پروژه تحقیق رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان تحت pdf دارای 12 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه تحقیق رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه تحقیق رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان تحت pdf
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
پیشینه بحث
وسایل و روشها
ابزار: مقیاس رضایت از زندگی (SWLS)
پرسشنامه شادمانی آکسفورد آرگایل (2001)
پرسشنامه سبک زندگی اسلامی
روشهای تجزیه و تحلیل دادهها
بحث و نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه تحقیق رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی در رضایت از زندگی دانشجویان تحت pdf
آرگایل، مایکل، روانشناسی شادی، ترجمه گوهری انارکی وهمکاران، اصفهان، جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، 1382
امیدی فر، عبدالله، نقش دعا در زندگی اجتماعی، قم، میثم تمار، 1379
بخشی پور رودسری، عباس، «بررسی رابطه بین رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ش28-27، پاییز و زمستان 1384، ص152-145
پاک نیا، عبدالکریم، حقوق متقابل فرزندان و والدین، قم، کمال الملک، 1382
پسندیده، عباس، رضایت از زندگی، قم، مرکز تحقیقات دار احدیث، 1384
جعفری تبریزی محمدتقی، علم ودین درحیات معقول، موسسه تدوین و نشر آثار استاد علامه محمد تقی جعفری،
روحانی، عباس و دیگران، «رابطه عمل به باورهای دینی با شادکامی و رضایت زناشویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه»، دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، شماره سی و پنجم و سی و ششم، بهار و تابستان 1387، ص206-
فقیهی، علی نقی، مشاوره در آینه علم و دین، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی،
قمری، محمد، «بررسی رابطه دینداری و میزان شادمانیدر بین دانشجویان به تفکیک جنسیت و وضیعت تاهل».روانشناسی و دین، سال سوم، ش، 1388، ص 91-75
کاویانی ارانی، محمد، طرح نظریه سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون سبک زندگی اسلامی و بررسی ویژگیهای روانسنجی آن، پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی، اصفهان، دانشگاه اصفهان، 1388 ـ 1
کاویانی، محمد، «تربیت اسلامی، گذر از اهداف کلی به اهداف رفتاری»، مجله پژوهشهای میان رشتهای قرآن کریم، ش 3، 1388 ـ 2،
کشاورز، امیر و همکاران
کلینی، ثقهالاسلام، اصول کافی، ج 2،انتشارات اسلامیه،
لاما و کاتلر، دالایی، هنر شادمانگی، ترجمه رفیعی، تهران، کتابسرای تندیس، 1382
مکارم شیرازی، ناصر، زندگی در پرتوی اخلاق، قم، سرور، 1377
مکارم شیرازی، ناصر، یکصد و پنجاه درس زندگی، قم، ناشر امام علی، 1376
مطهری، مرتضی، هدف زندگی، حزب جمهوری اسلامی،
مظاهری، حسین، عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان، تهران، ذکر، 1369
موسوی زنجانرودی، مجتبی، ازدواج موقت و اثر آن در اصلاح جامعه، حافظ نوین، 1371
نجفی قوچانی، محمدحسن، سیاحت شرق، شرکت به نشر، 1378
نوری، نرگس،« عوامل مؤثر در شادکامی کارکنان شرکت فولاد مبارکه»، جامعه شناسی کاربردی، بهار
Arrindell, W. A,Heesink,J.Seij.J.A.(1999).”The Satisfacation With Life Scale (SWLS) :Ap-praisal with 1700 healthy young adult in the Netherlands”.Personality and Individual Differences,26-815-
Argyle, M., Lu, L.The happiness of extraverts.Personality and individual differences. (1989)
Bourne,P.A.Morris,C. Eldemire-Shearer,D.”Re-testing theories on the correlations of health status, life satisfaction and happiness”.North American Journal of Medical Sciences, .(2010),2,7,311-
Clark, A. E. &Lelkes,L. “Let us pray: religious interactions in life satisfaction“. PSE Working Papers , PSE (Ecolenormalesupérieure)، 2009
Cummins, R.A., &Nistico, H، Maintaining life satisfaction: The role of positive cognitive bias. Journal of Happiness Studies(2002), 3, 37-
Diener, E. Guidelines for national indicators of subjective well ـ being and ill ـbeing.Available online at ، (2005)
