پروژه تحقیق معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف تحت pdf دارای 167 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه تحقیق معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه تحقیق معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف تحت pdf
مقدمه
کلــیات
اهمیت موضوع
سؤالات تحقیق
چکیده
1- معجزه چیست ؟
2- آیا معجزه ممکن است ؟
3 – آیا معجزه واقع شده است ؟
4- معجزه چگونه دلالت بر صدق ادعای آورنده آن دارد ؟
شرایط معجزه
چگونه معجزه گواه بر صدق ادعای پیامبران می باشد ؟
معجزه در لغت
گفتار علمای غرب راجع به معجزه
معجزه در اصطلاح
معجزه در اصطلاح علوم دینی
فاعل معجزه کیست ؟
اعجاز و ماهیت آن
اعجاز قرآن
عمومیت اعجاز قرآن برای تمامی افراد انس و جن
یک پندار غلط
نفی شبهات وارد بر اعجاز
دومین آیه نفی اعجاز
سومین آیه نفی اعجاز
معجزات حضرت موسی (ع)
معجزات 9 گانه ی حضرت موسی (ع)
کوه « حوریب جایگاه اولین ارتباط عمیق موسی (ع) با خدا
اثبات معجزه ی حضرت موسی (ع) (عصا) از منظر آیات قرآن کریم
نبوت حضرت عیسی (ع)
انواع معجزات حضرت عیسی (ع)
آیات 49 الی 52 نساء
اثبات معجزه ی دوران نوزادی ( سخن گفتن ) حضرت عیسی (ع) از منظر آیات قرآن کریم
انواع معجزات پیامبر (ص)
اثبات اعجاز قرآن از دیدگاه قرآن کریم
1-قرآن معجزه ی جاودانی پیامبر اسلام (ص)
جاودانی و جهانی بودن
2-شق القمر
3 – حرکت درخت
4 – معراج پیامبر (ص)
معراجگاه پیامبر (ص)
5 – غیب گویی
غیب گویی از دیدگاه آیات قرآن
یک پیشگویی عجیب
اعجاز قرآن از دریچه علم غیب
6 – حنانه
7 – معجزه ای دیگر
بررسی چند نکته
نتیجه گیری
فهرست منابع ومؤاخذ
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه تحقیق معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف تحت pdf
1- قرآن کریم
2- نهج البلاغه
3- آشنائی با قرآن (سوره های حمد و بقره ) استاد مطهری – شهید مرتضی- چاپ دوم – انتشارات صدرا – جلد
4- اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع) و بیست نفر ازعلمای بزرگ اسلام – دکتر مؤدب – سید رضا – تاریخ انتشار 1379 – انتشارات احسن الحدیث
5- آموزش کلام اسلامی – سعیدی مهر – محمد – چاپ دوم بهار 1381 - قم کتاب طه – ج
6- پرسش و پاسخ هایی در شناخت تاریخ و علوم قرآنی – دکتر معارف – مجید – انتشارات کویر – چاپ اول
7- تاریخ اسلام از آغاز تا هجرت – دوانی – علی – تهران – انتشارات حقایق
8- تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) – عمار زاده – مرحوم حسین – ویرایش 2- ناشر: انتشارات اسلام
9- تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) – رسولی محلاتی – سید هاشم – چاپ هفتم – چاپ و نشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
10- ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن – راغب اصفهانی – حسین بن محمد – انتشارات مرتضوی
11- تفسیر المیزان – طباطبایی – محمد حسین – ترجمه ی موسوی همدانی – استاد سید محمد باقر – بنیاد علمی و فکری علامه طبا طبایی - با همکاری نشر فرهنگی رجاء
12- تفسیر جوامع الجوامع- طبرسی- امین الاسلام ابو علی فضل بن حسن – چاپ اول 1377 – انتشارات قدس رضوی
