پروژه دانلود

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

 پروژه گزارش کار اموزی حسابداری در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سنندج تحت pdf دارای 93 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه گزارش کار اموزی حسابداری در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سنندج تحت pdf   کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه گزارش کار اموزی حسابداری در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سنندج تحت pdf ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه گزارش کار اموزی حسابداری در سازمان جهاد کشاورزی شهرستان سنندج تحت pdf :

جهاد کشاورزی یکی ازمهمترین بخشهای اقتصادی است بنابراین انسجام فعالیتهای این بخش می تواند در برنامه های توسعه واثرگذاری آن برسایربخشهای اقتصادی موثرباشد. متمرکزکردن امکانات ونیروی انسانی ماهردراین بخش موجبات تسهیل درخدمات رسانی به بهره برداران را فراهم می نماید. باتوجه به این مهم فراهم ساختن بسترمناسب ، مستلزم تحولات اساسی

درساختارکشاورزی ، بهره برداری مطلوب از منابع تولید و ساماندهی وبرنامه ریزی علمی می باشد.
تشکیل وزارت جهادکشاورزی درسال 1379، شرایط مناسبی را برای هماهنگی زیربخشهای کشاورزی و عمران روستایی فراهم ساخت تابامدیریت واحدومنسجم بتوان سرمایه گذاری،

شتغال وتولید راهدایت ورهبری نمود. نگاهی به آمارهای استان کردستان نشان می دهد که استان باداشتن بیش از یک میلیون هکتار (1103500 هکتار اراضی مزروعی) ، 5(پنچ) حوزه مهم آبخیز با 4/7 میلیارد مترمکعب آب سطحی 5/3 میلیون واحد دامی حدود 320000 هکتارجنگل و 1400000 هکتار مرتع و ;. دارای منابع خدادادی مناسب برای سرمایه گذاری تولید واشتغال می باشد .
هدف از حسابداری در این سازمان آشنایی بیشتر نسبت به تعاونی بخش کشاورزی و آشنایی

بیشتر به وظایف حرفه ای این سازمان می باشد . حدود عملیات آن تهیه و تدارک مواد و وسایل مورد احتیاج حرفه ای اعضاء می باشد . دوم انجام عملیات جمع آوری نگهداری ، تبدیل ، طبقه بندی ، بستر بندی ، حمل ونقل ، یا فروش محصول اعضاء ، سوم انجام خدمات بر منظور بهبود امور حرفه ای اعضاء با توجه به نوع درست تر فعالیت شرکت چهارم ایجاد مجتمع های کشاورزی ، دامداری و دامپروری و … جهت بهره برداری جمعی و مشترک اعضاء می باشد که مزایاهای دیگری دارد .

زمینه های شکل گیری جهاد سازندگی و علل و عوامل پیدایش آن را بایستی در انقلاب اسلامی جستجو کرد شعائر انقلاب اسلامی برخاسته از مکتبی بود که امام خمینی ره به عنوان یک احیاگر دینی توانست آن مکتب را در عرصه های مختلف اجتماعی به شکلی پویا نشان دهد امام خمینی استقلال کشور را مهمترین عامل رهایی از بند استشمار بشمار آورده است با توجه به تاکید امام بر استقلال کشور پس از انقلاب اسلامی لازم بود که این استقلال در همه ابعاد، زمینه ظهور و بروز پیداکند .
بخش کشاورزی با توجه به توسعه و عمران روستاها در دستگاههای اجرایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران محور توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده و تحولات وسیعی در عرضه کشاورزی و روستاها و مناطق عشایری به وجود آورده است. بر اساس قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دولت مکلف شده است تا در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدیهای غیر ضروری، ارتقای بهره وری وکارآیی نیروی انسانی و مدیریت دستگاههای اجرایی، حذف موازی کارها ;.و تجمیع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی تدابیر لازم را اتخاذ نماید. در این راستا، لایحه ادغام وزارتخانه های جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهادکشاورزی توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه شد و پس از تصویب هیات مدیران وزیران در تاریخ 6/10/1379 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 10/10/1379 توسط شورای نگهبان تایید شد .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 اقشار وگروههای مختلف مردمی به سهم خود به نقش آفرینی در تثبیت دستاوردهای انقلاب نوپا پرداختند دانشجویان هم به عنو

ان بخشی از مردم دست به ایجاد یک ارتباط منسجم زدند پس از پیروزی انقلاب اسلامی جمعی از دانشجویان دانشگاههای کشور خدمت حضرت امام می روند و با ارائه فعالیتهای انجام شده و عملکردشان به محضر ایشان، درخواست ارایه طریق می نمایند .

فصل اول

1-1- تاریخچه جهاد کشاورزی شهرستان کامیاران :
مرکز آموزش جهاد کشاوزی استان کردستان :
مرکز آموزش جهاد کشاورزی از سال 1360 در روستای موچش واقع در 60 کیلو متری شهرستان سنندج فعالیت خود را شروع و بنا به ضرورت امر و مسائل منطقه مرکز فوق در اختیار واحد ژاندارمری قرار گرفت و از شهریور ماه 1361 مرکز به شهرستان سنندج انتقال

یافت و با پذیرش 28 نفر دانش آموزش روستایی آغاز به کار کرد.ضمنا واحد آموزش جهاد سازندگی از سال 1366 فعالیت خود را آغاز و از سال 1369 با الحاق قسمتهایی از وزارت کشاورزی به وزارت جهاد سازندگی فعالیتها گسترده تر و این واحد به نام مرکز آموزش شهید غواصیه نام گرفت و از آن تاریخ نسبت به برگزاری آموزشهای ضمن خدمت کوتاه مدت و بلند مدت(مقطع دار)و همچنین پیگیری مسائل مربوط به دانشجویان بورسیه و تعهد خدمتی راکه از اهم وظایف بود شروع نمودو از سال 81 هر دو مرکز بصورت مشترک فعالیتهای فوق الذکر را ادامه میدهند .

1-2- اسنامه و تشکیلات جهاد کشاورزی :
اسنامه و تشکیلات جهاد کشاورزی در تاریخ 27/6/1358 تصویب شد و بر اساس اعلام واحد اطلاع رسانی مرکز پژوهشها، در گزارش دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز که تحت عنوان «تحلیل طرحهای عمرانی بخش کشاورزی» منتشر شده آمده است: بخش کشاورزی تامین کننده 7/13 درصد تولید ناخالص داخلی (به قیمت ثابت 1376) ، یک پنجم اشتغال کشور، 23 درصد ارزش صادرات غیرنفتی، 82 درصد از غذای مصرفی کشور و 90 درصد نیاز مواد اولیه صنایع تبدیلی کشاورزی است و با وجود نوسان سیاست‌های چندین دهه اخیر، این بخش توانسته است ضمن تقویت سایر بخشهای

اقتصادی با قدرت به حیات خود ادامه داده و در شرایط نامطلوب نیز ظرفیتهای نوینی را ارائه دهد. به همین دلیل توجه به توسعه بخش کشاورزی به عنوان پیش شرط توسعه اقتصادی، ضروری است.
از سوی دیگر با توجه به این که حدود 97 درصد تولیدات کشاورزی به وسیله بخش غیردولتی انجام می‌شود، عملا نقش دولت به عنوان تولید کننده در این بخش بی‌رنگ می‌باشد. لذا با توجه به ماهیت بخش کشاورزی و عدم نقش مستقیم دولت در تولیدات این بخش، وظیفه اعمال حاکمیت

دولت باید صرفا از طریق توسعه زیرساختها و توجه به گسترش تحقیقات،‌ آموزش و ترویج صورت پذیرد. در این زمینه باید نیروی انسانی کارآمد به ایفای نقش پرداخته و اعتبارات دولتی در قالب بودجه‌های سالانه، صرفا به ساخت زیربناها ، گسترش تحقیقات، توسعه برنامه‌های آموزشی و همچنین ترویج یافته‌های تحقیقاتی در تمامی زیر بخشهای زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات و

آبزیان، جنگلها، مراتع و آبخیزداری تخصیص داده شود و وظایف تصدی گری دولت که به وسیله شرکتهای مادر تخصصی و سازمانهای مربوطه و همچنین بانک تخصصی در حمایت ازکشاورزان اعمال می‌شود به وسیله بنگاههای اقتصادی کارا و سالم به انجام برسد تا یارانه‌های تخصیصی برای حمایت از کشاورزان در بخشهای در نظر گرفته شده به کارگرفته شده و از مصرف یارانه‌های سنگین دولتی در قالب بودجه‌های سالانه و تبصره‌های تکلیفی (که صرفا برای تولید کنندگان واقعی این بخش می‌باشد) برای گذران اداره واحدهای مذکور جدا جلوگیری شود.
همچنین باید از طریق اعمال سیاستهای صحیح قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی (زراعی و دامی) و ارائه بموقع تسهیلات اعتباری و حمایت کامل از کشاورزان و تولیداتشان – از طریق بیمه محصولات کشاورزی – و بالاخره با کارآمد‌نمودن و تقویت تشکل‌های تعاونی و صنفی روستایی نسبت به یاری بخش کشاورزی و زحمتکشان این بخش زیربنایی همت گماشت.
مرکز پژوهشها سپس با تشریح فرصتها و چالشهای پیش روی بخش کشاورزی کشور افزود: از یک سو انبوه و فراوانی جمعیت و اعمال قوانین ارث در تقسیم ماترک موجب کوچک شدن سرانه مداوم زمین‌ شده‌ و مشکل دیگر نیز این است که میانگین سن کشاورزان کشور 46 سال است و 80 درصد کشاورزان کم سواد و بی‌سواد، 17 درصد دارای تحصیلات ابتدایی و متوسطه و فقط 3 درصد با تحصیلات دانشگاهی می‌باشند.

