پروژه مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی، منطقه ای و جهانی تحت pdf دارای 39 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد پروژه مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی، منطقه ای و جهانی تحت pdf کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه پروژه مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی، منطقه ای و جهانی تحت pdf
انتفاضه اول
1- شروع انتفاضه
2) علل ظهور انتفاضه
3) ویژگیهای انتفاضه
1-3) اسلامی بودن:
2-3) حضور مردم در متن انتفاضه:
3-3) نوع مبارزه:
4-3) شهادتطلبی:
5-3) خودجوش و مستقل بودن:
6-3) آگاهی:
رکود انتفاضه و صعود سازش:
انتفاضه دوم
تأثیرات و واکنشهای جنگ لبنان در صحنه فلسطین
تأثیرات کوتاهمدت و بلندمدت جنگ لبنان در صحنه فلسطین
1 کاهش فشار نظامی بر مناطق فلسطینی
2 تلاش برای پیوند روند تبادل اسرا
3 افزایش روحیه و اراده مقاومت فلسطینیها
4 واکنشهای سیاسی داخلی فلسطین
الف) توازن قوای سیاسی گروهها
ب) تعامل جریانهای اسلامگرا بهویژه حماس با جنگ لبنان
ج) عملکرد نظامی و عملیاتی فلسطینیها در خلال جنگ
5 تأثیر در برنامههای منطقهای و جهانی در فلسطین
نتیجهگیری
منابع:
بخشی از منابع و مراجع پروژه پروژه مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی، منطقه ای و جهانی تحت pdf
1. اسداللهی، مسعود، از مقاومت تا پیروزی، (تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اندیشه سازان نور، 1379) ص
2 الانتفاضه ـ المقاومه الفلسطینه، (بیروت، مرکز باحث للدراسات) ص
3 فصل الله، حسن، الخیارات آخر (بیروت، دارالهادی، 1994) ص
4 ابوعمرو، زیاد، جنبش اسلامی در کرانه باختری و نوار غزه، ترجمه حسن خامه یار، (تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، )1373، ص
5 مواقف و سیاست القوی الفلسطینیه من التطورات، مجله در اسات باحث، سال اول، تابستان 2003، ص
6 فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام
7. فلسطین، ابعاد و چشم اندازها، (تهران، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، 1385)، ص
8 سلامه، حسین، حزب الله فی العقل الاسرائیلی، (بیروت، مرکز الاستشارات و البحوث، 2006) ، ص
انتفاضه اول
در 8 دسامبر 1987 انتفاضه اول ملت فلسطین علیه اشغال سرزمینشان توسط ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شد و تاکنون که دومین انتفاضه را شاهد هستیم این حرکت مردمی توانسته است ضرباتی را در ابعاد گوناگون سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ; به این رژیم وارد کند
انتفاضه واژه ای است که از همان سال 1987 (1366) همزمان با آغاز قیام مردم مسلمان و تحت ستم فلسطین وارد واژگان انقلابی- سیاسی جهان شد. از لحاظ لغوی انتفاضه به معنی جنبش و لرزش است که همراه با نیرو و سرعت باشد، اما از نظر انقلابیون جهان، انتفاضه حکایت از عملکرد معترضانه و شجاعانه مردم غیرمسلح فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس دارد. انتفاضه حرکت توده های سنگ به دست فلسطینی است توده های که اعم از پیر و جوان و زن و مرد در برابر سربازان تا بن دندان مسلح اسراییلی ایستادگی می کنند تا پیام مظلومیت و اشغال سرزمین خویش را به جهانیان برسانند. در تاریخ یک قرن گذشته فلسطین چندین انتفاضه وقیام مردمی رخ داده است از این میان قیامهای 1921، 1933، 1936 همگی کوتاه بودند و خیلی زود توسط استعمارگران انگلیسی سرکوب گردیدند، اما در سال 1987 انتفاضه بزرگ موسوم به “انتفاضه اول”رخ داد
