراحی و فرآیند تولید محصول .

(( ویژگی FMEA ))
یکی از مهمترین ویژگیهای FMEA مساله شاخص بودن این روش است . این خصوصیت به معنای انجام عملی پیشگیرانه قبل از
وقوع حادثه ناگوار معمولا مبالغ هنگفتی صرف برطرف نمودن اشکالات و خرابیهای به وجود آمده می شود و چنانچه به هر علت خطایی در مرحله طراحی حادث شده باشد ، میزان خسارت وارده به حداکثر خواهد رسید .

برای حصول بیشترین بازده باید قبل از اینکه عامل خطای فرآیند وارد محصول شود ، FMEA اجرا شود . به ازای زمان و هزینه ای که صرف اجرای کامل و دقیق FMEA می شود ، این امکان به وجود می آید که بتوان هرگونه تغییر و اصلاح در طراحی محصول یا فرآیند را به سادگی و با صرف حداقل هزینه اعمال کرد . در واقع FMEA مسائل و مشکلات ناشی از اعمال این تغییرات را به حداقل می رساند . FMEA باعث کاهش دوباره کاریها و اقدامات اصلاحی می شود که معمولا هر یک مسائل دیگری به دنبال دارد .

به طور کلی می توان گفت کاربرد FMEA در موارد زیر است :
1- وقتی که سیستم ، طرح محصول ، فرآیند تولید محصول و یا ارائه خدمات جدید مطرح باشد .
2- وقتی که سیستم ، طرح محصول ، فرآیند تولید محصول و یا ارائه خدمات در حال تغییر باشد .
3- وقتی که در اجرای سیستم ، طرح محصول ، فرآیند تولید محصول و یا ارائه خدمات مورد مصرف جدیدی ایجاد گردیده باشد .
3- وقتی که لازم باشد در سیستم ، طرح محصول ، فرایندهای تولید محصول و یا ارائه خدمات بهبود صورت گیرد .

آثار اجرای FMEA :
1- اشاعه تفکر و کار گروهی چند تخصصی
2- ردیابی ، شناسایی ، مستند سازی
3- اولویت بندی
4- افزایش سطح پیشگیری و قابلیت اعتماد
5- بهینه سازی
6- افزایش تولید
7- کاثش هزینه ها و افزایش سود
8- رضایت بیشتر

(( FMEA در طراحی ))
یکی از مراحل تولید محصول ، مرحله طراحی محصول است . بدیهی است که طراحی محصول مقدم بر فرآیند ساخت و مونتاژ و تولید می باشد . به دلیل ماهیت متفاوت مسائل طراحی و فرآیند ، نوع FMEA در طراحی نیز با FMEA دو فرآیند متفاوت است . از این رو FMEA در فرایند به طور جداگانه بحث و بررسی خواهد شد .
FMEA در طراحی ، صرفا یک ابزار تجزیه و تحلیل برای کلیه مهندسین طراح و سایر افراد در طراحی محسوب می شود . نظر به اینکه در مرحله طراحی ممکن است خطاهای بالقوه و پنهانی وارد طراحی شود . از این روش به منظور اطمینان از منظور کردن کلیه خطاهای طراحی استفاده می شود . هر سیستم ممکن است از چند سیستم فرعی یا اصطلاحا زیر سیستم تشکیل شود . نهایتا زیر سیستم ها را می توان متشکل از واحدهای ساده تری در نظر گرفت که نام جزء بر آنها اطلاق می شود . برای بررسی هر سیستمی باید کلیه زیرسیستم ها و اجزاء تشکیل دهنده آنها مورد بررسی و ارزیابی دقیق واقع
شود .

در نگرشی عمیق و موشکافانه می توان دریافت که FMEA چکیده اندیشه ها و نتایج افکار مهندسین طراح ، هنگام طراحی سیستم ، زیرسیستم و اجزای مربوطه می باشد . روش نظام یافته FMEA ، تفکرات و اندیشه های مهندسین طراح را همسو نموده و به شیوه معمول آنها در فرآیند طراحی ، ساختار می دهد و علاوه بر آن روش آنها را مستند می سازد . FMEA در طراحی از طریق موارد زیر فرآیند طراحی را پشتیبانی نموده و خطرات ناشی از خطاهای بالقوه را کاهش می دهد .

– در ارزیابی شهودی احتیاجات طراحی و گزینه های مختلف آن مورد استفاده قرار می گیرد .
– در طراحی اولیه تجهیزات تولید و مونتاژ کمک می کند .
– هنگام طراحی ، عوامل خطاهای بالقوه و اثرات ناشی از آن در سیستم و عملکرد محصول با احتمال بیشتری در نظر گرفته می شود .
– اطلاعات جانبی که توسط FMEA به دست می آیند برای آزمایشات مختلف محصول طراحی شده و بهبود طرح ، مفید و باارزش است .
– FMEA شکل انعطاف پذیری برای توصیه و اجرای اقدامات اصلاحی بوجود می آورد .