13- تفسیر مجمع البیان- طبرسی – ابو علی فضل بن حسن- ترجمه آیات- تحقیق و نگارش علی کرمی- تهران : وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- سازمان چاپ و انتشارات
14- تفسیر نمونه- مکارم شیرازی- ناصر- چاپ 16 - دارالکتاب الاسلامیه تهران - بازار سلطانی - تاریخ انتشار 1380ه .ق
15- تفسیر نور- قرائتی- محسن - مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن - جاپ پنجم - تابستان
16- دانشنامه قرآن و قرآن پزوهی- به کوشش بهاءالدین خرمشاهی - تهران : دوستان{و} ناهید
17- سیمای مسیح- معلمی- محبوبه- نوبت چاپ اول 1382- انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم
18 - شناخت قرآن- نجمی – محمد صادق - انتشارات : دفتر مدینه العلم ، قم شعبان
19 – علوم بلاغت و اعجاز قرآن - نصیریان - یدالله- تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت) چاپ اول 1378- چاپ دوم
20 – عیسی از دیدگاه قرآن ( عیسی و محمد در قرآن – عیسی و محمد در اناجیل ) محقق و مترجم : محسن بینا – چاپ اول - تاریخ انتشار1373- ناشر : محقق و مترجم
21- فرهنگ بزرگ جامع نوین ( عربی به فارسی ) ترجمه المنجد – مترجم احمد سیاح – تاریخ انتشار 1377 - انتشارات اسلام
22- فرهنگ لغات عربی ( از راهنمایی تا کنکور ) – نحوی - سید محمد - چاپ اول 1369 – انتشارات اسلامی
23- فرهنگ لغات قرآن -دکتر قریب–محمد–چاپ اول – تاریخ انتشار 1366- انتشارات بنیاد
24- قاموس قرآن – قریشی - علی اکبر – تهران – انتشارات دارالکتب الاسلامیه – ج
25- قرآن آخرین پیامبر (ص)- مکارم شیرازی - ناصر – چاپ سوم – تاریخ انتشار 1375 ه . ق
26- مرزهای اعجاز – خویی - سید ابوالقاسم - ترجمه جعفر سبحانی – کانون انتشارات محمدی – چاپ سوم
27- معجزه – دکتر شفاهی - محسن – ناشر دکتر محسن شفاهی – چاپ اول
28- معجزه بزرگ : پزوهشی در علوم قرآنی – ابو زهره – محمد - مترجم محمود ذبیحی – مشهد : آستان قدس رضوی – بنیاد پزوهش های اسلامی – چاپ اول
29- معجزه چرا و برای چه – هیئت تحریریه موسسه اصول دین - قم موسسه اصول دین{ بی تا}
30- مسیحیت شناسی مقایسه ای- زیبایی نزاد – محمد رضا – انتشارات صدا و سیما – جاپ اول
31- مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی(3)–استاد مطهری–شهید مرتضی–تهران–انتشارات ملا صدرا
32- وحی ونبوت (3) –استاد مطهری – شهید مرتضی – چاپخانه سپهر - انتشارات ملا صدرا
مقدمه
هر علمی برای اینکه خوب توضیح و تفسیر شود و نکات ناشناخته آن روشن شود ، احتیاج به مقدمات و لوازمی دارد
قرآن نیز همانند یک اقیانوس بی کران ، ژرف و مواج است که پر از حقایق کشف نشده و دره های کمیاب است . برای رسیدن به این حقایق و تفسیر آنها احتیاج به لوازم و مقدماتی است که این مقدمات در علم قرآن ، علوم قرآنی نامیده می شدند
یکی از موضوعاتی که در زمینه علوم قرآنی بسیار مؤثر می باشد ، بررسی موضوع نبوت و رسالت انبیاء است ، که به نظر محقق بررسی و تطبیق این موضوع در کتابهای مختلف می تواند زمینه را برای درک مفاهیم و علومی مانند اعجاز و معجزات انبیاء که از قرآن کریم ، استخراج نموده اند را فراهم آورد
برای درک این علوم ناچار باید به کتابهای علوم قرآنی مراجعه کرد ، در این میان برخی از کتب علوم قرآنی از آوازه و شهرت بیشتری برخوردار می باشند و بیشتر مورد استفاده ی دانش پژوهان قرار می گیرند ، از بین این کتابها می توان ، به کتاب معجزه ی دکتر شفاهی و تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) جناب عمار زاده اشاره کرد