در همین حال راههای روستایی توسعه نیافته‌اند و وسایل حمل و نقل نیز به میزان کافی و مورد نیاز در اختیار تولید کنندگان قرار نمی‌گیرد، بازار به صورت مستقیم در اختیار تولید کنندگان محصولات کشاورزی نیست و کشاورز مجبور است که در اسرع وقت و تقریبا به اولین مشتری، محصول خود را بفروشد. درآمد حاصل از تولید محصول نیز باید سه نیاز اساسی را پوشش دهد: گذران معیشتی

خانوار زارع، پرداخت بدهی (بانک و بخش خصوصی) و تمهید مقدمات تولید آتی. در حالی که کمی درآمد نه تنها امکان سرمایه‌گذاری مجدد را نمی‌دهد، بلکه با توجه به فصلی بودن زمان درآمد کشاورز، موجب مقروض بودن دائمی او می‌شود. یک مشکل دیگر این است که نظام نقدینگی بر بخش کشاورزی حاکم است ونظام اعتباری در این بخش معنا ندارد و بر اساس آخرین گزارشها، نرخ سرمایه‌گذاری در این بخش منفی است و کاهش ضریب مکانیزاسیون، شاهدی بر این ادعا می‌باشد.
طرح تاسیس ” مرکز اسناد و مدارک علمی و تحقیقاتی کشاورزی” در سال 1354 تصویب گردید و

در مهرماه 1366 نام آن به مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی تغیر یافت. کتابخانه مرکز در تاریخ 19 بهمن 1360 با گردآوری مجموعه ای مجهز و مبتنی بر اصول کتابداری علمی در سازمان حیات خود را آغاز نمود.کتابخانه مرکز دارای مجموعه‌ای نسبتا جامع به زبان‌های فارسی و لاتین شامل انواع کتاب‌های مرجع و غیر مرجع، اسناد و مدارک علمی و تحقیقاتی کشاورزی، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، نشریات ادواری، میکروفیش، نقشه و پوستر، عکس و ;. بود. موضوعات اصلی منابع اطلاعاتی موجود در این کتابخانه‌ عبارت بود از: کشاورزی، دامپروری، شیلات، دامپروری، منابع طبیعی و برخی رشته‌های وابسته به آنها. کتابها بر اساس نظام رده بندی کتابخانه کنگره (L.C.) تنظیم شده و شیوه تنظیم اسناد به صورت نمایه‌سازی هم آرا و نظام دسترسی به مخزن کتابخانه و نشریات به‌صورت قفسه باز و اسناد و مدارک براساس نظام بسته بود. مراجعین کتابخانه را محققان و پژوهشگران کارکنان و مسئولین سازمان و مؤسسات، استادان و دانشجویان دانشگاهها و ; تشکیل می دادند.
سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین سازمانهای تحقیقاتی و آموزشی کشور است بعضی از واحدهای آن مانند موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی،موئسسه تحقیقات علوم دامی کشور و تعدادی از واحدهای آموزشی آن با قدمتی نزدیک به هشتاد سال، تحولات عظیمی را در بخش کشاورزی بویژه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بوجود آورده اند .
در تیرماه سال 1353 قانون تشکیل “سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی” وابسته به وزار

ت کشاورزی ومنابع طبیعی با هدف تمرکز و توسعه فعالیتهای کشاورزی و منابع‌طبیعی و هماهنگی باپیشرفتها و تحقیقات جهانی به تصویب مجلس شورای ملی رسید .
در اردیبهشت ماه سال1345 قانون تشکیل“سازمان آموزش کشاورزی” وابسته به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به تصویب مجلس شورای ملی گردید.

در اردیبهشت ماه سال1357مجموعه تشکیلات تفصیلی“سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی” وابسته به وزارت کشاورزی و عمران روستایی به تصویب هیات امناء آن رسید .
در خردادماه سال 1359با تصویب شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و به منظور رفع مشکلات سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی وظایف واختیارات هیئت امناء سازمان مذکور که در قانون تشکیل این سازمان مصوب مورخ نهم تیرماه 1353 تعیین گردیده بود به وزیرکشاورزی ومنابع‌طبیعی واگذار گردید .
در آذر ماه سال 1362با تصویب قانون تشکیل ”وزارت جهاد سازندگی“ و طبق ماده 4 قانون مزبورکلیه وظایف عمران روستایی به وزارت جهاد سازندگی واگذار و از آن پس وزارت کشاورزی و عمران روستایی، وزارت کشاورزی نامیده شد .
در مهر ماه سال 1369با تصویب قانون تفکیک وزارتین جهاد سازندگی و کشاورزی کلیه امور مربوط به زراعت، آب خاک داخل مزرعه و هیات های هفت نفره بر عهده وزارت کشاورزی و امور مربوط به حفظ، احیا وگسترش و بهره برداری از منابع طبیعی،کلیه اموردام و طیوروعمران روستایی، بهسازی، صنایع روستایی وآب رسانی روستاها برعهده وزارت جهاد سازندگی قرارگرفت.
در بهمن ماه سال 1371بنا به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور درسی و ششمین و سی و هفتمین جلسات شورای عالی اداری تشکیل“سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی” با الحاق سازمان آموزش کشاورزی و انتزاع وظایف مربوط به ترویج کشاورزی از حوزه ستادی وزارت کشاورزی به تصویب رسید .
در شهریور ماه سال1376 مجموعه اهداف، وظایف و پستهای“سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی”، موسسات و مراکز تابعه آن براساس ضوابط اجرایی تبصره33 قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تایید نهایی سازمان امور اداری و

استخدامی کشور رسید .
در دیماه سال 1379 بامصوبه مجلس شورای اسلامی و در راستای اصلاح و بهسازی تشکیلات دولت و به منظور فراهم آوردن موجبات توسعه پایدار کشاورزی و منابع‌طبیعی و افزایش کمی

و کیفی محصولات کشاورزی و در جهت تامین مواد غذایی،رشد سرمایه‌گذاری، عمران و توسعه روستاها ومناطق عشایری و همچنین در جهت انسجام بخشیدن به برنامه‌ها و سیاست‌ها و رعایت پیوستگی وظایف و استفاده بهینه از امکانات و نیروی انسانی موجود وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی ادغام و وزارت جهادکشاورزی تشکیل گردید .
در سال 1380 در اجرای قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی معاونت آموزش و تحقیقات از حوزه( وزارت جهاد سازندگی سابق) با کلیه موسسات و مراکز تحت پوشش آن شامل: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، موسسه تحقیقات دامپروری(موسسه تحقیقات علوم دامی کشور)، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکزتحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری، مرکز تحقیقات مهندسی (پژوهشکده مهندسی جهاد) و مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) در سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی ادغام گردیدند .
در تیرماه 1381براساس نود و سومین جلسه مورخ 15/4/81 شورای عالی اداری اصلاح ساختار تشکیلاتی وزارت جهادکشاورزی در رابطه با وظیفه ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به تصویب رسید و کلیه وظایف و فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی بخش کشاورزی وزارت جهادکشاورزی در موسسات، شرکت‌های دولتی، مراکز و واحدهای سازمانی مستقل از سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در این سازمان تجمیع گردید و با این اصلاحیه نام سازمان مذکور از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی تغییریافت و در اجرای این مصوبه مرکز تحقیقات و بررسی مسائل روستائی (انتزاع از حوزه ستادی وزارت)، موسسه تحقیقات شیلات ایران (الحاقی از شرکت سهامی شیلات ایران)، مرکزتحقیقات چای (الحاقی از سازمان چای کشور)، مرکز تحقیقات کرم ابریشم (الحاقی از شرکت پرورش کرم ابریشم ایران) به سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی انتقال یافتند .
در سال 1380 پس از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی با یکدیگر ، کتابخانه مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی‌ نیز‌ در پی ادغام‌ دو کتابخانه مرکز اطلاع‌رسانی‌ و خدمات‌ علمی‌ جهاد سازندگی‌ و مرکز اطلاعات‌ و مدارک ‌علمی‌ کشاورزی‌ فعالیتهای گسترده تری را آغاز نمود.
بررسی عملکرد بخش کشاورزی دراستان کردستان وضعیت بخش پتانسیل ها وچشم انداز آن رابرای برنامه ریزان ، مدیران وبهره برداران آشکارمی سازد0 بنابراین گزارش عملکرد این بخ

ش در سال 1381 ، باهمکاری کلیه زیربخشها تهیه وتدوین شده است تاتصویری از اثربخشی وکارائی رادرزمینه های اعتبارات عمرانی ، جاری وتسهیلات بانکی نمایان سازد.
مرکز تحقیقات جهادکشاورزی مریوان به انجام تحقیقات کاربردی وارائه الگوهای نوین تحقیقات متناسب با ویژگیها و استعدادهاونیازهای پژوهشی استان با هدف حرکت بسوی استقلا

ل خودکفائی وتوسعه پایدار فعالیت خودرا شروع نموده است ودر حقیقت زیربنای توسعه روستایی استان میباشدباتوجه به این مهم ارائه نتایج تحقیقاتی به بخشهای اجرایی موجب تسریع دراجرای پروژه هاوبهینه شدن فعالیتهای تولیدی در سطح روستاخواهدبود ودرحال حاضر دارای هفت بخش تحقیقاتی است که عبارتند از:(منابع طبیعی، علوم دامی، دامپزشکی، آبخیزداری،اصلاح وتهیه نهال وبذر،آفات وبیماریهای گیاهی ،آب وخاک)که هم اکنون عهده دار تحقیقات درزمینه های مختلف میباشد.

