
پروژه مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره تحت pdf دارای 95 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره تحت pdf
مقدمه
فصل اول طرح تحقیق
موضوع و طرح مسئله علمی
علت و اهداف انجام تحقیق
فرضیه سازی
تعریف مفاهیم و واژه ها
انتخاب مفاهیم و واژه ها
مشکلات و موانع تحقیق
فصل دوم پیشینه نظری تحقیق
بخش اول: جوان و دوران جوانی
بخش دوم: اهمیت شکر گزاری و شکر نعمت امام زمان (عج)
بخش سوم: غربت امام
بخش چهارم: انتظار فرج
بخش پنجم: ارمغان مهدی (عج)
بخش ششم: معنای ارتباط و تکلیف منتظران نسبت به حضرت
بخش هفتم: امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج)
فصل سوم: خلاصه و نتیجه گیری
منابع و ماخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله بررسی میزان توجه ی جوانان به نقش و حضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره تحت pdf
1- سلیمانی فر- ثریا / بررسی شخصیت جوان از دیدگاه قران ، حدیث و علم روانشناسی / فرهنگ مکتوب / تهران / 1383 / چاپ اول / 238 ص
2- کریمی– رضا / جوان از منظر دین / ناشر مولف / قم / 1377 / چاپ اول / 128 ص
3- گنجی – حسین / آماده باش یاران امام زمان (عج) / موسسه فرهنگی انتشاراتی طوبای محبت / قم / 1384 / چاپ سوم / 207 ص
4- گردآوری جمعی از نویسندگان / مهدویت از منظر ولایت (بیانات مقام معظم رهبری درباره حضرت مهدی (عج)/ انتشارات حدیث راه عشق / اصفهان / 1384 / چاپ دوم / 122 ص
5- عدالتیان – مهدی/ گفتگویی که به عشق انجامید / ناشر شاملو/ مشهد / 1384/ چاپ پنجم / 146 ص
6- عباسی- علی/ داد مظلومیت آقا امام زمان (عج) / انتشارات منتظران ظهور/ مشهد/ 1381 چاپ اول / 93 ص
7- نویسنده موسوی اصفهانی- سید محمد تقی / مترجم: حائری قزوینی- سید مهدی / ایران نگین/ قم / 1381/ چاپ دوم/ 575 ص
8- حکیمی- محمد رضا- خورشید مغرب/ دفتر نشر و فرهنگ اسلامی/ تهران/ 1380 / چاپ بیستم/ 387 ص
9- بنی هاشمی- سید محمد/ آفتاب در غربت/ شرکت انتشارات میقات/
10- فصلنامه ی علمیتخصصی انتظار، سال اول/ شماره دوم/ زمستان 1380/ 312 ص
11- همان/ سال سوم/ شماره هفتم/ بهار
12- ماه 1377 نشریه سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی انتظار/ سال پنجم/ شماره 16 و 17 اسفند ماه
13- قاسمیمنفرد- مهدی/ ملکوت زمان در ارتباط با حضرت ولی عصر (عج)/ شرکت تعاونی خدمات نشر سر مشق/ تهران/ 1384/ چاپ سوم/ 187 ص
14- دره گیرایی- محسن / چند پیشنهاد برای ظهور امام عصر (عج) / انتشارات خورشید مکه / قم /1383/ چاپ دوم/ 88 ص
15-فصلنامه انتظار/ سال پنجم / شماره پانزدهم/ بهار
16- همان/ سال اول/ شماره اول/ پاییز
17-حاج آقای حاج علی اکبری اتحادیه انجمن اسلامیدانش آموزی/ مشهد/ 15/12/
مقدمه
خدایا نمیدانم با چه زبانی تو را بستایم، چرا که اگر در عصر جاهلیت چشم به این جهان میگشودم، چشمانم در زیر تلی از خاک بسته میشد و اگر در عصر بعد از رحلت پیامبر اکرم متولد میشدم، شاید من نیز در زمره ی طلحه و زبیر ها قرار میگرفتم
اما چه بگویم از لطف بیکران تو!