Diner,E,Oishi,S. &Lucas,R.E.”Personality ,Culturesubjectivewellـ being: Emotional and Cognitive evalution of life”.Annual Review of psychology، (2003)، 54,403-
Headey, B. Schupp, J. Tucci, I. Wagner, G.G . Authentic Happiness Theory Supported by Impact of Religion on Life Satisfaction: A Longitudinal Analysis with Data for Germany.The Journal of Positive Psychology، (2010) ,1 ,73
Holder, M. D. Coleman,B. Wallace,J.M. “Spirituality, Religiousness, and Happiness in Children Aged 8–12 Years”. Journal of Happiness Studies, (2010)،11, 2,131-150
Korff, S.C.Religious Orientation as a Predictor of Life Satisfaction Within the Elderly Population. doctoraldissertation,Walden University، (2006)
Lewis,C.A. Maltby,J. &Burkinshaw,S. “Religion and happiness: Still no association”. Journal of Beliefs &Values, .(2000)، 21, 233–236
Lima,C. &Putnam,P.D.”‘Religion, Social Networks,and Life Satisfaction.”American Sociological Review,( 2010)، 75(6), 914–933
Meyrs, D.The friends, funds, and faith of happy people، (2000)
MojtabaAghili and G. Venkatesh Kumar، Relationship between Religious Attitude and Happiness among Professional Employees، Journal of the Indian Academy of Applied Psychology,April 2008, Vol. 34, Special Issue, 66-
STEIN,h، Similarities & differences، (1999):Avalable
Veenhoven, R.، Happiness in nations, subjective appreciation of life in 56 nations 1946-1992.RISBO, Studies in Social and Cultural Transforation nr2. Erasmus University Rotterdam.Netherlands، (1984)
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با شادی در رضایت از زندگی دانشجویان شهر اصفهان انجام شد. جامعه آماری از میان دانشجویان سال تحصیلی 89ـ90 شهر اصفهان 300 دانشجو به صورت نمونهگیری تصادفی از 3 دانشگاه (اصفهان، صنعتی مالک اشتر، صنعتی اصفهان) انتخاب و پرسشنامههای 29 سؤالی شادی (آکسفورد)، 5 سؤالی رضایت از زندگی ((SWLS و سبک زندگی اسلامی کاویانی بر روی آنان اجرا شد. این پژوهش با روش آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که سبک زندگی اسلامی و شادکامی، با رضایت از زندگی دانشجویان در سطح (001/0p<) و شادکامی با 6 خرده مقیاس سبک زندگی اسلامی ((ILST در سطح (001/0p<) و خرده مقیاس سلامت با رضایت از زندگی در سطح (001/0p<) همبستگی مثبت و معناداری دارند.
کلیدواژهها: سبک زندگی اسلامی، شادی، رضایت از زندگی، دانشجویان.
مقدمه
مفهوم «سبک زندگی» در روانشناسی، ابتدا توسط آلفرد آدلر و پیروانش مطرح شد. آدلر بر خلاف بسیاری از روانشناسان، علاوه بر نگاه توصیفی، نگاهی ارزشی و تجویزی هم به روانشناسی داشت. آنچه رویکرد آدلر به روانشناسی، با آنچه ما آن را «رویکرد اسلامی» مینامیم، چند مشابهت دارد؛ بعضی از مشابهتها عبارتند از: 1 توجه به ارزشها؛ 2 کل نگری؛ 3 غایت گرایی؛ 4 جهت یابی فردی؛ 5 خود خلاق؛ 6 جبرگرایی ملایم؛ 7 نظریه میدان اجتماعی؛ 8 تلاش برای برتری؛ 9 اولویت دادن به هشیاری؛ 10 معیارهای آسیبشناسی و درمان؛ 11 تأکید بر پیشگیری؛ 12 کارکردهای سبک زندگی
اما در اسلام و سبک زندگی آن، تفاوتها و برتریهایی نیز وجود دارد. مثل: 1 توجه و عدم توجه به دوره جنینی؛ 2 تعریف کهتری و مهتری واقعی؛ 3 معیارهای احساس کهتری و مهتری؛ 4 تعداد و جایگاه نگرشهای کلی حاکم بر زندگی؛ 5 مبتنی بودن و نبودن بر دین؛ 6 جایگاه اراده در شکلگیری سبک زندگی؛ 7 عدم توجه کافی و صحیح به نگرش معنویت؛ 8 کیفیت عمل کردن به سبک زندگی و ;
