پروژه مقاله بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری تحت pdf دارای 125 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری تحت pdf
فصل اول
شناخت;
1-1 موضوع
1-1-1-تعیین گرایش و عنوان پروژه
1-1-2 –تعیین صورت مساله وتفسیر مشکل
وضعیت اولیه
وضعیت ثانویه
ارائه ایده
1-1-3- تعیین انتظارات کارفرما و محدودیت پروژه
1-1-4- تعیین استراتژی و اهداف کلان پروژه
1-2 فرآیند برنامه ریزی
1-2-1- تعیین روند پروژه
1-2–3 تعیین منابع و روشهای گردآوری اطلاعات
فصل دوم
2-1-1 تاریخچه محصول
2-1-2- زیبایی شناسی محصول
2-1-3-مشخصات کلی و عملکرد فنی
غرفه های پیش ساخته
ویژگیهای گروه استفاده گر
2-2-1 گروههای مرتبط با محصول
گروه های معین استفاده کننده
صاحبان صنایع
2-2-3- فرهنگ، هویت و جایگاه اجتماعی استفاده گر
2-2-4- قدرت اقتصادی استفاده گر
2-2-5- نیازهای زیبایی شناسی گروه استفاده گر
فرم
3-7- فرم و عملکرد
4-7- فرم و مد
2-2-6- فاکتورهای انسانی ( آنتروپومتری و ارگونومی )
ابعاد استاندارد
2-2-7- رفتار مصرف
الگوریتم استفاده از محصول
2-3- ویژگی های محیط استفاده
2-3-1 -تاثیر متقابل و عملکرد
2-3-2- مسایل زیست محیطی و طراحی سبز
2-3-3- تاثیرات تخریبی محیط بر محصول
2-3-4- شرایط اقلیم محیط
2-4- ویژگی های تولید
2-4-1- تیراژ تولید
2-4-2- مواد اولیه
2-4-3- تولید پذیری و فرآیندهای تولید
2-4-4- مونتاژ و کنترل کیفیت;
2-4-5- حمل و نقل و انبار
بسته بندی
خصوصیات فنی و زیبایی شناسی بسته بندی
2-4-6- نصب;
2-5- ویژگی های بازار مصرف
2-5-1- هزینه ها و قیمت تمام شده
2-5-2- میزان نیاز بازار
2-5-3- رقابت;
2-6- نمونه های موجود
2-6-1- نمونه های مدولار
2-6-2- نمونه های زیبایی شناسی
2-7- تحلیل و نتیجه گیری
2-7-1- توضیحات
2-7-2- لیست بایدها و نبایدها
فصل سوم : ایده پردازی و طراحی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل ایده ها
4-1- پالایش ایده ها
فصل پنجم : تصمیم گیری
5-1- تعیین اولویت معیارها
5-2- انتخاب طرح برتر
فصل ششم: تکمیل و اجرا
6-1- نقشه های فنی
6-2- تکمیل نهایی و ارائه گرافیکی
فهرست منابع و ماخذ
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله بررسی و شناسایی کامل مشکل و شناسایی دقیق نیازهای مشتری تحت pdf
- درآمدی بر طراحی صنعتی، دیوید لودینگتن ، ترجمه : م. میرقیداری
- طراحی محصول ، ویژه طراحان صنعتی و مهندسان طراح، باری هاوکس ، ری ابینت ؛ ترجمه : سید رضا مرتضایی
- مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید، مارتین هلاندر؛ ترجمه : علیرضا چوبینه
- کاتالوگ های غرفه های ساخته شده
- مجله دستاورد
2-1-1 تاریخچه محصول
با گذشت زمان انسانها برای فروش بهتر محصولات خود به فکر تبلیغ افتادند ، در زمانهای قدیم برای انجام این کار دست نوشته ای روی چندین کاغذ تهیه می کردند و آنها را به وسیله چسب به دیوارها می چسباندند ، بعد از گذشت مدتی که تلویزیون وهمچنین چاپگر به بازار آمد امر تبلیغات به صورت تایپ شده در روزنامه ها ویا در تلوزیون انجام می شد
امروزه تبلیغات از راههای مختلفی امکان پذیر است از جمله
تبلیغات محیطی( بیلبورد، پوسترو… )، داخلی ، سمعی بصری ، تیزر های تلویزیونی و …
ولی جوابگوترین راه تبلیغات مشارکت در نمایشگاه است
حدود 42 سال پیش نمایشگاه بین مللی وهمچنین نمایشگاههای کوچکتر شروع به فعالیت کردند در ابتدا تنها غرفه ها متشکل از سه دیوار بودند که نقش آنها جدا سازی قسمت های مختلف از یکدیگر بود
اما امروزه غرفه سازی یکی از بزرگترین فعالیت ها در امر نمایشگاه است و فرم و رنگ آنها به نوبه خود گونه ای تبلیغ محسوب می شود
