پروژه مقاله دادورزی تحت pdf دارای 29 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله دادورزی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله دادورزی تحت pdf
مقدمه:
منابع:
دوره تاریخی:
شاه و مردم:
دیوان عدالت :
تحول دادورزی :
مبانی حقوقی:
دین:
نتیجه:
فهرست منابع:
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله دادورزی تحت pdf
1- اعتماد السلطنه.محمد حسن خان.1371چاپ اول.تاریخ اشکانیان.انتشارات اطلس.چاپ نقش جهان
2-اومستد.ا.ت.1378چاپ سوم.تاریخ شاهنشاهی هخامنشی.محمد مقدم.چاپ تهران:سپهر
3-دیاکونوف،میخائیل میخائیلوویچ،1380چاپ دوم،تاریخ ایران باستان،روحی ارباب،تهران:شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
4 – دیاکونوف،میخائیل میخائیلوویچ.1380 چاپ ششم.تاریخ ماد .کریم کشاورز.شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
5-رضایی،عبد العظیم،1378چاپ اول،پیشینه ایرانیان از ایران باستان تا انقراض قاجاریه ،ج1،تهران:اقبال و مروی
6-طوسی،ابو علی حسن بن علی خواجه نظام الملک،1374چاپ7،سیرالملوک (سیاستنامه)،به کوشش جعفر شعار،تهران:سپهر با همکاری امیر کبیر
7-کریستن سن،آرتور امانوئل،1380،چاپ دوم،ایران در زمان ساسانیان ،رشید یاسمی،تهران :صدای معاصر
8-گریشمن،رومن،1383چاپ پانزدهم،ایران از آغاز تا اسلام،محمد معین،تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
9-مشکور.محمد جواد1347چاپ اول.تاریخ اجتماعی ایران در عهد باستان.ج دوم.چاپ دانشسرای عالی
10-مشکور .محمد جواد.1343در تاریخ اقوام پادشاهان پیش از اسلام.چاپ تهران: سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی
11-نیکخواه بهرامی،حبیب،(روزنامه ایران)،سال دهم ،شماره
12-یارشاطر(کمبریج.مجموعه مورخان).1377چاپ اول.تاریخ ایران.ج3-قسمت دوم.حسن انوشه.چاپ تهران:سپهر
مقدمه
دادورزی در ایران باستان و عنوان مقاله ایست که در پیش رو دارید .این موضوع به بررسی تحول قانونگزاری اجرای قانون و همچنین مبانی حقوقی آنها و جایگاه دین در دادورزی میپردازد
داد و دادگری موضوع قابل بحثی است که چندان مورد توجه قرار نگرفته است و کمتر تحقیق مستقلی از آن میتوان یافت
هدف از این تحقیق ارائه تاریخ دادورزی میباشد البته با توجه به بحث گسترده دادورزی مسائل مهمتری نیز در تحقیق حقوق باستان وجود دارد که از عهده این مقاله بر نمیآید
پیش بینی میشود که دین در نحوه اجرا و وضع حقوق نقش بسزایی داشته باشد .انتخاب این مساله به عنوان فرضیه تحقیق به دلیل آگاهی مخصری از تاریخ باستان واست که موبد موبدان نقش موثری در سیاست جامعه داشتند به طوریکه تنها دلیل حمایت قباد از مانی تلاش او برای کاهش نفوذ روحانیون بوده است که البته موفقیت آمیز نبود یا اینکه در دره اشکانی تسامح مذهبی برقرار بود
در کل برای بسط و تفصیل موضوع تاثیر دین را باید در سلسله های مختلف بررسی نمودکه متاسفانه در این تحقیق فرصت نشد
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله دادورزی تحت pdf
در مورد کمبود منابع در ایران باستان سخن فراوان است و علی رغم تلاش مورخان هنوز هم تاریخ دو هزار ساله باستان در پرده ابهام فرو رفته است هر چقدر از زمان ساسانیان پیشتر میرویم تاریخ گنگتر و دو پهلو تر میشود به طوریکهدیاکنوف مدت سلطنت مادها را 128 سال تخمین میزند کتاب تاریخ ماد دیاکنوف از جمله تحقیقات موثر در این زمینه میباشد که علی رغم مفصل بودن مطلبی در مورد دادورزی دیده نمیشود