کلــیات
اهمیت موضوع :
چنانکه ذکر خواهد شد مسئله اصلی و مهمی که در انجام این تحقیق مورد بررسی است چیزی نیست جز آشنایی بیشتر با مسئله ی نبوت و رسالت و همچنین بررسی موردی معجزات انبیاء . اهمیت این مسائل می تواند شبهاتی را که در مورد اعجاز قرآن و معجزات انبیاء در ذهن اقوام گذشته بود روشن سازد
پیشینه ی موضوع : مباحثی هم چون ، معجزات انبیاء و اعجاز قرآن را در بر گرفته و سهل شدن راه درک و فهم و شناخت آنها را بیان نموده که می تواند مورد توجه علاقه مندان علوم قرآنی قرار گیرد
سؤالات تحقیق :
سؤال اصلی : انبیاء به چه شیوه هایی تمسک جسته اند ؟
سؤالات فرعی : معجزات انبیاء بیشتر در چه زمینه ای بوده است ؟
2 – چه موقع پیامبران از معجزه استفاده می کردند ؟
3 – معجزه تا چه حد در ایمان آوردن مردم مؤثر بود ؟
فرضیه : معجزه سلاح تدافعی انبیاست
تعریف موضوع : مباحث اصلی این موضوع بررسی موردی معجزات انبیاء و تأثیر معجزه بروی افکار بشر در زمانهای مختلف بوده که بنده آنها را از کتابهای مختلف مورد بررسی قرار دادم
روش تحقیق : از آنجا که این تحقیق در نظر دارد به بررسی موضوعاتی از قبیل ، معجزات انبیاء و تأثیر معجزه و … بپردازد ، روش تحقیق بنده به صورت مطالعه ی کتابخانه ای بوده و با استفاده از فیش برداری ، از کتب کتابخانه تهیه شده سپس این مطالب در متن اصلی تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است
چکیده :
یکی از موضوعات مهمی که در زمینه ی علوم قرآنی مورد بحث قرار گرفته است فعالیت و بررسی در زمینه ی آشنایی با معجزات پیامبران را اعجاز قرآن می باشد
تحقیق بنده شامل چهارفصل می باشد که در فصل اول ، بحث لغوی و اصطلاحی و گفتار علمای غرب راجع به معجزه – اعجاز و ماهیت آن ، معجزه چیست و چگونه ممکن است ؟ شرایط معجزه … را از منابعی از جمله : مرزهای اعجاز سید ابوالقاسم خویی ، معجزه ی دکتر محسن شفاهی ، اعجاز قرآن در نظر اهل بیت (ع) دکتر سید رضا مؤدب مورد بررسی قرار داده ام
در فصل دوم نیز معجزات نه گانه حضرت موسی (ع) از جمله : عصا، ید بیضا ، شکا فتن دریا و … را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف ، از جمله : قاوس قرآن علی اکبر قرشی ، تاریخ انبیاء ( از آدم تا خاتم ) مرحوم حسین عمارزاده و همینطور تفسیر نمونه ، المیزان – مجمع البیان – جامع البیان و تفسیر نور – و همچنین تأثیر معجزات حضرت موسی (ع) را بر روی قوم بنی اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار داده ام
در فصل سوم ابتدا به نبوت حضرت عیسی (ع) اشاره شده و بعد انواع معجزات آن حضرت را از طریق آیات قرآن ، تفاسیر و کتب مختلف از جمله تفسیر المیزان ، نمونه ، مجمع البیان و همچنین کتاب مسیحیت شناسی مقایسه ای ، و عیسی (ع) از دیدگاه قرآن مورد بررسی قرار داده ایم . فصل چهارم نیز مشتمل بر انواع معجزات پیامبر (ص) از جمله : قرآن ، شق القمر ، حرکت درخت ، حنانه و ; می باشد که آنها را نیز از تفاسیر و کتب مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده ایم . پایان این پروژه نتیجه مباحث گذشته است که شامل آثار معجزه انبیاء ، اهداف معجزه (اصول اعتقادی ) می باشد