ضرورت پیدایش و علل شکل گیری جهاد سازندگی :
1- انقلاب اسلامی و اسقلال :
زمینه های شکل گیری جهاد سازندگی و علل و عوامل پیدایش آن را بایستی در انقلاب اسلامی جستجو کرد شعائر انقلاب اسلامی برخاسته از مکتبی بود که امام خمینی ره به عنوان یک احیاگر دینی توانست آن مکتب را در عرصه های مختلف اجتماعی به شکلی پویا نشان دهد امام خمینی استقلال کشور را مهمترین عامل رهایی از بند استشمار بشمار آورده است با توجه به تاکید امام بر استقلال کشور پس از انقلاب اسلامی لازم بود که این استقلال در همه ابعاد، زمینه ظهور و بروز پیداکند .
2- استقلال اقتصادی :

زیربنای اقتصادی کشور قبل از انقلاب مبتنی بر یک ساختار وابسته و دیکته شده از سوی کشورهای غربی در جهت نیل به اهداف خودشان بود عوامل متعددی چون فقر و محرومیت، توازن در شهریاروستا، مهاجرتهای بی رویه روستائیان به شهر و توزیع ناعادلانه درآمدها به این معضل دامن می زد، ازطرف دیگر توجه به قشر محروم جامعه و دستگیری بینوایان در طول تاریخ از یک ساختار فرهنگی عمیق برخوردار بوده، لذا ضرورتی داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تغییری بنیادین در امور زیربنایی کشور صورت پذیرد .

3- ترکیب سازمانی ادارات دولتی :
با پیروزی انقلاب اسلامی، تشکیلات دولت شاهنشاهی با همه ابواب جمعی اش به دولت انقلاب به ارث رسید و این در حالی بودکه ایجاد هرگونه تغییر اساسی در تشکیلات دولت مقبول نمی افتاد. از سوی دیگر انقلاب بر حفظ همان نهادهای سنتی تاکید داشت. اگر قرار بود ترکیب ساختاری یک سازمان دگرگون شود آن سازمان تنها ارتش شاهنشاهی بود چراکه ارتش بیشترین نقش را درکمک به حفظ آن رژیم ایفا می کرد و می بایست در اولویت حذف قرارگیرد. همچنین ترکیب سازمانی دولت شاهنشاهی، توان خدمت دهی به روستائیان را نداشت و بیشتر به شهرنشینان توجه داشت افکار عمومی، بوروکراسی رایج در ادارات و موئسسات دولتی را ر نمی تابید. حذف بوروکراسی دولتی نیاز به زمان داشت و انقلاب اسلامی نمی توانست بیش از این شاهد ادامه محرومیت روستائیان باشد .
4 – اولویت سرمایه گذاری در روستاها :
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور طبیعی در مردم این انتظار ایجاد شدکه انقلاب باید توجه ای ویژه ای به محرومین بنماید. فقر و محرومیت بیشتر شامل حال اطبقات روستایی می شد. بی توجهی کامل به روستائیان در 20 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی منجر به مهاجرت بی رویه روستائیان به شهر و در نتیجه تخلیه روستاها و بی رونق شدن زندگی روستایی و افزایش فقر و محرومیت گردیده بود از طرف دیگر شعارهایی که مردم در زمان وقوع انقلاب علیه نظام شاهنشاهی می دادند باز این توقع را تشدید می کرد که انقلابیون بتوانند سایه سلطه شوم عوامل قبل از انقلاب ( خان ها،کدخدایان و;.. ) را از سرآنان بردارند .
5 – بررسی جمعیت و اشتغال در مناطق روستایی کشور

6 – سهم بخش کشاورزی در تولید ملی، صادرات و اشتغال
7 – خدمات ( آموزشی، بهداشتی و سایر تاسیسات و امکانات )
8 – درآمد هزینه خانوار روستایی
9 – نتایج آمارها و ضرورت توجه به روستا
با توجه به ارقام و اعداد ارایه شده می توان ضرورت توجه به روستاها و تشک
1- 53% ازجمعیت کشورراجمعیت روستایی تشکیل داده است (سال 1355) .
2- نرخ بیکاری در مناطق روستایی کشور 3/14% است که بیش از مناطق شهری 1/5% می باشد (سال 1355 ) .
3- 3/29% آبادیهای کشور در سال 1355، خالی از سکنه شده بودند و 7/60% روستاها زیر 100 نفر جمعیت داشته که در حقیقت 4/6% جمعیت روستایی را در خود جای داده است .
4- از مجموع شاغلین در سال 1359 ، 34% در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده اند و در مناطق روستایی 9/58% شاغلین در بخش کشاورزی به کار مشغول بوده اند .
5- در سال 1358 ، 8/12% تولید ناخالص ملی متعلق به بخش کشاورزی است و 3/89% صادرات غیرنفتی کشور هم مربوط به کالاهی سنتی وکشاورزی می باشد .
6- درصد بیسوادی در مناطق روستایی کشور 5/69% در مناطق شهری کشور 5/34% می باشد ( سال 1355 ) .

7- 7/6% روستاها با 9/16% خانوار روستایی و 3/16% جمعیت روستایی از برق، 4/18% روستاها با 5/24% خانوار روستایی و 6/23% جمعیت روستایی از آب آشامیدنی برخوردار بوده اند و 8000 کیلومتر راه روستایی نیز موجود بوده است ( تا سال 1357 ) .
8- خانوارهای روستایی از تسهیلات و لوازم عمده زندگی کمتری نسبت به شهرنشینان برخوردار بوده اند ( سال 1355 ) .

9- هزینه های خانوار روستایی بیش از درآمد آنها بوده و در مقایسه با نقاط شهری کشور ازپس انداز منفی بیشتری برخودارمی باشند ( سال1358 ) .

فواید حسابداری دولتی در جهاد کشاورزی :
نقش حسابداری در موسسات دولتی ثبت وطبقه بندی وخلاصه کردن عملیات انجام شده در جهت تهیه اطلاعات مالی مفید برای دولت ونتیجتاً تنظیم عملیات بعدی برای پیش بینی صحیح اعتبارات در بودجه کشور می باشد بطور خلاصه می توان فواید حسابداری دولتی را به شرح زیر توجیه کرد.
1-نظارت در پرداخت هزینه و وصول وجوه بر اساس مقررات وقوانین
2-مراقبت در حسن اجرای بودجه برنامه ای از لحاظ انطباق هزینه های ادارات دولتی با اعتبارات پیش بینی شده در بودجه
3-کنترل عملیات ماموران اداره امور مالی از لحاظ صحت ودرستی
4-تهیه اطلاعات مالی وگزارشها وصورت حسابها برای راهنمایی مسئولان سازمانهای دولتی

فن دفتر داری
بکار بردن قواعد واصول فن حسابداری وثبت معاملات یا فعالیت های مالی اشخاص وموسسات را در حسابها ودفاتری که منطبق با احتیاج موسسات باشد فن دفتر داری می نامند.
دفتر داری ممکن است ساده یایک طرفه ، مترادف یا دوطرفه باشد در دفترداری ساده معاملات فقط در یک جا ثبت می شود یا به عبارت دیگر به یک طرف از معاملات توجه می شود وحال آنکه در دفترداری مترادف باتوجه به اینکه هر فعالیت مالی در دوجا اثر می گذارد یکی در بدهکار حساب گیرنده ودیگری بستانکار حساب دهنده که امروزه سیستم نگهداری حساب دوطرفه می باشد. پایه واساس دفتر داری دو طرفه تشخیص بدهکار وبستانکار حساب است .
تنخواه گردان
در قانون محاسبات عمومی به چهار نوع تنخواه اشاره شده است .
1-تنخواه گردان خزانه
2-تنخواه گردان حسابداری
3-تنخواه گردان پرداخت
4-تنخواه گردان شهرستان
تنخواه گردان خزانه :
تنخواه گردان خزانه عبارت است از اعتبار بانکی در حساب در آمد عمومی نزد بانک مرکزی ایران که به موجب قانون اجازه استفاده از آن به میزان معین برای رفع احتیاجات نقدی خزانه به وزارت دارایی داده می شود ومنتهی تا پایان سال مالی مورد عمل واریز می شود.
تنخواه گردان حسابداری :
عیارتست از وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب برای ان