در اوایل دورانی که غرفه سازی به صورت حرفه ای درآمد، برای ساختن دیواره های غرفه از موادی همچون گونی استفاده می کردند که آنها را از ریلهای آهنی در قسمت بالای غرفه آویزان می کردند
برای ایجاد حس استیتیکی مناسب در این روش از رنگ کردن بر روی گونی ها متناسب با محصول ارائه شونده استفاده می کردند
بعد از آن در حدود 25 سال اخیر از روش ساخت پارتیشنهای آلومینیومی و در بعضی موارد از نوع چوبی ( نئوپان ) استفاده می شود. انواع آلومینیومها و پروفیلهای هشت پر در ساخت این پارتیشنها استفاده شده و هنوز نیز می شود
در بعضی موارد داخل این پروفیلها و آلومینیوم ها از پرکننده هایی نظیر چوب و یا شیشه استفاده می شود
در 5 سال اخیر و در غرفه سازی امروزی معمولا از دیوارها و پارتیشنهای پیش ساخته استفاده نمی شود. و بیشتر طراحی و اجرای غرفه را به دست طراحان و متخصصان این حرفه می سپارند
ایجاد تنوع در ساخت غرفه توسط فرم ها و متریالهای مختلف این امکان را به طراحان داده است تا روز به روز در این صنعت پیشرفت کنند و پا به عرصه رقابتهای بین المللی بگذارند
بیشترین موادی که امروزه ازآن استفاده میشوداستیل،آلومینیوم،آهن، نئوپان ،کاغذ دیواری ، پروفیل و … می باشد . اما به طور کلی هیچ محدودیتی برای متریالی که در امر غرفه سازی استفاده می شود وجود ندارد وهمه چیز بستگی به میزان اطلاعات طراح و هزینه ای که شرکت و یا ارگان مربوطه برای آن در نظر گرفته است، دارد
اما در این پروژه برآنیم تا پس از تحقیقات مناسب به سازه ای برسیم که نیاز اینگونه نمایشگاه ها را حتی الامکان برطرف نموده و همچنین از لحاظ استیتیکی نیازاستفاده کننده را برطرف نماید و همچنین قابلیت اجرا داشته باشد
2-1-2- زیبایی شناسی محصول
انسان تمامی دانش و تجربه خود را در جهان هستی به وسیله دو عنصر فرم و رنگ کسب می کند. اشیاء موجود در طبیعت ابتدا از رنگ و سپس فرم آنها که از طریق چشم به مغز منتقل می شود ، قابل درک می گردند
هرگونه تحریکات رنگی که توسط چشم دریافت می شود،علاوه بر واکنش احساسی و روانی ، واکنشهای فیزیکی را نیز در بردارد و این واکنشها به صورت ناخودآگاه است
در طراحی حسی ارزشهای فرمی ، اندازه ، فرم و مواد به صورت آگاهانه و توسط فکر منطقی مورد تاکید قرار می گیرند
اگر چه عملکرد ، قیمت وجنبه های جسمی ارگونومی در مراحل ابتدایی فرایند طراحی از اهمیت ویژه ای برخورار هستند ، ظاهر محصول نیز بیشتر در انتهای کار ، عامل اصلی در قابلیت های فروش آن محسوب می شود . چنین قضاوتی در بیشتر موارد منطقی وعادلانه به نظر می رسد. برای مثال ، برخورد یک خریدار بالقوه با محصولی که دارای طراحی آشفته است ، می تواند در ذهن خریدار نمودی از نداشتن کارایی نزد محصول و تولید کننده آن را پدید آورد. همچنان که یک محصول با طراحی قدیمی وظاهر از مد افتاده می تواند تداعی فناوریهای منسوخ باشد. پس، یک کار طراحی اصولی با استیتیک در خور توجه ، باعث خوشایند بیننده می شود واحساس بصری کاملی را از عملکرد محصول القا می کند
اصول گوناگونی که بر زیبایی شناسی حاکم است ، در این فصل مورد بحث قرار خواهد گرفت ولی نکته قابل توجه این است که هرگز نباید این قواعد را ثابت فرض کرد. آنها از دیدگاه آرمانی به هم وابسته هستند وتحت تاثیر الزامات عملکردی ، ارگونومیک و تولیدی طرح قرار دارند
2-1-3-مشخصات کلی و عملکرد فنی
در این پروژه منظور از غرفه بیشتر غرفه هایی است که در نمایشگاه بین المللی به تبادل اطلاعات می پردازند تا به نمایش محصولی خاص
غرفه ها درسالن پوشیده و مجهز به وسایل پیش ساخته که ازاستانداردهای بین المللی تبعیت می نمایند هستند وشامل پانلهای جداکننده،موکت وباکفپوش کتیبه ووسایل روشنایی درحد معمول نمایشگاهی می باشند