1- معجزه چیست ؟
بعضی می پندارند معجزه مسئله ای نیست ، بلکه مسئله مهم قبول و یا عدم قبول خداوند است . یعنی می گویند ما اگر خدا را قبول کردیم دیگر راجع به معجزه بحثی نداریم ، زیرا خدای مورد قبول ما قادر مطلق است و به حکم « ان الله علی کل شی ء قدیر » او قدرت دارد مرده را زنده کند و از چوبی اژدها بسازد و رسول الله (ص) را در ظرف لحظه ای از مسجد الحرام به مسجد الاقصی ببرد و بلکه به همه آسمانها سیر دهد ولی برخلاف این پندار مسئله بر این سادگی ها نیست که اگر خدا را قبول کردیم مشکلات همه حل شده باشد
توضیح اینکه : 1- بعضی ممکن است معجزه را اینطور تعریف کنند که : معجزه یعنی آنچه که بدون علت روی می دهد ولی این تعریف بسیار نادرست است و شاید مادی مسلکان و آنان که می خواهند معجزه را نفی کنند این نغمه را آغاز کرده اند وسپس کم و بیش به سرزبانها ا فتاده است . زیرا کسانی طرفدار معجزه هستند می خواهند آن را دلیل بر چیزی بدانند و حال اینکه اگر معجزه بدون علت رخ داده باشد ؛ دلیل بر هیچ امری نخواهد بود !!
حال اگر به فرض محال یک چیزی بدون علت پیدا شود دیگر هیچ چیز را در عالم نمی شود اثبات کرد ، نه اصلی از اصول علمی و طبیعی برجای می ماند و نه از اصول فلسفی و کلامی ، و حتی اثبات خدا هم متزلزل می گردد . چرا ؟ زیرا ما خدا را به دلیل اینکه علت عالم است می شناسیم و اگر فرض کنیم که در هستی نظامی وجود ندارد بلکه ممکن است چیزی بدون علت پدید آید ، این احتمال را که عالم بدون علت پدید آمده است نمی توانیم رد کنیم . پس این تعریف برای معجزه بسیار نادرست است
2 – ممکن است گروهی دیگر بگویند معجزه پیدایش چیزی بدون علت نیست ، استثناء در قانون علیت نیست بلکه به این معناست که به جای علت واقعی یک شیئی ، علت دیگری جانشین آن می گردد ، و بالاخره معجزه یعنی جانشین شدن علتی به جای علت دیگر
مثلاً علت واقعی و حقیقی پیدایش انسان آمیزش دو انسان است حالا اگر این علت حقیقی کنار رود و جایش را به علت دیگری بدهد و انسانی از غیر طریق آمیزش دو انسان پدید آید ، آن معجزه است
3 – در مقابل این دو تعریف ؛ تعریف سومی برای معجزه هست که اشکالات عقلی فوق به هیچ وجه بر آن وارد نمی گردد. و آن این است که معجزه نه نفی قانون علیت است و نه نقض و استثناء آن ، بلکه خرق ناموس طبیعت است . فرق است میان خرق قانون علیت و خوق ناموس طبیعت . معجزه نه آن است که چیزی از غیر راه علت اصلی پدید آمده باشد بلکه آنچه از غیر مسیر و جریان عادی و طبیعی بوجود آمده است ، معجزه نام دارد
به بیان بهتر : معجزه خارج شدن امری است از جریان عادی به نحوی که دخالت ماوراء الطبیعه در آن آشکار باشد . با این بیان در پیدایش معجزه علتی به جای علت دیگر نمی نشیند بلکه این مطلب که بین علت و معلول یک نوع رابطه حقیقی و تخلف ناپذیر برقرار است پذیرفته شده ؛ ولی معجزه بدین گونه توجیه می گردد که : علل واقعی اشیاء برای بشر که می خواهد با علم و تجربه به آنها برسد همواره مجهول است و تنها خداوند آگاه بر علتهای واقعی اشیاء است و بشر بوسیله تجربه و آزمایش فقط به یک سلسله تقارنات و ارتباطات دسترسی پیدا می کند و بیجا آن را رابطه علیت می پندارد
روی این حساب معجزه امری است که از غیر مسیر عادی که بشر تنها مسیر پیدایش آن امر پنداشته است پدید آید
- ۹۵/۰۱/۲۲