جام بعضی از هزینه های سال جاری وتعهدات قابل پرداخت سالهای قبل در اختیار ذیحساب قرار می دهد تا درذقبال حواله های صادر شده واریز وبا صدور در خواست وجه مجدداً در یافت گردد.
تنخواه گردان پرداخت :
عبارت است از وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب برای انجام پاره ای هزینه های جزیی در اختیار جمعدار قرار می گیرد تا به تدریج که 
تنخواه گردان شهرستان :
برای هر ذیحساب شهرستان از طرف خزانه حساب مخصوص در شعبه بانک مرکزی ودر صورت نبودن شعبه مرکزی در بانک ملی ودر صورت نبودن بانک ملی در یکی از بانکهای دولتی محل افتتاح ووجه لازم برای پرداخت حواله های ادارات دولتی محل بحساب مذبور منتقل می شود ذیحساب در قبال حواله های پرداخت شده در خواست وجه صادر وبه خزانه می فرستد . خزانه وجه در خواست ها را در حدود اعتبارات ابلاغی به حساب بانکی ذیحساب منتقل می کند تقاضای برقراری تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب عنوان وزارت امور اقتصادی ودارای اداره کل نظارت براجرای بودجه به عمل می آید.
تقاضای رسیده باتوجه به اعتبارات مصوب مورد رسیدگی قرار گرفته وحکم برقراری تنخواه گردان از طرف وزارت امور اقتصادی ودارایی صادر خواهد شد.
سند در یافت اوراق بهادار:
جهت برگزاری مناقصه در سازمان جهادکشاورزی کمسیونی از چند نفر مسئولین تشکیل می گردد. وپاکت های شرکت کننده گان در مناقصه با حضور اعضای کمیسیون که شامل معاون اداری ومالی ،مسئول امورمالی ،دبیر کمیسیون معاملات ، مسئول اداره حقوقی ومسئول ماشین آلات برگزار می شود وافراد برنده مشخص وافرادی که برنده نشده اند مشخص می گردد. وکلیه چک های تضمینی طی نامه ای تحویل اوراق بهادار می گرددورسید در یافت صادر وتحویل نماینده کمیسیون معاملات می شود.
سند استرداد اوراق بهادار:
افرادی که در مناقصه برنده نشده اند چکهای آنها سند استراد صادر شده وتحویل صاحبان تضمین می گردد. وافراد برنده در صورت انعقاد قرار داد وتحویل ضمانتنامه بانکی چک های شرکت در مناقصه آنها بعد از سند استرداد به آنها عودت داده می شود ودر این میان بعضی از افراد که برنده دوم می باشند در صورت انصراف برنده اول چک برنده اول به نحو دولت ضبط می شود وبه حساب خزانه و.اریز می شود. وبا نفر دوم قرارداد انجام می گیرد ودر صورتی که برنده قرارداد ببندد چک نفر دوم آزاد میشود
کلیات
می دانیم که برای تشکیل هر سازمان هدفی لازم است .بعداز تعیین هدف وتدوین آن وسائل وابزاری که بارهبری ومدیریت وهمکاری نیروی انسانی واستفاده صحیح ازسایر عوامل تشکیل دهنده امکان نیل به اهداف فراهم گردد.اولین عاملی که برای تشکیل سازمان مورد نیازاست جاومکان می باشد وبعد وسائل وابزار ودرمورد سازمانهای تولیدی مواد اولیه ومشین آلات نیز به آن اضافه می شود .به این ترتیب سازمان شکل گرفته ومصداق می یابد.
بعد ازفراهم شدن مقدمات برنامه کارتنظیم وبه مرحله اجرا درمی آید .اولین قدم دراین قسمت ازکار تبدیل سرمایه نقدی به غیر نقدی می باشد که جهت روشن شدن بیشتر مطلب توضیحی هرچند کوتاه ارائه خواهد خواهد شد.
قدم آغازین تهیه وتدارک جاومکان مناسب برای تولید ونگهداری وتوزی

ع مواد وکالا می باشد که جزء مراحل اولیه واصلی حرکت به سوی هدف محسوب میگردد .چرا که باید محلی داشته باشد تاماشین آلات تولیدی درآن مستقر شده وبه کار بافتد . مواد اولیه خام مورد نیاز که تدارک وخریداری گردیده است درآنجا نگهداری شود تا درفرصت های بعدی تبدیل به کالای ساخته شده گردد وبعد ازبسته بندی برای فروش آماده توزیع شود .درجوار این محل ها نیز قسمتی باید وجود داشته باشد که واحدهای ستادی وپشتیبانی در آنجا مستقر گردند.
برای تامین محل دوحالت ممکن است پیش آید.حالت اول محلی ساخته شده ومناسب وجود داشته باشد واقدام به خرید آن گردد.یااینکه محلی را باید ساخت که دراین حالت زمینی خریداری شده وسپس ساختمان مورد نظر درآن احداث گردد.تااینجا ملاحظه میشود که مقداری ازسرمایه نقدی تبدیل به نوع دیگر ازسرمایه یعنی اموال غیر منقول گردیده است .
دومین حرکت خرید ماشین آلات و وسائل تولید است که مقداری از سرمایه را به خود اختصاص می دهد. به این ترتیب سرمایه نیز به نوعی دیگر ازاموال یعنی مال منقول تبدیل میگردد.ماشین آلات به محل استقرار خود حمل وطبق برنامه های ازپیش تعیین شده در آنجا نصب می شود ودرحقیقت از حالت منقول به غیر منقول تبدیل وضعیت می دهد .ملاحظه میشود که باز هم سرمایه نقدی است که تغییر شکل پیدا می کند.
به تدریج محل کارخانه آماده میشود ، محل اداری ومالی متناسب بانیاز ساخته وفعالیت آغاز میگردد. هنوز امکان بهره برداری وجود ندارد .باید اقدامات دیگری نیز بعمل آید وآن تهیه وتدارک وسائل وابزار کاراست ، چه اداری وچه فنی که باز هم ملاحظه می شود سرمایه نقدی تبدیل به نوعی مال گردیده است .
تااینجا به روشنی پیدا است که کل سرمایه ازحالت نقدی تبدیل به غیر نقدی ودرحقیقت به شکل اموال تغییر وضعیت داده است .اموالی که به این ترتیب گد آوری شده از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده ودقیقاً وجود آنها حیات اقتصادی موسسه را رقم می زند.
این واقیت جنبه عام دارد ودر کلیه سازمان ها وموسسات اعم ازدولتی وغیر دولتی ،مشمول وغیرمشمول بنحوی مصداق پیدا می کند.
هیات امناء

ترکیب هیات امناء سازمان جهاد کشاورزی :

• وزیرجهاد کشاورزی (رئیس هیات امناء)
• وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری
• رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
• رئیس سازمان حفاظت محیط زیست
• معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی(دبیر هیات امناء)
• یک نفر از معاونین اجرائی وزارت جهاد کشاورزی به انتخاب وزیر جهاد کش

اورزی
• 2 نفر از اعضا برجسته هیات علمی دانشگاهها به معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
• 3 نفر محقق برجسته وزارت جهاد کشاورزی به انتخاب وزیر جهاد کشاورزی

شرح وظایف هیئت امنای سازمان جهادکشاورزی :
• تصویب راهبردها و سیاست های کلی تحقیقات و آموزش سازمان بر اساس جهت گیریهای وزارت جهاد کشاورزی و برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.
• تصویب برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت سازمان.
• تصویب رویکردهای کلان تحقیقاتی و آموزشی سازمان.
• تصویب نحوه مصرف بودجه سالیانه و موافقتنامه های بودجه هزینه ای و در آمدهای اختصاصی سازمان
• اتخاذ روشهای مناسب برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تشکلهای غیر دولتی
• تصویب آیین نامه های مالی، اداری، انتظامی، تشکیلاتی، تحقیقاتی و آموزشی که توسط رئیس سازمان پیشنهاد می شود.
• تصویب ایجاد، ادغام، انحلال و یا انتقال موسسات ، مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی و آموزشی.
• تصویب تعرفه های ارائه خدمات و ضوابط تعیین قیمت فروش محصولات تولیدی موئسسات ومراکز تحقیقات سازمان با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور .
• تصویب سیاست های کلی در خصوص نحوه توزیع در آمدهای اختصاصی سازمان
• تصویب برقراری روابط تحقیقاتی، آموزشی و فنی سازمان با سازمانها و مجامع پژوهشی و آموزشی بین المللی و خارجی و پرداخت حق عضویت سازمانه در این قبیل سازمانه