غرفه ها حداقل 12مترمربع هستند و تزئینات داخلی هر غرفه به عهده مشارکت کنندگان می باشد که باید باهماهنگی مدیر فنی نمایشگاه و با توجه به مسائل ایمنی واجرایی صورت پذیرد
غرفه ها دودسته هستند : غرفه های پیش ساخته وغرفه های خودساز
غرفه های ساخته شده بر اساس طراحی مجزا:غرفه هایی هستند که طراح بعد از گرفتن ابعاد و اندازه دقیق شروع به طراحی می کنند سپس جزئیات آنها ساخته می شود و در آخر در محل مقرر آنها را روی هم سوار می کنند.کفپوش این نوع غرفه ها از جنس پارکت ، چوب و متریالی از این قبیل می باشد
غرفه های پیش ساخته
دراین غرفه ها جزئیات از پیش ساخته شده و طراح پس از گرفتن ابعاد واندازه طرح خود را ارائه می دهد. سپس با قطعات از پیش ساخته شده طرح مورد نظر را اجرا می کنند کف این غرفه ها پوشیده از موکت می باشد که می توان انواعی از متریال های مختلف را بدان اضافه کرد
از بزرگ ترین و مهمترین مشکلات در هر دو نوع این غرفه ها که به صورت عمده وجود دارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد
1) نیاز به زمان زیاد برای اجرا و تخریب غرفه
2) طریقه حمل ونقل
3) نداشتن قابلیت استفاده مجدد وغیره
در راستای برطرف کردن نقایص طرح های موجود و افزایش کارایی ، ارائه طرحی با قابلیت های زیر لازم به نظر می رسد
1) مدولار بودن غرفه برای
2) سهولت در اجرا
3) سهولت دربستن وجمع کردن محصول و …
ویژگیهای گروه استفاده گر
2-2-1 گروههای مرتبط با محصول
از تمامی شرکتهای بازرگانی ، اقتصادی ، فرهنگی ، تولیدی ، خدماتی و غیره که هر یک فعالیت و یا محصولی برای ارائه دادن در نمایشگاه ها دارند ، گرفته تا طراحان غرفه های نمایشگاهی ، تولید کنندگان اجزای غرفه و سازندگان غرفه ها در نمایشگاهها ، هر یک به نحوی از این محصول استفاده می کنند
غرفه دارها به عنوان استفاده کننده نهایی از محصول و خدمات هر شرکت تجاری تولیدی و خدماتی در مرکز ثقل تصمیمات قرار دارد. کفپوشها برای این طراحی و تولید می شود که به فروش برسد و ایجاد رضایتمندی برای استفاده کننده از اهداف کوتاه مدت هر شرکت و موسسه ای می باشد
در واقع هنگامی که خواسته های استفاده کننده به طور موثری برآورده شدند ، نوعی رضایت مندی ایجاد می گردد که شدت و ضعف آن بستگی به نحوه برآوردن خواسته می باشد
اما اگر به بررسی شرکتهایی که تنها فعالیت آنها طراحی و اجرا و حتی تولید قطعات این محصول می باشد بپردازیم. این امر واضح است که برای هر بخش نیاز به یک متخصص می باشد که به تمامی امور نظارت داشته باشد
مثلا در بخش طراحی نیاز به کسی است که در این رابطه تحصیل کرده باشد تا بتواند با طراحی خاص برای غرفه ای که می خواهد محصولی را ارائه دهد این امکان را فراهم کند تا آن شرکت به هدف خود یهنی جذب مشتری و تولید انبوه برسد
یا در بخش اجرا نیاز به متخصصینی است که تنها در این بخش فعالیت حرفه ای می کنند. همیشه نمونه های فراوانی گویای آن است که طرح نا مناسب وضعیف منجر به محصولات ناقص شده است و یا اجرای ناموفق طرح ها و ایده های خوب باعث عدم موفقیت آن شرکت شده است. اما متاسفانه 90 درصد از کسانی که در این زمینه کار می کنند تنها به علت میزان درآمدی که این کار دارد وارد آن شده اند و هیچ تخصصی در این رابطه ندارند
گروه های معین استفاده کننده
- صاحبان صنایع
- بازدیدکنندگان
صاحبان صنایع
- رائه محصول بسیار خاص مانند پورشه و بریجستون
- ارائه محصول و تبادل اطلاعات
- فقط تبادل اطلاعات
2-2-3- فرهنگ، هویت و جایگاه اجتماعی استفاده گر