چرا که در عصری که متعلق به امام زمان (عج) و نائب بر حقشان است، زندگی میکنم، عصر من، عصر ظهور مردی است از سلاله ی پیامبر خاتم (ص) امام خمینی (ره) مردی که آب و آینه و آفتاب در دست داشت. امروزه بشریت منتظر آن جامعه آرمانی و ایده آل است، زیرا که هیچ یک از نظریه های سوسیالیستی مارکسیستی، لیبرالیستی و ; نتوانسته است انسان را به آن مدینه فاضله ای که آروز دارد، برساند
امامت خورشید حیات بخشی است که شیعه با اعتقاد به آن گره خورده و راه خویش را در تاریخ آغاز کرده و از اسلام خلفا و کج راهه ها و بی راهه ها جدا نموده است
و در این راه رنج ها برده است، تا آنجا که به اعتراف برخی محققان آن قدر که در این راه شمشیر کشیده شده و جان فشانی شده، در هیچ برهه ای از زمان در مورد هیچ یک از دیگر آموزه های دین معنی دیدن بدین حد، شمشیر زده نشده و جان فشانی نشده است و این جان فشانی و اهتمام از آن جا برخاسته که پیامبر اسلام (ص)، آن قدر که به این امر سفارش می کرد به هیچ یک از امور دیگر سفارش نمیکرد و آن قدر که برای این مهم از اولین روزهای دعوت علنی تا آخرین لحظات عمرش در بستر بیماری گام بر میداشت و اقدام میکرد، برای هیچ کار دیگری اقدام و زمینه سازی نمیکرد
امروز و در این نسل ما امامت را پذیرفته ایم، ولی هنوز برای بسیاری از ما، مسئله امامت و بحث امام زمان (عج) گنگ و مبهم است و به صورت میراثی از آن پاسداری میشود میراثی که هنوز عمق و ضرورتش را نچشیده ایم
اگر ما جایگاه امامت را بشناسیم و ضروتش را لمس کنیم بر اساس همان ضرورت وجود امام زمان (عج) را احساس میکنیم و از زیر بار اشکال های بنی اسرائیل آزاد میشویم و بر اساس همان ضرورت و احساس، به عشقی از امام میرسیم
آن هم نه عشق ساده و سطحی که عشق شکل گرفته و جهت یافته
در میان امامان شیعه، امام دوازدهم از ویژگی ها و امتیازهای خاصی برخوردار است
او تنها کسی است که تمامیجهان را از عدل و داد سرشار خواهد ساخت، همانگونه که از ظلم و بیداد پر شده است. او کسی است که پیامبر (ص) و همه امامان، از سالیان دور، آمدن او را بشارت میدادند و با یاد او و دولت او شیعیان را آرامش میبخشیدند
با امام بودن آثاری دارد و پشت کرده به او غرامتی، کسی با امام نور نباشد، گرفتار امام نار میشود و این، سنتی است الهی
اهمیت مقوله مهدویت و نقش آن در اعتقاد مردم و بررسی آثار روان شناختی، تربیتی و اخلاقی اعتقاد به امام زنده، میطلبد تا از هر فرصتی برای پرداختن به این مهم بهره بجوییم و صد البته سینه هزار ساله در یکی دو کتاب هم خالی نمیشود، با یکی دو صفحه چه میتوان کرد؟!
همین اندازه بگویم که
خاک شهیدان دوست، گر بشکافی هنوز
آید از آن کشتگان، زمزمه ی دوست، دوست
موضوع و طرح مساله علمی
بررسی میزان توجه جوانان به نقش وحضور امام زمان (عج) در زندگی روزمره
تعریف موضوع و بیان مسئله
پیامبر (ص) فرموده اند: «مردم تازمانی که امر به معروف و نهی از منکر نمایند، خیر و خوبی از آن ها زائل نمیشود.»
حال چه معروفی بالاتر از تعجیل درظهور امام عصر (عج) و آمادگی جهت استقبال از آن حضرت و چه منکری بدتر از فراموش و غفلت از امام زمان (عج) که این خود منشا تمام منکرات است
مساله ای که در اینجا مطرح است این میباشد که
1- آیا معرفت صحیح نسبت به امام (عج) و جایگاه وی میتواند در توجه ی بیشتر جوانان به حضور امام موثر باشد؟
2- آیا درک صحیح از مقوله انتظار و شخص منتظر در توجه به امام موثر است؟
علت و اهداف انجام تحقیق
جمعه ها یکی پس از دیگری میآیند و میروند، باز هم غروب جمعه ای دیگر از راه میرسد و هنوز مسافری در راه; چقدر ما بی انصافیم! نمیدانم، انتخاب موضوع این تحقیق هم نیاز به تشریح علت دارد!
پس از شما میپرسم، اگر امام واقعا” هست حجت خداست، آیا نباید او را بشناسیم؟ آیا نباید به او اظهار محبتی کنیم و با او همراهی نماییم
با او حرف بزنیم و با او ارتباط روحی معنوی برقرار کنیم؟!
