پروژه پایان نامه سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات تحت pdf دارای 138 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه پایان نامه سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه پایان نامه سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات تحت pdf
چکیده
پیشگفتار
1-تعریف و تبیین موضوع
2-اهمیت و ضرورت پژوهش
3-اهداف پژوهش
4-پیشینه موضوع
5-سؤالات پژوهش
5-1- سؤال اصلی
5-2- سؤالات فرعی
-6فرضیههای پژوهش
6-1- فرضیه اصلی
6-2- فرضیههای فرعی
1-روش پژوهش
2-ساختار پژوهش
-3واژگان کلیدی
4-محدودیّتها، موانع و مشکلات پژوهش
-1-1تفریح در لغت
1-2تفریح در اصطلاح
3-1 واژههای مترادف تفریح
4-1اهمیت و ضرورت تفریح در اسلام
-5-1 تفریح در منظر قرآن
-6-1 تفریح در منظر روایات
2-1- هدفدار بودن خلقت
2-1-1- سیر و سفر
2-1-2- انس با طبیعت
2-3- دوری از لهو و لعب
2-4- بازی
2-4-1- بازی و اسباب بازی
2-4-2- بازی رایانهای
3-1تقویت کننده بُعد جسمانی
3-1-1ورزش
الف: اسب دوانی
ب: تیراندازی
ج: شنا و قایقرانی
د: کشتی گیری
ه: شمشیربازی
و: پیادهروی و کوهنوردی و دو
3-1تقویت کننده بعد اجتماعی
-3-1-1صله رحم
مزاح
3-2-1-تقویت کننده رشد فکری(جامعه متشکّل از افراد)
3-3-1تقویت کننده و شکوفا کننده استعدادهای هنری
2-4- کاهش دهنده مفاسد
4-1- غفلت
4-1-1- موسیقی(مبتذل) و یا غنا
4-1-2- قمار
4-2- معصیت
4-3- آزار و زیان رساندن به خود و دیگران
4-4- افراط و زیادهروی
4-4-1- تأثیر استفاده بیش از حد از رسانههای دیجیتالی
4-5- راهکارها
پیشنهادات
نتیجه
فهرست منابع
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه پایان نامه سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات تحت pdf
*قرآن کریم
*نهجالبلاغه
الف: کتابهای فارسی
1 ارکایل، مایکل، روانشناسی شادی، ترجمه مهرداد کلانتری، چاپ اوّل، بیجا: جهاد دانشگاهی، بیتا
2 اردستانی، احمدصادق، نیازهای جوان، بیجا: خرم، 1379
3 الهی قمشه ای، مهدی، ترجمه صحیفه سجادیه، چاپ اول، بیجا: انوار الزهراء، 1381، دعای20
4 انوری، حسن، فرهنگ بزرگ سخن، ج3، چاپ دوّم، بیجا: چاپخانه مهارت، 1382
5 بندرریگی، محمّد، المنجد، ج1، تهران: ایران، 1380
6 ، فرهنگ المعجم الوسیط(عربی به فارسی)، ج2، چاپ اوّل، قم: اسلامی، 1384
7 بروجردی، آقا حسین، جامع احادیث شیعه، چاپ اول، بیجا: فرهنگ سبز، 1386
8 به سفارش شبکه ملی تبلیغ مدارس، آموزه سطح1، چاپ اول، بیجا: خاکیان، 1391
9 توحیدی اقدم، محمدحسین، درآمدی بر ورزش در اسلام، قم: دارالثقلین، 1378
10 تورکیلدسن، جورج، اوقات فراغت و نیازهای مردم، ترجمه عباس اردکانیان، عباس حسنی، چاپ اوّل، بیجا: نوربخش، 1382
11 حسینی، جواد، تفریح سالم، قم: ماهنامه پاسدار اسلام، شماره297، 1385
12 حسینیزاده، سید علی، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت:(تربیت فرزند)، زیر نظر آیت الله اعرافی، ج1، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه، بیتا
13 حکیمی، محمّدرضا، حکیمی، محمّد و علی، الحیاه، ترجمه احمد آرام، چاپ پنجم، قم: دلیل ما، 1386
14 خدایی، زبیده، خدایا چگونه شاد باشم؟، چاپ اول، بیجا: نگاران نور، 1388
15 خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج8، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1370
16 دشتی، محمد، امام علی7 و تفریحات سالم، چاپ سوم، قم: امیرالمؤمنین7، 1386
17 دشتی، محمّد، ترجمه نهج البلاغه، چاپ نهم، قم: مؤسّسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین7، 1389
18 دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، ج9، چاپ دوّم، تهران: دانشگاه تهران، 1377