استقادهگر محصول مورد نظر ما از محصول در محل خاصی یعنی نمایشگاه استفاده میکند ،محلی که تعاریف ویژه و خاصی دارد به لحاظ رفتاری و فرهنگی و اجتماعی در نگاه اول قوانین رفتاری و فرهنگی استفاده از نمایشگاه بر روی فرد تاثیر میگذارد اما به هر صورت افرادی که برای دیدار از نمایشگاه می آیند افرادی هستند که از موقعیت و فرهنگ بالاتری نسبت به اقشار عادی مردم قرار دارند . این موزوع مؤید این است که میتوان انتظار رفتار بهتر و سالمتری از طرف بازدید کنندگتن از غرفه ها داشت، در حقیقت نمایشگاه ها محیطی هستند برای صاحبان صنایع و فن آوری و مدیران واطلاعات و پیشرفتهای خود را به صاحبان دیگر صنایع بنمایش بگذارند
در گروههای استفاده گر چه از صاحبان صنایع ،برگزارکنندگان ،بازدید کنندگان و;.. از اقشار فرهنگی و طبقه تحصیل کرده جامعه می باشند
2-2-4- قدرت اقتصادی استفاده گر
در هر فعالیت اقتصادی از سوی هر صاحب صنعت پیمانکار و یا عوامل دیگر شاید قبل از تفکری این گروه تفکر مقرون به صرفه بودن فعالیت را مد نظر قرار می دهند به بیان دیگر در فعالیت های اقتصادی و تجاری کاهش هر هزینه ای در مجموع به نفع مجری و صاحب صنعت خواهد بود پس با این تعریف می توان بر آ ن شد که برای طراحی و ساخت چنین محصولی می بایست گزینه و طراحی را انتخاب وپیش برد که مقرون به صرفه بودن در تولید انبوه ، قابلیت استفاده مجدد ، سادگی در مونتاژ و دمونتاژ (عدم نیاز به متخصص ) ، بسته بندی و حمل ونقل را کاهش دهد و صاحبان تجارت و صنعت را به خرید واستفاده از چنین محصولی ترغیب نماید
2-2-5- نیازهای زیبایی شناسی گروه استفاده گر
فرم
جنبه دیگری از طراحی که نیازمند دقت است ، فرم کلی یا شکل نهایی محصول است. فرم محصول همچنان که باید ساده وسبک طراحی شود باید برای تحمل بارهای وارد از مقاومت کافی برخوردار باشد
طبیعت ، بیشتر فرمهای خود را دست کم در یک محور، متقارن طراحی کرده است. این موضوع در ابتدا از سوی معمارانی کشف شد که به نوبه خود مورد تقلید مهندسان واقع شده بودند. چشم انسان به گونه ای تکامل یافته است که اشیاء را به شکل متقارن ببیند ونسبت به اشیای نا متقارن به مثابه نمادی از زشتی وغیر منتقی بودن واکنش منفی نشان دهد
البته در خیلی از فرآیند های تولید از تقارن در فرم پیروی می شود ولی با انگیزه خاصی ، بیشتر برای مقاصد زیبایی شناسی در ظاهر محصول به کارمی رود. اگر بی تقارنی درفرم محصول با عملکرد آن متناسب باشد ، می توان ادراک انسانی را به گونه ای پرورش داد که آن را بپذیرد . ولی حتی در این حالت نیز چشم به دنبال احساسی از تعادل می گردد، این همان نیازی است که در فصل چهارم از آن صحبت کردیم
از سوی دیگر واز آنجا که تقارن جنبه مهمی از فرم طراحی است ، هماهنگی بیش از اندازه نیز می تواند بیننده را دچار یکنواختی وخستگی کند. این موضوع همچنین طراحی ارگونومیکی ضعیفی را سبب می گردد. وقتی گروهی از محصولات را بازاریابی می کنند ، تنوع بویژه نقش مهم و مفیدی پیدا می کند
در طراحی فرم غرفه های نمایشگاهی مسائل دیگری نیز مورد بحث قرار می گیرد که تناسب یکی از این موارد را تشکیل می دهد. تناسب به بررسی روابط میان ابعاد و اندازه های اجزای متصل یا مجزای یک مجموعه می پردازد . تناسب رایج وآشنا همواره در ارتباط نزدیک با نیازهای کاربردی منطقی شکل می گیرد وتکامل می یابد . ولی گاهی همین تناسبات نیزبه دلیل افزایش بار عملکردی ، ممکن است به افراط کشیده شوند . بنا براین تناسب رابطه نزدیکی دارد با آنچه که از طراحی فرم در ذهن ایجاد می گردد . در عین حال طراح نیز نباید کور کورانه از پندارهای کلیشه یی و پوسیده پیروی کند . بی رغبتی نسبت به تعقیر فرمهای رایج می تواند خلاقیت در طراحی را سرکوب کند
