پروژه تحقیق حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی (ع) تحت pdf دارای 50 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه تحقیق حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی (ع) تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه تحقیق حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی (ع) تحت pdf
چکیده
مقدمه
تحلیل مفهومی واژه حقوق
مبنای حقوق در نگاه اندیشمندان
مبنای حقوق انسان از دیدگاه اسلام
هدف از حقوق در اندیشه حقوقی
دیدگاه اسلام در مورد هدف حقوق
پیشینه بحث در مورد حقوق شهروندی
حقوق شهروندی در قرآن کریم
حق کرامت و احترام انسانی
حق امنیت
حق رفاه و آسایش
ویژگیهای حقوق از دیدگاه حضرت علی)ع(
حقوق شهروندی از دیدگاه حضرت علی(ع(
حقوق سیاسی شهروندان
حقوق معنوی شهروندان
حق امنیت شهروندان
حقوق شهروندان در جنگ
حقوق سپاهیان
نظارت بر امور سپاهیان در راستای پاسداری از حقوق شهروندان
حقوق فرهنگی شهروندان
حق دانشاندوزی
حقوق اقتصادی شهروندان
حق اشتغال
حقوق شهروندان در درآمدهای ملی
نظارت بر عملکرد کارگزاران اقتصادی
حقوق شهروندان در قبال کارگزاران مالیاتی
حقوق شهروندان محروم و مستضعف
حقوق قضایی شهروندان
حقوق مادی قاضی
نظارت بر سیستم قضایی در راستای احقاق حقوق شهروندان
نتیجه گیری
منابع و مآخذ
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه تحقیق حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی (ع) تحت pdf
قرآن الکریم
آل بحرالعلوم، محمد، بلغه الفقیه، بیجا، منشورات مکتبه الصادق، چاپ چهارم، 1403هـ
امامی، حسن، حقوق مدنی، تهران، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، چاپ دوم، 1342هـ
پیروزمند، علیرضا، «نظام معقول»، تهران، انتشارات کیهان، چاپ اول، 1378
جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، تهران، گنج دانش، چاپ نهم،
جوادی آملی، عبدالله، وحی و رهبری، تهران، نشر الزهرا، چاپ دوم،
جوهری، اسماعیلبنحماد، الصحاح، بیروت، دارالعلمللملایین، چاپچهارم، 1407هـ
دشتی، محمد، ترجمه نهجالبلاغه، قم، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المؤمنین((ع) ،
صدر، محمد باقر، اقتصاد ما، بیجا، انتشارات اسلامی، چاپ دوم،
طباطبایی حکیم، محسن، مستمسک العروه الوثقی، بیروت، دار الاحیاء التراث العربی، بیتا
طباطبایی، محمد حسین، تفسیرالمیزان، ترجمه: محمد رضا صالحی کرمانی، قم، مؤسسه مطبوعات دارالعلم، چاپ هفتم، بیتا
فیض الاسلام، علی نقی، ترجمه و شرح نهج البلاغه، بیجا، 1392هـ
فیض، علیرضا، مبادی فقه و اصول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سیزدهم،
قربانی، زین العابدین، اسلام و حقوق بشر، بیجا، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،
چاپ پنجم،
کاتوزیان، ناصر، فلسفه حقوق، تهران، انتشارات بهنشر، چاپ دوم،
همو، مبانی حقوق عمومی، تهران، نشردادگستر، چاپ اول،
گرجی، ابوالقاسم، رابطه فقه و حقوق، قم، همایش حقوقی، مجتمع آموزش عالی،
همو، مقالات حقوقی، تهران، انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ سوم،
گلدوزیان، ایرج، بایستههای حقوق جزای عمومی، تهران، میزان، چاپ نهم،
محقق داماد، مصطفی، بررسی فقه و حقوق، قم، همایش حقوقی، مجتمع آموزش عالی،
محمدی، مجید، جامعه دینی به منزله روش، تهران، نشر قطره، چاپ اول،
مطهری، مرتضی، بیست گفتار، قم، انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین، چاپ ششم،
موحد، محمد علی، در هوای حق و عدالت، تهران، نشر کارنامه،
مهر پور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول،
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، فلسفه حقوق، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، چاپ دوم،
میر تقی، مصطفی، رساله حقوق حضرت سجاد((ع))، میر تقی،
