پروژه مقاله راه های شناخت مؤمن واقعی تحت pdf دارای 17 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله راه های شناخت مؤمن واقعی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله راه های شناخت مؤمن واقعی تحت pdf
مقدمه
راههای شناخت انسان کامل از نظر اسلام
انسان کامل(مومن واقعی) یعنی چه ؟
تعبیر ” انسان کامل “
عیبهای جسمی و روانی
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله راه های شناخت مؤمن واقعی تحت pdf
1 انسان کامل (استاد شهید مرتضی مطهری)
2 انسان و ایمان(استاد شهید مرتضی مطهری)
3 سایت تبیان
مقدمه
راههای شناخت مومن واقعی کدامند؟
چگونه می توان مومن واقعی بود؟
تعبیر مومن واقعی چیست؟
انسان کامل یعنی انسان نمونه ، انسان اعلی یا انسان والا . انسان مانند بسیاری از چیزهای دیگر ، کامل و غیرکامل د ارد و بلکه معیوب و سالم دارد و انسان سالم هم دو قسم است : انسان سالم کامل و انسان سالم غیر کامل . شناختن انسان کامل یا انسان نمونه از دیدگاه اسلام ، از آن نظر برای ما مسلمین واجب است که حکم مدل و الگو و حکم سرمشق را دارد ، یعنی اگر بخواهیم یک مسلمان کامل باشیم چون اسلام میخواهد انسان کامل بسازد و تحت تربیت و تعلیماسلامی به کمال انسانی خود برسیم ، باید بدانیم که انسان کامل چگونه است
چهره انسان کامل چهره روحی و معنویاش را عرض میکنم چگونه چهرهای است ، سیمای معنوی انسان کامل چگونه سیمائی است و مشخصات انسان کامل چگونه مشخصاتی است ، تا بتوانیم خود و جامعه خود را آن گونه بسازیم . اگر ما “انسان کامل ” اسلام را نشناسیم ، قطعا نمیتوانیم یک مسلمان تمام و یا کامل باشیم و به تعبیر دیگر، یک انسان ولو کامل نسبی از نظر اسلام باشیم
راههای شناخت انسان کامل از نظر اسلام
شناخت انسان کامل از نظر اسلام دو راه دارد : یک راه این است که ببینیم قرآن در درجه اول و سنت در درجه دوم انسان کامل را اگر چه در قرآن و سنت تعبیر ” انسان کامل ” نیست و تعبیر ” مسلمان کامل ” و ” مؤمن کامل ” است چگونه توصیف کردهاند ، ولی به هر حال معلوم است که ( مسلمان کامل) ، یعنی انسانی که در اسلام به کمال رسیده است ، و ” مؤمن کامل ” یعنی انسانی که در پرتو ایمان به کمال رسیده است . باید ببینیم قرآن یا سنت ، انسان کامل را با چه مشخصاتی بیان کردهاند و چه خطوطی برای سیمای انسان کامل کشیدهاند . از قضا در این زمینه ، چه در قرآن و چه در سنت بیانات زیادی آمده است
راه دوم شناخت انسان کامل ، از راه بیانها نیست که ببینیم در قرآن و سنت چه آمده است ، بلکه از این راه است که افرادی عینی را بشناسیم که مطمئن هستیم آنها آنچنان که اسلام و قرآن میخواهد ، ساخته شدهاند و وجود عینی انسانهای کامل اسلامی هستند ، چون انسان کامل اسلامی فقط یک انسان ایدهآلی و خیالی و ذهنی نیست که هیچوقت در خارج وجود پیدا نکرده باشد ، انسان کامل ، هم در حد اعلا و هم در درجات پائین تر،در خارج وجودپیدا کرده است
خود پیغمبر اکرم ( ص ) نمونه انسان کامل اسلام است . علی ( ع ) نمونه دیگری از انسان کامل اسلام است . شناخت علی ، شناخت انسان کامل اسلام است ، اما ( شناخت علی ) ، نه شناخت شناسنامهای علی . گاهی انسان ، علی را شناسنامهای میشناسد ، نامش علی ، پسر ابوطالب ، ابوطالب پسر عبدالمطلب ، مادرش فاطمه دختر اسدبن عبدالعزی ، شوهر فاطمه ، پدر حسن و حسین ، در آن سال متولد شد ، فلان سال از دنیا رفت ، چنان جنگهائی کرد ، اینها شناختهای شناسنامهای است ، یعنی اگر بخواهیم برای علی ( ع ) یک شناسنامه صادر کنیم و به شناسنامه او آگاه باشیم ، شناسنامهاش اینهاست ، اما شناخت شناسنامهای علی ، شناخت علی نیست ، شناخت انسان کامل نیست ، شناخت علی ، یعنی شناخت شخصیت علی نه شخص علی . در هر حدی که شخصیت جامع علی ( ع ) را بشناسیم ، انسان کامل اسلام را شناختهایم و در هر حدی که انسان کامل را عملا نه اسما و لفظا امام و پیشوای خود قرار دهیم ، راه او را برویم ، تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم ، [ در همان حد ] شیعه این انسان کامل هستیم
چون ” الشیعه من شایع علیا ” شهید [ اول ] در لمعه به مناسبتی این حرف را میگوید و دیگران هم این را گفتهاند : شیعه یعنی کسی که علی را مشایعت کند ، یعنی انسان با ” لفظ ” شیعه نمیشود ، با ” حرف ” شیعه نمیشود ، با ” حب و علاقه فقط ” شیعه نمیشود ، پس با چه چیز شیعه میشود ؟ با مشایعت ، مشایعت یعنی همراهی . وقتی کسی میرود ، شما پشت سر و همراه او میروید ، این را ” مشایعت ” میگویند ، شیعه علی یعنی مشایعت کننده عملی علی . پس دو راه شناخت انسان کامل و همچنین فائده بحث از آن را دانستیم . بنابراین ، مسئله انسان کامل یک بحث فلسفی و علمی [ محض ] نیست که ] فقط ] اثر علمی داشته باشد . اگر انسان کامل اسلام را] از راه بیان قرآن [ و سنت و از راه شناخت پروردههای کامل قرآن نشناسیم ، نمیتوانیم راهی را که اسلام معین کرده ، برویم و یک مسلمان واقعی و درست باشیم و همچنین جامعه ما نمیتواند یک جامعه اسلامی باشد . پس ضرورت دارد انسان کامل و عالی و متعالی اسلام را بشناسیم
اینجا یک سؤال مطرح است که اصلا معنی ( کامل ) چیست ؟
انسان کامل(مومن واقعی) یعنی چه ؟
- ۹۵/۰۵/۰۱