19 رحمتی شهررضا، محمد، چه بگوییم، ج1، چاپ اول، بیجا: جوانان موفق، 1390
20 رضوانفر، احمد، فرهنگ اخلاقی معصومین:، چاپ اول، بیجا: تهیه مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1384
21 سماک امانی، محمّدرضا، شادی در اسلام، چاپ اول، بیجا: آموزش کشاورزی، 1385
22 شجاعی، محمدصادق، بازی دراسلام، چاپ چهارم، بیجا: تهیه مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1389
23 شیرمحمدی، محسن، ترجمه نهج الفصاحه، ج1، چاپ اول، قزوین: سایه گستر، 1386
24 صبوری، حسین، ورزش در اسلام، چاپ دوّم، بیجا: دفتر تبلیغات اسلامی، 1376
25 فرحزاد، حبیب الله، سیر پیامبر اکرم6 نشاط و شادی، چاپ اول، بیجا: طوبای محبت ، 1392
26 قدوسی زاده، حسن، هرگز از خدا غافل نشوید، مجله پرسمان، شماره123، 1392
27 محمدی ریشهری، محمد، حکم النبی، قم: دارالحدیث، بیتا
28 ، حکمت نامه پیامبر اعظم6، قم: دارالحدیث، 1386
29 مطهری، مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ چهل و پنجم، تهران: صدرا، 1384
30 معین، محمّد، فرهنگ فارسی معین، ج1، تهران: امیرکبیر، 1388
31 مکارم شیرازی، ناصر و دیگران، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1386
32 وفا، جعفر، دین و تفریحات، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 1389
33 ناروند، رضا، بشر صنعتی و تفریحات سالم، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، 1392
34 هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق، نیاز به تفریح، قم: مؤسسه در راه حق، بیتا
ب: کتابهای عربی
35
36 ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهجالبلاغه لابن ابی الحدید، ج20، چاپ اول، قم: مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1404ق
37 ابن بابویه قمی، محمد بن علی، الخصال، تصحیح علی اکبر غفاری، چاپ دوم، قم: جامعه مدرسین، 1403 ق
38 ، عیون اخبار رضا7، چاپ اول، تهران: جهان، 1378
39 ، مصادقه الإخوان، قم: لیتوگرافی کرمانی، 1402ق
40 ، معانی الأخبار، تصحیح علی اکبر غفاری، قم: اسلامی، 1361
41 ، من لایحضره الفقیه، چاپ دوم، قم: اسلامی، 1413ق
42 امام علی بن موسی الرضا7، فقه الرضا، تحقیق مؤسسه آل البیت، چاپ اول، مشهد: کنگره امام رضا7، بیتا
43 برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، چاپ دوم، قم: دارالکتب الاسلامیه، 1371ق
44 تمیمی آمدی، عبدالواحد بن محمد، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات، 1366
45 تیمی، نعمان بن محمّد، دعائم الاسلام، ج2، چاپ دوم، مصر: دارالمعارف، 1385
46 جزایری، نعمت الله، کشف الاسرار فی شرح الاستبصار، ج1، چاپ اول، قم: دارالکتاب، 1408ق
47 حرانی، حسن بن علی بن شعبه، تحف العقول من آل الرسول، چاپ دوم، قم: جامعه مدرسین، 1404ق
48 حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج15، چاپ اول، قم: مؤسسه آل البیت:، 1409ق
49 حلوانی، حسین بن محمد بن حسن بن نظر، نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، چاپ اول، قم: مدرسه امام مهدی7، 1408ق
50 حلی، ابن فهد، التحصین فی صفات العارفین، چاپ دوم، قم: مدرسه امام مهدی7، 1406ق
51 راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد بن فضل، مفردات راغب اصفهانی، ترجمه سید غلامرضا خسروی حسینی، ج3، تهران: مرتضوی، 1383
52 راوندی، سعیدبن عبد الله، الدعوات(سلوه العزین)، تحقیق سید محمدباقر موحد ابطحی، چاپ اول، قم: مؤسسه امام مهدی7، 1407ق
53 راوندی، قطب الدین، فقه القرآن فی شرح الآیات الاحکام، تحقیق سیداحمد حسینی، ج3، چاپ دوم، قم: مکتبه آیه الله المرعشی النجفی، 1405ق
