پروژه مقاله معرفت شناسی تحت pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله معرفت شناسی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله معرفت شناسی تحت pdf
چکیده
تعریف معرفت شناسی
الف) «معرفت شناسی» از دیدگاه معرفت شناسان اسلامی
ب) «معرفت شناسی» از دیدگاه معرفت شناسان غربی
معنای اصطلاحی معرفت شناسی
تاریخچه و سیر معرفت شناسی
سیرمعرفت شناسی در غرب
سیر معرفت شناسی در اسلام
اهمیت و ضرورت معرفت شناسی
موضوع معرفت شناسی
چیستی معرفت
معرفت درجه اول
معرفت درجه دوم
انواع معرفت شناسی
معرفت شناسی پیشینی و پسینی
روش معرفت شناسی
رابطه معرفت شناسی با علوم همگن
رابطه معرفت شناسی با منطق
رابطه معرفت شناسی با فلسفه
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله معرفت شناسی تحت pdf
1- معلمی، حسن، معرفت شناسی، انتشارات مرکز جهانی علوم اسلامی، چاپ اول، قم، 1383ش
2- فصلنامه نامه مفید، شماره 9، محمد صفر جبرئیلی، سال
3- مصباح، محمد تقی، آموزش فلسفه، نشر بین الملل، چاپ هفتم، تهران، 1386ش
4- راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دارالعلم، چاپ اول، دمشق بیروت، 1412ق
5- علی تبار، رمضان، امکان شناخت و فهم یقینی از دین، رواق اندیشه، شماره38 سال 1383ش
6- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار( نرم افزار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور))
7- مصطفوى، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، بی چا، تهران، 1360 ش
8- کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، مترجم مجتبوى، سید جلالالدین، انتشارات علمى و فرهنگى و انتشارات سروش، چاپ اول، تهران، 1380ش
9- هالینگ دیل، مبانى و تاریخ فلسفه غرب، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، کیهان، تهران، 1375ش
10- حسین زاده، محمد، معرفت شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چاپ یازدهم،قم، 1387ش
11- شیخ اشراق، مجموعه مصنفات (بخش المشارع و المطارحات)، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، چاپ دوم، تهران، 1375ش
12- ملاصدرا، الاسفار الاربعه، حاشیه سبزوارى. دار احیاء التراث، چاپ سوم، بیروت، سال1981م
13- حائری یزدی، مهدی، کاوش های عقل نظری، شرکت سهامی انتشار، چاپ دوم، تهران، 1360ش
14-خواجه نصیر الدین الطوس، أساس الاقتباس، دانشگاه تهران، چاپ سوم، تهران،1361ش
15- محقق سبزواری، شرح منظومه، تصحیح و تعلیق حسن زاده، حسن، نشر ناب، چاپ اول، تهران. 1369- 1379ش
چکیده
معرفت شناسی که در گذشته قسمتی از فلسفه بود و در حال حاضر به علمی مستقل تبدیل شده است، پیرامون معرفت و ارزشیابی و ملاک صدق معرفت بشری سخن می گوید. ریش مباحث معرفتی از گذشته های دور در متون فلسفی و کلامی پیدا می شود. روش معرفت شناسی اسلامی تحلیل عقلی است، در این که امکان معرفت هست یا نه، دیدگاه های متفاوتی موجود است، اندیشمندان اسلامی قائل به دریافت معرفت حقیقی که مطابق با نفس الامر است می باشند، و در این رابطه از علم حضوری خطاناپذیر سخن به میان می آورند
تعریف معرفت شناسی
«علم» به عنوان یک حقیقت وجودی، از دو حیث مورد بررسی واقع میشود؛ نخست جنبه وجودی و هستیشناختی آن، که مربوط به خود علم بوده و به بحث از سنخیت علم و… می پردازد و هیچ ارتباطی با واقع ندارد و دوم جنبه حکایتگری علم و معرفت است که در این حالت ارتباط علم با واقع (واقع نمایی آن) و امکان رسیدن به واقعیت و مطابقت با آن و… مورد نظر است. بخش نخست بر عهده «هستی شناسی معرفت» و بخش بعدی بر عهده «معرفت شناسی» میباشد