ضرورت شناخت امام چیست؟
طبق آیه شریفه «اطیعوا;. و اطیعوا الرسول و اولیالامرمنکم»[1]
اطاعت از خدا، رسول و لولیالامر واجب است و منظور از اولی الامر در این آیه بر اساس حدیث نبوی حضرت علی (ع) و فرزندان اویند
به راحتی میتوان دریافت که شناخت امام زمان (عج) یک تکلیف واجب است چرا که شناخت مقدمه اطاعت است همچنین از این حدیث پیامبر (ص) که فرموده اند «هر کس امام زمان (ع) خود را نشناسد و بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است» نیز میتوان به ضرورت شناخت حضرت پی برد
و البته شناختن درجات و مراتبی دارد، در مورد امام (عج) هم اولین قدم و حداقل شناخت[2] این هست که شخص او را بشناسیم که کدام فرد امام است
اما از این حداقل شناخت که بگذریم، هر چه بیشتر در مورد امام خود بدانیم، به خیر و سعادت و رستگاری نزدیک تر میشویم و بهره مندی ما از برکات وجودی ایشان بیشتر میگردد
بصورت کلی هدف خود را از ارائه این تحقیق میتوانیم دستیابی به شناخت هر چه بیشتر و عمیق تر از امام بیان نماییم و نیز بسط فرهنگ مهدویت که این رسالت، رسالتی همگانی است
در جهان کنونی یکی از مهمترین دغدغه های بشر رسیدن به آرامش حیات و راحت ممات است که در پرتو آن بتواند به اعتدال فکری،عقیدتی و روحی برسد
در تعالیم انسان ساز و تکامل گرای اسلام و مذهب تشیع این مهم محقق نمیگردد مگر با وصال به سرچشمه لایزال الهی و تقرب به امامان معصوم (ص) و معرفت و شناخت آن بزرگواران که به یقین تنها راه رسیدن به کمالات تلقی میشود
«اللهم عرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی»
و حال شیعیان و پیروان ائمه ی معصومین (ع) به امید و اشتیاق به دولت کریمه که موجب عزت و سرافرازی اسلام و مسلمین گردد به انتظار موعود نشسته که فرموده اند «افضل الاعمال امتی انتظار الفرج»
فرضیه سازی
1- بی توجهی به حضور امام زمان (عج) در جامعه، به دلیل این است که امام از نظر ها پنهان هستند
2- بین عاشورا و انتظار، امام حسین (ع) و حضرت مهدی (عج) رابطه ای وجود دارد
3- توجه به حضور امام زمان (عج) و مدد جویی از حضرت در موفقیت های شخصی جوانان موثر است
4- خصوصیات دوران جوانی باعث میشود که فرد بهتر بتواند با امام زمان آشنا شود
5- ضرورت شناخت امام و آشنایی با فرهنگ انتظار باعث افزایش توجه به امام زمان و (عج) میشود
6- ملاقات حضوری با امام نقش امام را در زندگی موثر تر میسازد
فرضیه صفر آماری
7- بین تعداد فرزندان خانواده و توجه جوانان به حضور امام زمان (عج) رابطه ای وجود ندارد
تعریف مفاهیم و واژه ها
الشباب: ریشه «شب» است و الشین و الباء اصل واحدی است که دلالت بر نمو و رشد چیزی همراه با قوت و حرارتی که موجب آن رشد است، دارد
الشاب: مرد جوان، جمع آن الشان، است
الشابه: زن جوان، جمع آن، الشواب است
الشبیبه، معنای خلاف پیری را دارد و به معنای دوران جوانی است و البته الشباب هم به معنای دوران جوانی است
الفتی: مرد جوان وجمع آن فتیه و فتیان است
الفتیه: زن جوان، جمع آن فتاه و فتیات است
الحدث: به معنای جوان است
الغلوم: در لغت عربی غلام، و معنای نوجوان میباشد
ذریه: اسمیاست ثلاثی که شامل نسل انسان میشود از پسر و دختر مانند فرزندان فرزندان و الی آخر
تجافی:در نماز مساله ای فقهی داریم به نام مسلئه ی تجافی، به این صورت که اگر انسان به رکعت دوم امام جماعت رسیده پیشس از رکوع و یا هنگام رکوع، به امام جماعت اقتدا میکند و هنگامیکه امام جماعت پس از رکعت دوم برای تشهد نشست، وظیفه فردی که در رکعت دوم به او اقتدا کرده بود، این است که نیم خیز بنشیند، و پس از اینکه تشهد امام جماعت تمام شد با او برخیزد، عرب از این حالت نیم خیز نشستن با نام و تعبیر « تجافی» یادی میکند یعنی «خالی کردن بدن از زمین»
دکترین مهدویت
مراد از دکترین مهدویت، آموزه ای اعتقادی، جهانی و بر محور مهدویت است که تفسیری راهبردی از عرصه های اساسی حیات بشری ارائه میدهد و در نگرش، انگیزش و کنش انسان ها و ساحت های مختلف زندگی اجتماعی آنها، تحولی بنیادین ایجاد میکند
دکترین مهدویت، یعنی نگرش به مقوله مهدویت به عنوان یک آموزه جامع و فراگیر و یک موضوع راهبردی و استراتژیک. طبق پژوهش های مذکور در دائره المعارف دین و بیش تر فرهنگ های لغت، دو معنا برای کلمه دکترین بر شمرده شده است معنای نخست آن: تصدیق نمودن یا اعتقاد داشتن به یک حقیقت و معنای دوم آن آموزه و مترادف با کلماتی همچون« tenet = اعتقاد» و
«آیین = dogma» میباشد
مکفر
از کفر و تکفیر گرفته شده، اسم مفعول از باب تفعیل و به معنای (کفران شده) و یا (پوشیده شده) است. مکفر در اصطلاح به کسی اطلاق میشود که از او قدر دانی نشود و نعمت وجودش مورد کفران واقع شده باشد
- ۹۵/۰۵/۱۶