پروژه مقاله آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت تحت pdf دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت تحت pdf
چکیده
مقدمه
آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت
آثار گناه در دنیا و آخرت از منظر قرآن و روایات
گناه در لغت
اقسام گناه
تقسیمبندی گناهان در روایات
آثار گناهان در دنیا از منظر قرآن
نتیجه گیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله آثار اعمال انسان در دنیا و آخرت تحت pdf
1- «ومشیهم التواضع.»[سید رضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی ، علی، خطبه ی 193]
2- «ولا ینسی ما ذکر.»[همان]
3- «و وقفوا اسماعهم علی العلم النافع لهم.»[همان]
4- «روی عن النبی(ص) :قال الله عزو جل یقول: وضعت خمسه فی خمسه; ووضعت الفخر فی التقوی و الناس یطلبونه بالانساب فلا یجدونه;»[ احسائی ، ابن ابی جمهور، عوالی اللئالی، ج4، ص 61،]
5- محمدی ری سهری، محمد، دانشنامه ی امیرالمومنین، ترجمه: حسینی، ابوالقاسم، «ژرفا» ج6،ص193
6- دیلمی ، حسن بن ابی الحسن، اعلام الدین ، ص 121
7- «تراه;میته سهوته مکظوما غیظه. »[سیدرضی، ابوالحسن حسین بن محمد، نهج البلاغه، ترجمه: شیروانی، علی، خطبه ی 193]
8- «یمزج الحلم بالعلم .» [همان]
9- دیلمی ، حسن بن ابی احسن،اعلام الدین ، ص 121
10- «درآن روز ، یاران، جز پرهیزگاران، بعضی شان دشمن بعضی دیگرند. [زخرف/67]
چکیده
عملى که از انسان سر مىزند، از بین رفتنى نیست و آثارى دارد که به صاحبش برمىگردد. این آثار، چه خیر و چه شرّ، در جهان دیگر به نحو کامل و بدون نقص به فاعلش مىرسد، لیکن برخى آثار، در همین دنیا منعکس مىگردد و صاحبش تلخى یا شیرینى آن را مىچشد. آثار اخروى اعمال، از موضوع بحث نگارنده خارج است. آنچه مورد بحث است، آثار دنیوى اعمال است، و مقصود از آثار، هم آثار تکوینى است و هم آنچه به عنوان پاداش و کیفر، داده مىشود و عنوان جامع براى آن، انعکاس اعمال انسان در دنیاست
مقدمه
فواید این بحث، گاهى فردى است و گاهى اجتماعى. فرد، هرگاه به آثار عمل خود در دنیا پىببرد، مىفهمد که باید سرلوحه برنامهاش را اصلاح خود قرار دهد؛ زیرا سعادت دنیا و آخرت خود را در این مهم، خواهد دید. اگر انسانها متوجّه آثار اعمال خود باشند، از آنجا که انسان، دنبال جزاى نقد مىگردد و پاداشها و کیفرهاى دنیوى نقدند، بنا بر این، تأثیرش در رفتار افراد انسانى فراوان خواهد بود، و همه سعى مىکنند نیروى انسانى خود و سایر امکاناتشان را صرف تأمین امنیت اجتماعى کنند. مباحث این پایاننامه، در سه عنوان کلّى مطرح گردیده است. بخش اوّل، درباره پاداشهاى دنیوى اعمال یا انعکاس اعمال صالح در دنیاست . بخش دوم، در مورد کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است . در بخش سوم نیز پاداشها و کیفرهاى اجتماعى مورد بررسى قرار گرفته است. مباحث بخش اوّل، درباره پاداشهاى مادّى در دنیا عبارتاند از: رفع یا تسهیل مشکلات، رزق گوارا، وجاهت اجتماعى، محبوبیت اجتماعى و طول عمر. نگارنده، با توجّه به آنچه از قرآن و روایات به دست مىآید، این پاداشها را مدّ نظر قرار داده و درباره آن، بحث نموده است. وى علّت تقدّم محبّت پاداشهاى مادّى را به لحاظ گستردگى بحث پاداشهاى معنوى عنوان کرده و این بحث را متأخّر نموده است. در قسمت دوم این بخش، مسئله پاداشهاى معنوى مطرح شده که این پاداشها عبارتاند از: تقویت ایمان، حیات پاکیزه، شرح صدر، حکمت و علم. در این باب، اهمّیت پاداشها و کیفرهاى معنوى را از این جهت بیان مىکند که اساس سعادت و شقاوت ابدى فرد را به وجود مىآورند. در این قسمت نیز نگارنده با کمک گرفتن از آیات و روایات و نقل قضایا و حکایتهاى مربوط به هر بحث، قول صاحبنظران و اهل فن را مطرح کرده و درباره هر یک، بحث مىکند. بخش دوم، درباره کیفرهاى دنیوى اعمال یا انعکاس گناهان است که خود، دو قسمت دارد: کیفرهاى مادّى که عبارتاند از: ظلم، قطع رَحِم، قسم دروغ، زنا و فحشا، دروغ بستن به خدا و جدال با اولیا خدا، نداشتن محبوبیت اجتماعى، و کوتاه شدن عمر. نگارنده، ابتدا مجازات را بر سه گونه مىداند: مجازات قراردادى (تنبیه و عبرت)؛ مجازاتى که با گناه، رابطه تکوینى و طبیعى دارد (مکافات دنیوى)؛ و مجازاتى که تجسّم خودِ عمل است و چیزى جدا از آن نیست (عذاب اخروى). سپس درباره هر کدام، توضیحاتى را ارائه مىکند که در برگیرنده آیات و روایات و اقوال و نظریات بزرگان و دانشمندان است. قسمت دوم این بخش، کیفرهاى معنوى است. این کیفرها با عناوینى چون: خودْفراموشى، کورْدلى، قساوت قلب، انحراف قلب، حجاب حق، رفاقت و همنشینى با شیطان، تکذیب آیات خدا، اِمهال و استدراج به چشم مىخورد. نگارنده، در توضیح این قسمت، ضمن اینکه آثار معنوى گناه را از مهمترین آثار آن مىداند، به جبرانناپذیرى اینگونه آثار، تکیه دارد و با آوردن مثالهایى، مقصود خود را در این زمینه روشن مىسازد. بخش سوم پایاننامه، با عنوان «پاداشها و کیفرهاى اجتماعى»، درباره سنّتهاى خدا در اجتماع در مورد عمل و جزا و نقل قولى از علّامه طباطبایى در این زمینه، سخن گفته و کیفرهاى اقوام پیشین و علّت این کیفرها را با پرسش و پاسخهایى بازگو نموده است. مطالب دیگر در این بخش، در مورد بلاهایى است که جوامع متمدّن با آنها رو به روست که با بیان معناى جامعه و مقصود از اجتماع و جامعهاى که تقوایش موجب نزول برکات و فسادش موجب نزول عذاب و گرفتارى مىشود، آغاز شده و در ادامه، این بلاها را برمىشمُرَد که عبارتاند از: تزلزل نظام خانواده، سلب امنیت، فقدان عدالت اجتماعى، و فقدان انس و الفت. نکته قابل توجّه در این پایاننامه، استشهاد بسیار نگارنده به آیات و سرگذشتهاى قرآنى است که در بیشتر مباحث به چشم مىخورد
- ۹۵/۰۱/۲۸