پروژه مقاله بررسی نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش بر رشد حرفه ای آنها تحت pdf دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله بررسی نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش بر رشد حرفه ای آنها تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله بررسی نظرات مدیران شرکت های تعاونی شهر یزد در باب تاثیر آموزش بر رشد حرفه ای آنها تحت pdf
فصل اول.. 1
کلیات.. 1
مقدمه. 2
بیان مسئله : 4
اهداف پژوهش : 5
ضرورت و اهمیت تحقیق : 5
فصل دوم. 8
مبانی نظری و پیشینه پژوهش; 8
مبانی نظری پژوهش : 9
الف: مقدمه. 9
ب: مفهوم آموزش; 10
ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی.. 10
د: معنی و مفهوم آموزش کارکنان.. 11
ح: تاریخچه آموزش کارکنان در ایران.. 12
و: اهداف آموزش کارکنان.. 13
ز: رشد حرفهای.. 14
پیشینه پژوهش : 16
تحقیقات داخلی : 17
تحقیقات خارجی : 18
سوالات پژوهش : 21
متغیرهای پژوهش : 21
تعاریف نظری: 22
تعاریف عملیاتی : 22
فصل سوم. 24
روش تحقیق.. 24
روش تحقیق: 25
منابع و مآخذ. 27
فصل اول
کلیات
مقدمه
در گذشته چنین گمان میرفت که زمان آموختن با زمان کار کردن و زندگی کردن از هم جدا هتند و بنابراین برای آنها آموزشی که پیش از آغاز کار به افراد داده میشد درخور توجه بود. براین گمان انسان برای زمانی میآموزد و سپس به زندگی و کار مولد و سودمند میپردازد و زمانی که کار و زندگی آغاز میشود، دیگر برای آموزش و پرورش جایی وجود ندارد. این اندیشه اکنون روایی ندارد و آموزش و پرورش با زیستن انسان همراه شده است. همه مردن برای همه وقت باید به آموختن بپردازند و تازههای دانش بشری خود را تازه سازند و با نیرو و آگاهی بیشتر زندگی سودمندی را دنبال کنند(شریعتمداری، 1383)
افرادی که به استخدام سازمان درمیآیند علاوه بر معلوماتی که در دبستان، دبیرستان و دانشگاه کسب کردهاند و برای ورود به اجتماع و خدمت مؤثر آماده شدهاند به آموزش تخصصی و حرفهای نیز نیاز دارند تا دانش فنی و مهارتهای لازم را برای انجام شایسته وظایف واگذار شده به دست آورند. این آموزشها به کارکنان کمک میکند تا نقش فعالتر و مؤثرتری در رسیدن به اهداف سازمان ایفا کنند. شریعتمداری(1383) در همین زمینه اظهار میدارد که: رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. که این امر در سایه آموزش و بهسازی نیروی انسانی میسر است. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بنابراین آموزش و بهسازی، کوشش مداوم و برنامهریزی شده به وسیله مدیریت برای بهبود سطوح شایستگی کارکنان و عملکرد سازمانی است
واقعیت این است که در جهان امروز آنچه بیش از همه دارای اهمیت است، نیروی انسانی است. بطوری که اقتصاددانان معتقدند آنچه درنهایت خصوصیت روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین میکند، منابع انسانی آن کشور است نه سرمایه و یا منابع مادی آن. این منابع انسانی هستند که سرمایهها را متراکم میسازند، از منابع طبیعی بهرهبرداری میکنند، سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را به وجود میآورند و توسعه ملی را پیش میبرند. کشوری که نتواند مهارتها و دانش مردمش را توسعه دهد و از آن در اقتصاد ملی به نحو احسن بهرهبرداری کند، قادر نیست هیچ چیز دیگری را توسعه بخشد(طالب، 1379)
