پروژه مقاله اضطراب در کودکان تحت pdf دارای 18 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله اضطراب در کودکان تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله اضطراب در کودکان تحت pdf
چه عواملی موجب نگرانی و اضطراب در کودکان می شود؟
مقدمه
1- اختلاف والدین
2-فشار برای موفقیت
3-خط و نشان کشیدن
4- احساس گناه
5- بیماری های سخت افراد با خانواده
6- ترس از مرگ خود یا اطرافیان
7- نبود والدین در منزل
8- احساس طرد شدگی
9- احساس بدگمانی
10- تضادهای انضباطی
11- ممانعت کودک از شرکت در بازی ها و فعالیت ها
12- بی توجهی به حس مالکیت کودک
13- خود بیمارانگاری
اضطراب در کودکان
چه زمانی اضطراب کودک طبیعی است؟
تشخیص اضطراب کودک
عوامل موثر در اضطراب نوجوانان و مقابله با آن
رویارویی با رنج ناشی از تغییرات جسمانی
رویارویی با اضطراب ناشی از عدم پذیرش از جانب همسالان
رویارویی با اضطراب ناشی از دوگانگی و ترس از مستقل شدن
رویارویی با اضطراب ناشی از بروز رفتار پرخاشگرانه
چگونه اضطراب کودکان را کم کنیم؟
راه کارها و پیشنهادها
منابع
مقدمه
”نگرانی“ در فرهنگ لغت به معنای دلواپسی ، دلشوره داشتن و پریشانی خاطر آمده است (دهخدا ، 1373 ، ج 13 ، ص 20086) و معادل آن در زبان انگلیسی ، واژهی (WORRIMENT) میباشد (آریانپور ، 1377 ، ج 6 ، ص 5731) . اما در اصطلاح و در حوزهی روانشناسی ، نگرانی ، حالتی است که فرد در قبال آیندهی غیر قابل پیشبینی دچار آن میشود ؛ بهطوری که کارکرد او را عملا تحتالشعاع قرار میدهد و فرد نمیتواند از موقعیت کنونی خود لذت ببرید (سلحشور ، 1380، ص 12)
دنیای کودک باید سرشار از نشاط و سرزندگی باشد ، ولی متاسفانه بعضی از خانوادهها چنان محیط متشنج و دلهره آوری برای کودکان خود فراهم میکنند که آنها از همان ابتدای کودکی دچار تشویش و نگرانی میشوند . این گروه از کودکان هنگام روبهرو شدن با مسایل گوناگون دچار افکار منفی و فاجعهآمیزی میشوند که مانع از رفتارهای سالم و عادی آنان میگردد . نگرانی ، عامل بازدارندهای است که قوهی خلاقیت را از کودک میگیرد ؛ بهطوری که توان شرکت در فعالیتهای جدید و مبتکرانه را از دست میدهد و در تعامل با دیگران دچار شکست میشود . از دیدگاه روانشناسان و کارشناسان تربیت ، نگرانی و تشویش در کودکان معلول علل و عوامل گوناگون است که در این نوشتار ، به اجمال ، به برخی از آنها اشاره میشود
1- اختلاف والدین
اولین عامل ایجاد کنندهی نگرانی در کودک ، اختلاف و ستیز والدین است . خانواده ، حریم امن و آسایش است ؛ اما در صورتی که بین والدین درگیری وجود داشته باشد ، آرامش و آسایش از فرزندان آن خانواده سلب میشود . تحقیقات نشان داده است کودکانی که در چنین خانوادههایی زندگی میکنند ، دچار نگرانی شدید و مشکلات عاطفی و روانیاند (فرقانی رئیسی ، 1382 ، ص 143) . وقتی پدر و مادر با هم توافق ندارند و بحث و مشاجره میکنند ، کودک در معرض عدم توافق و اختلافهای آنان قرار میگیرد و این امر نه تنها برای او ناراحتکننده است ، بلکه الگویی انحرافی برای کودک در جهت حل تعارض به وجود میآید . در خانوادههایی که بین والدین نزاع و کشمکش زیاد وجود دارد ، کودکان معمولا کم حرف ، گوشهگیر و بهانه جو بار میآیند و نگران آناند که مبادا جنگ و ستیز به جایی برسد که یکی از والدین یا هر دو ، آنها را ترک گویند و تنها بمانند (شفیعآبادی ، 1371 ، ص 30)
2- فشار برای موفقیت
کودکان ، افراد ناپخته و در حال رشدند . کودکی دورهای است مشخص با تغییر و نیاز به انطباق ؛ بنابراین زمانی که توقعات از کودک فراوان است ، نگرانی در او ظاهر میشود (هور ، 1375 ، ص 10 )
بعضی از کودکان در محیط خانواده تحت فشار والدیناند و پدر و مادر از آنان انتظارات بیجا دارند ؛ مثلا اصرار دارند که در فلان درس حتما نمرهی بیست یا نوزده بگیرد . در این خواست هم ، هدف آنان پیش از آنکه پیشرفت کودک باشد، چشم و همچشمی و به رخ کشیدن در نزد دیگران است
اعمال فشار توسط والدین بر روی کودک ، برای دستیابی به نتایج بهتر ، سبب میشود که او به منظور کسب رضایت پدر و مادر ، زندگی و تلاش کند . این کودک فکر میکند زمانی ارزش دارد که موفق باشد . بدون موفقیت احساس میکند کسی نیست و هیچ کس به او احترام نخواهد گذاشت . با این شرایط ، جایی برای فضای خاکستری نیست ؛ هر چه هست ، سیاه است و سفید (نقیبی راد ، 1379 ، ص 56) . انتظاراتی که والدین از کودک خود دارند ، غالبا مبتنی بر ایدهآلها و آرزوهای خود آنها است ، نه واقعیت وجودی کودک ؛ بنابراین اعمال اینگونه فشارها و تحمیلات نتیجهای جز ایجاد نگرانی ، فرسایش روانی کودک و در پایان ، خفه کردن قوهی خلاقیت او ندارد
- ۹۵/۰۱/۰۵