می توان گفت که در طراحی این محصول ، فرم نقش مهمی را درتبلیغ ایفا می کند طراحان امروزه برای اینگونه طراحی از روشهای خاص خود استفاده می کنند برای مثال، برای طراحی برخی از غرفه ها در فرم آن، هم برای زیبایی هم برای تبلیغ بیشتر از شرکت مورد نظر، آرم شرکت را در قسمتی از طرح جای داده وبنا به فرم آرم ، آن را کامل می کنند
در این قسمت نمونه ای از اینگونه طرح ها را مشاهده می کنید
حتی محصول مورد تبلیغ در هر شرکت نیز می تواند در فرم غرفه ای که در مرحله طراحی قرار دارد، تاثیر بسزایی داشته باشد . برخی از طراحان برای زیبا سازی هر چه تمام تر غرفه از فرم محصولی که قرار است مورد تبلیغ قرار گیرد استفاده می کنند . اینگونه غرفه ها خود به تنهایی حکم یک استند تبلیغاتی را بازی می کنند ، یعنی کلیت غرفه نمایانگر محصول مورد نظرمی باشد .در این قسمت نمونه ای از اینگونه طرح ها را مشاهده می کنید
در برخی موارد فرمها تنها برای زیبایی غرفه استفاده می شوند وهیچ گونه جنبه تبلیغی از محصول ویا شرکت مورد نظر را ندارند اما این فرمها به قدری زیبا طراحی می شوند که بیننده بعد از تماشای ان از روی کنجکاوی به محصولی که در آن به نمایش گذاشته می شود توجه می کند واین خود گونه ای از تبلیغ محصوب می شود
همیشه اگر فرم ارائه شده به اندازه کافی جذاب باشد شخص را براحتی از فاصله دور جذب می کند واین همیشه بزرگترین برد محصوب می شود
3-7- فرم و عملکرد
ارزش وابسته خطوط اصلی فرم و ظاهر یک محصول ، رقابت مطلق بین آنها و اختلافات پذیرفته شده ، امکان سازمان دهی هوشیارانه جهت شناخت جنبه بصری مطابق میل را در کنار عوامل دیگر مشروط به درک آنها می دهد. رقابت بصری می تواند ناشی از صفت مشخصه اصلی عناصر خطی و شکلهای ساخته شده از آن باشد و یا ناشی از مقیاس اجزا یا محدودیت فرم و طویل بودن خط و وزن بصری و خصوصیات سطح باشد که به اندازه ابعاد فیزیکی می تواند اهمیت داشته باشد
در مورد غرفه های نمایشگاهی همیشه یک فرم می تواند متقارن باشد و یا نامتقارن
این امر به هیچ وجه نباید تنها بر عهده آرایش و ساختن ظاهر آن غرفه گذاشته شود
حتی هرگز نباید آن را بر دوش یک تصمیم گیری یک طرفه گذاشت. باید به خاطر داشت که در نهایت شرایط خاص ، طراحی غرفه باید مسیر و تصمیم گیری های نهایی را روشن کند
اما فرمهای متقارن فقط به لحاظ ایمنی طرح و نپذیرفتن ریسک در مورد آن انتخاب می شوند
به عنوان مثال در یک غرفه وظیفه چشم در هنگام مشاهده یک فرم راست گوشه ناهموار مقایسه آن با عملکرد آن است
البته دیدن نور اطراف سطوح و مقایسه اشکال لازم است
اما از زمانی که طراحان با آگاهی فرمهای غرفه ها را خلق می کنند و نیز به این نکته آگاهی یافته اند که باید فرم ها را بفهمند ،این شانس وجود دارد که فرمها به سمت جایگاهی ساده تر سوق داده شوند تا حتی الامکان در هر شرایطی به راحتی قابل درک باشند
در طراحی فرمهای غرفه های نمایشگاهی مسلما نوع عملکرد فرم متناسب با نوع عملکرد محصول ارائه شونده در آن غرفه است
به عنوان مثال یک شرکتی که تولید یک محصول صنعتی که دارای فرم و ظاهری خشک و با زاویه های تند است، می کند و نوع عملکرد آن محصول کاملا صنعتی و ماشینی است ، هیچ وقت نباید از فرمهای منحنی و کرودار در ساخت غرفه استفاده کند و اگر این کار را کرد در ذهن بیننده و یا بازدیدکننده نکات مبهم زیادی به وجود می آید
4-7- فرم و مد
همیشه مد یکی از بهترین دلیل ها برای بعضی ازمدلهای طراحی بوده است . در اکثر مواقع یک و یا دو فرم از فرمهای اجرا شده در نمایشگاه که زیبایی خاصی دارد بیننده را جذب می کند ودر همان دوره در نمایشگاه های بعدی این فرم به صورت مد درآمده ودر اکثر غرفه ها استفاده می شود