ا و موسسات.
• اتخاذ تصمیم در مورد گزارشها و پیشنهاداتی‌که از طرف رئیس سازمان مطرح میشود.
اهداف ، برنامه ها و خدمات سازمان جهاد کشاورزی
اهداف و برنامه ها
وزارت جهاد کشاورزی _ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هیات وزیران در جلسه مورخ 2/4/1381 بنا به پیشنهاد شماره 9041/89_ 13899/105 مورخ 7/9/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (2) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی – مص

وب 1379_ شرح وظایف تفضیلی وزارت جهاد کشاورزی را به شرح زیر تصویب نمود:
الف_ سیاست گذاری ، برنامه ریزی و نظارت:
1_ تعیین سیاست ها و راهبردهای مربوط به بخش کشاورزی ، توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری و همچنین تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی در چارچوب سیاست های توسعه پایدار.
2_ انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولید و تامین نیاز کشور به محصولات و فرآورده های کشاورزی و دامی و توسعه صادرات با رعایت مزیت های نسبی در چارچوب سیاست های بازرگانی کشور.
3_ تهیه تدوین اجرا و به هنگام سازی نظام های اطلاع رسانی کشاورزی و روستایی و استقرار نظام های آماری .
4_ تهیه استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی لازم در زمینه تاسیسات و زیرمساخت های مورد نیاز تولید و تولید کنندگان بخش کشاورزی.
5_ نظارت و ارزشیابی عملکرد و فعالیت های موسسات و شرکت های وابسته به وزارتخانه و ایجاد هماهنگی های برنامه ای و عملیاتی لازم.
6_ نظارت و ارزشیابی برنامه ها، طرح ها، فعالیتها و اقدامات در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی به منظور سنجش میزان کارایی و اثر بخشی آن ها .
ب_ امور پژوهش ، آموزش و ترویج :
1_ انجام پژوهش های کاربردی و توسعه ای در زمینه های زیر
الف_ آب و خاک ، اصلاح بذر و نهال ، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزیان ، جنگل و مرتع و آبخیزداری آفات و بیماریهای گیاهی و راه های مبارزه با آن .
ب_ بهره برداری از فنون پیشرفت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در بخش کشاورزی ، تدوین شیوه های مناسب و استفاده از فناوری های نوین توسعه کشاورزی و دامی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور.
ج_ افزایش بهره بروری ، کاهش ضایعات و بهبود کیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی.
د_ بیماری ها ، مایه ها ، سرم ها و مواد بیولوژیک لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی آبزیان و مشترک انسان و دام و تهیه و تولید آنها در کشور.

2_ حفاظت جمع آوری ، ارزیابی ، احیا و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی ، تنوع زیستی گیاهی و ژرم پلاسم گیاهان زراعی ، باغی ، زینتی ، دارویی ، مرتعی ، جنگلی و دام و آبزیان و میکروارگانیزم ها و حشرات مفید و زیان آور کشاورزی در چارچوب وطایف محول شده .
3_ مطالعه و تحقیق به منظور توسعه کشاورزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی و توسعه روستایی و عشایری.
4_ برنامه ریزی و اجرای آموزش های علمی – کاربردی و فنی – حرفه ای شاغلان بون نوین کشاورزی و دامداری به تولید کنندگان مربوط .
5_ مطالعه، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظام های تولید و بهره برداری در بخش کشاورزی و ارزیابی و اصلاح مستمر آنها.
6_ برنامه ریزی و ارائه نتایج پژوهش های انجام شده به کارکنان ، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و نیز شناخت مسائل و مشکلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طریق اجرای برنامه های ترویجی.
ج_ امور منابع طبیعی و آبخیزداری:
1_ بررسی و مطالعه جامع حوزه های آبخیز کشور به منظور تهیه طرح های آبخیز داری و جلوگیری از فرسایش خاک و تهیه برنامه جامع استفاده از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و بهره برداری بهینه از این اراضی .
2_ برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منطور جلوگیری از تغییر و تبدیل کاربردی اراضی کشاورزی و جنگل.
3_ حفظ، احیاء گسترش ، حمایت و بهره برداری صحیح از جنگل ها و مراتع طبیعی و دست کاشت کشور و فراهم نمودن زمینه اجرای طرح های بزرگ جنگل کاری ، جنگل داری ، مرتع داری، ایجاد پارک های جنگلی و تفریگاه های طبیعی در چارچوب هدف ها و سیاست های توسعه پایدار و اعمال نظارت های لازم .
4_ برنامه ریزی و اجرای طرح های آبخیزداری و تثبیت شن های روان وبیابانی زدایی.
5_ تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی از مستثنیات اشخاص حقیقی و حقوقی و واگذاری منابع ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات مربوط به مدیریت و واگذاری اراضی ملی و دولتی در چارچوب قوانین و مقررات موجود.
د_ امور زیربنایی کشاورزی و توسعه روستایی:
1_ توسعه مکانیزاسیون با توجه به ویژگیهای اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف و ارائه خدمات حمایتی و فنی مورد نیاز.
2_ یکپارچه سازی اراضی، احداث راه های بین مزارع، تجهیز و نوسازی مزارع و باغ ها به منظور استفاده موثر از منابع و نهادهای کشاورزی و ارتقای بهره وری در فرآیند تولید با تاکید بر بهبود بهره وری از آب .
3_ برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ و اصلاح خاک و فراهم آوردن موجبات بهره برداری مطلوب از آن.
4_ فراهم آوردن موجبات لازم به منظور افزایش اثر بخشی و بازدهی آبیاری در مزارع و باغ ها.
5_ برنامه ریزی برای انتقال آب شبکه های 3و4 و انهار سنتس و قنوات ، توزیع و مصرف آب کشاورزی و انجام اقدامات لازم به منظور احداث، و نگهداری تاسیسات مربوط در چارچوب قوانین موجود.

6_ انجام وظایف ناشی از اجرای قانون توزیع عادلانه آب – مصرف 1361_ و اصلاحات بعدی آن.
7_ برنامه ریزی و انجام مطالعات لازم به منظور طراحی و اجرای طرح های کوچک توسعه منابع آب پس از کسب مجوز لازم از مقررات نیرو.
8_ برنامه ریزی و اقدامات لازم در جهت احداث، نگهداری و بهره برداری از بنادر شیلاتی و تاسیسات زیربنایی با رعایت وظایف سایر وزارتخانه ها.
9_ برنامه ریزی، اتخاذ تدابیر و پیش بینی ساز و کارهای لازم به منظور توسعه و ع
10_ برنامه ریزی و ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در چهارچوب طرح های جامع ناحیه ای.
11_ توسعه و حمایت صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور.
ه_ امور کشاورزی، دام و آبزیان:
1_ برنامه ریزی و اتخاذ تابیر لازم به منظور افزایش بهره وری از عوامل و منابع تولید کشاورزی و دستیابی به الگوهای کشت متناسب با منابع آب در دسترس، ظرفیت های تولید و شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور.
2_ تامین بهداشت دام و فرآورده های مربوط به آن و مبارزه با بیماریهای دامی و مشترک انسان و دام، قرنطینه دام و کنترل بهداشتی کشتارگاه ها و نظارت بهداشتی بر مراتع، آبشخورها ، محل نگهداری دام، کارخانه های تولید خوراک دام و سایر تاسیسات و مراکز تهیه ، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی.
3_ نظارت و کنترل بر تولید، واردات و مصرف مایه ها و سایر مواد بیولوژیکی مورد مصرف دامی.
4_ برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد و گسترش شبکه های پیش آگاهی و مراقبت ، پیشگیری، قرنطینه گیاهی و تشخیص و مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی ، همگانی و سایر آفات و بیماری های گیاهی و نظارت بر ورود، تولید توزیع و مصرف سموم مورد نیاز بخش کشاورزی با رعایت شاخص های زیست محیطی کشور.
5_ برنامه ریزی و تهیه و اجرای طرح های مربوط به حفظ منابع دام، طیور و اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام.
6_ توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی و تدوین واجرای نظام دامداری کشور و ساماندهی کشتارگاه ها .
7_ برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم در جهت حفظ احیاء توسعه و بهره برداری مناسب از منابع آبزی آب های تحت حاکمیت و صلاحیت دولت جمهوری اسلامی ایران و توسعه آبزی پروری در کشور.
ز_ امور حمایتی:

1_ حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و استفاده از تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی و سایر منابع بانکی و تشکیل صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و روستایی با مشارکت تولید کنندگان و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تامین اعتبارات مورد نیاز تولید کنندگان بخش کشاورزی.