الف) «معرفت شناسی» از دیدگاه معرفت شناسان اسلامی
«معرفت» در حوزه معرفتشناسی اسلامی هر دو حیث مذکور را شامل می شود، یکی حیثیت «هستی شناختی» مثلا اینکه آیا علم از سنخ وجود است یا ماهیت؟ جوهر است یا عرض؟ کیف نفسانی است؟ و … دیگری حیثیت «حکایتگری» که در آن از امکان معرفت و ارکان آن و ارزش معرفت و مطابقت آن با واقع و … بحث به میان می آید. بنابراین مراد از معرفت شناسی علمی است که به بررسی رسیدن به مطلق علم و واقعیت و مطابقت آن و …. میپردازد
ب) «معرفت شناسی» از دیدگاه معرفت شناسان غربی
«معرفت» در غرب فقط از حیث حکایتگری اش بحث شده و جهت وجود شناختی آن مفروض گرفته شده است یعنی اینکه مثلا بر فرض وجود معرفت و امکان رسیدن به آن، با چه شرائطی می توان به آن دست یافت؟ بعبارت دیگر با چه شرائط و دلائلی می توان معرفت را توجیه کرد؟ (توجیه معرفت) بنا براین، تعریف هائی که از سوی معرفت شناسان غربی ارائه شده است ناظر به همین حیث حکایتگری است
مفهوم لغوی معرفت شناسی
«معرفت شناسی» به معنای شناخت معرفت است؛ یعنی این که ما چگونه می توانیم شناخت پیدا کنیم. تعاریف مختلفی برای آن ارائه شده است. این اصطلاح، در زبان انگلیسی دو ریشه دارد؛ نخست «Epistemology» و دوم «Theory of knowledge»
واژه«Epistemology» از دو ریشه یونانی«Episteme » به معنای«علم و معرفت» (knowledge) و دیگری«Logos» به معنای « نظریه» (Theory) گرفته شده است که در مجموع به معنای « نظریه شناخت» به کار میرود
واژه دیگر« Theory of knowledge» که معادل عربی آن «نظریه المعرفه» است با وجود آن که از عمر آن بیش از یک قرن نمیگذرد ولی بیش از واژه نخست استعمال دارد
معنای اصطلاحی معرفت شناسی
معرفت شناسی درباره شناخت های انسان و ارزش یابی انواع و تعیین ملاک صحت و خطای آنها بحث می کند
برخی دیگر نیز در تعریف معرفت شناسی گفتند: شاخه ای از فلسفه است که به ارزشیابی معرفت بشری، حدود، مبانی و ابزار، مبادی دور و نزدیک آن و میزان اعتماد به آن و… می پردازد و در یک سخن میزان توانایی عقل و دستگاه ادراکی بشر در رسیدن به واقع را بررسی می کند. دکتر لگن هاوزن دربار معرفت شناسی می گوید: در تعریف معرفت شناسی (Epistemology) می توانیم بگوییم که بخشی از فلسفه است که در آن به علم، باور، شناخت و شرایط آنها می پردازند و معرفت شناسی نظریه ای راجع به این مفاهیم است. در کتاب نگرش های نوین در فلسفه، تعریف معرفت شناسی این گونه آمده: معرفت شناسی شاخه ای از فلسفه است که به بررسی حقیقت، منابع و اعتبار معرفت می پردازد. برخی دیگر از صاحب نظران می گویند: تعریف دقیق معرفتشناسی عبارت است از دانشی که از احکام و عوارض معرفت، از آن جهت که وجودی حکایت گر است بحث میکند و ابزار و منابع و گستره و ارزش آن را بررسی میکند
تعاریف زیر ناظر به حیث حکایت گری است
الف) علم شناخت ابزار تفکر
ب) شاخهای از فلسفه که به ماهیت و حدود و پیش فرضها و مبانی معرفت میپردازند
ج)معرفت شناسی به سراغ ماهیت معرفت و توجیه باور میرود
د) علم « توجیه باورها»
در بین تعاریف فوق، تعریف آخر بیشتر از سایر تعاریف، مورد توجه معرفت شناسان غربی واقع شده است
- ۹۵/۰۱/۲۸