پروژه مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر تحت pdf دارای 30 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر تحت pdf
ابعاد اجتماعی و آثار و برکات امر به معروف ونهی از منکر
ابعاد اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر
الف : اجرای قانون منوط به نظارت عمومی
ب : وظیفه حکومت در اجرای امربه معروف و نهی از منکر
ج : امر به معروف رمز انسجام
پاسخ به یک شبهه :
آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر
الف: برکات معنوی
1ـ نجات از قهر خدا
2ـ بهره از الطاف خدا
3ـ نشانه بهتر بودن
4 ـ اثر امربه معروف در خود انسان
5 ـ شرکت در همه ثواب ها
ب: برکات اقتصادی امر به معروف و نهی از منکر
ج ـ برکات اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر
د ـ برکات سیاسی امر به معروف ونهی از منکر
1ـ حق به حقدار می رسد
2ـ زمین ها آباد می شود
3ـ احقاق حق
4 ـ برقراری نظام و ثبات
انضباط واقتدار اجتماعى در پرتو امر به معروف ونهى از منکر
قدرت و عزت مومنان
آثار سیاسى امر به معروف و نهى از منکر
تشکیل حکومت اسلامى براى اجراى احکام اسلام
حفظ ارزشهاى اسلامی
وحدت و یکپارچگى زمینهساز گسترش امت اسلام
رهبرى صالحان
مشارکت سیاسى مردم
مقابله با منکرات سیاسی
تبلیغات سوء و نشر اکاذیب
بزرگنمایى قدرت دشمن
فتنهگرى و آشوب
1 حفظ اسلام و احکام آن
2 تقویت مؤمنان
3 به دست آوردن خلافت الهی
4 آبادی زمین
5 امنیت
6 رستگاری
7 تضعیف کفار
8 خیر و نیکی
9 اصلاح اجتماع
مذمت ترک امر به معروف و نهی از منکر
ترک امر و نهی، نوعی موافقت با گناه و مخالفت با خدای تعالی است
آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر
1 تسلط اشرار
2 محرومیت از برکات الهی
3 عقوبت الهی
منبع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر تحت pdf
ده درس پیرامون امربه معروف و نهی از منکر/حجت الاسلام قرائتی
1- البقره،
2- آل عمران،
3- جعفر، سبحانی، حکومت اسلامی، ص
4- مصباح یزدی، سلسله مباحث اسلام، سیاست و حکومت، ویراستار دفتر مطالعات وبررسىهاى سیاسى تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی،
5- روحالله، الموسوى الخمینی، صحیفه نور، جلد 10، ص
6- آل عمران،
7- الزمر،
8- ناصر، مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، جلد 19، ص
9- البقره،
10- العنکبوت،
11- آل عمران،
12- الانفال،
[13]. وسائل الشیعه،ج11،ص395
[14]. نهج البلاغه، حکمت31
[15]. مستدرک الوسائل، ج12، ص179
[16]. بحار الانوار ، ج74، ص385
[17]. وسائل الشیعه، ج11، ص395
[18]. سوره آل عمران، آیه 104
[19]. نهج البلاغه، حکمت31
[20]. وسائل الشیعه، ج11، ص398
[21]. صحیفه نور، ج10، ص1
[22]. وسائل الشیعه، ج11،ص404
[23]. مستدرک، ج12،ص177
[24] . وسائل الشیعه، ج11، ص404
[25]. همان
[26]. همان، ص407
ابعاد اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر
الف : اجرای قانون منوط به نظارت عمومی
درست است که دولت ، در نظام اسلامی ، مسئول اجرای قانون و مقررات است ، لیکن این کار در صورت عدم نظارت عمومی نه کافی است زیرا که دولت و عُمّال او در همه جا حضور ندارند و نه مردمی است چرا که آحاد مردم در حرکت تکاملی جامع خود را مسئول و سهیم نمی دانند و بدیهی است که چنین روحیه ای در روند تکاملی جامعه فتور و سستی پدید می آورد . ولی اگر مردم خود را مسئول در نظارت بر اعمال خیر و شر و معروف و منکر جامعه ببینند ، هم کنترل جامعه بهتر صورت می گیرد و هم عامل گسترش و بالا بردن فرهنگ جامعه خواهد بود و هم فاصل میان دولت و ملت کمتر خواهد شد . در نتیجه مردم ، دولت و برنامه های فرهنگی و اصلاحیش را از آن خود خواهند دانست و انسجام دولت و ملت ، مستحکم تر خواهد گردید و بر این اساس است که اسلام ، در عین این که این دو وظیفه را چنان که در کتاب خواهدآمد ، مربوط به نظام حاکم می داند ، مربوط به آحاد مردم نیز می داند تا از این رهگذر ، پشتوانه ای همگانی برای رشد و گسترش نیکی ها و زدودن زشتی ها قرار داده ، ضامن اجرائی قوی و نیرومند برای همه مقّررات از ناحیه تود ملت ، مقرر نموده باشد
و بدین جهت است که امام صادق (علیه السلام) امر به معروف و نهی از منکر را بر افرادی که توان انجام آن را دارند و بر خود و یارانشان نمی ترسند، واجب دانسته و فرموده است