54 سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الجامع الصغیر فی أحادیث البشیر النذیر، ج1، چاپ اول، بیروت: دار الفکر، 1401ق
55 طباطبایی، سیّدمحمّدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه سیّدمحمّدباقر موسوی همدانی، ج11، قم: انتشارات وابسته به جامعه مدرسین قم، 1388
56 طبرسی، فضل بن حسن، مکارم الاخلاق، چاپ چهارم، قم: بینا، 1412ق
57 ، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق محمّدجواد بلاغی، چاپ سوم، تهران: ناصرخسرو، 1372
58 عاملی، زیدالدین بن علی، منیه المرید فی ادب المفید و المستفیذ، تحقیق رضا مختاری، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1368
59 فتال نیشابوری، محمّد بن حسن، روضه الواعظین و بصیره المتعظین، تحقیق سید محمّدمهدی خراسانی، قم: شریف رضی، بیتا
60 فیض کاشانی، ملامحسن، وافی، ج5، اصفهان: مکتبه الامام علی7، 1365
61 کلینی، محمّد بن یعقوب، کافی، ج5، چاپ اول، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1356
62 لیثی واسطی، علی بن محمد، عیون الحکم و المواعظ، چاپ اول، قم: دارالحدیث،1376
63 متقی، علی بن حسام الدین، کنزالعمال فی سنن القوال و الافعال، تحقیق و تصحیح صفوه سقا و بکره حیانی، ج1، بیروت: مؤسسه الرساله، 1409ق
64 مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، چاپ چهارم، تهران: دارالکتاب الاسلامیه، 1362
65 محمّدی ری شهری، محمّد، میزان الحکمه، چاپ دوّم، بیروت: دارالحدیث، 1419ق
66 مصری، محمّدبن مکرم، لسان العرب، ج2، بیروت: دار صار، بیتا
67 نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج8، چاپ اول، قم: مؤسسه آل البیت:، 1408 ق
68 هاشمی، سیّدعلی اکبر، قاموس قرآن، ج5، تهران: دارالکتب الاسلامیه، بیتا
69 هاشمی خویی، میرزا حبیب الله، منهاج البراعه فی شرح النهج البلاغه، ج6، چاپ چهارم، تهران: مکتبه الاسلامیه، 1358
ج: مقالات
70 خاکزاد شاهاندشتی، غلامحسن، بازیهای رایانهای، مجله پرسمان، شماره110، 1390
چکیده
اسلام به عنوان یک دین اکمل دستوراتی را برای رسیدن انسانها به سعادت آورده است. این دستورات متناسب با نیازهای فطری است. به این معنی هم جنبه دنیوی و هم جنبه معنوی مورد توجه انسان بوده، که از جمله جنبههای به ظاهر دنیوی تفریح است. حتی تأکید شده اگر بخواهی از انجام عبادات لذت ببری به مسائل تفریح توجه داشته باش. همچنین در برخی از روایات توصیه شده که انسان، برخی از اوقات زندگیش را به تفریح اختصاص دهد
اهمیت تفریح به حدّی است که در منابع(اصلی) اسلام به آن اشاره شده است به گونهای که در قرآن در مورد تفریح آیاتی به عنوان بازی و گردش وجود دارد
در روایات بسیاری نیز به تفریح علاوه بر معنای بازی و گردش به معنای نشاط هم پرداخته شده است
در این تحقیق به هدفدار بودن خلقت و دوری از لهو و لعب از نظر قرآن و تقویت کننده بُعد جسمانی و اجتماعی و رشد و شکوفایی استعداد و از نظر روایات به عنوان معیارها برای تفریحات سالم در نظر گرفته شده است
غفلت و معصیت و افراط و زیادهروی و آزار رساندن به خود و دیگران از آفتهای تفریح است که در این تحقیق به راهکارهایی برای از بین بردن این آفتها اشاره شده است
کلیدواژهها: سبک زندگی، تفریح سالم، آفت تفریح، فرح، فراغت، تفرج
پیشگفتار
در آیین اسلام همچنان که برای خودسازی، تربیت و سیر تکاملی نفس، پایگاههای عرفانی عظیم همانند نماز، روزه، اعتکاف وجود دارد، برای رفع خستگی و توانبخشی روح، ایستگاههای متنوّع تفریحی پیشبینی شده است تا نشان دهد که اسلام مکتبی است جامع و در تمام شئون زندگی برنامه دارد و برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات کوتاه مدّت و بلند مدّت پیروان خود، برنامهریزی کرده است