اما طراح باید در اینگونه موارد دقت کافی را داشته باشد استفاده افراطی از فرمهای تکراری باعث خستگی بیننده خواهد شد
ممکن است در یک دوره ای از فرم های خاص مشابه در نمایشگاهها برای غرفه سازی استفاده شود . یک غرفه در سال بعدی از همان فرمها و عناصر دوره قبلی اش استفاده نمی کند تازه اگر امکان انبارداری را برای نگهداری جزئیات غرفه قبلی اش داشته باشد. ولی شاید دوباره بعد از چند سال از آن فرمهای قبلی اش استفاده کند و این بستگی به نوع فرمهایی که در یک دوره خاص مد و متداول می شوند دارد
درنتیجه طراح می تواند از این فرمها به گونه ای استفاده کند که نه تنها طرح تکراری به نظر نرسد بلکه با کلیت غرفه حس خوبی را به بیننده القا کند
امروزه این موضوع برای طراحان به خوبی جا افتاده و می توانند از فرمهایی که به عنوان مد در نمایشگاه مطرح می شوند به خوبی استفاده کنند
در این قسمت بعضی از غرفه هایی که از مد در یک دوره از نمایشگاه تبعیت می کنند را مشاهده خواهید کرد
2-2-6- فاکتورهای انسانی ( آنتروپومتری و ارگونومی )
محصول طراحی شده از این دیدگاه که طراح باید قوانین موجود را مد نظر داشته باشد و کد ها و استاندارد های مر بوطه را رعایت کند ، فرقی با محصولات دیگر ندارد البته این موارد بسته به افزایش حمایت مصرف کننده و توسعه بازارهای فراتر از مرزهای ملی دگرگون می شود
ترتیب مراحل فرایند طراحی سه جنبه را که باید مورد ملاحظه قرار گیرد مشخص می سازد
1) مقررات ملی ، بین المللی
2) رهنمود های تهیه شده بر اساس کدها واستانداردها
3)مسائل کلی مربوط به ایمنی ومسئولیت در برابر محصول
در این فصل نخست در رابطه با کدها و استاندارد های بین المللی محصول بحث شده است ودر رابطه با نکته هایی از نمونه های موجود در بازار صحبت خواهیم کرد
عدم وجود سازه های مناسب برای برقراری سریع غرفه های نمایشگاهی
برپایی سریع غذفه ها به دلیل طراحی سازه های مناسب
عدم وجود سازه های مناسب برای دمونتاژوعدم امکان جمع آوری سریع غرفه ها
طراحی سازه های مناسب و ایجاد امکان دمونتاژ سریع غرفه
مسایل ارگونومیک در سازه ها رعایت نمی شود که این مساله در مواردی مانند حمل ونقل کاملا مشهود است
به دلیل رعایت مسایل ارگونومیک،مسایل مختلفی مانند حمل ونقل به آسانی امکان پذیر است
در نصب و یا دمونتاژ سازه ها،مسایل ارگونومیک رعایت نمی شوند
نصابان وافرادیکه وظیفه جمع آوری قطعات را برعهده دارنداین کار را براحتی انجام میدهند
ابعاد استاندارد
استاندارد یا کد راهنمایی برای فعالیتهای علمی متداول است که یک یا چند مورد از عوامل زیر را که اساس فرایند طراحی را شکل می دهد در بر می گیرد
1) ویژگی های یک ماده ویا یک محصول
2) فرایند های طراحی
3) روشهای ارزشیابی خواص
4) ارزشهای نسبی یا توانمندی خواص ویژه
کدها واستانداردها در سالهای اخیر اهمیت بیشتری یافته اند ، زیرا رعایت ایمنی محصول در قانون گنجانده شده ، بازارها ماهیتی بین المللی یافته اند ، وبه واسطه بهینه سازی طراحی قطعات به کار گیری قطعات به طور کاراتر و موثرتری صورت می پذیرد
استانداردها براساس توافقات داوطلبانه توسط کمیته هایی به نمایندگی از اشخاص و افراد علاقه مند تشکیل شده و بر بنیانی ملی وبین المللی نظام یافته است
در حال حاضر شمار زیادی استاندارد ملی وجود دارد و دلیلی ندارد که از آنها برای متابعت با قوانینی که اصول شناسایی متقابل را فراهم می سازد استفاده نشود
اصولی که توسط کشورهایی که قرار است محصول در آنجا به فروش برسد پذیرفته شده اند
در این قسمت به بیان مواردی از استانداردها و نکاتی که در طراحی و اجرای غرفه ها باید رعایت شود می پردازیم
