پروژه مقاله حج از نظر امام خمینی (ره) تحت pdf دارای 68 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله حج از نظر امام خمینی (ره) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله حج از نظر امام خمینی (ره) تحت pdf
مقدمه
کعبه مظهر قیام و پایداری امّت اسلامی
حج از بعد سیاسی ـ اجتماعی
حج عبادت صرف نیست
حج تعطیل پذیر نیست
هیچ عملی هر چند صالح جایگزین حج نمیشود
کعبه مظهر آزادگی
حج و برائت از مشرکان و کافران
اوج برائت در رمی جمرات
حج و وحدت امت اسلامی
امامت و رهبری در حج
تقوا روح عمل است
کعبه خانه پاک برای پاکان
تواضع و خودداری از غرور و تکبّر
خدمت در سفر حج :
جز نیکی سخن نگوید
نشانه قبولی حج
1- اخلاص و خودسازی
2- تفاهم و حفظ وحدت
3- هوشیاری در مسائل سیاسی
پاورقیها
مقدمه
“حج بی روح و بی تحرّک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک برنیاید حج نیست”1(امام خمینی ره)
ماه ذی الحجه الحرام، ماه مهمانی خدا، ماه وصال عاشقان به معشوق در راه است. حج گزاران که به مهمانی خدا دعوت شده اند، آماده میشوند تا در ضیافت خاص الهی شرکت جویند. آنان که به ندای ابراهیم خلیل الرحمان لبیک گفتهاند، به سفری عازم اند که همه شعور و آرزوست ؛ آرزوی رسیدن به معشوق تا با طواف کعبه عهد و پیمان با ابراهیم بت شکن ببندند که دیگر جز کعبه به گرد چیزی نگردند و با کشتن قربانی در منا، همه مظاهر غیرالهی را سر ببرند و با پرتاب سنگ به سوی شیطان، از هر چه رنگ غیر خدایی و شرک دارد برائت جویند و با شرکت در اجتماع پرشکوه و کنگره عظیم حج تمام عوامل اختلافانگیز را کنار گذاشته، در برابر کفر جهانی یگانه شوند و با وحدت خود، عزّت اسلامی را نمایش داده، پشت کفر را بلرزانند
نوشته حاضر را بدین مناسبت و به لحاظ اهمیت سیاسی این فریضه الهی به حج گزاران و همه علاقهمندان حج تقدیم میکنیم و در آن کوشیدهایم به آیات قرآن کریم و سخنان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) به عنوان مبنای دیدگاه امام خمینی(ره) اشاره کنیم تا بر غنای آن افزوده گردد و با بیان گوشههایی از اهمیت این کنگره عظیم الهی و فریضه مذهبی، برخی از وظایف حج گزاران ـ که یکایک آنان نماینده کشور جمهوری اسلامیاند ـ یادآوری شود به آن امید که رعایت آنها موجب برائت عملی حج گزاران و مسلمانان از شیاطین، به خصوص شیطان بزرگ شود و با ارمغان استقلال امت اسلامی، به عزّت آنان بیفزاید
کعبه مظهر قیام و پایداری امّت اسلامی
با اندک تأمل در منابع حج در قرآن وسنت و سیره مبارک پیش روان مکتب توحید به خوبی درمییابیم که آثار و منافع این فریضه عظیم الهی بیش از آن است که بتوان کاملاً بیان کرد
حج از بعد سیاسی ـ اجتماعی
در حیات سیاسی و اجتماعی مسلمانان، بلکه در سرنوشت بشر نقشی بسیار ارزنده دارد. نخستین خانهای که برای مردم بنا گردیده و مشعل هدایت انسان خوانده شده، کعبه است. امام خمینی (ره) با توجه به این مسئله میفرماید:
“یک همچو مجلس هایی که اسلام درست کرد مثل حج هیچ قدرتی نمیتواند درست کند؛ هیچ قدرتی، همه ممالک اسلامی و سران ممالک اسلامی جمع بشوند که نیم میلیون جمعیت را یک جایی ببرند نخواهند موفّق شد; این اجتماعات، اجتماعات سیاسی است. باید در این اجتماعات گویندگان و نویسندگان همه بلاد مسلمین در آن جا مسائل اسلام را مسائل بلاد مسلمین، گرفتاری هایی که دارند، مسلمین از دست کی گرفتاری دارند و آن باید چه بکند، دولت هایی که با مسلمین چه میکنند با او چه بکند کوشش کنند.”
