پروژه مقاله تحولات آموزش پزشکی معاصر تحت pdf دارای 26 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله تحولات آموزش پزشکی معاصر تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله تحولات آموزش پزشکی معاصر تحت pdf
پیشگفتار
مقدمه
طب در دانشگاه جندی شاپور
پزشکی در دوران اموی
عباسیان و تحولات علم طب
تاثیرآل بویه در تحولات علم طب
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله تحولات آموزش پزشکی معاصر تحت pdf
1- به عنوان مثال توجه فرمایید به اظهار نظر آقای علی اکبر ولایتی در کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی ،ص 44 که چند قرن تاریخ پزشکی تنها در8 سطر بیان شده است
2- برتولد اشپولر ،تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی ص،
3- عبدالحسین زرین کوب ، تاریخ ایران بعد از اسلام ، ص
4- سیریل الگود ،تاریخ پزشکی ایران ، ص
5- کریستین سن ، ایران در زمان ساسانیان ، ص
6- سیریل الگود ، تاریخ پزشکی ایران ، ص
7- همان ، ص
پیشگفتار
حدود 150 سال پیش وضعیت بهداشت در کشور ایران بسیار نامناسب بود. بیماریهای واگیر مانند طاعون، وبا و آبله، جان بسیاری از مردم را میگرفت. برای مثال، در سال 1225ش/ 1846م وبا در تهران بیش از دوازده هزار نفر (حدود یک چهارم جمعیت پایتخت) را نابود کرد. با همهگیری هر بیماری واگیر، مردم از شهرها میگریختند و با این کارشان آن بیماری را گسترش میدادند
گشایش آموزشگاه عالی دارالفنون در دهم دیماه 1230ش/ 1268ق/1851م سرآغاز بهبود وضعیت بهداشت ایران بود. در آنجا پزشکی نوین آموزش داده میشد و نخستین شورای بهداشت در همانجا بنیان نهاده شد. برخی از دانشآموختگان دارالفنون برای ادامهی تحصیل به اروپا فرستاده شدند. بازگشت آنها و دیگر ایرانیانی که پزشکی نوین را آموخته بودند، نویدبخش نوسازی بهداشتی ایران بود
یکی از مردان بزرگی که نقش چشمگیری در بهبود بهداشت ایران داشت، دکتر امیراعلم (1255-1340ش) بود. او بیشتر دوران تحصیل خود را در کشورهای دیگر گذراند. با وجود این، میهندوستی کمنظیرش او را به ایران بازگرداند. او بیش از 55 سال برای بهبود وضعیت بهداشت مردم ایران کوشید. او در پایهگذاری بهداشت نوین در ایران نقشی چشمگیر داشت
امیراعلم در ساخت بیمارستان و درمانگاه از پیشگامان بود. او برای بهبود قرنطینههای مرزی و انجام واکسیناسیون بسیار کوشید. او در تصویب قانونهای بهداشتی مانند قانون آبلهکوبی اجباری نقشی بنیادی داشت. امیراعلم این کارهای بزرگ را در دورهای انجام داد که ایران از درآمدهای نفتی بهرهمند نبود و ارزش سرمایهگذاری در زمینهی بهداشت برای دولتمردان روشن نبود
کتاب امیراعلم: بهداشت نوین در ایران پژوهش و نگارش حسن سالاری است که انتشارات محراب قلم آن را در 32 صفحه به صورت رنگی منتشر کرده است. ویرایش علمی این اثر را یونس کرامتی انجام داده است. تصویرهای این کتاب از سازمانهای مختلف و با رعایت «کپی رایت» فراهم شده و صفحهآرایی آن در موسسه فرهنگی و انتشاراتی طراحان ایماژ انجام شده است
سیر تحولات علم پزشکی