2_ اجرای سیاست ها و روش های حمایتی و بیمه ای به منظور حمایت از تولید کنندگان ، تولیدات و تاسیسات بخش کشاورزی و پرداخت خسارت به تولید کنندگان خسارت دیده براساس سیاست های اتخاذ شده .
3_ برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های حمایتی و تشویقی به منظور توسعه و ارتقای فناوری ماشین آلات و اداوات بخش کشاورزی در چارچوب سیاستهای مصوب.
4_ فراهم آوردن زمینه های لازم برای تامین و توزیع نهاده های کشاورزی و دامی، دارو، سرم و سایر مواد بیولوژیک از طریق بخش غیر دولتی و در صورت لزوم توسعه وزارتخانه و اعمال نظارت های لازم در این زمینه.
5_ انجام اقدامات لازم به منظور ایجاد تشکل های غیر دولتی مورد نیاز بخش کشاورزی و ارائه خدمات و حمایت های مالی و فنی به آنها و اعمال نظارت های لازم.
6_ پیشنهاد برنامه های تنظیم بازار محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی و نیز قیمت تضمینی به منظور حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی به هیات وزیران و خرید بموقع محصولات کشاورزی.
7_ فراهم آوردن تسهیلات و امکانات و انجام هماهنگی ها و پیگیری های لازم برای توسعه صادرات محصولات و فرآورده های بخش کشاورزی و صنایع روستایی در چارچوب سیاست ها و برنامه های بازرگانی کشور.
8_ اجرای سایر وظایفی که به موجب قوانین و مقررات بر عهده وزارتخانه قرار دارد.
وظایف و اختیارات شورای سازمان جهادکشاورزی :
اظهار نظر درآئین نامه ضوابط تشخیص محققان و درجات آنها بررسی و تصویب طرحهای تحقیقاتی و تعیین اولویت ها با توجه به اعتبارات مصوب اظهار نظر در مورد تشکیلات موسسات و مراکز تحقیقات بررسی بودجه واعتبارات سازمان (اعم از سازمان مرکزی و موسسات ومراکز تحقیقاتی تابع).
وظایف سازمان جهاد کشاورزی :
مطالعه و تحقیق به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش کشاورزی و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد . ملی و توسعه روستایی و عشایری
تعیین سیاست‌ها و راهبردهای کاربردی و توسعه‌ای تحقیقات و آموزش، در چارچوب راهبردها و سیاست‌های بخش کشاورزی و تصویب یا پیشنهاد مقررات
ضوابط و تعرفه‌های مرتبط با وظایف و فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی وزارت جهادکشاورزی و نظارت بر حسن اجرای آنها .

مطالعه، بررسی و ارزشیابی اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح‌ها وفعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی سازمان جهادکشاورزی .
تدوین و مدیریت برنامه‌های راهبردی تحول آفرینی، کارآمدی و بهینه‌سازی ساختارها، فرآیندها و فعالیت‌های سازمان جهادکشاورزی .
هدایت، راهبری، برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها و تدوین استاندارد

های تحقیقاتی و آموزشی سازمان .
هدایت و راهبری برنامه‌های آموزشی برای اصلاح هرم نیروی انسانی شاغل در بخش کشاورزی .
برنامه‌ریزی و راهبری کشاورزی با مجامع، موسسات ارتباطات و همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی وزارت جهاد .
علمی، تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج از کشور برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و ارزشیابی راهبردی موسسات و مراکز وابسته و تابعه
هماهنگی و همکاری تحقیقاتی و آموزشی با معاونت‌های اجرائی وزارت جهاد کشاورزی و سایر موسسات و شرکت های دولتی وابسته و تابعه وزارت متبوع
ایجاد فرصت‌های مطالعاتی و زمینه‌های آموزشی در چارچوب همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی با دانشگاهها، موسسات و مراکز پژوهشی و آموزشی داخلی و خارجی .
برنامه‌ریزی راهبردی برای پشتیبانی برنامه‌ها و طرحها در ستاد، موسسات و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته و تابعه سازمان .
انجام سایر وظایف مربوط و مرتبط در چارچوب اهداف و ماموریت‌های سازمان .
تدوین برنامه های راهبردی تحقیقات محصولی و موضوعی کشاورزی:
سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بزرگترین و قدیمی‌ترین سازمان تحقیقاتی دربین نهادهای تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی کشور می‌باشد .این سازمان باداشتن 24 موسسه و مرکز تحقیقات ملی، 28 مرکز تحقیقاتی استانی، 5 مرکز تحقیقات منطقه‌ایی و 316 ایستگاه تحقیقاتی در گسترده‌ایی به وسعت پهنای کشور قرار گرفته وبا داشتن بیش از 14000 پرسنل که قریب 2230 نفر از آنها عضو هیأت علمی می‌ باشند بامدیریت حجم فراوان نیروی انسانی متخصص مواجه می‌باشد
این سازمان به منظور هدایت و هماهنگی فعالیتهای پژوهشی واحدهای وابسته به خود و رفع چالشهایی که در حال حاضر با آنها مواجه بوده و یا در آینده باآنها مواجه خواهد گشت، پس از بررسی‌ها و جلسات کارشناسی فراوان، الگوی تهیه و تدوین برنامه‌های راهبردی تحقیقات محصولی، موضوعی و منطقه‌ایی را به عنوان اساسی ترین وزیربنایی ترین اقدام در جهت ساماندهی تحقیقات انتخاب نموده است .
سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی به منظور هماهنگی، انسجام و کاربردیترکردن فعالیت‌های تحقیقاتی موسسات و مراکز تحقیقاتی تابعه خود، 70 برنامه راهبردی تحقیقات محصولی وموضوعی را تهیه و تدوین می‌نماید .
این برنامه‌ها در زمینه مهمترین محصولات وموضوع‌های مرتبط با بخش کشا

نولوژی کشاورزی، جنگل و مرتع، آب و خاک وخواهد بود .
کلیه برنامه‌ها با مشارکت ذی‌نفعان مرتبط با هر محصول یا موضوع اعماز بخش‌های اجرایی، تولیدکنندگان بخش‌های غیر دولتی، دانشگاهیان، مروجان، اعضای هیات علمی موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی تهیه و تدوین می‌شود .
این گروه‌ها پس ازتحلیل وضع موجود و شناسایی نیازها و مشکلات اساسی هر محصول با موضوع به بررسی نتایج تحقیقات گذشته پرداخته و سپس برنامه‌های تحقیقاتی آینده آن محصول یا موضوع را براساس اصول و موازین علمی برنامه ریزی راهبردی سازمانهای تحقیقاتی مشخص می‌ نمایند .
برنامه‌های راهبردی تحقیقات محصولی و موضوعی ، الگویی برای ساماندهی تحقیقات کشور خواهند بود . با اجرای برنامه‌های راهبردی تحقیقات محصولی و موضوعی،فعالیت‌های پژوهشی کشور ، کاربردی تر گردیده و در زمینه اعتبارات صرفه جویی قابل توجهی خواهد شد ضمن آنکه هدایت برنامه‌های تحقیقاتی به سمت نیازهای واقعی کشور سوق پیدا می‌کند .
2-2- دفاتر حسابداری :
پس از جمع آوری اسناد و مدارک ثبتیه تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی و تنظیم سند حسابداری رویدادهای مزبور به شکلی مناسب در دفاتر حسابداری ثبت می شوند دفاتر حسابداری را می توان به دو گروه تنظیم کرد : گروه اول دفاتر وسعی یا قانونی شامل دفتر روزنامه عمومی و دفتر کل می باشد . و گروه دوم دفاتر غیر وسعی یا کمکی که شامل دفاتر معین و سایر دفاتر مورد نیاز حسابداران می گردد .
دفتر روزنامه عمومی :
در دفتر روزنامه عمومی دفتری است که کلیه معاملات و رویدادهای مالی یک واحد اقتصادی روزانه به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می شوند . به دفتر روزنامه عمومی دفتر ثبت اولیه یا به اختصار دفتر روزنامه هم گفته می شود . دفتر روزنامه عمومی شکل مشخص و ثابتی ندارد . ولی نمونه زیر که به نام روزنامه ساده یا دو ستونی مشهور است بیشتر مورد استفاده حسابداران قرار می گیرد .
دفتر روزنامه
شماره ردیف تاریخ شرح بدهکار بستانکار
روز ماه ریال ریال

ترتیب نوشتن رویداد مالی در دفتر روزنامه عبارت است از :

1- تاریخ رویداد مالی
2- عنوان حسابی که بدهکار می شود ثبت مبلغ بدهکار در ستون بدهکار
3- عنوان حسابی که بستانکار می شود ثبت مبلغ بستانکار در ستون بستانکار
4- شرح مختصری از رویداد مالی
در تحریر دفتر روزنامه نکات زیر باید دعایت شود :
• بیش از آن که معادله ای در دفتر روزنامه ثبت شود باید تمام صفحات آن را شماره گذاری کرد .
هیچ یک از صفحات دفتر روزنامه نباید باطل یا از آن خارج شود .
• معادلات باید در روزی که واقع می شود در دفتر روزنامه ثبت می شود .