میرخانی، عزت السادات، «خاستگاه فقه جعفری 2»، فصلنامه ندای صادق، تهران، پاییز
نایینی، محمد حسین، منیه الطالب، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، چاپ اول، 1418ه
1ـ کار ارزیابی این مقاله در تاریخ 4/2/85 آغاز و در تاریخ 8/3/85 به اتمام رسیده است
[2]- HumanRights
1ـ ر. ک به: (میرخانی، 1384، ش 39)
چکیده
بحث در مورد حقوق بشر و شهروند از مباحث مطرح و مهم جهان کنونی است که مورد توجه اندیشمندان و صاحبان مکاتب حقوقی مختلف قرار گرفته است
توجه به تعالیم ادیان الهی، نقش مؤثر آنها را در شکلدهی و ترویج حقوق بشر روشن مینماید، زیرا خاستگاه حقوق بشر، فطرت انسان است، خالق این فطرت بهتر و بیشتر از هر مرجع دیگری از آفریده خود اطلاع دارد. فطرتی که انسان برای دستیابی به آن باید از لایههای خودخواهی عبور کند. از این رو حقوق اسلامی با دیگر حقوق وضع شده از سوی انسانها اختلاف مبنایی دارد
در این مقاله حقوق افراد یک جامعه، که آن را حقوق بشر و شهروند نامیدهاند، از منظر مولای متقیان حضرت علی((ع) مورد پژوهش قرار گرفته است، و در این راستا گرچه به تحقیقات دیگر پژوهشگران توجه شده، اما سعی بر آن بوده که به منبع اصلی، نهجالبلاغه مراجعه شود و از آن استفاده گردد
امیرمؤمنان علی((ع) در مدت کوتاه حکومت خود، با وجود کارشکنیها و مشکلات فراوان جامعه آن روز به همه انسانها نشان داد که میتوان به حق عمل کرد، از زمان و مکان عبور کرد، در راه آن جان داد، جاودانه ماند
واژگان کلیدی
حق، مبانی حقوق، حقوق شهروندی، اقسام حقوق
مقدمه
نگاهی به تاریخچه حقوق شهروندی بعد از عصر روشنگری تار و پود اندیشههای سیاسی غرب در نظریه حقوق طبیعی و قرارداد اجتماعی است. هر دو نظریه ریشه در فلسفه رواقی یونان باستان دارد (موحد، 1381، ص 24). اصطلاح حقوق بشر[2]نخستین بار در اعلامیه حقوق بشر و شهروند در 26 اوت 1789 در فرانسه به کار رفت. آنچه امروز تحت عنوان حقوق بشر مطرح میباشد، اصول، قواعد و مفاهیمی است که مبانی نزدیک آن، اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه و اندیشههای متفکران سازنده آن اعلامیه یعنی فیلسوفان قرن هجدهم اروپا چون ژان ژاک روسو، منتسکیو و دیدرو است و در اعلامیه حقوق بشر ودو میثاقی که به نام منشور حقوق بشر نامیده میشوند، منعکس است (مهرپور، 1377، ص303ـ304)
توجه و تمرکز مباحث حقوق بشر در قرن هجدهم بیشتر بر مفهوم آزادی بود. در قرن نوزدهم نقطه تأکید از آزادی به برابری انتقال یافت، سرانجام در قرن بیستم مفهوم عدالت بود که در محور اصلی این مباحث قرار داشت (موحد، 1381، ص31). اما آنچه رخ مینماید، ادعای دروغین حقوق بشر است، که مدعیان آن با جنگ و خونریزی و ظلم و ستم قصد دارند آن را به بشر هدیه کنند
حقوق بشر روایتی است تازه از حقوق طبیعی، و منظور از آن حقی است که لازم و ملزوم طبیعت انسانی است. حقوق بشر عطیه کسی نیست، تا کسی بتواند آن را باز پس گیرد. تمنای این حقوق در سرشت انسانهاست (همو، ص285)
در هر حال این نکته مسلم است که حقوقدان و قانونگذار میخواهند جامعه بشری را با تنظیم و تقنین برنامههای فردی و اجتماعی به سوی کمال رهبری نمایند، و در پرتو تعیین وظایف افراد و تأمین حقوق آنان سعادت جسمی و روانی آنها را فراهم سازد. برای نیل به این هدف، قانونگذار باید دو شرط اساسی داشته باشد؛ انسان شناس کاملی باشد از هر نوع خودخواهی به دور. از سوی دیگر باید ژرفنگر باشد و با وسعت دید همه افراد را مورد توجه قرار دهد. این مهم تنها از خداوند کریم بر میآید. چه، بشر هر قدر فرانگر باشد و دوراندیش، باز هم دارای دید محدودبشری است
دستورات ادیان الهی از آن جا که خاستگاه ربوبی دارند، از هر دو خصیصه برخوردارند، از بین آنها اسلام که کاملترین دین است، کاملترین قواعد حقوقی را برای بشر مطرح میکند، که مطابق با فطرت انسانی است