تعاونیها سازمانهای اقتصادی و اجتماعی میباشند که براساس نیاز با هدف مشترک اعضاء شکل میگیرند. براساس اصول مبانی تعاون، اداره و کنترل تعاونی از طریق نظارت و دموکراتیم اعضاء صورت میگیرد و مطابق قانون تعاون اعضا در کلیه امور تعاونی حق نظارت دارند. تصمیمات در مجامع عمومی(عالیترین رکن تعاون) براساس هر عضو یک رأی اتخاذ میگردد و ملاک در تصمیم گیری، نظر و رأی اکثریت اعضاء میباشد و مانند سایر شرکتهای تجاری تعداد آراء به تعداد سهام و میزان سرمایه گذاری بستگی ندارد. بطور کلی عضو در تعاونی دارای منزلت و موقعیتی فراتر از سهامدار در شرکتهای تجاری میباشد. اما عملاً اکثریت اعضاء تعاونیها به حوزه تکالیف و اختیارات خود واقف نیستند و دخالت و نظارت آنها در تصمیم گیریهای تعاونیها بسیار ناچیز است. مجامع عمومی بسیار کم رونق و بعضاً صوری برگزار میگردد. مدیران، اعضا را از حوزه تصمیمسازی خارج نموده و در امور تعاونیها مشارکت ندارند. این در حالی است که مطابق ماده 33 قانون، اعضاء در شرکت تعاونی مسئولیت مالی دارند. کنار گذاشتن خیل عظیم اعضاء تعاونیها از طیف مخاطبان آموزشی موجب میگردد اعضاء فاقد آگاهیها و مهارتهای لازم جهت انجام وظایف قانونی خود شوند و در نتیجه تعاونیها از پشتوانه عظیم انسانی مرحوم خواهند شد. لذا ضرورت دارد آموزش اعضاء از نظام آموزشی تعاون قلمداد گردد و از طریق تدوین روشها و برنامههای آموزشی مناسب آگاهیها و مهارتهای لازم به اعضا تعاونیها ارائه گردد(طالبی، 1384)
بیان مسئله
از جمله سازمانهایی که امروزه حضور خود را در عرصه اجتماعی به دلیل وجود انقلاب اسلامی ایران و پرداختن به اصل 44قانون اساسی نشان داده است شرکتهای تعاونی میباشند. با توجه به مطالعات و تحقیقات موجود این شرکتها نیز با مشکلاتی مواجه هستند که رستمی(1383) به نمونههایی از آن اشاره دارد. او اینگونه اظهار میدارد که از لحاظ آسیبشناسی در حال حاضر شرکتهایی مثل اتحادیههای تعاونی با مشکلات و چالشهای عدیدهای همچون عدم مشارکت اعضاء، پایین بودن سطح کارایی مدیران، فقدان نظارت اعضاء و بازرسان، پایین بودن سطح بهرهوری، کیفیت نامناسب محصولات و ارائه خدمات، عدم همدلی بین مدیران، بازرسان و اعضاء و غیره دست به گریبان هستند. مدیران تعاونیها عموماً فاقد دانش و مهارتهای مدیریتی نو میباشند، بازرسان به وظایف نظارتی خود به نحو احسن عمل نمینمایند، اعضاء از نقش و جایگاه خود آگاهی لازم را ندارند، مجامع عمومی به صورتی بسیار بیرونق برگزار میگردد، کارکنان فاقد مهارتهای لازم برای بهرهمندی از روشهای نوین تولید میباشند، تعاونیها در فروش محصولات تولیدی با مشکلات فراوانی مواجه هستند و غیره. اینها واقعیتهایی است که در درون تعاونیها قابل مشاهده است و آمار تعاونیها راکد و غیرفعال نیز گویای این مطلب است
همچنین مکرراً در منابع و مراجع مختلف دیده شده است که تفاوت شخص دانا و شخص نادان یا به عبارت دیگر فرد آموزش دیده و آموزش ندیده بسیار زیاد است و نمیتوان این تفاوت آشکار را نادیده گرفت. آذرهوش(1377) در باب نیازهای اجتماعی، تغییرات محیط، تحولات جدید و فعالیتهای رقبای تجاری، طبیعیترین نیاز رقابت را امر آموزش بیان میکند. هر سازمانی به منظور ایجاد سازگاری و توانمندی برای بقاء و دوام خود مستلزم داشتن آرامش در فرآیند تولید خدمات، تولید صنعتی و ارائه محصولات یا خدمات به جامعه میباشد و این آرامش حاصل نمیشود مگر آنکه نیروهای شاغل در سازمان از اطلاعات لازم و کافی در راستای ارائه خدمات و محصولات خود به جامعه برخوردار باشند و این اطلاعات از طریق آموزش بدست خواهد آمد