در جای دیگر میفرماید
“در حج;. باید بررسی از اوضاع مسلمین در هر سال بشود که مسلمین در چه حال هستند. این سفر حج برای این مسائل بوده است، برای “قیام ناس” بوده است، برای این بوده است که مسلمین مشکلات مسلمین را درک کنند و در رفعش کوشش کنند.”
قرآن کریم میفرماید: “انّ اوّل بیت وضع للناس للّذی ببکه مبارکاً و هدی للعالمین؛4 نخستین خانهای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکه است که پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.”
و در آیه دیگر، خانه خدا را عامل قیام و پایداری مردم معرفی کرده است “جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاماً للناس;؛5 خداوند کعبه بیت الحرام را وسیله استواری و سامان بخشیدن به کار مردم قرار داده است.”
“ناس” واژهای است برای همه مردم و فرزندان آدم بدون نام و مشخّصه و بیرنگ و فراگیرترین کلمهای است که در فرهنگ قرآن به کار رفته است. از آن رو که دین وسیله سعادت و فلاح آدمیان است، همه انسانها مخاطب قرآن اند و مشخّصههای انسانی آن را محدود نمیسازد. همین واژه در آیات مربوط به حج و بنای کعبه و دعوت ابراهیم(ع) محور قرار گرفته است. همه جا سخن از ناس یعنی تودههای انسانی به میان میآید: آن جا که قرآن از بنای کعبه سخن گفته و آن گاه که نقش این خانه را در قوام و استواری انسان یاد آورده، واژه ناس را مطرح کرده است، چرا که این خانه مایه برکت و هدایت و رستگاری همه عالمیان است
امام خمینی (ره) در این باره میفرماید:
“فریضه حج در میان فرایض، از ویژگی خاصی برخوردار است و شاید جنبه سیاسی و اجتماعی آن بر جنبههای دیگرش غلبه داشته باشد، با آن که جنبه عبادیاش نیز ویژگی خاصی دارد.”
ائمه(ع) با توجه به این اهمیت، حج را وسیله تقویت دین الهی نامیده و کعبه را پرچم رفیع اسلام معرفی کردهاند. یعنی تا حج برپا است و عظمت دارد، دین الهی مقتدر و پرچم آن در اهتزاز خواهد بود
علی (علیه السلام) میفرماید: “والحج تقویه للدین؛7 خداوند متعال حج را مایه تقویت دین قرار داد” و در جای دیگر میفرماید: “جعله الله سبحانه و تعالی للاسلام علماً؛8 خداوند پاک و بلند مرتبه حج را پرچم اسلام قرار داده است.”، چه پرچم نماد و نشانه بقای یک ملت و کشور و استقرار و پایدار آن است، لذا در میان تمام ملل و اقوام نشانه عزت و استقلال تلقی شده و آن را مقدس دانستهاند و برای نگهداری آن از گزند زمان و در افراشته داشتن آن فداکاریها کردهاند. اسلام از این نیز فراتر رفته و بزرگترین نماد توحید و هدایت یعنی کعبه را پرچم معرفی کرده است تا امت را در زیر سایه خود جمع کند و از تفرقه نگه دارد و مسلمانان با قبله قرار دادن آن و طواف به دور آن این یگانگی را عملی سازند. عظمت و عزّت اسلام و استقلال مسلمانان در سایه این پرچم پرافتخار است، بنابراین باید همواره افراشته بماند
طبیعی است این نقش در صورتی جامه عمل خواهد پوشید که حج، با روح و تحرّک انجام بگیرد و وحدت واقعی که جز با طرد بیگانگان و دشمنان اسلام و برائت جستن از آنها امکان نخواهد داشت به وجود آید. لذا دشمنان اسلام تلاش میکنند ابعاد اجتماعی و سیاسی حج برای مسلمانان تبیین نگردد و گاه حرکت سیاسی را در حج متناقض با روح معنوی حج میدانند و این یکی از دردهای بزرگ جامعه اسلامی است
حضرت امام خمینی (ره) میفرماید:
“بزرگترین درد جوامع اسلامی این است که هنوز فلسفه واقعی بسیاری از احکام الهی را درک نکرده و حج با آن همه راز و عظمتی که دارد، هنوز به صورت یک عبادت خشک و یک حرکت بیحاصل و بی ثمر باقی مانده است.”