1) ارتفاع غرفه هایی که در مرکز سالن نمایشگاه قرار می گیرند ( در اصطلاح غرفه های جزیره ) نباید زیاد بلند باشد و مانع دید غرفه های کناری سالن شود
2) ارتفاع استاندارد برای غرفه هایی که از پارتیشنهای پیش ساخته استفاده می کنند باید حدود 2 متر و 50 سانتی متر باشد
3) باید از نظر ایستایی و مقاومت در برابر برخوردهای ناگهانی قسمتهای مختلفی از غرفه مثل استندها و … و یا ضربه های ناشی از تردد بازدیدکنندگان در هنگام برگزاری نمایشگاه تضمین شده باشد
2-2-7- رفتار مصرف
در این قسمت به بررسی مواردی در رابطه با غرفه می پردازیم که باید در طراحی و ساخت غرفه آنها را رعایت کنیم
1) در قراردادن دیوارها باید برای عبور کابل برق جایی را تعبیه کرد
2) جنس متریال انتخاب شده حتی الامکان باید ضد آب باشد
3) جنس متریال انتخاب شده باید طوری باشد که پس از اتمام نمایشگاه دور ریز کمتری داشته باشد
4) ارتفاع غرفه های جزیره باید کمتر از غرفه های کناری سالن نمایشگاه باشد برای ایجاد دید بیشتر
5) برای اجرا و ساخت غرفه باید از افرا متخصص و حرفه ای در این زمینه استفاده کرد برای اجرای بهتر طرح و ایده اولیه
6) برای طراحی فرمی غرفه باید به تناسب فرم و محصول ارائه شونده در نمایشگاه دقت فراوانی کرد
7) از آنجا که بعد از اتمام نمایشگاه زمان زیادی برای جمع آوری غرفه وجود ندارد باید سیستم قسمتهای مختلف غرفه به نحوی طراحی شود که در کمترین زمان ممکن قادر به جمع آوری آن باشند
8) برای رنگ آمیزی دیواره های غرفه باید از رنگ پلاستیک استفاده کرد چون زودتر خشک می شود
الگوریتم استفاده از محصول
2-3- ویژگی های محیط استفاده
2-3-1 -تاثیر متقابل و عملکرد
در طی طراحی ، تولید ، حمل و نقل و جابجایی ، استفاده و بازیافت متریال و جزئیات تشکیل دهنده یک محصول ، ناچار به پذیرفتن تاثیرات ناشی از عناصر تشکیل دهنده آن محصول می باشد
در طی برقراری رابطه سیستماتیکی که یک محصول با اجزای محیطی که در آن قرار دارد می سازد ، ممکن است از تمامی آنها تاثیر پذیر باشد . حالا این تاثیرات یا به صورت عملکردهای مثبت القا می شود و یا در آن ایجاد تاثیرات منفی می کند
لذا در طی روند طراحی و تولید غرفه های نمایشگاهی باید این روابط و تاثیرات ناشی از آنها را در نظر داشت تا به تولید و ساختی موفق رسید
در این فصل سعی شده است به بررسی جنبه های مختلف محیطی که یک غرفه در آن قرار دارد ، همینطور تاثیرات ناشی از عناصر آن محیط بپردازیم
سازه های موجود به دلیل داشتن اتصالات زیاد درمراحل تولیدوهمچنین مصرف،آلودگی زیادی را ایجاد می کند
با یک طراحی بهینه امکان کاهش قطعات سازنده وجود داردکه این امرآلودگی را نیزپایین می آورد
سازه های موجود پس از دوران مصرف در زمان زوال ونابودی وبازگشت به چرخه طبیعت،نیازمند مدت زمان زیاد هستند
با انتخاب متریال مناسب بازگشت به چرخه طبیعت وrecycling در مواد جدید،به راحتی امکان پذیر است
2-3-2- مسایل زیست محیطی و طراحی سبز
یکی از مهمترین مسایل و فاکتورهایی که در طراحی ما مورد توجه باید قرار بگیرد مسایل زیست محیطی است. فاکتورهای زیست محیطی چون بازیافت در چرخه طبیعت هماهنگی با محیط ;.. بسیار مهم است . استفاده از مواردی که در چرخه طبیعت در فرایند بازیافت زود به محیط طبیعط باز گردند یکی از فاکتورهای ماست . استفاده از المانهای بصری طبیعی نیز در طراحی ما می تواند تاثیر گذار باشد. المانها و عناصر زیبایی شناسی طبیعی از نگاه هر بیننده باعث لطافت و جذابیت طراحی ما میشود
2-3-3- تاثیرات تخریبی محیط بر محصول
همیشه هر محصولی با محیط اطراف خود ارتباط برقرار می کند و همان طور که محصول می تواند روی محیط تاثیر گذار باشد محیط نیز روی محصول تا ثیر گذار است.این تاثیر یا به صورت عملکرد مثبت است و یا منفی
