پروژه تحقیق نیروی محرکه در بالابرها تحت pdf دارای 66 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه تحقیق نیروی محرکه در بالابرها تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه تحقیق نیروی محرکه در بالابرها تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پروژه تحقیق نیروی محرکه در بالابرها تحت pdf :
بخشی از فهرست پروژه تحقیق نیروی محرکه در بالابرها تحت pdf
نیروی محرکه در بالابرها
با توجه به عوامل مهم طراحی از جمله وزن، سروصدا، کنترل، اندازه و ابعاد، حجم و .... پیشنهاد میشود که از موتورهای برقی برای نیروی محرکه در بالابرها استفاده شود و با توجه به تحقیقات به عمل آمده تقریباً بیش از 95درصد نیروی محرکه کرینها از الکتروموتورها استفاده میشود.
نکات قابل توجه در انتخاب موتورهای کرین
1. باید ممان ابتدای حرکت بزرگی باشد تا بتواند وزن سنگین بار یا وزن سنگین خود کرین را به حرکت درآورده و در کوتاهترین زمان سرعت کرین را به سرعت ماکزیمم برساند.
2. بایستی برای روشن و خاموش کردن زیاد مناسب باشند.
3. تغییر جهت دوران موتور را به آسانی انجام دهد.
4. باید دور موتور مستقلاً و بدون درنظر گرفتن بار قابل تنظیم باشد.
پارامترهای اساسی در طراحی ریلهای طولی و عرضی
در طراحی عرضی و طولی به ظرفیت باربری و سرعت حرکت آن نیاز داریم. جراثقالها و بالابرها بر حسب این پارامترها به چهار دسته تقسیم میشوند:
1. جراثقالهای سنگین موتوری که ظرفیت آنها بیش از سه تن است.
2. جراثقالهای کندرو که سرعت حرکت آنها کمتر از m/s5/1 است.
3. جراثقالهای تندرو که سرعت حرکت آنها بیش از m/s5/1 است.
4. سبک شامل جراثقالهای دستی و موتوری کوچک که ظرفیت آنها سه تن و یا کمتر است.
برای طراحی ریلهای طولی و عرضی، نیروهای زیر بر سیستم وارد میشود:
الف) نیروی قائم شامل وزن کالسکه و وزن بار؛
ب) نیروی افقی جانبی برابر 10% مجموع ظرفیت جراثقالها و وزن کالسکه متحرک
ج) نیروی افقی طولی (موازی ریل طولی) برابر 15% عکسالعمل انتهای تیر عرضی که بر ریل طولی ما وارد میشود.
تیر را در شرایطی طراحی میکنیم که ارتعاش و ضربه عادی در سیستم موجود باشد که در این حالت باید اثرات آن را با اعمال ضریب ضربه مناسبی درنظر بگیریم که ضرایب ضربه با توجه به جدول زیر تعیین میگردد:
با توجه به ظرفیت باربری حداکثر 5 تن و سرعت حداکثر کمتر از 5/1 متر در ثانیه جراثقال از نوع سنگین و کندرو است. ضریب ضربه آن را با توجه به جدول زیر بدست میآوریم.
نوع جراثقال ضریب ضربه سربار
(الف) ضریب ضربه سربار
(ب) ضریب ضربه سربار
(ج)
سبک و کندرو 2/1 1/1 1
سبک و تندرو 4/1 2/1 1
سنگین و کندرو 6/1 1/1 1
سنگین و تندرو 9/1 2/1 1
رسم دیاگرام خمشی تیر عرضی
p نیروی قائم است که به تیر عرضی وارد شده و ممان MH را بر تیر عرضی وارد میکند.
ممان خمشی در اثر نیروی وزن بر روی تیر عرضی در صفحه افقی وسط تیر .
خمش در اثر نیروی 1 در صفحه قائم
Q: نیروی افقی حاصل از رانش است که از تغییرات سرعت دستگاه جراثقال به ریلهای عرضی وارد میشود و ممان My را ایجاد میکند. چون در صفحه افقی نقطه نیروی Q وجود دارد. بر اثر این نیرو خیز در صفحه قائم مطرح نمیشود.
برای محاسبه تنش در دو صفحه از فرمول استفاده میشود.
چون بنابراین تیرآهن IPE30 برای خمش مناسب است.