انسان ذاتاً تنوّع طلب و نوگراست؛ از یکنواختی بیزاری میجوید و پیوسته میکوشد تفکّرات، احساسات و خواستههای خود را در قالبهای متنوّع و با شیوههای نوپدید، منعکس نماید، همچنین روح آدمی چون جسم او ملالانگیز و خستگیپذیر است، به فراغت، تفریح و استراحت نیاز دارد؛ تا توان خود را بازیابد و تجدید قوا نماید
پس تفریح و شادکامی یک امر فطری و همزاد انسان است و اثبات آن به استدلال و بحث و برهان نیازی ندارد. آنچه به تحقیق و تکاپو نیاز دارد نگاه قرآن و روایات به چگونگی انجام آن است. نکتهای که باید در نظر داشته باشیم این است که با توجّه به ویژگیهای تفریح اسلامی ،اسلام ما را در تفریحات محدود نمیکند، امّا باید در هر تفریحی اوّل دقّت کنیم و ببینیم که آیا با معیار اسلامی سازگار است؛ هر آنچه به عنوان تفریح، انسان را از مسیر بندگی، کمال دور سازد به تعبیر امام علی7 آخرش به هلاکت ختم میشود
انقلاب اسلامی ایران با استقرار حکومت اسلامی که براساس اسلام راستین است؛ ارائه دهنده الگو سالمِ تفریح، برای جوامع بشری است. در بین شاخصهایی که برای داشتن یک الگوی رفتاری اسلامی مدّنظر است داشتن سبک زندگی اسلامی به معنای «مجموعهای نظاممند کُنشهای مرجّح» است. به عبارت دیگر به شیوهها، الگوها و معیارهایی ترجیح داده شدهای که یک فرد و جامعه برای اعمال، رفتار و گفتار خود(در رابطه با زندگی شخصی، محیط و جهان پیرامونشان) به کار میبرده سبک زندگی گویند
تفریحات سالم به عنوان یکی از مؤلفههای سبک زندگی اسلامی، معیارها و ملاکهای را دارد که از تفریحات ناسالم به راحتی شناخته میشود
تأکید بر معرفی معیارها و مصادیق تفریح سالم و تبیین آفتهای تفریح برهیچ کس پوشیده نیست؛ چرا که تفریح در جوامع بشری در حال رشد است
1-تعریف و تبیین موضوع
سبک زندگی شیوهای است که فرد اهداف خود را به آن طریق دنبال میکند یعنی راهی است برای رسیدن به اهداف
تفریح به معنی شادمانی و خوشی است و گفته میشود که با واژههای فرح و تفرّج و سرگرمی و اوقات فراغت مقارن است. نشاطی که انسان پس از تلاش و فعالیّتهای سنگین جسمی و روحی برمیگزیند تا رنج و اندوه و هم غم خود را از خود دور کند
سالم بودن نیز به معنای بیعیب و درست و صحیح بودن است که به تفریحات سالم، تفریحاتی گفته میشود که از نظرفقهی، اخلاقی و اجتماعی زیانآور نباشد
از آنجایی که خداوند برای هر نیازی پاسخی قرار داده است برای نیاز انسان به تفریح نیز مصادیقی قرار داده که در این پژوهش به دنبال آن هستیم که آیا از دید قرآن و روایات هر نوع تفریحی پسندیده است؟ در جامعه امروز تفریح شامل گردش و بازی میشود یا فراتراز این موارد است؟ آیا در روایات، کار، مطالعه کردن، کسب و آموزش و فراگیری هنر، تفریح محسوب میشود؟ معیارهای تفریح از دید منابع اصلی اسلام چیست؟ مصادیقها کدامند؟
در این پژوهش سعی شده معیارها و مصادیق تفریحات از دیدگاه قرآن و روایات مورد بررسی قرار بگیرد و اینکه بیان شود که تفریح اگر ظاهراً دنیوی است ولی نتیجهی اخروی و رضای پروردگار در آن شرط است و در ضمن برشمردن آفت تفریح، راهکارهایی را برای آن ارائه دهد
2-اهمیت و ضرورت پژوهش
برای دستیابی به نشاط و شادابی آدمی نیازمند تفریح است روح و جسم در سیر و تلاش روزانهی خود دچار خستگی و ملامت میشوند و نیاز به تنوع، تفریح و استراحت دارند تا با نشاطی که با تفریح به دست میآورند، با نیرویی دوچندان به کار و فعالیت خود ادامه دهند. امیرالمؤمنین علی7 فرمودند: «إِنَّ لِکُلِّ عُضْوٍ مِنَ الْبَدَنِ اسْتِرَاحَهً؛[1] برای هر یک از اعضای بدن استراحتی است».