تنها مساله ای که در مورد دادورزی دیده میشود واژه “ارتا”میباشد به معنی عدالت البته این کلمه معانی دیگری هم دارد مانند مقدس و;
آیا براستی جامعه ماد به دلیل نو پا بودن از حوق محروم بوده است ؟؟
مسلما پادشاهی ماد حقوق جایگاهی داشته است که مردم باستان این جمله را در باره آن به کار برده اند “مگر این مطلب قانون ماد است که تغییر نکند “[1]
کتاب تاریخ هخامنشی اومستد و تاریخ اجتماعی دکتر مشکور از جمله منابعی بودند که کمک موثری در این تحقیق مختصر نمودندباقی کتب نیز با دشتن نظریات مشابه کمک به روشن نمودن و تایید فرضیه نمودند البته منابع بسیاری هم هستند که اینجانب استفاده نکردم
دوره تاریخی
دوره تاریخی که مورد بررسی قرار میگیرد از اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن هفتم ق.م تا سال (652م)میباشد
این دوره هزارو پانصد ساله با سلسله ماد آغاز میشود .موسس سلسله ماد شخصی به نام دیاکو بود که وحدت ملی را برای اولین بار در شمال غرب ایران ایجاد نمود و ابتدای تاریخ باستانی ایران از همان زمان میباشد .که مطابق گفته دیاکنوف این دوره 128 سال به طول انجامید
رقبای اصلی مادها سکاییها و آشودیها بودند به طوریکه مدتی نیز این سلسله تحت انقیاد آنها در آمد اما سقوط واقعی مادها هنگامی شکل گرفت که کورش هخامنشی طی شورشی قدرت را به دست گرفت مخمد جواد مشکور سال غلبه کورش بر آستیاگس پدر بزرگش 550ق.م تخمین زده است
کورش کبیر که باعظمت ترین و خوشنام ترین سلسله ایرانی را تشکیل داد جزو ابر مردان تاریخ است تساهل و مدارای او با مغلوبین نظیری در تاریخ ندارد اما پس از مرگ ناگهانی او شورشی عظیم در ایران رخ داد که نزدیک بود بساط این دولت نوپا به زودی از هم بپاشد
اما این بحران با ظهور داریوش از بین رفت و او فصل طلائی دیگری به دوران آغازین تاریخ ایران افزود درباره اهمیت نقش داریوش در مساله حقوق توضیح خواهیم داد و گوشه ای از خدمات او را بیان خواهیم کرد
اغتشاشهایی که در مرزهای غربی این کشور به وجود میآمد روز به روز بیشتر اثرات زوال را نشان میداد این وضعیت از زمان داریوش آغاز شد وتا پایان هخامنشیان هم ادامه یافت این جنگها قوای ایران را تحلیل برد وبا حمله اسکندر مقدونی و سقوط پرسپولیس در 330ق.م عمر این سلسله به پایان رسید
البته پادشاهی اسکندر دوام زیادی نداشت و پس از مرگ ائ در 323ق.م ایران دوباره به آشوب کشیده میشود و تا سال 312 و نشستن جانشین اسکندر بر تخت ادامه مییابد
سلسله ای که سلوکوس اول تاسیس کرد توسط آنتی خوس سوم تا سال 250ق.م به اوج قدرت رسیده بود اما با شورش اشک اول در قلمرو پارت از درون پاشیده وبه تدریج تبدیل به حکومتی کوچک در سلوکیه شد
با پیدایش پادشاهی اشکانی دوباره حکومت به دست ایرانیان افتاد و به مرور زمان تمدنی یونانی در ایران که تازه داشت جایگاهی مییافت رنگ باخت
علی رغم عمر طولانی دوره اشکانی منابع این دوره ناچیز است و علت بارز آن دشمنی ساسانیان با آنهاست با اینحال بافت حکومتی این دروه چندان نا آشنا نیست و شناختی اندک به دست میآوریم
خصوصیت بارز سلسله اشکانی ملوک الطوایفی آن است و همین امر از متزلزل بودن قدرت پادشاهی حکایت میکند چون در صورتی پادشاهی قدرت مطلقه دارد که در زیر سعیه وحدت ملی ادامه حیات دهد .در دوران شاهنشاهی اشکانی حکومتهای محلی قدرت زیادی یافتند و اواخر دوره اشکانیان مملو از شورشهای محلی بود که از همین خکومتها سرچشمه میگرفت