اغلب محققانی که در زمینه تاریخ تمدن و فرهنگ اسلامی پژوهش نموده اند ، هنگامیکه وارد مقوله علم طب به عنوان یکی از شاخصه های تمدن می شوند ، پس از بیان تعدادی از احادیث بزرگان دین در خصوص اهمیت بهداشت و درمان ، یک گام بلند به طول چند قرن برداشته و مستقیما به دوران اوج افتخارات علمی و پزشکی که بزرگانی چون مسکویه ، رازی ، ابن سینا و; موجد آن بوده اند ، وارد می شوند و دلایل افت و خیز علم طب را در این دوران طولانی نادیده می گیرند
هدف من در این نوشتار کوتاه ، روشن کردن سیر تحولات علم پزشکی و بیان دلایل فراز و نشیب های متعدد آن ، از دوران تاسیس دانشگاه و بیمارستان جندی شاپور، تا زمان اوج شکوفایی آن در دوران طلایی نامبرده در بالا می باشد
واژه های کلیدی
جندی شاپور ، سیریل الگود ، عباسیان و بیمارستان عضدی
مقدمه
هرگاه که مطلبی در خصوص روند شکل گیری تمدن اسلامی مطالعه می کردم ، به دلیل علاقه شخصی نظرم به بخش علوم و فرهنگ بخصوص علم پزشکی جلب می گشت . ولی غالبا آنچه که با آن مواجه می شدم این بود که نویسنده ابتدا به ذکر احادیث و دستورات بهداشتی که از زمان پیامبر اکرم(ص) ذکر شده پرداخته و سپس وارد شرح و تفسیر دورانی می شود که امروزه آنرا با نام نهضت ترجمه می شناسیم. آنگاه چند قرن جلوتر آمده و به ذکر احوال پزشکان نامی چون رازی و بوعلی سینا می پردازد . این الگوی ثابتی است که تقریبا در اکثر منابع فرهنگ و تمدن اسلامی با آن مواجه هستیم .(1)
در خلال این مطالعات اکثرا این سوال مطرح میگردد که
- دلایل این وقفه ها و یا تاریکی ها در سیر تکوین علوم ، بخصوص علوم پزشکی چیست؟
- آیا دستورات بهداشتی اسلام صرفا جنبه الهی داشته و متصل به منابع وحی و آسمانی بوده یا حداقل قسمتی از آنها از تمدنهای دیگر اقتباس گشته است؟
- منحنی و سیری که علم پزشکی در طول این چهار قرن طی کرده چگونه بوده است؟
- چرا در برخی از ادوار در منابع حتی نام یک پزشک را هم نمی توان یافت ولی در دوره های دیگری با نوعی فوران علمی بخصوص در زمینه پزشکی مواجه هستیم؟
- چرا نهضت ترجمه با آنهمه ابعاد وسیعش به ناگهان در زمینه علم طب فروکش کرده و اقدامات بزرگی آنگونه که شایسته این دوران طلایی می باشد انجام نپذیرفت؟
- چه شد که مجددا زمینه ها و فرصت هایی فراهم گشت که از درون آن پزشکان عالی مقام و نامداری چون رازی ، مسکویه و بوعلی سینا ظاهر گشت؟
هنگامیکه تصمیم به انجام این تحقیق گرفتم ، تحت تاثیر قالبهای که از قبل در ذهن من شکل گرفته بود به اشتباه محدوده زمانی تحقیق را از ورود اعراب مسلمان به ایران تا قرن 4 هجری در نظر گرفتم. این اشتباه ناشی از قضاوتی بود که غالبا از طرف مورخین در خصوص تاریخ ایران می شود. نظر اکثر محققین بر این است که کشور ما دوره های متفاوتی دارد که هر دوره واجد خصوصیات منحصر به فردی بوده و آنرا از دیگر دوره ها متمایز می کند. این نظر به حدی عمومیت دارد که حتی مورخ بزرگی چون اشپولر را هم تحت تاثیر قرار داده و اینگونه اظهار نظر می کند
«یکی از مشخصات تاریخ ایران تقسیم بندی روشن و محسوس آن به دوره های مجزا و بزرگی است که هریک از آنها به سهولت از دیگری متمایز می شود و کیفیت خاص خود را آشکار می سازد حتی در هزاره های اول نیز هریک از دوره های تاریخی به نوبه خود بر اثر یک سقوط ملی به پایان رسیده و یا آغاز گردیده است »(2)
- ۹۵/۰۱/۳۰