در حقیقت با برنامهای نشاطانگیز، گشایش خاطری برای انسان حاصل میشود که باید آن را غنیمت شمرد و آن را بستری برای رشد و تعالی خود قرار داد هنگامی که روح انسان کسل است و جسم به ضعف گراییده است امید و پیشرفت و موفقیت رو به کاستی است
وقتی انسان سرحال و بانشاط و مسرور نباشد روح و روانش آمادگی برای فعالیت و اندیشه و رشد معنوی را از دست میدهد. بنابراین همانگونه که جسم نیازمند تغذیه و خواب و استراحت است روح نیز نیازمند تفریح و شادمانی است امیرالمؤمنین7 فرمودند: «السُّرُورُ یَبْسُطُ النَّفْسَ وَ یُثِیرُ النَّشَاط؛[2] شادی موجب انبساط خاطر و نشاطانگیز است»
از این رو اوقات تفریح و شادی را باید غنیمت شمرد که مددکار و یاور انسان در رشد و پیشرفت است و برای انسان ضروری میباشد و امیرالمؤمنین7 آن را یک فرصت و غنیمت برشمرده میفرمایند: «الاوقات السرور خلسه؛[3] فرصتهای شادمانی ربودنی است»
آنچه به انسان توان پیشرفت میدهد و او را برای رشد و تعالی آماده میسازد نشاطی است که از تفریح سالم برای انسان پدید میآید و ضرورت تفریح به عنوان یک نیاز فطری بارز و مشخص میشود
3-اهداف پژوهش
در بین موضوعات فطری و اجتماعی از جمله مباحث بسیار ضروری و مطرح، بحث تفریحات سالم در زندگی است. همهی ما دوست داریم در زندگی انسان موفّقی در تمام عرصههای زندگی باشیم، که این مهم با تأمین خواستهها و نیازهای درونی و استفادهی درست از اوقات زندگی میسّر است. مولای متّقیان امیرالمؤمنین7 میفرمایند
«لِلْمُؤْمِنِ ثَلَاثَ سَاعَاتٍ فَسَاعَهٌ یُنَاجِی فِیهَا رَبَّهُ وَ سَاعَهٌ یُحَاسِبُ فِیهَا نَفْسَهُ وَ سَاعَهٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّاتِهَا فِیمَا یَحِلُّ وَ یَجْمُل؛[4] مرد باایمان اوقات شبانه روز خود را به سه قسمت تقسیم میکند، قسمتی برای مناجات با پروردگار؛ قسمتی برای تأمین معاش و سر و صورت دادن به وضع زندگی؛ و قسمتی هم برای لذّات حلال و سالم قرار میدهد».