یکی از این حکومتها ایالت فارس بود که با جلوس اردشیر بر تخت فرمانروایی در 208م قدرت پیدا کرد و بالاخره کار به جایی رسید که اردوان پنجم آخرین فئودال اشکانی در سال 224م در جنگ با اردشیر اول کشته شد و طومار این سلسله نیز در هم پیچید
سلسله اشکانی جای خود را به سلسله قدرتمند و واحد ساسانی داد که در همان ابتدای امر وحدت مذهبی و ملی به وجود آورد
دیوان پیچیده و قوی ساسانی و همچنین وجود پادشاهان قدرتمندی همچون شاهپور دوم و خسرو انوشیروان نیز نام و عمر این سلسله را بلند کرد.و بساط ملوک الطوایفی برای مدت طولانی از میان برداشته شد
این سلسله قدرتمند بر اثر جنگهای بی نتیجه با روم و نارضایتی توده بدبخت که زیر فشار این جنگها خردشده بودند رو به زوال گذاشت و در نهایت با حمله قوم بدوی عرب کمر خم کرد
پایان این سلسله سال 652م تاریخ مرگ یزدگرد سوم میباشد
شاه و مردم
به اعتقاد ایرانیان سلطنت موهبت الهی شمرده میشد و اهورا مزدا شاهنشاه را توسط نیروی معنوی که آنرا خورنو یا فر شاهی میگفتند بر میگزید و تا زمانیکه از وی خشنود بود این فره ایزدی برقرار میماند از اینرو پادشاه مظهر قدرت خداوند و مهر و قهر او نماینده اراده ملت به شمار میرفت ;
و سخنی که از دهان وی بیرون میآمد حکم قانون را داشت”[2]
طبعا خوشبختی و بد بختی نیز منوط به ضعف یا نیروی شاه بود و لا غیر
“ملت ایران همواره شیفته حق و عدالت بود و به داور نیک بسیار احترام میگذاشت “[3]
البته احتمالا منظور گریشمن در مورد ملت ایران همان شخص شاه اشت چون رعیت که حق هیچگونه اعتراضی نداشته است و همانطویکه خواجه نظام الملک گفته :شاه باید احوال قاضیان مملکت یگان یگان بدانند و هر که از ایشان عالم و زاهد و کوتاهدست نیاشد او را معزول کند و به دیگری که شایسته است بسپارد[4]
تنها کسی که عضویت جامعه مدنی را داشت از حق قانونی برخوردار بود
“هرعضو یک اجتماع میتوانست نه فقط در داخل اجتماع خود ارث ببرد بلکه اموال واقعی بیندوزد و از هر چیزی که به تمامی اجتماع تعلق داشت استفاده کند”[5]که آزات نامیده میشود
کلا احکامی که در حقوق باستان خصوصا ساسانیان بررسی میشود در مورد عضو آزاد اجتماع است که صحبت آن شد
فرد تحت پوشش قانون حتی اگر از دین زردشت خارج شود باز هم حقوق شهروندی او محفوظ میماند والبته او از ارث و میراث خانواده محروم میشود
در کتاب کمبریج به اصطلاح ناشهروندان نیز بر میخوریم یعنی عضو اجتماعات بیگانه که به آنجا آمده بودند و عضو شهر محسوب نمیشدند.و اما کسانی هم بودند که جزو بردگان بودند که در این مقاله بحث نمیشوند .آنها نیز حقوقی نداشتند
در اینجا سوالی شایان ذکر است و آنهم این است که آیا یک رعیت که در طبقه چهارم اجتماع قرار داشت از حقوق خود بهره مند بود
باید گفت منظور از بهره مندی از تساوی حقوق به معنی آرامش خیال نیست بلکه به رسمیت شناختن ملک و ارث و میراث وی است که در منابع توضیحی دیده نشده است
با توجه به تقدس طبقات در ایران باستان احتمالا منظور از شهروند همان طبقه اشراف بوده است .مساله طبقات هم بسیار در دادورزی مهم است اما موضوع بحث را پیچیده میکند
دیوان عدالت
[1] مشکور.محمد جواد 1347ص
مشکور. محمد جواد.1347ص 1 [2]
گریشمن.رومن.1383[3]
طوسی.نظام الملک.1374[4]
یار شاطر1377ص19[5]
- ۹۵/۰۱/۳۰