• دفتر یاید بسیار پاکیزه نگهداری شود .
• مطالب و ارقام باید با خطی خوانا و با قلم نوشته شود .
• هیچ مطلبی نباید بین سطور و یا در حاشیه نوشته شود .
• از قلم خوردگی باید اجتناب شود مگر در موارد استثنایی و تنها برای تصحیح اشتباه .
• مطالب نوشته شده را به هیچ وجه نباید پاک کرد ، تراشید یا با مواد شیمیایی و نظایر آن محو کرد .
• تمام اطلاعات مربوط به یک معامله باید در یک صفحه دفتر روزنامه نوشته شود .
• اگر جای کافی برای ثبت کامل یک معامله در صفحه ای از دفتر روزنامه وجود نداشت جای خالی بستر و معامله در صفحه بعد نوشته شود .
در کتابی دیگر دفتر روزنامه را طور دیگری تعریف کرده : دفتر روزنامه دفتری است که معاملات و عملیات مالی یک موسسه بطور روزنامه و به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت می شود .
دفتر کل : یکی دیگر از دفاتر مورد استفاده حسابداران برای ثبت رویدادهای مالی دفتر کل است . دفتر کل عبارت است از مجموعه حسابهایی که برای ثبت و خلاصه کردن اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی یک واحد اقتصـادی استفــاده می شود . دفتر کل را دفتر ثبت نهایی هم می گویند و پس از آنکه رویدادهای مالی در دفتر روزنامه ثبت شد مبالغ بدهکار و بستانکار هر رویداد مالی به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفتر کل نوشته می شود که به این کار انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل یا نقل به حسابها گفته می شود . در دفتر کل هر حساب همانند حساب T دو طرف راست و چپ دارد که بدهکار و بستانکار نامیده می شود .

دفتر کل
شماره ردیف تاریخ شرح بدهکار بستانکار تشخیص باقیمانده
روز ماه

در نگهداری و نوشتن دفتر کل باید نکاتی بشرح زیر مورد ملاحظه قرار گیرد :
1- شماره گذاری صفحات دفتر کل از رقم یک شروع و به ترتیب ادامه یابد .
2- برای هر یک از حساب های دفتر کل با توجه به حجم فعالیت یک یا جند صفحه جداگانه اختصاص داده شود . معمولا صفحات ابتدایی دفتر کل به حساب های دارایی اختصاص می یابد حسابهای بدهی و سرمایه به ترتیب بعد از حسابهای دارایی قرار می گیرد .
پس از آماده سازی دفتر کل می توان رویدادهای مالی را که در دفتر روزنامه نوشته شده اند در دفتر کل ثبت کرد . همیشه نوشتن دفتر کل بعد از ثبت رویدادهای مالی در دفتر روزنامه انجام می گیرد بنابراین هیچ رویدادی در دفتر کل نوشته نمی شود مگر آنکه قبلا در دفتر روزنامه ثبت شده باشد .
برای ثبت رویدادهای مالی در دفتر کل ابتدا رویداد مالی ثبت شده در دفتر روزنامه مشخص و سپس مراحل انتقال به ترتیب زیر انجام می شود :
1- پیدا کردن صفحه حسابی که در دفتر روزنامه بدهکار شده است .
2- نوشتن شماره رویداد مالی ( شماره روزنامه ) در ستـون مـربـوطه در حسـاب
دفتر کل .
3- ثبت تاریخ رویداد مالی در ستون تاریخ .
4- درج مبلغ بدهکار در ستون بدهکار .
5- نوشتن شرح مختصری از رویداد مالی در ستون شرح .
6- نوشتن شماره صفحه دفتر روزنامه در ستون عطف حساب .
7- درج شماره صفحه ای از دفتر کل که دریف بدهکار رویداد مالی درآن نوشته شده در ستون عطف دفتر روزنامه .
8- محاسبه و نوشتن مانده حساب در ستون مربوطه .
9- تعیین نوع مانده حساب در ستون تشخیص با نوشتن کلمه “ بد “ به جای بدهکار یا

“ بس” به جای بستانکار .
دفتر معین:
دفتر معین دفتری است که حسابهای فرعی هر کدام جداگانه در آن نوشته می شود معمولا برای هر حساب اصلی دفتر کل یک دفتر معین نگه داری می شود و این دفتر شامل حسابهای فرعی مربوط به آن حساب اصلی خواهد بود و کلیه فعالیت یک اداره به ریز در آن ثبت می شود.
دفترمعین
شماره سند تاریخ شماره انبار شرح واردات ارزش ریال موجودی هزینه کالا ارزش ریال
روز ماه

3

6 1
1 خرید از شرکت ;; ** * ***
قانون دفتر معین را چنین تعریف می نماید:
دفتر معین دفتری است که برای تفکیک و مجزا ساختن هر یک از حساب های دفتر کل بر حسب مقتضیات و شرایط حساب ممکن است نگه داری شود.
کارتهای حساب در حکم دفاتر معین است نگه داری دفاتر معین بستگی کامل به احتیاجات اداره سازمان جهادکشاورزی دارد و در صورتی که اقلام مربوط به یک حساب اصلی متعدد نباشد و یا حساب فرعی نداشته باشد نیازی به نگه داری دفتر معین نخواهد بود مانند حساب درآمد و هزینه و ;
دفاتر معین از روی برگه های حسابداری نوشته می شود و شماره مربوط به هر حساب فرعی نیز بر روی برگه در قسمت شماره دفتر معین نوشته می شود تا معلوم شود که برگهای حسابداری در دفتر معین نوشته شده است تقسیم صفحات دفاتر معین به حسابهای فرعی بستگی کامل به احتیاجات اداره سازمان جهادکشاورزی دارد و بایستی بنیاد سازمان جهادکشاورزی قبل از آغاز سال جدید دفاتر جدید را با توجه به تجربیات گذشته تقسیم بندی نموده و فهرست آن را در ابتدای دفتر منعکس نماید تا راهنمای مراجعه کنندگان به دفتر و حسابها باشد اینگونه حسابها است که در واقع بایستی صحیحآ و به جای خود نگه داری شود و تمام این تشریفات و سایر دفاتر و اوراق برای صحت ثبت این گونه حسابها می باشد.
موازنه حسابهای دفاترمعین:موازنه حسابهای دفاتر معین عینآ به شرحی است که برای دفتر کل به تفصیل بیان شده است در اینجا کافی است یاد آور شویم که بایستی عملیات ح

سابهای فرعی هر حساب اصلی با جمع آن حساب در دفتر کل برابری نماید:
1- دفتر معین بانک – شامل کلیه حسابهائی که از طرف سازمان جهادکشاورزی در بانک افتتاح می شود – مانند حساب جاری بانک درآمدها
2- دفتر معین سپرده— که برای هرسپرده گزار می بایست سرفصل جدا گانه اختصاص داده شود
3- دفتر معین پیش پرداختها – که به همان ترتیب می بایست برای پیش پرداخت گیرنده و به نام سر فصل جداگانه اختصاص داده می شود
4- دفتر معین درآمدها – برای هر یک از منابع درآمد در سازمان جهادکشاورزی

صفحه یا صفحات جدا گانه ای اختصاس می یابد .
5- دفتر معین بدهکار – برای هر واحد بدهکار صفحه یا صفحات جدا گانه اختصاص داده می شود .
6- دفتر معین بستانکاران – عبارت است از وجوهی که حساب ادارات دولتی از جمله اجراعیات و مالیات و دارائی – کسورات باز نشستگی – بیمه وصولی و برای هر وصول صفحه جداگانه ای اختصاص می یابد.
1-1- انبارگردانی :
در ابتدا به توضیح مختصری از انبار می پردازیم :
انبار محل و فضایی است که مواد اولیه برای ساخت محصولات کالای نیم ساخته در جریان ساخت، محصول ساخته شده، مواد و لوازم مصرفی، قطعات یدکی و ماشین آلات، ابزار آلات و اجناس اسقاطی و;. بر اساس سسیستم محیطی طبقه بندی و جاگذاری شده اند و از دو بعد فیزیکی و اطلاعاتی مورد بررسی و توجه قرار می گیرند .
درکل در جهادکشاورزی سه نوع انبار داریم :
انبار پوشیده
انبار سر پوشیده ( هانگارد )
انبارهای باز ( بار انداز )
انبار پوشیده : از تمام اطراف بسته بوده و داری سقف ووسایل ایمنی کامل است .
انبار سر پوشیده ( هانگارد ) : فقط دارای سقف بوده و چهار طرف آن باز می باشد . این نوع انبار کالاها را فقط در برابر باران و آفتاب محافظت می نماید. در این انبار بیشتر آهن آلات نگهداری می شود. برای این است که چهار طرف انبار باز است که بارگیری وحمل آهن آلات به راحتی انجام گیرد .
انبارهای باز: فاقد سقف بوده و فقط فضایی برای تخلیه بار می باشد. در این انبار کالاهایی چون تیر سیمانی، ایرانیت سیمانی، تیرچه چدنی و امثال اینها نگهداری می شود .
در جهاد کشاورزی از لحاظ کالاهایی که در انبارها نگهداری می شوند آنها به انبار کالاهای عمومی، انبار کالای سیمان و انبار کالای بزرگ تقسیم می شوند .
انبار عمومی : انباری است که کلا کالاهای تمامی ادارات در آن نگهداری می شود .
انبار سیمان : انباری است که فقط مختص به سیمان است یعنی فقط سیمان در آن نگهداری می شود .