– FMEA مرجعی ایجاد می کند که برای تجزیه و تحلیل مسائل طراحی ، تغییر و اصلاح طرح و نهایتا طراحی های پیشرفته تر در آینده مفید است .
در FMEA اصطلاح ((مشتری )) تنها به استفاده کننده نهایی اطلاق نمی شود ،‌ این واژه کلیه افراد درگیر در فرایند تولید ، مونتاژ و امور پشتیبانی را نیز دربرمی گیرد . چنانچه FMEA به طور کامل اجرا شود ، در مورد کلیه قطعات جدید ، قطعات جایگزین و قطعاتی که کاربرد یا شرایط استفاده آن تغییر کرده است ، بایستی FMEA در طراحی مجددا انجام شود .

اجرای FMEA در طراحی :
مسئول طراحی ، مستنداتی را تهیه می کند که برای برپایی FMEA قابل استفاده است . فرآیند به این ترتیب شروع می شود که از آنچه انتظار می رود طرح برآورده سازد و از آنچه مورد انتظار طرح نیست فهرستی تهیه می شود .
در واقع با این کار هدف طراحی مشخص می شود . خواسته ها و احتیاجات مشتری که می توان آنها را از منابعی نظیر ؟
فعالیتهای کیفیتی جمع آوری نمود ، با الزامات ساخت و تولید باید یکپارچه شوند . هرچه شناسایی و تعریف مشخصه های کیفیتی طرح دقیقتر باشد ، تشخیص خطای بالقوه برای انجام اقدامات اصلاحی ساده تر می گردد .

FMEA در طراحی باید با ترسیم شکل شماتیک سیستم ، زیرسیستم و اجزای تحت بررسی آغاز شود . در این شکل جریان اطلاعات ، انرژی ، نیرو ، سیالات و غیره را می توان نشان داد . هدف از ترسیم این شکل شناخت داده های سیستم ، فرآیند ، عملیات انجام شده و خروجیهای آن می باشد . در این شکل می توان اجزای سیستم را نشان داد و ارتباط بین آنها را تشریح نمود . در نتیجه یک ترتیب منطقی برای تجزیه و تحلیل سیستم مورد بررسی به وجود می آید .

فرم FMEA در طراحی :
برای تحلیل در امر مستندسازی FMEA می توان از فرمهای متنوعی استفاده نمود . بسته به نوع FMEA ، نوع محصولات و یا نیازهای سازمان ، طراحی فرمها متفاوت است .
می توان بنا به ضرورت ، قسمتهایی را به این فرم اضافه و یا از آن حذف نمود . با این وجود باید توجه داشت که وجود بعضی از قسمتها در کلیه فرمها ضروری است . کلیه قسمتهای فرم با شماره هایی مشخص شده است که به همان ترتیب توضیح داده می شود .

1) مشخصات عمومی فرم :
1) شماره FMEA که برای ثبت شماره سریال و ردیابی فرمها به کار می رود .
2) نام ، شماره تلفن و محل کار مسئول تهیه FMEA در این قسمت نوشته می شود .
3) تاریخی که اولین بار FMEA انجام می شود و تاریخ آخرین بازنگری ، در این قسمت وارد می شود .
4) با علامت سطح مورد بررسی مشخص می شود و نام سیستم ، زیرسیستم و جزء مورد بررسی در قسمت مربوطه وارد می گردد .
5) سال تولید ، مدل محصول و نام خط تولید مربوطه در این قسمت نوشته می شود .
6) نام دپارتمان و گروه اجرایی FMEA در این قسمت نوشته می شود .

7) تاریخ مقرر انجام FMEA در این قسمت وارد می شود که نباید از تاریخ ارسال طراحی برای تولید محصول فراتر باشد .
8) نام افراد تشکیل دهنده گروه و بخشهای سازمانی مربوطه که صلاحیت شناسایی و اجرای وظایف را دارند ، در این قسمت نوشته می شود .
2- مشخصات محتوای فرم :

1) نام و وظیفه و یا ماموریت عنصر :
در این ستون نام و کد عنصر مورد بررسی وارد می شود . در نوشتن نام باید از واژه فنی استفاده نمود . قبل از نهایی شدن نقشه ها برای تولید می توان از کد و ارقام آزمایشی استفاده کرد .
وظیفه یا ماموریت عنصر تحت بررسی باید حتی المقدور خلاصه نوشته شود . اطلاعاتی در مورد شرایط محیطی کارکرد عنصر مثل محدوده های کاری ، فشار و رطوبت لازم نیز در صورت نیاز نوشته می شود . چنانچه بیش از یک وظیفه داشته باشد کلیه وظایف جداگانه فهرست می شوند .
2) عامل خطا :

عامل خطا بالقوه یا پنهان را می توان حالتی درنظر گرفت که در آن امکان دارد عنصر یا سیستم تحت مطالعه به نوعی نتواند اهداف را تامین کند . چنین عامل خطایی می تواند علت خطاهای دیگری در سطوح بالاتر ( زیرسیستم یا سیستم ) باشد و یا خود به خاطر عوامل خطای دیگری در سطوح پائین تر به وجود آمده باشد .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۵/۲۰
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بی پیپر | دانشجو یار | مرکز پایان نامه های فردوسی | نشر ایلیا | پی سی دانلود | مرکز پروژه های دانشجویی | دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | ایران پروژه | پروژه دات کام | دانلود رایگان فایل |