1- شروع انتفاضه
در این خیزش عمومی، حوادث مهمی اتفاق افتاده است که هر یک در شروع انتفاضه مردمی دخیل بودند: در شب ششم اکتبر 1987، در گذرگاه «الشجیعه» در جنوب شهر غزه، بین نیروهای اسرائیلی و گروهی از مجاهدان فلسطینی درگیری پیش میآید. صبح روز بعد با حضور خبرنگاران در محل حادثه، رژیم صهیونیستی اثری از درگیری برجای نگذاشته بود، امّا بعد از مدتی جریان فاش گردید که در این حادثه چهار مبارز فلسطینی به شهادت رسیدهاند. روز هشتم اکتبر، تمام شهرهای نوار غزه شاهد راهپیمایی مردم خشمگین بود. تا غروب این روز تعداد مجروحین به 30 تن رسید و دهها نفر نیز بازداشت شدند. پس از این درگیری، پلیس بیتالمقدس اعلام کرد که به گروهی یهودی موسوم به «پاسداران جبل هیکل» اجازه داده است تا در حرم شریف قدس، مراسم دینی خود را برگزار کنند. این خبر، صبح جمعه نهم اکتبر 1987 تمام مردم شهر قدس را برانگیخت تا برای دفاع از حریم بیتالمقدّس و جلوگیری از آلوده شدن آن بوسیله دشمنان بپاخیزند. در روز موعود، مقاومت فلسطینیها برای جلوگیری از ورود این گروه به حرم شریف قدس، به زخمیشدن دهها مسلمان ختم شد و گروه پاسداران هیکل از محل درگیری گریختند. با این حال قدس آرام نگرفت ودر آن روزها نوار غزه، نابلس، رامالله، و الخلیل یکپارچه آشوب بود. در 12 اکتبر با شهادت مادر 35 سالهای که دبیر یکی از مدارس رامالله بود و نیز با زخمی شدن دهها نفر دیگر، نبرد میان مردم بیدفاع و نیروهای اسرائیلی شدت یافت. از طرفی با ورود «جرج شولتز» وزیر امور خارجه وقت آمریکا به سرزمینهای اشغالی، تظاهرات اعتراض آمیز فلسطینیها در نوار غزه و کرانه باختری ادامه یافت و; فرمانده نظامی منطقه جنوب ارتش اسرائیل نیز درپی این اتفاقات، در روز 16 نوامبر حکم اخراج «شیخ عبدالعزیز عوده» رهبر معنوی «جهاد اسلامی» را صادر کرد. در پی انتشار این خبر سراسر مناطق جبالیا، غزه، خان یونس، بلاطه، دهیشه و جنین مملو از تظاهرات و اعتراضات گردید. در ادامه این نا آرامیها «گروه جهاد اسلامی» در شب 22 نوامبر عملیات شهادتطلبانهای را در شمال «تلآویو» اجرا کرد که منجر به هلاکت عدهای از سربازان اسرائیلی شد. همچنین در شب 25 نوامبر نیز چریکهای فلسطینی جبهه خلق، توسط هواپیمای بادبانی (کایت) به شهرک یهودینشین «الخاصّه» حمله بردند که باعث کشتهشدن 6 تن از سربازان اسرائیلی شد. همه این رویدادها زمینه ساز قیامی شد که پس از هشتم دسامبر 1987 با تصادف عمدی یک خودروی ارتش اسرائیل با 4 تن از کارگران فلسطینی، شعلهور گردیده و بزرگترین و گستردهترین خیزش فلسطینیان پس از سال 1967 را رقم زد
2) علل ظهور انتفاضه
اگر چه بررسی همه علل و عوامل انتفاضه مردم فلسطین نیاز به گذشت زمان بیشتری دارد، اما چند عامل مهم بروز انتفاضه را میتوان بدینگونه فهرست کرد