حتّی در پارهای از کلمات پیشوایان بزرگ اسلام به این حقیقت نیز اشاره شده که قسمت سوّم(تفریح حلال و سالم) نیرو و نشاط انسان را برای انجام دو قسمت اوّل و دوّم تأمین میکند و از این رو انسان را در انجام آن دو وظیفه حسّاس یاری مینهد
از این تعبیر به خوبی استفاده میشود که «تفریح» هرگز نمیتواند هدف اصلی زندگی باشد بلکه وسیلهای برای تجدید نشاط و نیرو برای فعّالیّتهای دیگر زندگی است. و این یک اصل اساسی است که باید در انتخاب نوع تفریح و سرگرمی و کمیّت و کیفیت آن مورد توجّه خاص باشد
لذا این تحقیق دو هدف را دنبال میکند
1- هدف کاربردی: با توجّه به اینکه جامعه به سمت استفاده از مدهای غربی گرایش دارد و الگوهای سنّتی در حال فراموش شدن است، باید الگوی مناسب و سالم برای تفریح و اوقات فراغت را بازگو کنیم. استفاده از این پژوهش برای تمام خانوادهها، آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و اجرایی و; میتواند مفید باشد و با به کار بستن نکات آموزندهی مذکور در این پژوهش اثرات تفریح سالم را در زندگی فردی و اجتماعی خود شاهد باشند
2- با تحقیقاتی که صورت گرفت هیچ کتابی با این عنوان نیافتم و با توجّه به گستردگی موضوع در معیارها و ملاکهای تفریح به بیان معیار و مصادیق تفریح سالم و آفتها و راهکارها پرداختم، لذا میطلبد پژوهشگران به پژوهش در ابعاد دیگر تفریح بپردازند
4-پیشینه موضوع
در مورد پیشینهی این تحقیق باید گفت با بررسیهایی که در این رابطه انجام شد به این نتیجه رسیدیم که تحقیقی در رابطه با موضوع «سبک زندگی با محوریت تفریحات سالم از دیدگاه قرآن و روایات» به صورت مستقل انجام نشده است. و اکثر منابع همچون مقالات، پایاننامهها و کتابهایی که در زمینه تفریحات سالم نوشته شده است، با این عنوان تألیف نشده است؛ البته مطالب به صورت پراکنده در کتابهای اخلاقی و اجتماعی و; مورد بررسی قرار گرفته است
از میان منابعی که با موضوع تحقیق مرتبط است به چند نمونه اشاره میشود
1- فرحزاد، حبیب الله، نشاط و شادی، قم: طوبای محبّت، 1392
نویسندهی محترم، در گفتار هفتم به بحث تفریح، آفات تفریح و ابعاد و گونههای تفریح پرداخته است. ایشان روایاتی که در زمینهی این موضوعات، در سخنان معصومین: آمده را بیان کرده است، امّا به صورت مدوّن به بررسی اصولی تفریح سالم و معیارها و شاخصهای آن نپرداخته است. ولی در مجموع منبع خوبی است
2- جوادی آملی، عبدالله، مفاتیح الحیاه، چاپ نوزدهم، قم: اسراء، 1391
این کتاب در فصل دوازدهم خود در مورد تفریحات سالم و ورزش، اهمیت تفریحات سالم، آثار و مصادیقی از تفریحات سالم پرداخته است. منتها در این کتاب همه جانبه و در سطح گسترده به این موضوع نپرداخته است، ولی آیات و روایات بسیار مفید با منابع دست اوّل در اختیار خوانندگان خود قرار داده است
3- دشتی، محمّد، امامعلی7 و تفریحات سالم، چاپ اوّل، قم: مؤسّسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین7، 1379
در این کتاب در دو بخش ضرورت و تفریحات سالم، و تجمّل و زیبایی به مسئلهی تفریحات سالم پرداخته است. که در بخش اوّل-ضرورت و تفریحات سالم- برخی از روایات موجود دربارهی تفریح و در بخش دوّم-تجمّل و زیبایی- به نمونههایی از تفریحات امامعلی7 اشاره کرده است
5-سؤالات پژوهش
5-1- سؤال اصلی
تفریحات سالم از دیدگاه آیات و روایات چگونه است؟
5-2- سؤالات فرعی