دراین بخش به بررسی قسمتی از تاثیرات محیط بر غرفه های نمایشگاهی خواهیم پرداخت . می توان گفت که عناصری که در زیر به آنها اشاره می شود بر غرفه های نمایشگاهی اثر مستقیم دارد
گرما
سرما
رطوبت
ارتعاش
مواد خورنده
تنش
نور
صوت
گرد و غبار ناشی از تردد بازدیدکنندگان و احیانا فضای سبز موجود در غرفه
در زیر به بررسی مواردی از این عوامل می پردازیم
ü گرمای شدید می تواند باعث باز شدن چسب بین نئوپانهایی که به وسیله چسب چوب به یکدیگر چسبانده شده اند شود، ویا حتی باعث جمع شدن و تغییر حالت دادن کاغذ دیواری روی نئوپانها شود
ü سرمای شدید نیز می تواند باعث باز شدن بافت نئوپانها از یکدیگر شود
ü رطوبت نیز روی این محصول می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد به طور مثال رطوبت می تواند باعث ترک خوردن وتغییر شکل دادن نئوپانها و همچنین ریختن رنگ روی کاغذ دیواریها و یا بلند شدن کاغذ دیواری ها از روی نئوپانها شود
ü لرزش نیز می تواند یکی از محیطهای مخرب باشد یعنی لرزش شدید می تواند باعث تخریب قسمتهایی که به طور تزیینی در کلیت غرفه نصب شده اند شود
ü برخورد بازدید کنندگان نیز یکی از عوامل تخریب محسوب می شود
ü بی دقتی مجریان طرح در حین اجرا نیز یکی دیگر از عوامل تخریب می باشد به عنوان مثال سفت نکردن پیچ در قسمتهایی از غرفه های دو طبقه که فشار بیشتری را تحمل می کنند
ü ایجاد ارتعاشات حاصل از محصولی که در غرفه نمایش داده می شود ممکن است به لرزش دیواره های غرفه کمک کند
ü صوت و امواج بالای ناشی از آن می تواند بر سازه های نا متعادل تاثیر گذار باشد
ü نور نامناسب موجود در غرفه به علت انعکاس نا مناسب ، باعث می شوند عناصر غرفه آنطور که هستند خود را نمایش ندهند
در نتیجه طراحان وهمچنین مجریان طرح باید توجه هر چه بیشتر در انتخاب متریال مناسب و همینطور طراحی اصولی و استاندارد داشته باشند تا عوامل ومحیط های مخرب تاثیر کمتری روی محصول داشته باشند
2-3-4- شرایط اقلیم محیط
صوت و امواج بالای ناشی از آن می تواند بر سازه های نا متعادل تاثیر گذار باشد
نور نامناسب موجود در غرفه به علت انعکاس نا مناسب ، باعث می شوند عناصر غرفه آنطور که هستند خود را نمایش ندهند
رطوبت نیز روی این محصول می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد به طور مثال رطوبت می تواند باعث ترک خوردن وتغییر شکل دادن نئوپانها و همچنین ریختن رنگ روی کاغذ دیواریها و یا بلند شدن کاغذ دیواری ها از روی نئوپانها شود
گرمای شدید می تواند باعث باز شدن چسب بین نئوپانهایی که به وسیله چسب چوب به یکدیگر چسبانده شده اند شود، ویا حتی باعث جمع شدن و تغییر حالت دادن کاغذ دیواری روی نئوپانها شود
سرمای شدید نیز می تواند باعث باز شدن بافت نئوپانها از یکدیگر شود
2-4- ویژگی های تولید
2-4-1- تیراژ تولید
در مورد تیراژ تولید باید به این موضوع اشاره کرد که محصول مورد نظر ما به علت اینکه در تعداد خاصی تولید می شود که این تعداد خاص نیز به دلیل این است که محصول سفارش داده می شود ، برای خط تولید نمی توان در مرحله اول تعداد مشخصی جهت تولید انبوه را در نظر گرفت ؛ اما به صورت پیش فرض اولیه برای یک غرفه 12 متری حدود 30 عدد اتصالات در یک حالت نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. این بدین معناست که تولید ما و یا به دیگر سخن تیراژ تولید در قسمت خط تولید به مقدار سفارشات بستگی دارد و این موضوع مشخصاً بستگی به مراحل بعدی تولید و بازاریابی دارد که در نهایت توجه به این نکته الزامیست که این تولید یک محصول سفارشی است و بستگی مستقیم به خواسته مشتری دارد
2-4-2- مواد اولیه
- ۹۵/۰۵/۱۶