ب) طراحی بر اساس خیز ماکزیمم
تبدیل آحاد:
طراحی ریلهای عرضی
نیروهای موثر بر ریلهای عرضی:
نیروی قائم نیروی افقی
وزن کل بار:
وزن کالسکه:
نیروی وارد بر هر تیر:
ضریب ضربه افقی: 1/1 ضریب ضربه قائم: 6/1 معادله ریل عرضی: m16
نیروی محرکه در بالابرها
با توجه به عوامل مهم طراحی از جمله وزن، سروصدا، کنترل، اندازه و ابعاد، حجم و .... پیشنهاد میشود که از موتورهای برقی برای نیروی محرکه در بالابرها استفاده شود و با توجه به تحقیقات به عمل آمده تقریباً بیش از 95درصد نیروی محرکه کرینها از الکتروموتورها استفاده میشود.
نکات قابل توجه در انتخاب موتورهای کرین
1. باید ممان ابتدای حرکت بزرگی باشد تا بتواند وزن سنگین بار یا وزن سنگین خود کرین را به حرکت درآورده و در کوتاهترین زمان سرعت کرین را به سرعت ماکزیمم برساند.
2. بایستی برای روشن و خاموش کردن زیاد مناسب باشند.
3. تغییر جهت دوران موتور را به آسانی انجام دهد.
4. باید دور موتور مستقلاً و بدون درنظر گرفتن بار قابل تنظیم باشد.
پارامترهای اساسی در طراحی ریلهای طولی و عرضی
در طراحی عرضی و طولی به ظرفیت باربری و سرعت حرکت آن نیاز داریم. جراثقالها و بالابرها بر حسب این پارامترها به چهار دسته تقسیم میشوند:
1. جراثقالهای سنگین موتوری که ظرفیت آنها بیش از سه تن است.
2. جراثقالهای کندرو که سرعت حرکت آنها کمتر از m/s5/1 است.
3. جراثقالهای تندرو که سرعت حرکت آنها بیش از m/s5/1 است.
4. سبک شامل جراثقالهای دستی و موتوری کوچک که ظرفیت آنها سه تن و یا کمتر است.
برای طراحی ریلهای طولی و عرضی، نیروهای زیر بر سیستم وارد میشود:
الف) نیروی قائم شامل وزن کالسکه و وزن بار؛
ب) نیروی افقی جانبی برابر 10% مجموع ظرفیت جراثقالها و وزن کالسکه متحرک
ج) نیروی افقی طولی (موازی ریل طولی) برابر 15% عکسالعمل انتهای تیر عرضی که بر ریل طولی ما وارد میشود.
تیر را در شرایطی طراحی میکنیم که ارتعاش و ضربه عادی در سیستم موجود باشد که در این حالت باید اثرات آن را با اعمال ضریب ضربه مناسبی درنظر بگیریم که ضرایب ضربه با توجه به جدول زیر تعیین میگردد:
با توجه به ظرفیت باربری حداکثر 5 تن و سرعت حداکثر کمتر از 5/1 متر در ثانیه جراثقال از نوع سنگین و کندرو است. ضریب ضربه آن را با توجه به جدول زیر بدست میآوریم.
نوع جراثقال ضریب ضربه سربار
(الف) ضریب ضربه سربار
(ب) ضریب ضربه سربار
(ج)
سبک و کندرو 2/1 1/1 1
سبک و تندرو 4/1 2/1 1
سنگین و کندرو 6/1 1/1 1
سنگین و تندرو 9/1 2/1 1
رسم دیاگرام خمشی تیر عرضی
p نیروی قائم است که به تیر عرضی وارد شده و ممان MH را بر تیر عرضی وارد میکند.
ممان خمشی در اثر نیروی وزن بر روی تیر عرضی در صفحه افقی وسط تیر .
خمش در اثر نیروی 1 در صفحه قائم
Q: نیروی افقی حاصل از رانش است که از تغییرات سرعت دستگاه جراثقال به ریلهای عرضی وارد میشود و ممان My را ایجاد میکند. چون در صفحه افقی نقطه نیروی Q وجود دارد. بر اثر این نیرو خیز در صفحه قائم مطرح نمیشود.
برای محاسبه تنش در دو صفحه از فرمول استفاده میشود.
چون بنابراین تیرآهن IPE30 برای خمش مناسب است.
ب) طراحی بر اساس خیز ماکزیمم
تبدیل آحاد:
طراحی ریلهای عرضی
نیروهای موثر بر ریلهای عرضی:
نیروی قائم نیروی افقی
وزن کل بار:
وزن کالسکه:
نیروی وارد بر هر تیر:
ضریب ضربه افقی: 1/1 ضریب ضربه قائم: 6/1 معادله ریل عرضی: m16
نیروی قائم:
نیروی افقی جانبی:
الف) طراحی بر اساس ممان خمشی ماکزیمم:
برای تیرآهنهای ساختمانی داریم:
- ۹۵/۰۵/۲۰