تحلیل مفهومی واژه حقوق
حقوق جمع حق است، و حق از دیدگاه اهل لغت، فقها و حقوقدانان مورد بررسی قرار میگیرد
حق در لغت ـ واژه «حق» دارای معانی متعددی است
از جمله به معنای مطابقت، موافقت، موجود ثابت، صدق، خلاف باطل و لایق آمده است (جوهری، 1407هـ، ج4، ص1460). میتوان گفت جامع بین این معانی به اعتبار معنای مصدری آن «ثبوت» یعنی وجود حقیقی و به اعتبار معنای وصفی آن «ثابت» یعنی موجود حقیقی میباشد (گرجی، 1378، ج 1، ص 279)
حق در اصطلاح فقه ـ در اصطلاح، حق نوعی ملکیت است، که بهنحوخاصی بین مالک و مملوک وجود دارد (طباطبایی حکیم، بیتا، ج4، ص46)
گاهی واژه حق در مقابل ملک قرار میگیرد، گاهی مترادف با آن و در هر دو معنی قدرتی است که برای انسان نسبت به غیر خودش جعل شده، و این پایینترین مرتبه ملکیت است (آل بحرالعلوم، 1403هـ، ج1، ص 14)
حق معنای گستردهتری دارد، و گاهی عنوان عامی است که شامل همه مجعولات شارع مقدس میشود. خواه جعل تأسیسی باشد یا امضایی؛ حق به این اطلاق عبارت است از تحقق و ثبوت. بنابراین میتوان گفت حقوق اسلامی دستورات شریعت است که برای تمشیت امور فردی و اجتماعی وضع شده است (محقق داماد، 1376، ص 47)
حق در اصطلاح حقوق موضوعه ـ میتوان گفت حق امتیاز و نفعی است متعلق به شخص، که حقوق هر کشور در مقام اجرای عدالت از آن حمایت میکند، به او توان تصرف در موضوع حق منع دیگران از تجاوز آن را میدهد. واژه حق به طور معمول به معنی فردی یا شخصی به کار میرود، در برابر حقوق که به معنی احکام است (کاتوزیان، 1377، ص370 و 372)
بنابراین حق اختیاری است که قانون برای فرد شناخته تا بتواند عملی را انجام یا آن را ترک نماید؛ چنان که گفته میشود حق مالکیت، حق تصرف. کاربرد واژه حق در این معنی در حقوق اسلامی سابقه دارد (امامی، 1342، ج2، ص2)
مبنای حقوق در نگاه اندیشمندان
ریشه اصلی گفتگوها در مورد خاستگاه حقوق را باید در دو نکته جست
الف ـ جایگاه حکومتها در بیداری حس حق طلبی ملتها
ب ـ نحوه شکلگیری حقوق افراد در اجتماع
در میان ملتهایی که از ظلم و ستم حکومت خود به جان آمدهاند و قربانی هوا و هوس حاکمان مستبد گشتهاند، خردمندان قوم کوشیدهاند تا با طرح این فکر که قواعدی برتر از اراده حاکم نیز وجود دارد، حقوق وضع شده باید از آن قواعد عالی و طبیعی پیروی کند، مانعی در راه تجاوز حکومت ایجاد کنند، قیام و مقاومت مردم را در برابر قواعد غیرعادلانه موجه سازند
از سوی دیگر طرفداران حکومت نیز بیکار ننشستهاند، و برای اینکه قدرت حاکم را مشروع جلوه دهند و مقاومت در برابر آن را ستیز با حق یا حکم خداوند وانمود سازند، یا مبنای اصلی حقوق را اقتدار دولت دانستهاند، یا حاکم را نماینده خداوند و مأمور اجرای فرمانهای او شمردهاند. اما اندیشمندان ابراز نمودهاند که هر انسانی موجودی است مستقل، که با خواستهها و اندیشههای ویژه خود شخصیتی ممتاز از دیگران دارد، ولی زندگی همین فرد مستقل چنان به سرنوشت همگنانش آمیخته که گویی جزئی از اجتماع و اندامی از بدن زنده دیگری است، و وجود اصیلی در برابر آن به شمار نمیآید. زندگی فردی و اجتماعی انسان دو چهره مختلف از حقیقت زندگی اوست
پس مهمترین مسأله درباره هدف حقوق این است که چگونه میتوان ضرورتهای این دو زندگی را با هم جمع کرد؟
از همین روست که دو مکتب اساسی تمام مسائل حقوقی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است
بعضی طرفدار اصالت فرد و تأمین آزادی و رهایی هر چه بیشتر انسان از قیود اجتماعی گشتهاند، گروه دیگر برای جمع انسانها وجدان و اراده خاص قائل شدهاند (کاتوزیان، 1365، ص 25ـ26)
مبنای حقوق انسان از دیدگاه اسلام
بدون شک عقاید کلی یک مکتب در باب انسان و عالم، در اعتقاد به نوع رابطه حقوقی بین افراد انسان و سایر موجودات بستگی دارد
- ۹۵/۰۱/۲۴