1- از نگاه قرآن تفریح سالم شامل چه معیارها و مصادیقی میباشد؟
2- از نگاه روایات تفریح سالم شامل چه معیارها و مصادیقی میباشد؟
3- آفتهای تفریح چیست؟
4- چه راهکارهایی برای از بین بردن آفات تفریح وجود دارد؟
-6فرضیههای پژوهش
6-1- فرضیه اصلی
تفریح با رعایت تمام شئون اسلامی مورد تأئید و تأکید خداوند و ائمه اطهار بوده تا حدی که خداوند این نیاز فطری را در آیاتی از قرآن بیان کرده و همچنین امامان معصوم نیز در زندگی فردی و اجتماعی خویش آن را به کار میبستند
6-2- فرضیههای فرعی
1- برخی از معیارها و مصادیق تفریح سالم از دیدگاه قرآن را میتوان هدفدار بودن جهان خلقت با مصداق سیر و گردش در زمین و لهو و لعب نبودن آن با مصداق بازی و; را بیان کرد
2- بعضی از معیارها و مصادیق تفریح سالم از دیدگاه پیشوایان الهی را میتوان تقویت بُعد جسمانی با مصداق ورزش و تقویت بُعد اجتماعی با مصداق صلهرحم و رشد استعدادهای فردی با مصداق کارهای هنری و; را ذکر کرد
3- غفلت، معصیت، آزار رساندن به خود و دیگران و افراط و زیادهروی در کارها و; به عنوان آفتهای تفریح اشاره کرد
4- آموزش به خانوادهها و تشویق افراد به داشتن برنامههای جامع، کنترل و نظارت بیشتر مسئولین اجرایی ذیربط و فراهم کردن امکانات تفریحی و سرگرمی برای افراد جامعه از جمله راهکارهایی است که میتوان برای رفع زیان تفریح ذکر کرد
1-روش پژوهش
روشی که در این تحقیق به کار گرفته شده «توصیفی-تحلیل» و گردآوری مطالب به روش «کتابخانهای» است
2-ساختار پژوهش
پژوهش حاضر از مقدمه، چهار فصل و نتیجهگیری تشکیل شده است
در فصل اوّل با عنوان «تعاریف و کلیات» به تعریف واژگان کلیدی و معنای اصطلاحی تفریح و همچنین اهمیت و ارزش آن از منظر قرآن و روایات پرداختیم
در فصل دوّم معیارها و مصادیق تفریحات سالم را در قرآن را بیان کردیم
در فصل سوّم معیارها و مصادیق تفریحات سالم را در روایات را بیان کردیم
و در فصل چهارم مصادیق و آفتهای تفریح و راهکارهای موجود را ذکر کردیم
و در پایان به این نتیجه دست یافتیم که اهمیت تفریح تا حدّی است که خداوند در آیات خویش دستور به انجام آن را داده و تفریح به عنوان یک نیاز اساسی انسان، مورد توجّه ائمّه اطهار نیز بوده است؛ و خود این بزرگواران در اوقات زندگی خویش آن را رعایت میکردند
مسلمان میبایست این موضوع را در زندگی خود مورد توجّه قرار داده و به درستی از این امامان-علیهم السلام- الگوگیری کنند تا به آفات تفریح گرفتار نشوند
-3واژگان کلیدی
سبک زندگی، تفریح سالم، آفت تفریح، فرح، فراغت، تفرج
4-محدودیّتها، موانع و مشکلات پژوهش
انجام این پژوهش با مشکلات و محدودیّتهایی روبهرو بوده است از جمله
1- عدم دسترسی به همه منابعی که به شکلی به این موضوع مرتبط بوده است؛
2- کمبود زمان کافی؛
3- گستردگی موضوع و عدم امکان بررسی تفریحات سالم در همهی ابعاد
[1]. حسین بن محمد بن حسن بن نظر، حلوانی، نزهه الناظر و تنبیه الخاطر، چاپ اول، قم: مدرسه امام مهدی(عج)، 1408ق، ص63
[2]. علی بن محمد، لیثی واسطی، عیون الحکم و المواعظ، چاپ اول، قم: دارالحدیث،1376، ص62
[3]. عبدالواحد بن محمد، تمیمی آمدی، تصنیف غررالحکم و درر الکلم، چاپ اول، قم: دفتر تبلیغات، 1366، ص319
[4]. محمّد، دشتی، ترجمه نهج البلاغه، چاپ نهم، قم: مؤسّسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین7، 1389، حکمت39، ص519
- ۹۵/۰۱/۳۰