1-2) تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مردم فلسطین: یکی از دلایل اصلی شروع انتفاضه نگاه ملت فلسطین در تحولات بیرونی در منطقه و انقلاب اسلامی ایران بود که دراینباره رهبر سازمان جهاد اسلامی فلسطین، شهید دکتر فتحی شقاقی توضیحات جامعی دارد: “هیچ چیز به اندازه انقلاب امام خمینی(ره) نتوانست ملت فلسطین را به هیجان آورد و احساسات آنها را برانگیزد و امید را در دلهایشان زنده کند. با پیروزی انقلاب اسلامی ، ما به خود آمدیم و دریافتیم که آمریکا و اسرائیل نیز قابل شکست هستند. ما فهمیدیم که با الهام از دین اسلام میتوانیم معجزه کنیم”. 2-2) ناامیدی مردم از رهبران خود: از دیگر عوامل مهم شروع انتفاضه ناامیدی و یاس ملت فلسطین از رهبران خود بود. سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف)که در مسیر مبارزات مردمی تا دوران کسب هویت، به عنوان رهبر و نقطه اتکاء مردم فلسطین بخصوص ساکنان مناطق اشغالی تلقی میشد، در درون خود دچار تحولات بسیار زیادی شد و از یک سازمان مبارز و مدافع حقوق فلسطینیها به سازمانی تبدیل گشت که برای کسب اولین و سادهترین و پیش پاافتادهترین حقوق مردم فلسطین هیچگونه توانایی از خود نمیتواند بروز دهد. به تعبیر «ابوایاد» از رهبران سابق ساف: “; صریحاً بگویم ورود فتح به سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1968، خصلت انقلابی آن را کاهش داد. جنبش ما دچار بوروکراسی شده است. رزمندگی خود را از دست داده و به جای آن احترام و ابهت به دست آورده است و از ترس اینکه مبادا از جانب سیاستمداران، متهم به تروریسم، تندروی و ماجراجویی شود، برای اثبات میانهروی، نرمش و آشتیپذیری خود در هر قدم شتاب کرد، غافل از آنکه رسالت عمدهاش اساساً این نیست;”
3-2) سیاستهای سرکوبگرانه اسرائیل: اقدامات وحشیانه حاکمان اسرائیلی و همچنین عناصر و گروههای نژادپرست و افراطی صهیونیست نسبت به اهالی و مردم فلسطینی، از جمله قتل، شکنجه، غارت، تخریب منازل، بازداشتهای گسترده دستهجمعی، حبسهای طولانی و توهین به مقدسات، کاسه صبر فلسطینیها را لبریز نمود تا اینکه باعث شد آنها در مقابل تجاوزات و زورگوییهای رژیم صهیونیستی ایستادگی نمایند و منطقی ترین پاسخ به چنین سیاستهائی آغاز قیامی مردمی به دور از دخالت سستم دولتی بود
4-2) ناامیدی تودههای فلسطینی از دولتهای حامی: یکی از دلایل مهم آغاز انتفاضه تقویت این حس در مردم فلسطین بود که انتظار هرگونه کمکی از بیرون بویژه در قالب دولتهای عربی که تا آن زمان آنها انتظار آن را داشتند عبث و بیهوده است. کشورهای عربی پس از شکستهای سهمگین از ارتش اسرائیل، روحیه خود را از دست دادند و در مقابل فلسطینیها بیشتر به شعار تکیه کردند تا عمل
به تعبیر ابوایاد: “; تمام انقلابهایی که در فلسطین شکل گرفتهاند در پایتختهای عربی دفن شدهاند. دولتهای عربی نسبت به فلسطینیها علاقه افلاطونی ابراز داشتند، وعده و وعید فراوان دادند، اما اقدام واقعی و عملی هیچ; . با مشاهده این بیتوجهی آشکار رژیمهای عربی به اوضاع فلاکتبار فلسطینیان، آخرین امیدها از حمایتها و کمکهای دولتهای عربی و کارساز بودن اندیشه ناسیونالیسم عربی قطع شد و اندیشه اتکا به اسلام و حرکت از درون که با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به نحو موفقیتآمیزی تجربه شده بود، قوت گرفت;”
3) ویژگیهای انتفاضه
1-3) اسلامی بودن
یکی از مهمترین ویژگیهای انتفاضه فلسطین نسیبت به حرکتهای مشابه پیشین خمیر مایه اسلامی آن بود. «منیر شفیق»؛ تئوریسین انقلاب فلسطین در این مورد میگوید:” ;مسئله فلسطین همان مسئله اسلام است و این امر منافاتی با وطنپرستی و عربیت ندارد و چون مسئله فلسطین در اساس و جوهرش مسئلهای اسلامی است، باید بر همین اساس معالجه و بر این اساس حل و فصل شود ;”
2-3) حضور مردم در متن انتفاضه
- ۹۵/۰۱/۲۲