و در ادامه در باره اهمیت حج از بعد سیاسی ـ اجتماعی و وظیفه حج گزاران میفرماید
“حج عرصه نمایش و آیینه سنجش استعدادها و توان مادی و معنوی مسلمانان است. حج بسان قرآن است که همه از آن بهرهمند میشوند ولی اندیشمندان و غواصان و دردآشنایان امت اگر دل به دریای معارف آن بزنند و از نزدیک شدن و فرورفتن در احکام و سیاستهای اجتماعی آن نترسند، از صدف این دریا گوهر هدایت و رشد و حکمت و آزادگی را بیشتر صید خواهند نمود و از زلال حکمت و معرفت آن تا ابد سیراب خواهند گشت و همان اندازه که آن کتاب زندگی و کمال و جمال در حجابهای خود ساخته ما پنهان شده است و این گنجینه اسرار آفرینش در دل خروارها خاک کج فکریهای ما دفن گردیده است، حج نیز به همان سرنوشت گرفتار گشته است ؛ سرنوشتی که میلیونها مسلمان هر سال به مکه میروند و پا جای پای ابراهیم واسماعیل و هاجر میگذارند ولی هیچ کس نیست ازخود بپرسد ابراهیم (ع) و محمد(صلی الله علیه و آله) که بودند و چه کردند و چه هدفشان بود، از ما چه خواستند. گویی به تنها چیزی که فکر نمیشود همین است مسلّم حج بی روح و بی تحرّک و قیام، حج بی برائت، حج بی وحدت و حجی که از آن هدم کفر و شرک برنیاید حج نیست.”
از این جااست که استمرار و قوام دین بر قیام کعبه پیوند میخورد. امام صادق (علیه السلام) میفرماید: “لایزال الدین قائماً ما قامت الکعبه؛11 دین پیوسته برپا خواهد بود تا زمانی که کعبه پابرجاست.”
و از این رو دشمنان اسلام میکوشند اجتماع با عظمت مسلمانان را در مراسم حج کم رنگ و آن را از محتوای عالی سیاسی ـ اجتماعی خالی کنند و آثار مهم و نقش عظیم آن را در عزّت بخشیدن به امت و استحکام دین الهی بی ثمر سازند و به همین جهت است که امام رضا (علیه السلام) حج و اجتماع مردم در آن را سرچشمه سود و خیر و منفعت برای جمیع خلق میداند و میفرماید: “; مع ما فی ذلک لجمیع الخلق من المنافع لجمیع من فی شرق الارض و غربها و من فی البرّ و البحر ممن یحجّ و ممن لم یحجّ؛12 با منافعی که حج برای تمام انسانها، در شرق و غرب عالم، در خشکی و در دریا، آنانی که حج میگذارند و یا نمیگذارند، دارد.”
حج عبادت صرف نیست
قرآن کریم آن جا که مردم را به حج دعوت میکند فلسفه آن را چنین بیان میدارد
“لیشهدوا منافع لهم و یذکروا اسم الله فی ایام معلومات علی ما رزقهم;”
یعنی حج گزاران از هر نقطه عالم بیایند تا بر منافع خودشان گواه باشند و در روزهای معینی یاد خدا بکنند. پس فلسفه حج این است که حاجیان در این کنگره عظیم شرکت کنند و بر منافع خود شاهد باشند
در باره این آیات نکاتی را تذکر میدهیم
- ۹۵/۰۱/۳۰