با توجه به حوزه بقاء و دوام تعاونیها و رعایت و تأمین نیازمندهای اجتماع و رسالت محققین جامعه از جمله کارشناسان ارشد محقق در این راستا و در جهت پاسخ به سؤال اهمیت آموزش و نظرسنجی از دستاندرکاران تعاونیهای موجود اقدام به پژوهش در این زمینه مینماید و این سوال اساسی را مطرح میکند که آیا آموزش بر رشد حرفهای مدیران تأثیر دارد یا خیر؟
اهداف پژوهش
هدف کلی
بررسی نظرات مدیران شرکتهای تعاونی شهر یزد در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای آنها
هدف جزئی
1- بررسی تأثیر آموزش بر تغییر رفتار مدیران
2- بررسی تأثیر آموزش بر توسعه مهارت مدیران
3- بررسی تأثیر آموزش بر نتایج عملکرد مدیران
4- بررسی رابطه بین سابقه مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
5- بررسی رابطه بین تحصیلات مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
6- بررسی رابطه بین جنسیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
7- بررسی رابطه بین نوع فعالیت مدیران و نظرات آنها در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای
ضرورت و اهمیت تحقیق
در عصر حاضر پیچیدگی محیط و عوامل محیطی و افزایش تغییر و تحولات آنها کشورهای جهان را با چالشهای جدیدی روبرو کرده است که گذر از آنها نیازمند یافتن و به کار گرفتن رویکردها و روشهای خلاقانه میباشد. در صورتی میتوان چالشها و تهدیدات را به فرصتها تبدیل نمود که از تمام توانمندیها و ظرفیتهای انسان استفاده شود. بخش تعاون نیز به عنوان یکی از بخشهای اصلی اقتصاد کشور از این امر مستثنی نبوده و چالشها و فرصتهایی همچون قرار گرفتن در جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور، داشتن توان لازم برای رقابت با بخش خصوصی، بهره گیری از فرصتهایی که از طریق ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44قانون اساسی برای بخش تعاونی فراهم شده، گسترش صادرات، حضور در بازارهای بینالمللی و سهم قابل توجه در صادرات غیرنفتی و غیره داشته است(توکلی، 1387)
از این رو تداوم و بقای شرکتهای تعاونی نیازمند یافتن روشهای جدیدی برای مقابله با مسائل و مشکلات است که به نوآوری، ابداع، خلق محصولات، فرآیندها و روشهای جدید بستگی دارد. برای تحقق چنین هدفی، مدیران باید به نقشهایی روی آورند که بتواند جوابگوی شرایط متحول محیطی باشد. توجه به این واقعیت برنامهریزان اقتصادی را با گزینههای متفاوتی رو به رو میکند. یکی از این گزینهها آموزش میباشد. آموزش امری مستمر و منظم است که منابع انسانی تعاونیها را با تحولات تکنولوژی و توسعه روشهای مدیریتی همگام میسازد. براین اساس آموزه حکیم فردوسی توانا بود هر که دانا بود، منشأ توانایی، دانایی میباشد و توانمندسازی تعاونیها به کمک جریان مستمر یادگیری دانشها و مهارتهای جدید میسر میشود. همچنین این باور وجود دارد که ارزشهای بنیادین تعاون مانند عدالت اجتماعی، صداقت، انصاف و کسب مهارتهای مربوطه به ساز و کارهای تعاونی مانند دموکراسی و مشارکت از طریق آموزشهای مستمر مدیران نهادینه میشود و آنها را قادر میسازد تا با تحولاتی جهانی همگام شده و در عرصههای رقابت داخلی و بینالمللی حضوری رقابتی و قدرتمند داشته باشد(زمانی و جان نثاری، 88-1387)