مهمترین نوآوری در مفهوم سبک زندگی اسلامی این است که به آموزههای اسلامی و کلیت اسلام نگاه شده است. سبک «زندگی اسلامی» عنوانی است شناخته شده در اکثر علوم انسانی در سطح بین الملل، اما از زاویههای متعدد به آن نگاه میشود و مورد مطالعه قرار میگیرد. سبک زندگی اسلامی، با تمام زندگی افراد و ابعاد آن مرتبط است. سبک زندگی اسلامی، از جهتی با دیگر سبکهای زندگی متفاوت است. در جامعهشناسی، مدیریت، علوم پزشکی و روانشناسی بالینی و ;، نیز بحث از سبک زندگی مطرح است، اما در این قلمروها فقط به رفتاری خاص میپردازند و با شناختها و عواطف ارتباط مستقیم برقرار نمیکنند. اما سبک زندگی اسلامی، از آن جهت که اسلامی است، نمیتواند بیارتباط با عواطف و شناختها باشد. بر این اساس، هر رفتاری که بخواهد مبنای اسلامی داشته باشد، باید حداقلهایی از شناخت و عواطف اسلامی را پشتوانه خود قرار دهد. در سبک زندگی از دیدگاه روانشناختی، جامعهشناختی و علوم پزشکی تنها به رفتار نگریسته میشود، اما در هیچ یک نیت افراد، شناختها و عواطف آنان محسوب نمیشود. سبک زندگی اسلامی، نمیتواتند بیتوجه به نیتها باشد. مانند نماز، که اگر اعتقاد به خداوند و معاد را پشتوانه خود نداشته باشد، رفتار اسلامی محسوب نمیشود
برای معرفی سبک زندگی اسلامی، میتوان به «درخت سبک زندگی» اشاره نمود. آدلر و پیروانش سبک زندگی هر فرد را از شکلگیری تا پیامدها و آثارش به یک درخت تشبیه کردهاند
1 ریشههای این درخت همان ریشههای سبک زندگی است که شکلگیری آن را بیان میکند؛ 2 ساقه این درخت دربار اعتقادات و نگرشهای کلی افراد (شامل اعتقادات و عواطف و حتی آمادگی رفتاری و غیره) است. شاخهها و سرشاخههای این درخت، وظایف زندگی هستند. در حقیقت، سبک زندگیِ واقعی همان شاخهها و سرشاخههاست. سبک زندگی اسلامی (سرشاخهها) در سه سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح میشود. آنچه در این پژوهش مطرح است، سبک زندگی اسلامی فردی است.3 درخت سبک زندگی اسلامی، به تفصیل از دیدگاه آیات و روایات، استخراج و جامعیت لازم را به دست آورده است و تفاوتهای بین دیدگاه اسلامی و روانشناختی (آدلر و پیروانش) را آشکار کرده است.4 با این نگاه به سبک زندگی است که مجاز خواهیم بود رابطه سبک زندگی اسلامی و هر یک از مؤلفههای آن را با شادکامی بسنجیم. این پژوهش با این هدف انجام شده است
دینر5 (2005) شادکامی را به چگونگی ارزیابی افراد از زندگیشان مرتبط میداند. از نظر دینر، ارزیابی شخص در مورد زندگی خود، میتواند به دو صورت باشد: 1 ارزیابی شناختی. آن نوع ارزیابی است که شخص به طور آگاهانه در مورد کل زندگی یا در مورد جنبههای خاصی از آن مانند شغل، تفریح و ازدواج انجام میدهد. 2 ارزیابی عاطفی. آن نوع ارزیابی است که به شکل احساسات و عواطف مطرح است. مانند قضاوت در مورد عواطف خوشایند (مانند لذت) یا ناخوشایند (مانند افسردگی) و به احساسات و هیجاناتی که فرد در تعامل با زندگی اش تجربه میکند، کاری ندارد. به اعتقاد لاما و کاتلر6و7 مهمترین هدف زندگی ما رسیدن به شادی است؛ زیرا انسان هر مذهبی که داشته باشد، حرکت و فعالیت وی برای دستیابی به شادی است. به اعتقاد آرگایل شادمانی سه جزء اساسی دارد: هیجانات مثبت، رضایت از زندگی و فقدان عواطف منفی. همچنین روابط مثبت با دیگران، هدفمند بودن زندگی، رشد شخصی و دوست داشتن دیگران از اجزاء شادمانی هستند. به اعتقاد آرگایل، خلقهای منفی متعددی از قبیل خشم، اضطراب، افسردگی و; و جود دارند. اما در حقیقت فقط یک خلق مثبت وجود دارد که با عنوان «شادی» از آن یاد میشود
رضایت از زندگی عبارت است از: ارزیابی مثبت شناختی ـ عاطفی از زندگی خود. این ارزیابیها از واکنشهای احساسی نسبت به وقایع، به علاوه قضاوتهای شناختی از رضایت و برآورده شدن خواستهها تشکیل شدهاند.8 رضایت از زندگی، نشانگر آن است که فرد چگونه زندگی خود را در کل ارزیابی و برآورد میکند و بر ارزیابی دامنهداری، که فرد از زندگی خود به عمل میآورد، متمرکز است. اصلاح رضایت از زندگی میتواند به عنوان قضاوت فرد در مورد همه حیطههای زندگی در مقطع خاصی از زمان یا به عنوان یک قضاوت یکپارچه در مورد زندگی شخص از بدو تولد تعریف شود
در حقیقت، رضایت از زندگی این مسائل را منعکس میکند که تا چه اندازه نیازهای اساسی بر آورده شدهاند و تا چه اندازه انواع دیگر اهداف، به عنوان اهداف قابل دسترسی میباشند. درحالی که، برای افرادی که در شرایط کمتر پیشرفته زندگی میکنند، ارضای نیازهای اساسی، بیشتر مورد توجه قرار میگیرد
- ۹۵/۰۵/۱۶