« اَلامرُ بِالمَعروفِ وَ النَّهیِ عَنِ المُنکَرِ وَاجِبَان عَلی مَن اَمکَنَهُ ذَالِکَ وَ لَم یَخَف عَلَی نَفِسهِ وَ لا عَلَی اَصحَابِهِ»
امر بمعروف و نهی از منکر ، بر کسی که قدرت بر انجام آن دارد و بر خود و یارانش نمی ترسد ، واجب است»
و علی (علیه السلام) نیز آن ها را مایه تقویت مؤمنین و تحقیر کافرین دانسته و فرموده است
فََمن اَمَرَ بِالمَعروف شَدَّ ظُهورِ المُؤمِنین وَ مَن نَهَی عَنِ المُنکَر اَرغَمَ اُنُوفِ الکافرین ؛
کسی که امر به معروف کند ، پشت مؤمنان را محکم کرده و آن کس که نهی از منکر کند ، بینی کافران را به خاک مالیده است
ب : وظیفه حکومت در اجرای امربه معروف و نهی از منکر
همه مسلمانان در انجام این مسئولیت بزرگ « امر بمعروف و نهی از منکر» مؤظفند ولی گاهی مواردی پیش می آید که اگر پای حکومت در میان نباشد، این تکالیف کارساز نیست و احیاناً معضلاتی پیش می آید و یا ممکن است بر اثر مقابله اهل منکر و نیاز به ضرب و تعزیر باشد ، از این رو اسلام ، امر به معروف حکومتی را نیز تبیین نموده بنابر این حکومت در قبال انجام این فریضه وظیفه ای خاصی را دارد
ج : امر به معروف رمز انسجام
این فریضه ، هدایت ، دعوت ، ارشاد ، نصیحت و برخورد را شامل می شود و طبق روایت ، بزرگترین عامل ، جهت استحکام اسلام است
امام علی (علیه السلام) می فرمایند : آن هنگام که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) مرا به یمن فرستاد به من فرمود
« یَا عَلِّی لا تُقَاتِلَنَّ اَحَداً حَتَّی تَدعُوهُ وَ ایم الله لان یَهدِی الله عَلَی یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لَکَ مِمَّا سَلعَت عَلیهِ الشَمسِ وَ غَرُبَت»
ای علی ، با کسی جنگ مکن مگر آن که او را دعوت به اسلام کنی ، سوگند به خدا ، اگر خداوند کسی را به وسیله تو هدایت کند ، برایت بهتر است از آن چه را که خورشید بر آن می تابد و غروب می کند
و نیز آن حضرت فرمود
« مَن اَمَرَ بِالمَعروف وَ نَهَی المُنکَر فَهُوَ خَلِیفه الله فِی الارضِ وَ خَلیفَهُ رَسُولِهِ »
کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند او خلیف خدا و پیامبرش در زمین است
امام علی (علیه السلام) نیز می فرماید
«قَوامُ الشَریعَهِ اَلامرُ بِالمَعروف وَ النَهیِ عَنِ المُنکَر وَ اِقَامَهُ الحُدُود»
سرپا ماندن دین، وابسته به امر به معروف و نهی از منکر و اجرای دستورات الهی است
پاسخ به یک شبهه
گاهی اوقات ممکن است برخی از غرب زده ها انجام تکلیف امر به معروف و نهی از منکر را موجب سلب آزادی افراد و دخالت در امور شخصی دیگران و یا عامل هرج و مرج و یا اعمال خشونت در جامعه بدانند و به جای آن که آن را مای سعادت و تکامل جامع اسلامی به شمار آورند ، مای پسرفت و بدبختی جامعه بیانگارند
ولی با توجه با آن که اولاً وجود قانون در جامعه برای کنترل و محدود کردن افراد است و هیچ کس آزادی مطلق و بی بند و بار را نمی تواند بپذیرد و از این رو این مقدار از سلب آزادی نیز در راستای تحقّق همان فلسف جَعل قانون است که پذیرفته شده است و گرنه وضع قانون و جواز آزادی مطلق ، کاری عبث و بی حاصل خواهد بود
و ثانیاً چنانکه می دانیم اِعمال قانون، در همه جا مستلزم خشونت نیست ، ولی گاهی گریزی از آن نیست مثلاً کسی که سرقت مسلّحانه کرده و یا آدم کشته و یا دیگران را مورد ضرب و جرح قرار داده در همه جای دین ، قانون درحقّ آن ها سخت گیری می کند و با خشونت بر برخورد می نماید ، از این رو در مسأل ترک معروف و ارتکاب منکر نیز چنین است یعنی اگر ارشاد و موعظه و گفتار نرم و خیرخواهانه مؤثّر نیفتاد ، حکومت اسلامی اقدام در موضع قدرت و برخورد قهر آمیز متوسّل می شوند و البته با مراحل خود انجام پذیر می باشد و طبعاً چنین کاری برای حفظ حقوق افراد و جلوگیری ازهرج ومرج « انارشیسم » است
و هر حکومتی در اجرای قانون و حفظ امنیّت عمومی ناگزیر از اعمال این مقدار خشونت است . بنابر این ، بر خلاف تصوّر افراد سطحی نگر این تکلیف الهی ( امر بمعروف و نهی از منکر ) موجب سلب آزادی وخشونت و هرج و مرج نیست
این تکالیف از عوامل اجرای قانون و پیشگیری از حوادث سوء غیر قابل کنترلی است که در سای بی بند و باری مطلق ، پدید می آمده و سرانجام جامعه را به سقوط خواهد کشانید
- ۹۵/۰۱/۲۲