انبارکالاهای بزرگ : انباری است که ماشین آلاتی چون کمپاین، ماشین بذر پاشی، ماشین کود پاشی و; در آن نگهداری می شود .
طبقه بندی کالاهای مورد نیاز سازمان : کلیه نیازهای سازمان را شامل می شود به گروههای عمده تقسیم نموده و هرگروه را با توجه به عملیات و فعالیتها، در انباری خاص جای داده و آن انبار را به همان نام نامیده است مثلا انبار باغبانی، انبار زراعت .
در جهادکشاورزی چندین نوع اداره داریم و هریک از این اداره ها یک انبار برای خود دارد به همین دلیل چندین نوع انبار داریم حالا به انواع اداره ها و انبارهای جهادکشاورزی می پردازیم .

1 _ اداره باغبانی 2 _ ستادی 3 _ پشتیبانی 4 _ زراعت 5 _ امور دام و شیلات 6 _ طرح و برنامه 7 _ ترویج 8 _ حفظ نباتات 9 _ امور اراضی 10 _ صنایع روستایی 11 _ آب و خاک 12 _ قرنطینه
همانطور که در بالا گفته شد این اداره ها هرکدام برای خود یک انبار خاص دارند و اسم هر انبار به نام آن اداره است . مثلا انبار باغبانی مربوط به اداره باغبانی است ، انبار زراعت مربوط به اداره زراعت است . کل این انبارها در یک انبار بزرگ سرپوشیده به اسم انبار مرکزی قرار گرفته است .
این انبارها در داخل انبار مرکزی کاملا از همدیگر جدا هستند یعنی هرکدام از این انبارها اتاقی برای خود دارند و هیچ نوع ارتباطی با همدیگر ندارند .
مثلا انبار باغبانی به انبار زراعت هیچ ارتباطی ندارد یا انبار ترویج یا انبار زراعت هیچ ارتباطی با هم ندارند . در ضمن انبار دار برای جداکردن انبارها در انبار مرکزی می تواند از سلیقه خود استفاده کند .
این انبارها هرکدام کالای مربوط به اداره خود را دارند یعنی هر یک از این اداره ها در انبارهای خود کالاهای تخصصی برخوردارند، چون هر اداره با بودجه خود کالای مورد نیاز خود را خریداری می کند
حالا به انواع کالاهای انبار می پردازیم :
انبار باغبانی : سم، نهال، کود و بذر در انبار باغبانی است . و ملزوماتی چون قیچی، چاقو، میوه چین، چسپ پیوند زدن و;.. وجود دارد .
انبار ستادی : در این انبار ملزومات اداری وجود دارد . مانند میز، صندلی، کامپیوتر، کاغذ و ;. وجود دارد . درکل این انبار یک انبار عمومی است اگر یک کالا یا کالاهایی برای اداره باشد وارد انبار ستادی می شود .
انبار پشتیبانی : در این انبارکلا قطعات ماشین آلات وجود دارد. در جهادکشاورزی قبلا از ماشین آلات سنگین استفاده می شد اما در حال حاضر از ماشین آلات سبک استفاده می شود .
انبار زراعت : در این انبار فقط کود، بذر و سم وجود دارد .

انبار امور دام و شیلات : در این انبار کالاهایی چون سیمان، پنجره ای وجود دارد . از این کالاها برای بهینه سازی جایگاه دام استفاده می شود. به طور مثال برای درست کردن طویله برای حیوانات، برای زنبورداری هم در این انبار وسایل زنبورداری وجود دارد مانند کلاه، دستکش، قضبه و ;. وجود دارد .
انبار طرح و برنامه : این اداره در شهرستان انباری ندارد و تحت نظر انبار ستادی است . اما در استان این اداره برای خود انبار دارد .

انبار ترویج : در این انبار مواد خوراکی وجود دارد. این موادهای خوراکی برای مراسمات یا کلاسهای طرح بهداشتی مصرف می شود. این کلاسها برای تقویت کشاورزان برای باغداری، بهداشتی کردن شیر و شرح دادن بیماریهای بین انسان و دام تشکیل می شود .
انبار حفظ نباتات : در این انبار کلا قطعات سم پاشی یا وسایلی که مربوط به سم پاشی می باشد وجود دارد. مانند دستگاه سم پاشی و سم و برای مبارزه با موش و آفات نباتی استفاده می شود .
انبار مواد اراضی : این اداره نه در استان و نه در شهرستان انباری ندارد و تحت نظر ستادی هستند و اگر کالایی نیاز داشته باشند مربوط به لوازم التحریر می باشد .
انبار صنایع دستی : در این انبار انواع لوله و الکترو موتورها وجود دارد و وسایل نقشه کشی ههچون دوربین، پایه دوربین وجود دارد. در ضمن این اداره به باغدارانی که می خواهند استخر بسازند وام می دهند .
انبار قرنطینه : این اداره مربوط به کالاهایی است که از مرز وارد ایران می شوند. این اداره بر این کالاها نظارت دارند . نظارتی همچون که آیا این کالایی که وارد ایران می شود مجاز است یا قاچاق، آیا جواز ورود دارد .
در میان این اداره ها به ترتیب اداره ستادی، پشتیبانی و ترویج بیشتر از سایر اداره های دیگر به انبار نیاز دارند یا به بیان ساده ای بگوییم انبارهای این اداره ها بیشتر از سایر انبارها مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از این اداره ها ، اداره زراعت هم انبارش بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .
این بیانی بود در باره انبارهای جهادکشاورزی و انواع کالاهای موجود در این انبارها. حالا به چگونگی وارد شدن کالاها به انبار می پردازیم :
در جهادکشاورزی کالاها به سه طریق وارد انبار می شوند :
کالاهای ترانزیت
کالاهای خریداری
کالاهای حواله ای ( رسیده ای )
کالاهای ترانزیت :کالایی است وقتی از استان می آید دیگر به انبار نمی رود و مستقیما به سر پروژه یا طرح می رود. این نوع کالاها خیلی کم مورد استفاده قرار می گیرند. حالاکار انباردار در این نوع کالا این است که اول برگ درخواست کالا را دریافت می کند بعد برگه حواله ای که از استان صادره شده است را دریافت می کند.
کالای خریداری : کالای خریداری کالایی است که توسط مامور خرید یاکارپرداز خریداری می

شود . باید مامور خرید یا کارپرداز حتما فاکتور خرید را همراه داشته باشند. چون انباردار از روی فاکتور خرید کالا را تحویل می گیرد و آن را وارد انبار می کند.
کالای حواله ای ( رسیده ) : استان به یک اداره اعلام می کند که یک کالا دارید و بیایید آنرا تحویل بگیرید.
اداره وقتی کالایی نیاز داشته باشد باید اول اعلام نیازکند و برگه سفارش خریداری کند . این برگ سفارش خرید باید اول شخص درخواست کننده آنرا امضاء کند بعد مسئول فنی اداره هم آنر

ا باید امضاء کند و حسابدار هم باید آنرا تائید و امضاء کند و بعد از آن هم مدیر باید آنرا تائید و امضاء کند . پس از تصمیم گیریهای نهایی مدیر است .
برگ سفارش خرید یا درخواست خرید : در مواقعی که موجودیهاکفایت نمی کند وکمتر از نیاز هستند صادر می شوند .
وقتی که برگ سفارش خرید یا برگ درخواست خرید این مراحل را طی کند آن موقع است که مامور خرید یا کارپرداز اقدام به خرید کالا می کند و وقتی که کالا را خریداری کرد بعد از خرید می خواهد کالا را تحویل انبار دهد حالا به چگونگی وارد شدن کالا به انبار می پردازیم :
انباردار باید اول از همه اعلام وصول یا رسید انبار کند پس باید اولا کلا” مشخصات کالا را در سبد انبار بنویسد و پس از اولین مرحله در دومین مرحله باید آن کالا کد گذاری شود و پس از کدگذاری باید آنرا وارد کارت الصاق نمود و پس از این مرحله باید آن کالا وارد کارت کاردکس شود و پس از اینکه وارد کارت کاردکس شد آن کارت وارد خود کاردکس می شود . بعد از این مراحل حسابدار هم باید آن کالا را وارد سیستم انبار کامپیوتر کند .
تعریف و فواید کدگذاری کالاها : به ایجاد رویه و سیستمی که به وسیله آن اطلاعات و نشانه های مورد نیاز از شخصی به شخص دیگری یا از نقطه های به نقطه دیگر به طور خلاصه منتقل می شود کدگذاری گویند .
فوایدکدگذاری کالاهای انبار عبارتند از :

جلوگیری از درج جملاتی طویل و توصیفی جهت شناسایی ساده و دقیق ترکالاها .
استانداردکردن کالاها و کمک به جمع آوری صحیح آمار و اطلاعات و محاسبات لازم .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۷/۰۴
  • علی محمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
بی پیپر | دانشجو یار | مرکز پایان نامه های فردوسی | نشر ایلیا | پی سی دانلود | مرکز پروژه های دانشجویی | دانشجو | مرکز دانلود | پایانامه دانشجویی | جزوه های درسی | دانلود فایل ورد و پاورپوینت | پایان نامه ها | ایران پروژه | پروژه دات کام | دانلود رایگان فایل |