شرکت تعاونی سازمانی است اختیاری که نمیتوان افراد را به اجبار به عضویت آن درآورد. بنابراین اصل آموزش و تبلیغ تنها راهی است که به وسیله آن نمیتوان برای جلب همکاری فعالانه و آگاهانه مردم و قبول عضویت در تعاونیها از آن استفاده نمود. از طریف دیگر کسانی که شرکت تعاونی را تشکیل میدهند باید به اهداف و اصول شرکت آشنایی داشته باشند و از این رو کلیه عملیات شرکت باید با آموزش تعلیم و تبلیغ همراه باشد
با در نظر گرفتن مطالب بالا و با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در باب تأثیر آموزش بر رشد حرفهای مدیران در تعاونیهای شهر یزد صورت نگرفته است، یافتههای این تحقیق میتواند راهکار و پینهادی موثر برای مدیران در شرکتهای تعاونی باشد. و از آنجا که مدیران میتوانند تأثیر مهم و مثبتی در توسعه سازمانها داشته باشند این پژوهش میتواند در این راستا مثمرثمر واقع شود
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مبانی نظری پژوهش
در فصل دوم که تحت عنوان مبانی نظری و پیشینه پژوهشی میباشد، ابتدا مبانی نظری آموزش کارکنان و ابعاد نظری مربوط به این بخش با عناوین جزئی زیر ذکر میشود
الف) مقدمه
ب) مفهوم آموزش
ج) عوامل موثر بر آموزش و بهسازی
د) معنی و مفهوم آموزش کارکنان
ح) تاریخچه آموزش کارکنان در ایران
و) اهداف آموزش کارکنان
ز) رشد حرفهای
و در ادامه پیشینه تحقیقات داخلی و خارجی به ترتیب آورده خواهد شد
الف: مقدمه
یکی از شاخصهای توسعه در کشورها میزان آموزش و تحصیلات و نسبت دانشجویان و دانشگاهها و سطح سواد آنان به جمعیت میباشد و این متغیر در مقایسه با سایر شاخصهای توسعه اعم از اقتصادی و رفاه و بهداشت نرخ رشد و تولید و غیره یکی از با اهمیتترین شاخصهای محسوب میگردد مع الوصف در تعاونیها نیز برای یک تشکل تعاونی مطلوب و کارآمد بین سه تا شانزده اصل اعم از عضویت آزاد و اختیار، کنترل دموکراتیک، محدودیت سود سهام، اصل آموزش، اصل خودگردانی و عدم وابستگی، توجه به جامعه، مازاد درآمد(مازاد برگشتی)، همیاری در بین تعاونیها، مشارکت اقتصادی اعضاء، و غیره ; وجود دارد
در میان اصول تعاونی نیز اصل آموزش از اصول بنیادین نظام تعاونی است و توسعه منابع انسانی بخش تعاون مبنی بر آموزش و ارتقای دانش و مهارت اعضاء و شاغلین و مردم باید چند گام جلوتر از شکلگیری آغاز حیات تعاونی به عنوان فرآیندی مستمر مورد توجه قرار گیرد(حیدری، 1387)
ب: مفهوم آموزش
در محیط بسیار متغیر امروزی سرمایهی انسانی، سرمایهای گرانسنگ و دارای نقش اساسی است و آموزش به عنوان تنها طریق ایجاد و توسعه آن، اسلحهای رقابتی محسوب میشود. استفاده صحیح از این اسلحه و بالتبع برنده شدن در رقابت، مستلزم توسعه شناخت، تحلیل، مفهوم سازی، طراحی و طراحی مجدد مستمر و مترقیانه است(عباسزادگان و ترکزاده، 1379)
به بیان سیف(1374) آموزش عبارتست از: هرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرحریزی شده که هدف آن ایجاد یادگیری در یادگیرندگان است
رنجبر(1386) آموزش را این چنین تعریف میکند: آموزش به عنوان فراگردی که طی آن مجموعهای از دانشهای مرتبط و منظم همراه با عادات و مهارتهای حاصل از آن انتقال مییابد، فعالیتی مداوم و جامع به منظور رشد و تعالی انسان، غنای فرهنگ و تکامل جامعه خواهد بود. همچنین آموزش فرآیندی است که میتوان به عنوان انتقال معلومات، نگرشها و مهارتها از فرد یا گروهی برای تغییرات در ساختارهای شناختی، نگرشی و مهارتی در نظر گرفت
ج: عوامل موثر بر آموزش و بهسازی
- ۹۵/۰۴/۲۵